Jump to content

Skogsfugljakta 2008


Tikkakoski

Recommended Posts

Nå er det under 4 mnd til skogsfugljakta starter her hjemme og da må det vel være på tide å starte en tråd.

 

Selv gleder jeg meg vanvittig til høstens jakt, har en finsk spets valp som viste lovende takter forrige høst dog at jeg fikk felt noe fugl for han.

 

I dag hadde jeg en artig opplevelse på hytta, holdt på med å klyve ved da jeg hørte vingeslag. Trodde først det var ravn så jeg ble nokså paff da det kom seilende en røy å satte seg i topp 10 meter fra hytta. Hunden fikk selvsagt dette med seg og loset forsiktig til røya fant det for godt å fly videre etter noen minutter. Ungene som var ute å lekte syntes også det var stas med noe uvant "besøk" på hytta!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var på hytta på en snarvisitt fra i går ettermiddag til i dag tidli. Lover bra, hørte orrhanen spilte både i går kveld og på mårran :mrgreen: Så også ei orrhøne som sprang utti veikanten :D Får håpe smågnagerne får et godt år også :roll:

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg også voldsomt til fuglejakta. Siden jeg tydeligvis ikke får rypeterreng, blir det nok skogsfugljakt i "hellig-uka" også iår. Har vært bra bestand der jeg jakter et par år, håper i likhet med andre at bestanden holder seg. Har en GS på 4 år som vi ikke har fått skikkelig til, dog er det skutt for henne. Vurderer å skyte litt mere "uhemmet" iår. Det blir ikke mange perfekte situasjoner i skogen! Har også en GS som passerer 2 år før høsten, og selv om hun ble jaktet med ifjor, er det ikke felt fugl for henne. Jeg jaktet ikke med henne på slutten, da hun ble het og trengte mere dressur. Håper intensiv dressur siden har hjulpet...!

 

Uansett, så gleder vi oss alle sammen.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei, hadde Gordontispa mi på sin første skogsfugljakt i fjor, den er tre år gammel og vil påstå hun er 100% på rypjakt.Hadde tre stander på storfugl og fikk skutt ei røy for henne i siste standen, skaut selvsagt bom på to tiurer.

Har jakta endel storfugl med mine Gordon oppgjennom åra, ikke mye, men en tur eller ti har det blitt ,skutt bra med storfugl for bikjene mine men har alltid venta til de har vært ferdig dressert i rypefjellet før jeg har tatt dem til skogs.

Den tispa jeg har nå er vel den råeste søkeren jeg har hatt og tanken slo meg at dette blir for mye i skogen, gleden var stor da ho viste moderasjon og jaktvett i skogen. Til høsten har jeg den største tro for at jeg skal få felle den første tiuren for henne, gleder meg som en unge :D

Link to comment
Share on other sites

Styggtidlig med en slik tråd, men kaster meg på sjøl! En tråd som denne, fire måneder før, som gjør at tenningen stiger dag for dag, gjør vel til slutt at en går rundt som et siklende vrak når det nærmer seg september og jakt! :lol:

 

Blir hedmarksk jakt i år og. Blir Sørskogbygda og Løten for min del, for det meste uten hund tenker jeg. Var bra med fugl begge steder i fjor. Jeg gjorde svært lite for å ødelegge bestanden for å si det sånn... :oops: Jeg jakter nemlig svært humant. Skyter over, under, foran eller bak jeg... Er som en ekte Hamkamspiss foran mål. Bom, bom og atter bom...

 

Bør kanskje trene litt mer på lerduer i år i forhold til i fjor. Årets hovedmål er nå i hvertfall å få min første tiur. Får jeg det er jeg fornøyd med høsten nesten uansett!

 

Planla så smått en rypetur til Dividalen i september og, men det er lagt på is. Det er fem runde tall i familien i år, og da må man finne på noe ekstra. Det koster meg en rypetur!

Link to comment
Share on other sites

i fjor brukte jeg vismuth i kaliber 12/76, merke Rio Venatum tror jeg de het, fikk skutt et par fugler med disse og det ble eller ingen skadeskyting, hørte med flere som brukte disse skudda og de var også fornøyde :wink:

 

kommer til å bruke disse skudda til denne høsten også, tror det var ca 20kr skuddet, men det er de verd :)

 

EDIT: skriveleif

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har bestilt jaktkort i Gjerstad-skogene.

 

Det blir en uke med telt.

Noen som har vært der?

Hunden min er ikke sor nok til å jakte når vi skal dit, så han blir å gå i band.

Han er mellom 5 og 6 mnd når vi skal. Anbefales det at han blir med i det hele tatt? Eller kanskje gå å finne ut av dette på egenhånd? Evt i langline?

 

Hvordan er det å drive støkkjakt i dette området?

 

 

P

Link to comment
Share on other sites

Hunden min er ikke sor nok til å jakte når vi skal dit, så han blir å gå i band.

Han er mellom 5 og 6 mnd når vi skal. Anbefales det at han blir med i det hele tatt? Eller kanskje gå å finne ut av dette på egenhånd? Evt i langline?

P

 

Hadde spetsvalpen med meg på jakt i fjor, han var 3 mnd i september. Var glad for at jeg gikk med influensa hele den første langhelga for å si det sånn. Men det blir jo litt forskjell med en valp på 5-6 mnd uten å kjenne noe til rasen.

 

Tror uansett du må være innstilt på å la jakta foregå på valpens premisser. Kan jo gå an å ta en tur med han å så ta en tur på støkk alene etterpå?

 

Lykke til uansett!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har bestilt jaktkort i Gjerstad-skogene.

 

Det blir en uke med telt.

Noen som har vært der?

Hunden min er ikke sor nok til å jakte når vi skal dit, så han blir å gå i band.

Han er mellom 5 og 6 mnd når vi skal. Anbefales det at han blir med i det hele tatt? Eller kanskje gå å finne ut av dette på egenhånd? Evt i langline?

 

Hvordan er det å drive støkkjakt i dette området?

 

 

P

Jeg har snakket med folk som har jaktet der. Fugletettheten er rundt middels, tror man er fornøyd dersom man har 2-3 situasjoner iløpet av en jaktdag. Siden du har 1 uke sammenhengende til rådighet finnes det nok mange andre bedre alternativer...

 

Det er ikke godt å si hva du skal gjøre med hunden. Dersom du vil jakte mest mulig bør hunden bli hjemme. Men dersom du vil investere litt i framtiden vil det være klokt å ta med hunden. Hunden vil ganske sikkert ikke være våknet som jakthund ennå, men du og hunden sammen i et telt 1 uke er det som vi på godt norsk kaller team building. :D Bare tenk på hvordan du skal unngå at lømmelen ikke spiser opp all maten din, det tvinger deg til å ta styring og initiativ - lederskap.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har snakket med folk som har jaktet der. Fugletettheten er rundt middels, tror man er fornøyd dersom man har 2-3 situasjoner iløpet av en jaktdag.

 

Har hytte i nærheten. Ser nesten alltid fugl når jeg er ute å går tur der. Sakket med noen grunneiere rundt i området, de sier det er plenty med orrfugl.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå er nedtellinga til årets jakt kommet i gang på alvor. Var ute på en 3 timers tur i går uten å se fugl. Vanskelige forhold for hunden med lite vind og knusktørt i terrenget. Unghunden viste brukbare takter og søkte fint innimellom.

 

Nå håper jeg bare at dere som drar til Sverige på premieren der kommer med noen rapporter for å trigge jaktsyken før den hjemlige jaktstarten.

Link to comment
Share on other sites

Håper bestanden har holdt seg fra i fjor. En kompis nevnte at ting tyder på at det kan komme til kollaps av bestanden enkelte steder. Han driver oppi Østerdalen, og nevner at det er store mengder røyskatt og mink, blant annet i fellene til forskere. Ganske lite gnagere. Det betyr at gnageråret ikke er på topp. Noe som igjen betyr at småpredatorene går på kyllinger. Er nok ikke så ille sørover nevnte han. Blir nå spennende uansett! Håper ikke kollapsen kommer i år, men det kommer jo det fra år om annet, like sikkert som julenissen på kjerringa.

 

Heromkring har jeg nå lest at det ser ut som om det blir bra fugleår, så håper kompisens spådommer blir gjort til skamme! Er nok store lokale variasjoner uansett.

 

Sjøl vet jeg ikke hvor jeg skal jakte enda, og tida... IKKE tid til å jakte før november omtrent! I tillegg ser det ut til at det spøker for sesongkort der jeg jaktet i fjor. Fikk visst kjøpt ved en feiltakelse. Var kun innenbygdsboende der som kunne kjøpe sesongkort, og jeg er utenbygdsboende. Er visst skjerpet inn i år sies det. Her jeg bor får jeg heller ikke kjøpt kort. Må kunne dokumentere 30 treningsskudd med hagle! Har da ikke vært på slik skyting jeg! Hadde jeg visst det så... Og nå har jeg ikke tid. Huff...

 

Spørs om det ikke blir dagskort og helgekort her og der i blant. Kjedelig!!! Vanskeligere når en ikke har gjort seg kjent i terrenget på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvordan det ser ut i Oppland da? Skal en tur oppi Valdres første helga i oktober. Vet faktisk ikke helt enda, men det er ikke så skremmende langt unna Fagernes. Er bedt opp dit på jakt en helg. Er for øvrig litt småbekymret etter å ha lest om lite fugl i de siste innleggene her! Kjedelig å vente i 9 måneder, fra forrige jaktslutt, for deretter å ikke se fugl!

Link to comment
Share on other sites

Nå nærmer det seg! :mrgreen:

 

Men så var det jobben da. Jobber på sjøen, og kan noen tippe hvilken dato jeg skal på jobb igjen? Jada, 10. september.

Jobber 2 uker på\av, så når jeg kommer hjem igjen 24. september blir det 2 uker med sammenhengende jakt. :mrgreen:

 

Gleder meg til en innholdsrik jakt denne høsten!

Link to comment
Share on other sites

Dro en tur oppi der jeg skal jakte i høst, i dag etter at duejakta ble for kjedelig. Så grusomt tomt ut. Hunden var interessert i et par steder, men fant ingen. Ikke før helt på slutten fikk vi opp fugl. først støkket jeg en, muligens røy - så den ikke, på 6 - 7 meter bare. Deretter to røy til, før det dro enda en, som vi bare hørte, ikke langt fra bilen. Må innrømme jeg er litt skeptisk faktisk. Perfekte forhold, men så lite fugl. Hadde så klart ikke med hagla om noen lurte på det! :) Er for øvrig ovenfor Budor i Løten det her. Håper det ikke fortsetter slik og at det bare var en tilfeldighet. Var mye mer i fjor i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Ser riktig så bra ut her på mine deler av Finnskogen :D

Har hatt ut bra med fugl de gangene jeg har vært ute å trent med hundene. Bra med kull og mye stamfugl, men med lokale variasjoner naturlligvis. Visse deler av skauen kan være helt dau, mens i andre deler kakler det over alt.

Har sett både orre og storfugl, samt en del jerpe.

 

Tirsdag blir siste dag på jobb før ferien setter inn :lol:

 

skogsfuglfj5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ute og kjørte meg en tur idag, og tradisjonen tro står det en tiur midt i veien noen dager før jakta. Den var ikke så veldig lysten på å ta vingene fatt, helt til jeg nesten kjørte støtfangern borti hue på den.

Om dette gjentar seg på vei ut til post under elgjakta blir jeg ikke overrasket.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og lurer på om jeg skal kaste meg i bilen og rase opp i lia jeg har jaktkort i på torsdag formiddag. Men... Er det noe poeng i å jakte fra ca 11 til 14? Det er alt jeg har tid til før helga, men det kribler da så fælt... :) Bør heller skru bil, men... Hagla skjelver av spenning her! Er nyoljet og klar. Fruen gir meg stikkende blikk etter at jeg oljet den med noe slags stokkolje på kjøkkenet forrige kvelden. Nå lukter det gammel tjærebredt tømmerkoie i hele huset... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke? Man kan være heldig, selv om det ikke er den mest gunstige tiden på døgnet.

 

Da får dere ha skitt jakt alle sammen, i morra tidlig klokka 08:20 går bussen min rett til der jeg jobber, og der blir jeg værende i 2 uker. :evil:

Spar for guds skyld noen igjen til meg! :cry:

Link to comment
Share on other sites

ko -stens: Tre timers jakt kan gi mange fine opplevelser. Man angrer ALDRI på en tur man har tatt! (Og så får du nok den aller verste iveren ut av kroppen) Så det er bare til å benytte muligheten :)

 

Av en eller annen merkelig grunn hadde jeg på følelsen at det var noe lignende det her jeg kom til å få til svar... :) Blir nok en tur ja! Blir dårlig med fugl om jeg står på huet oppi et motorrom i en garasje...

Link to comment
Share on other sites

Fruen gir meg stikkende blikk etter at jeg oljet den med noe slags stokkolje på kjøkkenet forrige kvelden. Nå lukter det gammel tjærebredt tømmerkoie i hele huset... :oops:

 

Høres ut som du burde rømme heimen :?

De pleier å ha roa seg ned etter et par uker, så kanskje du skulle pakke sekken for en veeeeeeeeeeeeeeeldig lang tur, ta med de nyoljede kjæledeggene og legge i vei til skogs :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg dro rett etter skolen i dag:) å gikk i skogen i 3 timer uten å se en jevla skogsfugl, det var sterk vind, kan være derfor, vet ikke jeg :?

Fikk høre en lyd rett bak meg, jeg hoppet rundt og fikk se noe brunt i mellom noen trær, men det var en trast bare, men den falt i bakken den også :lol:

 

Noen andre som har gjort det bedre enn meg på premierefagen, eller sett noe? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde muligheten til å ta ut en feriedag i dag og dro på en kort dagstur. Tok opp tre jerper og fikk en av dem. Bom på andreskuddet, så det ble ingen doublé. Jeg regner med at det kanskje skyldes at jeg hadde treerhagl i øvre løpet i tilfelle tiur, det blir fort luker som ei lita jerpe kan smette gjennom når man bruker så grov hagl og IC :oops: Ellers så jeg ikke ei fjør og hørte mye vind akkurat som Daniel.

 

Man gjør seg nye forhåpninger til helga, men egentlig synes jeg at støkkjakt på skogsfugl er enklere etter løvfallet. Det blir fort til at de trykker for hardt nå, så tidlig i sesongen...

Link to comment
Share on other sites

Vindfull tur etter jobb i dag. En orre ble det. så godt med fugl :) men denne orren

har en egen evne til å ha furua på rett side. Første vilt med nyhagla.

Var også med på en god harelos før jobb i dag. bikja var et nytt og spennende bekjentskap for

meg. en Stor anglo fransk støver tricolor. jobba veldig godt på fot men det endte dessverre med

hareunge i kjeften. eieren og bikkja fikk et par loser til i løpet av dagen, hare ble det og.

med hagle.

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Var ute med faren min i dag en tur etter skolen.

Surt som fy med regn og vind, men jammen fikk far min ned en voksen orrhane og en tiur på 4,7 kilo. Kjipt med at tiuren ikke hadde tatt på seg ordentlige klær enda så den kunne ikke utstoppes. :?

Så en fire, fem fugl, men det var ikke lett å høre fuglen fly opp i all regnværet, så jeg fikk bare skutt to skudd i dag (et for å avlive orrhanen, og et i et stakkars bjørketre som stod så uskyldig foran orrhøna mi.) For å si det sånn, så var det ganske så pjuskete etterpå. :lol:

 

Drar ut igjen i morgen etter skolen, er visst meldt litt bedre vær, så etter en god natt søvn nå så er vi klare igjen til noen timers action i morgen. :D

 

Deilig å være igang igjen :D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...