Jump to content

Skogsfugljakta 2008


Tikkakoski

Recommended Posts

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For å slå i hjel litt tid, før elgjakta, har jeg bestemt meg for fuglejakt i Valdres med to av mine ikke lenger så søte og små, i helga. Kommer litt sent av gårde for yngste mann lander ikke på Gardermoen, på perm, før kl 23:00 i kveld. Men været ser ut til å bli stjerne i Begnadalen i helga og fugl var det der i forige uke, så vi gleder oss.

Link to comment
Share on other sites

Nei og nei... Tur nummer fire uten å løsne skudd mot fugl. Vært en tur innenfor sørskogbygda i dag. Jeg støkket èn fugl på sju timer. Var sammen med en kompis. Han støkket 5, 6 stk, røy, siste halvdelen av turen, etter at vi skilte lag. Det var da jeg støkket den ene sjøl, i så tett kratt at jeg aldri så den heller. Første halvdelen så vi to fugl. Ikke veldig bra start på årets jakt! :?

 

Nå blir det to ukers pause, og det er like greit!

Link to comment
Share on other sites

Satt på bukkepost inatt, og ut av intet kom en tiur flyvende rett mot meg. Den bøyde ikke av før den var ca. 3 meter unna gapahuken min. Jeg hadde bare med meg rifla, så den fikk være ifred. Jeg hørte den landa rett bak meg, og jeg satt bare å venta på at den skulle komme tuslende for å eta litt tyttebær. Men det gjorde den ikke gitt :(

Link to comment
Share on other sites

Ble sesongkort i Håkådalen i Nord Trøndelag i år:D Førstehelga i småviltjakta og det ble røy.

 

2ekomdl.jpg

 

Amund Kandal med nyskutt røy.

 

pshl5.jpg

 

Fin ja^^

 

 

Fikk en tiur jeg også på ca 20 meter, han daua men seila på stive vinger ganske langt og vi fant'n ikke igjen. :(

Blir en tur til helga nå og da skal det bli serru!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bildene dine vises ikke Caperacaillie..

 

Ser dem jeg. Fin fugl! Synd med tiuren da. De seiler gjerne et stykke før de lander, for deretter å beine avgårde før det går opp for dem at de faktisk er døde og roer ned litt. Nesten umulig for normale folk å finne dem da. Til og med hunder kan få problemer.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en tiur jeg også på ca 20 meter, han daua men seila på stive vinger ganske langt og vi fant'n ikke igjen.

Blir en tur til helga nå og da skal det bli serru

:shock::shock: Hvor jakter du?

 

 

Jeg vil også skyte så stor tiur..

 

 

 

Btw må jeg rette på at tiuren var ikke 20 meter langxD 20 meter hold.....helt serriøst :lol:

Link to comment
Share on other sites

På jakt i helga med løyve på både hjort,råbukk,skogsfugl og elg. Gikk med kombi.

Så fugl 5 ganger på lørdagen, 4 lettet på hold over 100m. Den ene lettet på skuddhold, men likte ikke bakgrunnen så holdt igjen skuddet.

Skal nok bli fugl på meg ja :)

Link to comment
Share on other sites

Har blitt noen turer på meg også i år.

Kvote på en fugl pr dag her, og lite med kull å se. Mest stamfugl.

Bikkja har fungert bra, og har hatt flere fine stander. Har skutt 1 jerpe, en orrfugl og en tiur på fire turer.

Skal akkurat til å ta en tur til nå, så får vi se. Blir skogsfugljakt i sverige neste uke, så da blir det vel en liten rapport med bilder etterpå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ble en orrhøne i går etter noen timer i skogen.

Så godt med fugl, men meste parten letta på 50-60 meters hold, bortsett fra en røy som jeg tråkka på før den letta, måtte jo nesten skyte i selvforsvar. Kvekker noe sykt når de letter så nærme, så jeg smalt av to skudd på 5 meters hold, og så den fly helt åpent på 15-20 meters hold mens jeg stod å trykka på avtrekkern :?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke? Man kan være heldig, selv om det ikke er den mest gunstige tiden på døgnet.

 

Da får dere ha skitt jakt alle sammen, i morra tidlig klokka 08:20 går bussen min rett til der jeg jobber, og der blir jeg værende i 2 uker. :evil:

Spar for guds skyld noen igjen til meg! :cry:

Og da var jeg tilbake igjen!

 

Sekken er pakka, og hagla er klar. Jeg reiser rett til skogen klokken 05:45 i morgen tidlig.

 

Ifølge diverse rapporter fra kamerater og familie er det OK med fugl i terrenget. Forventet litt nedgang i år, og jeg fikk vel omtrent som forventet.

 

Jeg gleder meg uansett! :D

Bilder av eventuelt bytte kommer.

Link to comment
Share on other sites

Faen azz, nå gir jeg snart opp. Har vært ute 2 dager på rad i et par timers tid pr. gang. Ikke sett ei eneste fjær :evil::cry:

Ja, har du vert 4 timer på skogsfugljakt uten å sett ei fjær, så ER det virkelig på tide å slutte med jakt :?

 

Neida, jeg veit at det er bra med fugl, så det er så utrolig lite motiverende å ikke se noenting. Blir så frustrert. Trenger ikke alltid være på skuddhold, men ihvertfall så det blir litt liv i skauen. Nå er det jo nesten dødt.

 

Men nei du, jeg gir meg aldri. Lenge til jul, veit du.

Link to comment
Share on other sites

Da var første jaktdagen for min del over!

Gikk i rundt 6 timer, og ble positivt overrasket over mengden fugl.

 

Så totalt 5 tiur, 2 røy og 6 orrhaner.

 

Den ene orrhanen falt for rifla mi, og her er et bilde av de begge:

jpegmt8.th.jpgthpix.gif

 

PS: Ja, jeg går med både hagle og rifle på meg når jeg er på skogsfugljakt :P

Link to comment
Share on other sites

Hei alle.

 

 

En ting jeg vil spørre andre om her inne på forumet. Jakter i et par forskjellige terreng i år, og det er bra med skogsfugl. Men, det virker som i mellom klokka 1100-1500, så er det helt "tørke" i skogen!

Får ikke en fugl på vingene....hva er det som er årsaken? Vet jo at fuglen er aktiv om morgenen og kvelden for å spise, men trykker den så jævlig på dagen at det er derfor jeg ikke får den opp? Har hatt opp et par tiurer, og de sitter livredde midt i veden...

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i formiddag. Så 5 orrfugl og ei jerpe. Som vanlig var det ei freda orrhøne som fløy åpent på 15 meters hold. Så 3 haner, alle i tett skog nært beiteområde. en letta fra bakken og 2 fra trærne. Burde nok vært et par timer tidligere ute og overrasket dem under frokosten!

Link to comment
Share on other sites

Ute fra kl kvart på tolv til kvart over to i dag, i solsteik og på tørt føre. Hadde ikke store trua da det ikke akkurat er det ideelle tidspunktet, men fikk da en tur i skogen tenkte jeg. Støkket først en orrhane som satt i et tre, på ganske kort hold, men den fløy ut av rekkevidde bak treet. Gikk etter, men hålpløst å komme innpå. Støkket en tiur litt senere, på 30 - 40 meter inni et kratt, så den så jeg bare så vidt det var. Gikk etter den, og gikk så lett på tå at jeg nesten ikke hadde beina på bakken, men likevel dro den på enda lenger hold! Rett etterpå dro en orrhande fra meg på fem meters hold, og da fikk jeg omsider en skuddmulighet. Opp med kombien og fyrte av uten å få tid til å titte i kikkerten engang, men fuglen gikk i bakken, så det her ble årets første fugl! :D

Link to comment
Share on other sites

Etter en dag hjemme var det på tide å komme seg ut i skogen igjen.

 

På vei inn i terrenget så vi først en orrhane som satt i et tre. Kjørte videre og omtrent der vi skulle parkere satt det ei røy. Den fløy inn i skogen igjen, og ettersom vi skulle den veien fulgte vi på. Lurte oss veldig rolig fremover, og fikk plutselig øye på den ganske høyt oppe i et tre på 30-35 meter.

 

Skyter ett skudd og den går rett i bakken. Andre fuglen i år!

 

Resten av turen var en fiasko, og vi gikk i nærmere 5 timer uten å se ei eneste fjær. Men sånne dager kommer hvert eneste år, og at det finnes fugl i terrenget er det ingen tvil om.

 

Et bilde av røya:

 

p2909080658vd4.th.jpgthpix.gif

(Beklager dårlig mobilbilde)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått fugl!

 

Der jeg jakter har jeg sett bra med fugl, men har ennå ikke fått noe. Alltid noe som ikke stemmer. Langt hold, fuglen flyr bak trær osv. Satser på noen turer med rifla etterhvert, så får vi se om det blir noe greie på det...

Link to comment
Share on other sites

Skal en tur til Valdres i helga, muligens Tisleidalen. Skal være med en kar der, så er noe usikker på hvor faktisk. Typisk nok er det meldt dårlig vær, til og med muligheter for snø. Hvordan forholder fuglen seg til sludd og snø? Tenker da på skogsfugl. Letter de på 742 meters hold, eller trykker de mer da? Kanskje dumt spørsmål, men...

 

Bruker nok kombien denne gangen og har kikkert på den, så om en skulle se noen i trærne så kan en jo prøve dem med rifleløpet i stedet. Må bare få sjekket om det er lov der først.

Link to comment
Share on other sites

Bor her selv så jeg har noen "godplasser" ja.

 

Midt i sentrum går det en vei østover som heter korsbergsveien. Denne følger du oppover ei stund. Til slutt kommer du til en vei som heter svartåsvegen. Står på et lite treskilt i innkjøringen. Her kjører du litt innover. Er dels myr og dels skog landskap. Ha derfor med støvler. Har skutt en del fugl her selv. :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan er det i Valdre da! Må da være NOEN som vet!!! :D Skal jeg satse på rådyr eller fugl? Har mulighet til begge deler som gjestejeger. Området vi skal i ligger lengst sør i Nord-Aurdal. Blir det rådyr må jeg nok bruke rifla på kombien. Har bare Eley Vismuth 3 i 12/70. Litt spinkelt kanskje. Rekker ikke å få kjøpt noe grovere noe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...