Jump to content

Skogsfugljakta 2008


Tikkakoski

Recommended Posts

Noen som vet hvordan det er i Østerdalen i høst da? Har jaktet i Imsdalen før om åra, og har vurdert en tur sør-øst for Koppang før jul. Neste år får jeg ikke kjøpt sesonkort der jeg har nå, med mindre jeg leier koie, så er på jakt etter nye muligheter igjen.

 

Veldig dårlig. Vent til neste år, her er det om å gjøre å spare den stamfuglen som er. Har sett 2 kull tidlig i høst :?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bikkja serverte meg en gullsjanse på rugde på lørdag, som jeg ikke var sen om å benytte. Rugda falt som en stein etter møtet med en god dose sjuerhagl :) Bikkja jobba godt hele dagen, men fuglen var lett, så jeg så kun en orrhane, en tiur og den rugda jeg skjøt. En god dag i skauen.

 

normal_DSC_0015_copy.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bikkja serverte meg en gullsjanse på rugde på lørdag, som jeg ikke var sen om å benytte. Rugda falt som en stein etter møtet med en god dose sjuerhagl :) Bikkja jobba godt hele dagen, men fuglen var lett, så jeg så kun en orrhane, en tiur og den rugda jeg skjøt. En god dag i skauen.

 

normal_DSC_0015_copy.jpg

 

Hei PerPålsa.

Går du på skauen nå med børsa ladd med sjuer hagl, eller var du sikker på hva bikkja stod på slik at du ladet om?

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i skogen selv idag, og prøvde å lokke litt på orrfuglene. Om det var respons på lokkingen eller ren tilfeldighet aner jeg ikke, men det kom da 4 stk samlet og slo seg omlag 100 meter fra meg. Hadde tatt med meg rifla og smelte av på en av dem, og var overbevist om at den datt. Men neida, den seilet så flott videre, og jeg så den vel i 30 sekunder før den til slutt forsvant. Argh!

 

Så ingen flere den turen, men det er fortsatt en måned igjen til jul ;)

Link to comment
Share on other sites

Jaktet tre timer med unghunden og to timer med eldstebikkja søndag. Resulterte i en orrhane på vingene for hver av dem, men støkk. Ungbikkja jobbet bra, og fuglen gikk like før hun festet stand da jeg var litt utålmodig. Hun stod i blindstand til jeg løste ga reisingsordre (visste jo ikke om det kunne ligge en til der...). Eldstebikkja støkte en orrhane over meg etterpå. Fant lite med fugl nå, men det var relativt kaldt og har kommet noe snø. Men, det er bra med bær synlig ennå.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Var ute en liten tur i dypsnøen i dag. Såg 6 orrfugler som satt sammen, men tror du f..n meg ikke at ei bjørk kasta seg inn i skuddlina og redda orrhøna!! :?

jeg felte en gran som oppførte seg på samme måte... norsk skog er ganske utidig!

 

 

Litt tidlig å skye juletre ennå vel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bikkja serverte meg en gullsjanse på rugde på lørdag, som jeg ikke var sen om å benytte. Rugda falt som en stein etter møtet med en god dose sjuerhagl :) Bikkja jobba godt hele dagen, men fuglen var lett, så jeg så kun en orrhane, en tiur og den rugda jeg skjøt. En god dag i skauen.

 

normal_DSC_0015_copy.jpg

 

Hei PerPålsa.

Går du på skauen nå med børsa ladd med sjuer hagl, eller var du sikker på hva bikkja stod på slik at du ladet om?

 

Hei T. urogallus.

Neida, jeg går med firer og treer i skauen til vanlig, men der hvor bikkja tok stand var sikten meks fem meter, og i typisk rugdeterreng. Derfor skiftet jeg patron :wink:

Link to comment
Share on other sites

Endelig fikk jeg min første fugl med nye hagla :)

 

Dagen åpnet med et bomskudd på tiur. Årets først skudd mot en tiur, men det var egentlig en veldig dårlig sjanse. Tett granskog gjorde at jeg kun skimtet fuglen, så skuddet skulle nok aldri ha vært løsnet. Gikk videre, og mot enden av en lang myr letter det en orrhane litt skrått til venstre for meg. Den flyr perfekt på tvers av meg, og jeg løsner et skudd. Null reaksjon, og nummer to forlater børsa. Da ser jeg at orrhanen faller i bakken. Det var dog et dårlig treff, så den klarer å kave seg videre. Jeg legger på sprang etter den, og når til slutt igjen den. Da hadde den krøpet i skjul under en grankvist med masse snø på.

 

Utrolig moro når man får fugl :) Årets andre orrhane og nummer tre totalt.

 

Skutt med Gyttorp Special US5.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet 5 timer med unghunden lørdag. Fuglen trykket ganske bra i snøværet. Vi hadde 3 stander. 2 på orre, og en på tiur. Min uerfarenhet gjorde at det ikke ble løsnet skudd. På tiuren, som sprang som f¤%&n på bakken, havnet jeg plutselig på oversiden av bikkja, og da lettet tiuren nedenfor. Læring: hold deg ALLTID under bikkja i terrenget.....

På ene orre-situsjonen gikk jeg i egne tanker og trodde bikkja søkte, men det var nok bjella inni hodet mitt som ringlet for plustelig støkte jeg orrhanen og bikkja kom fram fra standen.... Læring: vær ALLTID obs på bikkja!

Orre-situasjon nummer to var like ved en traktorveg. Fast stand, og jeg kommanderte reis. Men, fuglen satt 15 meter lenger ned, like rundt en sving i vegen... Læring: ta beina fatt og spring når man først reiser så sent på høsten!

Søndag jaktet jeg 3 timer med eldstebikkja. Etter en laang runde som jeg ikke hørte henne, med tilhørende terping på innkalling, gikk hun fint. Vi fant en del fugl også, men de fleste satt i trærne. Men de trykket godt i bløt snø. Hadde en slags usikker stand på tiur som enten sprang eller satt i ett tre. Når vi ruslet hjem langs vegen og snart var ved bilen, løftet en orrhøne som satt i vegkanten. Både bikkja og jeg ble overrumplet, og det var det.. Lurer på om de holder meg for narr...?

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jaktet 5 timer med unghunden lørdag. Fuglen trykket ganske bra i snøværet. Vi hadde 3 stander. 2 på orre, og en på tiur. Min uerfarenhet gjorde at det ikke ble løsnet skudd. På tiuren, som sprang som f¤%&n på bakken, havnet jeg plutselig på oversiden av bikkja, og da lettet tiuren nedenfor. Læring: hold deg ALLTID under bikkja i terrenget.....

På ene orre-situsjonen gikk jeg i egne tanker og trodde bikkja søkte, men det var nok bjella inni hodet mitt som ringlet for plustelig støkte jeg orrhanen og bikkja kom fram fra standen.... Læring: vær ALLTID obs på bikkja!

Orre-situasjon nummer to var like ved en traktorveg. Fast stand, og jeg kommanderte reis. Men, fuglen satt 15 meter lenger ned, like rundt en sving i vegen... Læring: ta beina fatt og spring når man først reiser så sent på høsten!

Søndag jaktet jeg 3 timer med eldstebikkja. Etter en laang runde som jeg ikke hørte henne, med tilhørende terping på innkalling, gikk hun fint. Vi fant en del fugl også, men de fleste satt i trærne. Men de trykket godt i bløt snø. Hadde en slags usikker stand på tiur som enten sprang eller satt i ett tre. Når vi ruslet hjem langs vegen og snart var ved bilen, løftet en orrhøne som satt i vegkanten. Både bikkja og jeg ble overrumplet, og det var det.. Lurer på om de holder meg for narr...?

 

mvh Dagl

 

 

Hehe. Det er en del ting å være obs på med de lure skogsfuglene.

Du fikk i hvert fall sett en del fugl.

Jeg var en tur i Eidsberg/Marker, men det var lite å se. Også for tett terreng synes jeg.

Da blir det så tilfeldig om man får skutt eller ei. Var innpå en orrhane som noen andre tok opp. Jeg fant den igjen, tror jeg, for den letta rett over en liten kant og jeg hørte bare slaga.

 

Bikkja fikk også ferten av noe annet, for han blei rar og ville ikke søke videre i den retninga når jeg ba han. Da kom han tilbake og stilte seg ved siden av meg. Samtidig hørte jeg noe som rørte på seg litt borti høgget, så vi rusla rolig andre veien. Var vel sikkert elg, selv om bikkja liker å gjø og jage de avgårde vanligvis. Det er jo rovdyr i området, men tenker nok at bjørnen har gått i hi nå som snøen er kommet. Og nei, jeg gikk ikke bortom for å kikke etter spor :D

Link to comment
Share on other sites

En innholdsrik dag i skogen idag. Begynte med at vi kjørte opp skogsveien som vi alltid gjør, og etter anslagsvis 1.5 kilometer ser vi spor som kan ligne ulv. Vi parkerer og konstaterer at det er flere dyr som har gått her, og at det garantert er ulv. Følger sporet i rundt en kilometer før det vinkler av veien og over på en tømmervei. Følger sporene et stykke nedover denne veien, og etter noen hundre meter har de vinklet av en etter en, og vi kan konstatere at det har gått fire ulver der.

 

Ringer etter en kamerat for å prøve å finne ut hvor de har dratt, og idet han kjører opp skogsveien ser han at ulvene har passert. De har altså passert etter at vi kjørte opp.

Vi går hver vår vei, for å finne ut hvor de har gått ut. Finner to veier til som de har passert. Dette er altså i Våler, og nærmere bestemt Ranumsberget om noen er kjent.

De har mest sannsynlig kommet fra et elgkadaver i Heberget, og det siste sporet vi så hadde krysset over vest for Holtsjøen.

 

Et bilde av ene sporet. Patronen er en 6,5x55 Norma Fågel.

resizeimage1648643142vi6.th.jpg

 

Men det ble litt jakting også, og herregud for en dag. Uten engang å tenke over det lot jeg rifla ligge igjen i bilen, og det er nok det dummeste jeg har gjort sålangt i jakta. Hadde vel gått rundt en kilometer da det flaksa rundt meg i alle kanter. Var forholdsvis tett, så jeg skimtet kun såvidt det var i 6-7 orrfugler. Disse satt på bakken, og hadde nok vært der over natta. Gikk videre og plutselig får jeg øye på 2 orrhaner som kommer flyvende rett mot meg. Jeg stopper helt opp, og ser at de slår seg ned foran meg. Jeg visste at jeg hadde sett flere fugler, og etter å ha kikket ekstra nøye i trærne rundt kunne jeg konstatere at disse 6-7 fuglene satt her. På 80 meters avstand(ifølge avstandsmåleren), og uten rifle. FAEN, var det eneste jeg klarte å tenke. Prøvde en ansmygning på av av dem, men når jeg var på 65-70 meters avstand slipper den ene seg ned fra furua og kommer rett mot meg. Angrer på at jeg ikke slapp et skudd på den, men dum som jeg var trodde jeg at jeg kunne få en bedre sjanse på en av de andre. Akkurat i det den glir ut av syne, letter de andre også. Bestemmer meg for å ikke gi meg så lett, og følger på i den retningen de fløy. Og joda, 300 meter senere flakser det til igjen. Jeg hører de bare, siden det er altfor tett, men prøver igjen å ta ut en retning for hvor de har flydd. Etter å ha gått 100 meter får jeg øye på en enslig orrhane som beiter på ei bjørk, på 160 meter. Strekker hals for å nå raklene, men den flakser avgårde den også. Jeg stod bom rolig og betraktet den gjennom kikkerten, så hva den ble redd for vet ikke jeg. Regnet med at de andre fuglene satt i nærheten, så prøvde å smyge meg innpå, men det var helt dødt. Tok nok en gang ut en retning på den ene orrhanen jeg så, og gikk på. Nok en gang letter de, men denne gangen var det på rundt 100 meter. Jeg ser de, og prøver NOK en gang å gå på. Plutselig får jeg øye på en kjempeflokk med orrfugler som kommer flyvende 150-200 meter fra meg. Vil anta at det var 15-20 orrfugler i denne flokken. Regnet med at de fuglene jeg så lette var en del av den gruppen, og siden jeg ikke hadde langt igjen til bilen bestemte jeg meg for å hente rifla først. Hastet avgårde, og idet jeg runder et hjørne på ei gruppe sitter det jaggu to orrhaner der og. Målte 120 meter, og siden furua står ganske så midt på ei gruppe tenkte jeg at dette var håpløst. Og det var det. Mens jeg stod i skjul bak ei gran for å legge en slagplan ser jeg de komme flyvende i samme retning som den storflokken jeg så istad. Godt utenfor skuddavstand. Hentet likevel rifla, men så ikke noe mer fugl den dagen.

 

Idiotisk å legge igjen rifla når man går på skogsfugljakt i desember. Jeg skal prøve igjen i morgen, MED rifle.

Men herregud, det var utrolig moro for det! :D

Link to comment
Share on other sites

javel?! Er det der alle fuglene har gjemt seg i år?! Må ha vært en artig tur da, til tross for laber fangst. Å få se så mye fugl har ikke vært alle forunt i høst! Og artig opplevelse med ulvespor da, i hvertfall om du ikke har sett slik før. Har knapt sett det noengang sjøl. Håper det var i ulveområde da i det minste...

 

Vurderer en tur til helga øst for Elverum, men spørs på tida. Ledelsen i heimen murrer litt om dagen. Jula nærmer seg må vite... Og neste helg er det guttetur, så da må en vel føye seg litt denne helgen.

 

Men skjønner jo at det er kombien som må brukes på neste jakttur, om det blir noen! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sist søndag var siste jaktdag i terrenget mitt :cry: . Dessverre er det slik at man stenger jegerene ute når skifolket setter inn. Dette på tross av at disse stort sett holder seg i lysløypene.

 

Vel, på lørdag var jeg og min trofaste hund ute på siste jakttur for i år i dette terrenget. Det var 1-2 minus og det snødde. Jeg hadde "draget" på to orrer, men disse kom seg helskinnet unna. Observerte et par kull av bra størrelse, men disse har som kjent en tendens til å lette på alt for langt hold.

 

Det hele endte med en hare på sekken :D . Gleder meg til haregryte i romjulen!

 

Nå er det rådyr frem til jul og så blir det revejakt. Til dere andre som kan jakte frem til 23/12:

 

Skitt jakt :D !

Link to comment
Share on other sites

Jaja, nok en merkverdig tur i skogen. Det hele åpnet med at vi møtte en orrhane med 5-6 ravner på slep rett etter at vi hadde gått ut av bilen. Om den ble jaga eller at det var en tilfeldighet vet jeg ikke, men et fint syn for det. Litt utenfor haglehold på alle dessverre. Så gikk vi og stampet i snøen i rundt 3 kilometer, uten å se en eneste fugl, før vi bestemte oss for å ta en pause. Fant en gruppe som det sto igjen noen store bjørker og furuer på, og satte ræva på en stubbe. Tenkte tanken om at det kunne dukke opp fugler her, da dette ikke var lange avstanden fra der jeg så de igår. Og joda, etter 10-15 minutter skjer det. Etter å ha sett ned i sekken noen sekunder løfter jeg opp hodet, og får øye på en hel flokk med orrfugler som er på vei til å sette seg ned i trærne foran oss. Etter at alle hadde funnet sin plass i trærne telte jeg 15 stk. Herregud. Og idag har jeg med rifla! :D

 

Lirket frem avstandsmåleren, og målte 70 meter til nærmeste orrhane. Planen var å prikke ned den, men siden jeg ikke anser meg selv som en toppskytter enda bestemmer jeg meg for å prøve å legge meg ned for å få godt anlegg. Så stille og rolig som overhodet mulig kryper jeg meg sammen og ned i snøen, men jævelen fikk øye på meg og dro. Den drar med seg 13 andre, men på 123 meters hold sitter det igjen ei enslig orrhøne. Hvorfor i all verden dro ikke den, og hvor lenge kommer den til å bli sittende? Vrir meg rundt og legger ann.

Sikter i nakken og trekker av. Null reaksjon. Javel? Ladegrep, og nok et skudd. Same story. Nok et ladegrep, og nok et skudd. Og endelig faller den i bakken.

Skuddet satt i nakken, akkurat der jeg sikta, men siden en orrfugl ikke akkurat blir stor på 123 meter så satt nok ikke de andre skuddene så fryktelig langt unna heller.

 

Usannsynlig moro! :D

 

Et bilde av fuglen. Skutt med rifla i signaturen, og Norma Elektron\Fågel.

 

resizeimage1726933124hn1.jpg

w1280.png

 

Turen gikk derifra og rett til bilen. På vei hjem så vi èn orrhane som satt i toppen av ei bjørk og beitet, og litt senere ei orrhøne som satt på en tørr stamme og betraktet været, virket det som. Fin dag i skogen, og en god følelse sitter igjen når jeg skal på sjøen igjen i morra. Kommer hjem den 17. desember, så regner med at det blir jakt de siste dagene før jul. Bortsett fra èn dag som må gå med til julegaver dog :evil:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Greide å skyte min første tiur for litt siden :D , Så den i topp og snek meg innpå saakte, den satt og plukka bar i en furu, heldigvis med enda en furu foran så den ikke så meg så godt. Når jeg kom inn på ca 20m, var jeg litt uforsiktig og tråkka på en kvist :x Da ser jeg den strekker litt hals og begynner å bevege seg litt for å fly ut, tar opp hagla og skyter før den rekker det :wink: Hadde i str. 3 Nitedal Tungsten, men sittende tiur er ikke lettskutt, så den drar avgårde med enda en haglskur etter seg som dessverre bommer... Det første traff da, det var jeg sikker på! :)

Lettere irritert legger jeg avgårde på ettersøk med bikkja som forresten hadde gått helt av skaftet og tygget litt innvendig på bilen til fattern da hun så meg labbe avgårde med hagla :lol: (Münsterlandere har nok jaktlyst for å si det sånn :mrgreen: )

Tiuren hadde kurs mot et tjern som den må ha flydd over, så meg ut hvor den ca måtte være på andre siden før vi gikk rundt. På veien dro det ut enda en tiur utover tjernet på 30m, valgte ikke å skyte siden jeg hadde en påskutt en+litt drøyt hold... Helt på andre siden av tjernet begynte bikkja å ta noen småstander før hun tredde nesa nedi en sprekk mellom myr og berg og dro ut tiuren :P Den var steindau og hadde klemt seg inni denne sprekken, umulig å finne uten bikkje!!

Veide drøyt 4kg,, herlig opplevelse!! Julemiddagen er redda :wink:

Bilder kommer kanskje etterhvert, hadde ikke riktig kabel til kameraet her :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ble en orrhane i dag :D Støkka opp to orrhaner som fløg å satt seg i topp på ca. 70 meters hold, men da hadde ikke jeg rifla på ryggen så det ble ikke noe skuddsjangs. Mens jeg sto å så på de kom det jaggu en orrhane å satt seg på 30 meters hold. Datt som en sekk. Gikk 30 meter å da så jeg 2 tiurer og 1 orrhane til som satt i noen trær der.

 

Så tilsammen 5 tiurer og 5 orrhaner i topp.

Link to comment
Share on other sites

Og da var årets siste tur unnagjort, og bra er det!!! Denne høsten skal forbigås i stillhet. Lite fugl, kløning og surring er resultatet. En eneste orrfugl ble fangsten.

 

Reiste ut i skauen i dag tidlig. Stod og tittet på skiene og vurderte å ta dem med, men nei, går an å bruke beina og, tenkte jeg. Det skulle jeg aldri tenkt! 60 cm snø er ikke moro å vabbe rundt i... Satte på gps'en da jeg gikk fra bilen fra en skytebane sør for Sørskogbygda utenfor Elverum. slet meg ut i ukjent terreng (veien var stengt dit opp jeg skulle) og labbet i en halvtime før jeg måtte ta en kaffepause. Tungt og slitsomt. Labbet en times tid til. Så plutselig et lite "skur" med blikktak. Kjekt å pause der, tenkte jeg. Også tittet jeg på gps'en... Var to hundre meter fra bilen og satt på skytebanen jeg gikk fra! Hadde prestert å gå i ring da jeg skulle rett fram! Erre mulig... En smule småforbannet på meg sjøl at jeg ikke tittet litt på gps'en underveis, noe jeg alltid ellers gjør! :evil: Labbet av gårde i motsatt retning et par hundre meter, men var så lei at jeg gikk til bilen igjen. Gadd ikke mer! Turen ble på to timer inklusive pauser. Ikke så jeg fnugg av spor etter fugl heller, så jeg kan med stor grad av sikkerhet si at det ikke er fugl på skytebanen! Huff... :oops: Egentlig en tur til å le av det her... I hvertfall gjorde kompisene det da jeg ga jaktrapport! :lol:

 

Så nå får en pusse utstyret og gjemme det. Kan hende det blir litt revejakt i vinter, ellers får en prøve å skaffe seg en bever eller to til våren. Akk så lenge til!

Link to comment
Share on other sites

Ønsker å høre erfaringer med jakt på skogsfugel med salongrifle 22LR. Skal på tiur jakt neste helg og lurer bare på hvilket våpen jeg skal ta med. Det er visst godt med snø der oppe nå. Skal jeg ta hagla, 222 eller salongrifla.

 

Salong er bare å glemme. Ta med .222'n. Er det over 30-40cm snø ville jeg kun gått for den, og lagt igjen hagla hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker å høre erfaringer med jakt på skogsfugel med salongrifle 22LR. Skal på tiur jakt neste helg og lurer bare på hvilket våpen jeg skal ta med. Det er visst godt med snø der oppe nå. Skal jeg ta hagla, 222 eller salongrifla.

 

Salong er bare å glemme. Ta med .222'n. Er det over 30-40cm snø ville jeg kun gått for den, og lagt igjen hagla hjemme.

Ja jeg tenkte at det kunne være det beste allternativet, så det blir nok den. Det er godt over halv meteren med snø der har jeg hørt. Truger, hvit camo og 222 så er jeg godt utrusstet. Har en drøm om å få en Tiur også i år, har en orrhane fra før i år. Ser virkelig frem til neste helg, litt avveksling fra revejakta. Minuset er at det ikke er noe spesielt dagslys å snakke om der oppe nå så det blir kanskje snakk om max 3-4 timer jakt. Men jeg har noen plasser jeg har tatt opp fugel tidligere hver gang jeg har vært i det området.

Link to comment
Share on other sites

Pen den gratulerer BusterGutten. Var og prøvde for siste gang nå sist helg. Men så ingen ting. Forholdene var ikke så bra på bakken. Gikk med truger. Regner med at fugeln hørte meg på mils avstand. Det var blitt litt skare men ikke så mye at du kunne gå uten truger eller ski. Det bråkte så innmari :cry: Da ser det ut til at jeg bare må gi opp å få tiur i år, men det har blitt en Orrhande og jeg er fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

Stalks: Å fy og fy! Den var pen, den!

 

Grattis BusterGutten!

 

Skulle ønske jeg fant fugl i topp i det hele tatt, jeg, bar fått se den. Men neida, de er søkk vekk!

 

 

 

Pen den gratulerer BusterGutten. Var og prøvde for siste gang nå sist helg. Men så ingen ting. Forholdene var ikke så bra på bakken. Gikk med truger. Regner med at fugeln hørte meg på mils avstand. Det var blitt litt skare men ikke så mye at du kunne gå uten truger eller ski. Det bråkte så innmari :cry: Da ser det ut til at jeg bare må gi opp å få tiur i år, men det har blitt en Orrhande og jeg er fornøyd med det.

 

Takk for det.

Skare og skogsfugljakt er ingen god kombinasjon nei. Man må ikke gi opp....hvis man er ofte ute får man før eller senere fine sjangser.....og de kan dukke opp når forholdene ser ut til å være som verst. I går når jeg skjøt to tiurer var forholdene egentlig dårlige ... ett par minusgrader og en pokkers vind men ettersom jeg hadde fri måtte jeg prøve. Første tiuren måtte gripe godt om greina den satt på for ikke å blåse av . Lå å titta ei stund på`n før jeg skjøt og han satt bare å bikka frem og tilbake på furugreina i vindkastene

Buster (min lille røde)er jo den jeg kan takke for skuddsjangsene jeg får...han finner jo fuglen for meg og sier ifra om hvor den er.

Link to comment
Share on other sites

Var ute med Tara på tirsdag (labradorvalpen). Mest for å finne ut om det var noe bra sted å sette opp mårfella, men tok med hagla tilfelle jeg fikk en sjanse.

Var TUNGT føre for Tara. Bløt dyp snø, så hun slett for å komme seg frammover.

Vi støkka en flokk med orrhøner, og jeg fikk felt den ena. Tara oppdaga ikke hvor den landa, så jeg prøvde å sende henne i en "framadsending". Men rett etter jeg sendte henne fram, så jeg orrhøna sprang opp i skogen.

Tara kom inn igjen, og vi gikk inn i skogen for å se om vi fant fuglen. Var mye spor der, så det var vanskelig å finne den. Men plutselig begynner Tara og grave seg under et tre. Jeg går opp til henne, og hjelper henne å grave.

Og der ligger høna å trykker. :)

Hadde nok aldri funnet den uten hund

DSC00095.sized.jpg

 

Bruker vanligvis ikke å skyte brunfugl, men når jeg fikk sjansen på valpen så greide jeg ikke å holde igjen :oops:

Link to comment
Share on other sites

Etter lange forhandlinger med sjefen, er jeg innvilget full dagstur og jakt på lille jul-aften. Dette er i rendalen, og jeg sitter og grubler over om det er rifla eller hagla som skal være med på tur... Har håp om at det er bra nok føre for at bikkja (breton) kan være med.

 

Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Etter lange forhandlinger med sjefen, er jeg innvilget full dagstur og jakt på lille jul-aften. Dette er i rendalen, og jeg sitter og grubler over om det er rifla eller hagla som skal være med på tur... Har håp om at det er bra nok føre for at bikkja (breton) kan være med.

 

Noen tips?

 

var i rendalen sist helg og da var det endel snø. selvom det har vært mildvær og regn de siste dagene er det nok fortsatt endel snø igjen.

tror jeg ville gått hovedsakelig for riflejakt, men hatt hagla i bilen/hytta i tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Siste turen i år, på lillejulaften ble jaggu kronet med en orrhøne!!! Kjempe tur med 5 minus og silkeføre.

Det var en litt merkelig situasjon da....

Det lettet en orrhane på 20 meter som fikk ei skur etter seg, men den skura laga bare et stort hull i lufta. (Skjøt bak)

Men da jeg gikk frem for å sjekke der hanen hadde sitti, der titter ei orrhøne frem fra bak en snøskavl. Pang.... og orrhøna var i boks. Trodde ikke det ville sitte igjen noen fugl der, men jakt gudene var snille i dag....

Takk for i år og GOD JUL.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

her er skogsfuglen freda på grunn av liten bestand :cry:, men det skal kanskje opnast igjen for jakt :) for ta litt predatorar :mrgreen: Eg har ei bikkje som er blanding av golden retiver (75%) og springer spaniel (25%), den er veldig inntresert i skogsfugl, men kan denne brukes til jakt på skogsfugl og rype? :o:roll:

1

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en tur i skogen i dag for å nyte våren og starte formkurven til hund og herre, og for å nyte at snøen (nesten) er borte. Første røyen ble støkket av bikkja et par hundre meter fra huset. Etter dette gikk vi opp fire orrer av begge valører. I morgen skal vi ta en tur til "bankersområdet" før jobb.

 

Det kribler allerede i skrotten, men det er fortsatt over fire måneder igjen....

Link to comment
Share on other sites

Har klart å støkke et par skogsfugl sjøl de siste par dagene, ei røy og noe annet stort, røy eller tiur. Kribler litt da ja! Men gudene vet hvor jeg skal jakte til høsten i og med at jeg ikke får sesongkort på min gamle plass mer. Mange muligheter, men vet ikke helt hva jeg skal velge!

 

Eg har ei bikkje som er blanding av golden retiver (75%) og springer spaniel (25%), den er veldig inntresert i skogsfugl, men kan denne brukes til jakt på skogsfugl og rype? :o:roll:

1

 

Bikkja di er en blanding av apporterende hund, mye brukt til apport av feks ender, og en støtende fuglehund, brukt i skog. Støtende vil si at den ikke tar stand på fuglen, men støter den opp for deg (støkker kan en vel også si). Ettersom bikkja er interessert i skogsfuglen er det jo lovende. Hvordan den er på rypa vet jeg ikke, men den finner jo fuglen, så holder du følge med den og ikke slipper den for langt, så skulle det kunne gå! Bare å prøve! Kan jo bli moro! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...