Jump to content

Skogsfugljakta 2008


Tikkakoski

Recommended Posts

Ja, da var jeg hjemme fra dagens tur og. Ble mye hull i lufta idag, for å si det sånn!

Så hvertfall 2 tiur, 1 orrhane, 1 orrhøne og 8 ravn(7 i flokk og 1 alene).

 

Litt lurvete vær idag, og mot slutten snødde det ganske kraftig oppi berget. Blir nok en lang tur ute i morgen, for å kikke litt rundt og se etter ferske spor i nysnøen.

Anledning til å teste den nyervervede vinterkamoen blir det vel og :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nok en dag uten storfugl på sekken, men hva gjør vel det? Vel, egentlig er jeg litt frustrert siden dette tegner til å bli min dårligste sesong noen sinne. Det hjelper ikke at kollegaen sendte en gammeltiur i bakken mens jeg var på jobb i går...

 

I dag var det ikke så mye fugl å se. Støkket fire- fem høner og tre røy som satt i ly inne i tetta for snødrevet. Skjøt bom på tiur, men det var vel egentlig ikke for en reel skuddsjangse å regne. Holdt på å skyte bilen da det fløy ut en røy foran meg og jeg trodde at jeg befant meg et helt annet sted enn der jeg faktisk var :oops: .

 

Men i morgen, da faller tiuren! Helt sikkert :wink: !

Link to comment
Share on other sites

Nok en tur i skogen uten resultat. Det eneste jeg så var en håndfull orrhaner som lettet på 3-400 meter :( . Det ville være trist om jeg ikke får anledning til å opprettholde tradisjonen med skogsfuglmiddag for familien i romjulen, men det er heldigvis fortsatt en stund igjen av jakten.

 

Det var kommet ca 30 cm snø siden i går og været begynte å bli mildere. Får håpe på litt skikkelig kulde i løpet av helgen og at dette kan være med på å inspirere fuglen til å bli litt mer samarbeidsvillig i neste uke.

 

Hadde det vært tillat med toppjakt i terrenget "mitt", så skulle jeg jaggu ha klart å plukke en og annen fugl, men det får bli med drømmen...

Link to comment
Share on other sites

Satt på elgpost i 10 minus og så MASSE fugl. Tipper 20-25 orrfugl passerte over hodet på meg i fint haglehold. I tillegg kom det en tiur flyvende litt lenger unna.

Men den absolutt morsomste hendelsen var når jeg hørte at det landet en fugl i et stort grantre som sto 10 meter fra meg. Det gikk lenge og jeg glemte av det, før det plutselig braker til og jeg hører en fugl kaste seg på vingene. Og der kommer orrhanen flyvende rett foran trynet på meg, sikkert 3-4 meter, og jeg skvetter jo til.

Den fløy i en bue rundt meg og styrta rett inn i skogen igjen 10 meter på andre siden av tårnet jeg satt i. Utrolig morsom opplevelse :lol:

Link to comment
Share on other sites

dag en

knas...knas...knas...knas... stop... flaff flaff flafff.. pang...pang flaff flaff flaff....

knas knas knas... knas.... knas knas.... :(

 

dag to.... dama med for første gang (og sikkert siste)

flaff flaff...

dama (hihi)

jeg (hva ler du av)

dama (det for en stor fugl ut til siden her, den var så søøøøt og du var jo der fremme) :evil:

 

poppkornføre er ikke morro :(

Link to comment
Share on other sites

Lørdag jaktet jeg med eldstebikkja (som vi har hatt problemer med å få til å ta skikkelig stand) på knaseføre. Så lite fugl, men fant en del seter. Men, hadde 2 stander hvor jeg kun så fugl i den ene. Den andre dro før jeg kom så langt så jeg så den. Den første bydde heller ikke på skuddsjanse, så det ble minimalt med våpenpuss den dagen. Men var kjempefornøyd med å få til to stander på bikkja, ser ut til at ting detter på plass nå.

 

Søndag jaktet jeg med unghunden i samme område. Gikk og var litt frustrert over at det var folk overalt, og fikk følelsen av å gå i andres fotspor hele tiden. Plutselig stod hun mot ei lita gran under en meter foran henne, og to meter unna meg. Jeg tenkte at her kan det ikke ligge fugl, det er nok blindstand på sete. Men jaggu trykket en orrhøne under der. Hun fikk to bom-skudd og en overivrig Gordonsetter etter seg, og klarte seg med skrekken.

Etter en avanse som førte til en blindstand tok vi pause, og etter pausen fant hun hele 3 nye fugler. De resulterte i 2 meget fine stander, og en støkk. Det ble to skudd i to forskjellige situasjoner, uten at ei fjær forsvant fra fuglene. Jæ...lig dårlig skyting, men til min unnskyldning var det tett. Ett barheng reddet kanskje en orrhane, og det siste var i ei lita glenne i skogen på orrhøne i god fart.

 

Til tross for knaseføre, var det to fine turer med fuglekontakter da jeg egentlig ikke ventet det. Men hundene var bedre enn meg denne helgen.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jaktet i helgen, vi så 18 fugl på 2 dager, 2 av de var jerper, det ble løsnet 1 skudd på to mann hele helgen, i følge jaktkompis burde vi sett det dobbelte.

På lørdag var det akkurat falt 20-30cm nysnø og fuglene å gjemte seg inni tette kratt under grantrær osv. På søndag slo været om til mildvær og fuglene satt mer åpenlyst på bakken men vi fikk ikke løsnet et eneste skudd på de vi støkket opp. Men vi fikk iallefall gått et stykke i strålende vær ;)

Link to comment
Share on other sites

Var en tur ute i går med en kompis og hunden hans. 4 timer uten å se en eneste fugl. Så to spor, og det var alt. 20 - 30 cm løssnø. Gikk i både tett kratt og over myrer. Skulle i utgangspunktet postere og vente på tiur på et sted jeg vet det ofte flyr over slike, samt å lokke med fløyte på orrfugl, men så har de alt klart å stenge veien for vinteren opp dit! :evil: Da ble det å traske oppi skjulte myrhøl i stedet... Spørs om ikke dette var årets siste tur i Løten. En mil å gå til området jeg jakter i blir litt langt. Å jakte på måfå i ukjent terreng er ofte bortkastet har jeg funnet ut...

 

Ble for øvrig invitert på jakt på privat terreng etter fugl og rådyr til neste helg. Så får en skrive en søknad til ledelsen i heimen om det!

Link to comment
Share on other sites

Var ute på skogsfugljakt både lørdag og søndag. Men her har fuglen blitt veldig lett nå.

Hadde to flotte stander på lørdag. I den ene standen leta jeg etter bikkja i nesten 10 min før jeg fant henne. Da var det to storfugler som letta inni tjettest skauen når hun reiste.

Var en storfugl i stand 2 å, som også satt i tetta. De har gått opp fra bakken nå. På lørdag hørte vi 5 storfugler, men alle letta på langt hold og fra trær. Så er vanskelig for tiden.

Blir vel en tur etter rypa/skogsfuglen i morgen også, så får vi se.

 

IMG_1511.sized.jpg

Runa 8)

 

IMG_1495.sized.jpg

Tara var med som tilskuer på lørdag :D

Link to comment
Share on other sites

Enten har fok utrydda fugla i mitt terreng, eller så har alle begått kollektivt sjølmord, for jeg finner ikke en eneste fugl for tida :?:arrow:

 

De sitter nok i veden og slipper seg ved den minste antydning til folk som nærmer seg. Det er akkurat same historien i mitt terreng. Jeg har sett fugl som slipper seg på andre siden av myrer som er et par hundre meter brede. Vent til det blir en skikkelig fin dag med sol, eller til en dag det snør tett, så blir nok forholdene litt bedre.

Link to comment
Share on other sites

Vi var ute en tur i går.

Hadde en flott stand, men fuglen gikk opp når jeg kom knasende. flere tomstander antagelig gamle seter eller så hadde fuglen fløyet i god tid før hund og jegere ankom.

 

Gleder meg til det kommer litt dempende snø, evt sol og mildvær (det er lov å håper) :D

Link to comment
Share on other sites

En jakt kompis av meg skjøt en stor røy sist helg. Vekta viste hele 2,75 kg.....

vi mener dette må være veldig sjeldent stort. Håper på noen innspill ang størrelse på diverse fugler.

 

Dette hørtes stort ut, pappa skjøt ei røy forrige helg (voksen fugl) den veide 2,1kg

Link to comment
Share on other sites

I dag hadde jeg store problemer med å motivere meg for en tur i skogen. Kaldt og knekkebrødføre og sesongen har vært skikkelig dårlig så langt :( . Det eneste jeg har i fryseren så langt er en skarve rype. Delvis skyldes dette at jeg har hatt en 10 måneder gammel "flat-frakket retriever" som (i teorien) lyder navnet Doffen, løpende foran meg, og som har skremt bort det meste på sin vei. Men mest må jeg skylde på skrekkelig skyting for min del. Har tatt meg sjøl i skyte med "lang hals" om igjen og om igjen. ALDRI i løpet av mine 15 år som skogsfugljeger har jeg gått så mange turer på jakt uten skogsfugl på sekken :? .

 

I dag begynte turen langs skogsbilveien. To svære kull med orre tok til vingene, men på laaaangt hold. Etter tre kilometer brøt jeg av vestover og inn i gammelskogen. Etter et par hundre meter tok en tiur til vingene på 15-20 meter foran meg. Den dro til venstre og det smalt akkurat i det den fløy bak en liten granbusk :twisted: . Jeg bannet høyt, men gikk for å sjekke. Noen meter til venstre for busken var det tydelige spor i snøen. Jeg uttalte den eneste kommandoen min pubertale følgesvenn for tiden viser noen som helst interesse for, nemlig "søk!".

 

Doffen satt av gårde og etter ca 100 meter fikk jeg øye på fuglen som hadde vinklet til venstre og satt på bakken. Jeg sendte avgårde et "fangskudd" og fuglen begynte å løpe :evil: . Dette ble imidlertid registrert av den svarte, som umiddelbart tok av fra sporet og kastet seg over tiurfaenskapet :D . 1-0 til Doffen! Imponerende å se hvordan en halvdau tiur slår i fra seg mot en bikkje :shock: !

 

Etter dette ble det en del gledesscener, som igjen ble etterfulgt av en lengre samtale hvor jeg prøvde å overbevise bikkja om at vi IKKE skulle spise fuglen der og da. Han lot seg imidlertid ikke overbevise om dette selv om jeg lovde høyt og hellig at han skulle få sin del av fuglen (Hjertet og lever :D ) i romjulen. Resten av turen gikk han for sikkerhets skyld i hælene mine slik at han kunne holde oppsyn med fuglen. Vi så ingen andre storfugler på veien hjem.

 

Det nest beste med hele turen var at jeg møtte to kollegaer som var på jakt i samme området. Ingen av dem hadde sett fugl :D !

 

På mandag skal jeg ut igjen :D !

 

Skitt jakt!

 

P.S! Har ikke vei den enda, men det var en fin voksen fugl. Ikke den største jeg har skutt, men med bra tyngde :D .

Link to comment
Share on other sites

Svarte hvor sjalu jeg blir. Her i nordland (Les salten) er det fryktelig dårlige forkomster med storfugl og drømmen om en tiur er vel på linje med en voksen elgokse nå. Har funnet èn plass hvor jeg har registrert beitefuruer med 'voksen 10cm lort' nedenfor, men har enda ikke sett eller hørt fugl i området.. Men regner med at dette ikke er fra vinteren som var iogmed det har regnet rimelig bra siden den tid..

 

Hvis noen kan anbefale en plass hvor jeg kan få jaktet for en rimelig penge i vårt vidstrakte land taes alle gode forslag imot med takk! :)

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis noen kan anbefale en plass hvor jeg kan få jaktet for en rimelig penge i vårt vidstrakte land taes alle gode forslag imot med takk! :)

 

Vel, la meg begynne med å anbefalle mitt nye hjemfylke Hedemark :D ! Skulle du vøre glad i å kjøre bil, eller å fly, så sender jeg gjerne en PM med gode tips for Telemark.

 

Og hvis det er noen trøst, så kan jeg fortelle deg at når jeg sitter i min kajakk på Norges største tjern, og som utflyttet vestlending, så er jeg jaggu misunnelig på deg som bor i Salten :D !

Link to comment
Share on other sites

Nå er det kun 9 dager igjen av jakta :( . For min del blir siste turen neste fredag. Tatt fri fra jobben og jeg krysser fingrene for at det skal bli en storfugl. Har dessverre bommet så altfor mye. Hatt skuddmulighet på flere røy, et par tiur og orrfugler. Men dessverre så har skyteferdighetene vært elendige. Dette er min første jaktsesong og en ting er sikkert: neste år MÅ det bli mange turer til leirduebana. Oppi alt dette triste har det da blitt tre ryper og det synes jeg ikke er så verst.

Men nå gleder jeg meg til den 14 november da tiur, røy og orrfugl nok en gang må passe seg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Svarte hvor sjalu jeg blir. Her i nordland (Les salten) er det fryktelig dårlige forkomster med storfugl og drømmen om en tiur er vel på linje med en voksen elgokse nå. Har funnet èn plass hvor jeg har registrert beitefuruer med 'voksen 10cm lort' nedenfor, men har enda ikke sett eller hørt fugl i området.. Men regner med at dette ikke er fra vinteren som var iogmed det har regnet rimelig bra siden den tid..

 

Hvis noen kan anbefale en plass hvor jeg kan få jaktet for en rimelig penge i vårt vidstrakte land taes alle gode forslag imot med takk! :)

 

Kjør ned til Saltdalen. Finn veikroa på Storjord og gå inn å ta en kopp kaffe. Da kan du studere endel utstoppa dyr, inkl. flere tiurer. Så kan du spekulere på hvor disse kommer fra....

 

Det har blitt påstått at landets største tiurer bor i Saltdalen.

Link to comment
Share on other sites

var ute en tur i dag i helt nytt terreng, kjempefint terreng, fikk opp en tiur som jeg ikke klarte å skyte på, ble for langt hold da den kom fra igjen :| ellers så hørte vi en del fugl, og noen lettet på for langt hold, ble en bom på ei røy på kameraten, ellers ble ingen skudd avløst

 

i194274350_75084_3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har lyst å dele et bilde av min aller første Orre. Skutt i år på Senja.

 

Gratulere med flott fugl :D

Hadde en fin dag i dag jeg også, men uten at skudd ble avfyrt.

Holdt igjen på både røye og rype, pga av ganske lite fugl de siste åra. Kunne skutt en stor tiur som satt helt åpent hvis jeg hadde stolt litt mere på bikkja :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en jakttur på lørdag i nytt terreng i nord trøndelag. Hadde totalt opp, på 2,5 timer skogsfugljakt, 4 tiurer, 6 røy og 13 orrfugler. Helt insane spør du meg. Alle fuglene letta på for langt hold, eller i alt for tett småskog. Dette er et område uten nå særlig med gammelskog, men en del blandingsskog. Det var godvær og hadde vært godvær, men alikevel var fuglen skjær, dvs alle. Vi hadde vel 18 stander på hunden vår, problemet var at stort sett alle fuglen løp på bakken foran hunden, og den løste ikke ut av standen sin, så da ble det noe langt hold på de alle fleste sjansene. Men, dette var en opplevelse jeg ikke har vært borti før, det Kokte rett og slett av storfugl, å ikke en jeger å spore......

Link to comment
Share on other sites

Jaktet med eldstebikkja på lørdag. Tåke, regn og lett fugl. Hadde totalt 6-7 fugler på vingene, av de hadde vi 3 stander på. Siste standen "overtalte" bikkja meg til å bli med. Hadde egentlig resignert, og låst opp bilen. Hun gikk videre, så nedover ett hogstfelt og lovet dyrt og hellig at det var fugl der nede.... Jeg fulgte med, og nedover bar det. Til en liten skogholme på en pynt på feltet, det ante meg tidlig at vi skulle dit. Når jeg kom meg over toppen, så jeg bikkja i stand pekende bratt nedover ene kanten. Hadde tenkt til å snike meg tilbake og på nedsiden, men da lettet orrhanen på sikkert 50 meter. Nesten i fritt fall nedover, fikk fart umiddelbart! Hadde jeg stått på hold, hadde den uansett vært veldig vanskelig..!

 

Søndag med yngstebikkja. Tåke og lett fugl da også. Fant mange seter, og hadde noen blindstander. Til slutt fikk vi en ordentlig stand i tett skog, og fikk faktisk en glenne å skyte i. Men, det ble bom (igjen, begynner å bli mange nå....). Etter det hadde vi miss på to kjempesjanser på slutten da bikkja var sliten.

 

Vanskelig helg, håper på bedre vær utover. Hvor mye jeg får jaktet utover, gjenstår å se....

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Var en tur vest for Randsfjorden i helga, sammen med to kollegaer. Lørdag gikk vi seks timer. Så èn orrfugl pluss spor av èn tiur. Søndag gikk vi en kort runde et annet sted og så mange spor etter fugl, særlig etter tiur. Hunden hadde noen stand, men fuglen løp/fløy nok av gårde i god tid før vi kom fram. Støkket ei orrhøne og en tiur, men på for langt hold. Vanskelige forhold, med sørpesnø, tåke og yr. Tror kanskje vi kunne hatt bedre utbytte av å gå uten hund. Fuglen satt nok så lett at hunden ikke klarte å få fuglen til å trykke, og da var fuglen for lengst forsvunnet når vi kom frem. Bare en teori, men.

 

Nå er heldigvis snøen borte på hedemarken, så kanskje en kan loffe litt rundt i snøfri skog til helga. Har litt større trua på det.

Link to comment
Share on other sites

Vi var ute en tur på søndag. Tåke og regn semi knas fra underliggende snø. Gikk et par fire timer uten å se en pip. Møtte på en GS (Theo) som pling pling pling tråla skogen. Eiern lurte fælt på hvorfor vi hadde med en gråhund på fuglejakt :D Men hun var med for selskapet. Ble en lang bålpause før vi tråkka videre. Støkka to tiur på slutten av dagen, men da utenfor terrenget med børsene knekt, og ammo i lomma (som seg hør og bør være).

 

Nok en fin tur ja :)

Link to comment
Share on other sites

Var på rådyrjakt i Ørje.

Ingen rådyr å se, men vi fikk en 35-minutters harelos.

Det ble støkket opp 3 tiur, av postkara, men ingen felt.

 

Jeg lurte på om jeg ikke skulle få se noen storfugl/orrfugl, da jeg tross alt tråla skogen på kryss og tvers med bikkja.

Like før det var på tide å knekke børsa å ta kvelden fikk jeg da se en røy.

Dermed var min første storfugl et faktum.

284754.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Så var det slutt på skogsfugljakta for min del. Der jeg jakter er siste dag søndag, men i helgen er det dessverre ikke plass til jakt.

Var ute en tur i går ettermiddag på en plass som jeg ikke er så kjent på. Null fugl å se.

I dag reiste vi opp til godplassen. Vi har tidligere i år sett mange skogsfugl på denne plassen, men i dag ingen fugl å se. 20 - 30 cm med nysnø gjorde ikke forholdene noe bedre. Ble rimelig sliten av å trask i snøen. Vi trasket i nesten 3 timer uten kontakt med fugl. Dro etterpå til en annen plass, men null fugl der og.

Nå er det bare å vente til neste høst og håpe det blir mage gode muligheter da også.

Link to comment
Share on other sites

Gikk støkk på lørdag fant en mistenklig kolle og snek meg rundt. Jeg fikk selskap av Bajazz som jaktet sammen med Far. akkurat i det hunden kom inn til meg, slapp en Tiur seg ut fra høyre, den satt i midten av en furu. Den seila ut mot venstre, og jeg fikk god sving på hagla. Bang.... skuddreaksjon.... Bang .... stive vinger..... Ropte til Bajazz "hent apport" da jeg så fuglen seile 2-300 meter inn i noe buskas. Så hørte jeg Far rope.. "Jeg harn her". Tiurn hadde stupt ned i en busk 50 meter fra han, og bajazz hadde gladlig hentet den og levert den til han... JEg var redd et sekund han skulle ta den fra meg, men :) Et bra samarbeid og en fin tiur på 3kg... Hadde det ikke vært for Bajazz,hadde det mest sansynlig vært revemat.

 

normal_Tiur.jpg

 

Artig!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var på storfugljakt i Pasvik i helgen.

2. gang i år vi er der. Begge gangene uten fuglefall og kun 1 observasjon ila. 4 dager jakt (2 dager pr. gang).

Nå er vi ferske storfugljegere, så det blir litt nybrottsarbeide for vår del.

Bestanden ser ut til å være lav, vi har sett 1 røy disse dagene.

Nå er det jo sannsynlig at vi går i "feil" områder, men noe mer liv skulle man da tro det var?

Uansett - vi får satse på Sverige til vinteren hvis det skal bli tiurfall første sesong.

Hvis noen har tips til områder i Nord-Sverige, så mottas de med takk på PM.

Link to comment
Share on other sites

Var en kort tur lørdag ettermiddag, og en lengre tur søndag. Litt snø i lufta søndag formiddag, og kraftig vind. Oppklarning. Uansett, var det lett fugl i helga. Støkket to som jeg så, et ukjent antall som jeg såvidt hørte. Hadde en del blindstander på tomme seter som nylig var forlatt. En stand lørdag og to stander søndag, ingen resulterte i skudd. Fuglen gikk mens jeg var på vei opp.

 

Håper på bedre vær neste helg.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går,støkket to orrhaner med kort mellomrom bare hundre meter fra bilen så dagen startet bra. Traff på en seig orrhane en times tid etterpå,fikk den i bakken på andre skuddet og var godt fornøyd.Så at den lå og kikket på meg da jeg kom bort og prøvde å være kjapp til å ta den,men fikk ikke skikkelig tak rundt dem.Den flakset seg tilværs,men heldigvis så hadde jeg ladet om og slapp den noen meter avgårde før den fikk andreskuddet. Det var fortsatt litt liv i den så jeg vred nakken på den og det ble stille. Satte meg så ned og tok meg en kopp kaffe mens jeg lot hanen kjøle seg ned før sekken. Hadde sittet en stund da jeg bestemte meg for å kikke litt nærmere på skuddskadene og oppdaget da at den lå og blunket og kikket på meg. Grep kjapt tak i den og tok en litt mere omfattende nakkevridning denne gangen. Ekkel følelse å ha latt den lide mere enn nødvendig.,. Så en orrhane til resten av dagen uten skuddsjanse. Rett før jeg var tilbake ved bilen gikk jeg en liten avstikker og fikk med en jerpe i sekken også. Nå kommer visst snøen her for alvor så spørs hvordan forholdene blir. Håper på tur i morgen også,kanskje årets siste...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...