Jump to content

Skogsfugljakta 2008


Tikkakoski

Recommended Posts

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har klart å støkke et par skogsfugl sjøl de siste par dagene, ei røy og noe annet stort, røy eller tiur. Kribler litt da ja! Men gudene vet hvor jeg skal jakte til høsten i og med at jeg ikke får sesongkort på min gamle plass mer. Mange muligheter, men vet ikke helt hva jeg skal velge!

 

Eg har ei bikkje som er blanding av golden retiver (75%) og springer spaniel (25%), den er veldig inntresert i skogsfugl, men kan denne brukes til jakt på skogsfugl og rype? :o:roll:

1

 

Bikkja di er en blanding av apporterende hund, mye brukt til apport av feks ender, og en støtende fuglehund, brukt i skog. Støtende vil si at den ikke tar stand på fuglen, men støter den opp for deg (støkker kan en vel også si). Ettersom bikkja er interessert i skogsfuglen er det jo lovende. Hvordan den er på rypa vet jeg ikke, men den finner jo fuglen, så holder du følge med den og ikke slipper den for langt, så skulle det kunne gå! Bare å prøve! Kan jo bli moro! :)

 

Takker for svar, for heller kjøpe jaktkort like ved! :mrgreen: for og være heilt ærlig synest eg det er dumt og idiotisk og opne for skogsfugljakt her heime, for det er jo kjempe lite fugl her. Eg som går mykje etter fuglen har berre sett 3 orrer i år :shock: var på leik i går hørte berre 3 stykker :shock: og såg ein. Tullete, skal dei opne bør dei være med å fange mår, røyskatt og rev!

Link to comment
Share on other sites

Hvis det var meg du siktet til, så kan jeg berolige deg med at hunden var i bånd. Dog på lang line, men trygt forankret i 90kg bergenser :wink: .

 

Hundelovens kapittel 2 inneholder:

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

 

Bånd er ikke bare en symbolsk sak mellom eier og hund, den skal også brukes slik at vilt ikke jages eller skades. Siden du gjentatte ganger har tatt opp fugl, og det virker som om det er en del av formålet med turen, vil jeg si at langlina di og måten du bruker den på ligger i grenseland i beste fall. Jeg håper ihvertfall at denne bruken opphører fra og med tiden da høner ligger på reir, noe de snart gjør....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...