Jump to content

Skogsfugljakta 2008


Tikkakoski

Recommended Posts

Har hatt en fem- seks turer i nytt terreng (Hedemark). Har sett mye fugl, men de er fryktelig lette. De siste dagene har det kommet en del nedbør og mye av løvet har gått, så forholdene har blitt litt bedre, men det må være noe galt med haglen; den skyter bare bom :? . At jeg har hatt med "Doffen" (flatcoated retriever) på 8 måneder har heller ikke forbedret oddsene. Jobben hans består egentlig i å apportere, men han har mye større glede av å støkke fuglen før jeg kommer frem og i possisjon. Til gjengjeld har han støkket ku med tvilling-kalver rett i fleisen på sin heldige herre :shock:. Nå er det pause mens elgjakten pågår, men om to uker er det på an' igjen :D !

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

har vært på jakt i dag og i går.

 

så 2 tiur, 1 røy,1 elg og 8 rådyr i går- 0 skudd avløst. fint vær i går, litt regn, men fuglen satt for det meste i trærne, utenom røya, men ho er freda.

 

i dag så vi 4 jerper og et orrfuglkull, en hannjerp ble med hjem, været var først regn og etterpå ble det snø. :wink:

 

har ferie nå så blir vel flere turer :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en uke i de Svenske skoger, uten så stor suksess med tanke på fangsten.

Men vi hadde en kjempefin tur med bra vær alle dager. Bikkja gikk knallbra fra morgen til kveld, og greide å få flere stander på de håpløse fuglene. Men det var selvfølgelig alt for tjett.

 

Det var det dårligste skogsfuglåret på 30 år der i følge en vi snakka med. Rovfuglene hadde tatt alle kyllingene, så det var bare de gamle luringene igjen. De var i de tjetteste skogene, og håpløse å komme innpå. I tillegg var løvet i full gang med å falle av trærne, så det ble ikke noe lettere av det.

Men det var lys i enden av tunellen.

De hadde begynt å finne døde rovfugler allerede i juli, så det blir nok en knekk i bestanden til neste år. Noe som selvfølgelig gir flere kyllinger til neste høst.

 

Fangsten var på en flott orrhane på 1,5 kg. Men vi var jo ikke der for å fylle frysern 8)

 

Orrhane skutt på støkk for valpen. Noe som trigget henne, så hun hadde flere stander etterpå :D

IMG_1301.jpg

 

Runa tar en liten blund

IMG_1315.jpg

 

Morgenstemning

IMG_1324.jpg

 

Jaktlaget

IMG_1396.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fine bilder! Synd det var så lite fugl da men.

 

Akkurat avsluttet en helg i Valdres, Nord-Aurdal. På til sammen ca 8 timer i skogen hadde vi en slags kontakt med fem fugl i alt. Ikke akkurat noe å skryte av det heller. Nå hadde vi ikke været på vår side heller, med all slags vær. Snø og skareføre i dag tidlig...

 

Nå blir det tre ukers opphold i jakta for meg. Denne uka er det høstferie, men elgjakta startet i går. Helga etter er sjefen borte, så må passe unger. Men 25. oktober, da...

Link to comment
Share on other sites

hadde en fin tur på på ett par timer i 15cm med snø idag.

så en tiur på topp som jeg prøvde å snike meg innpå,men den dro ut på 50-60 m...sku nok hatt rifla da ja.. hehe.

bråkte no veldig da det var tynn skare..

men bikkja visste råd han og fant først en orrhane som jeg fikk felt for han og tilslutt krona vi turen med en flott stand på tiur og felling :)

4.6kg tiur :D

2 stander og 2 fugl kaller jeg god uttelling :)

så også masse orrfugl i trærne på vegen hjem..

gleder meg allerede til neste tur, kanskje med rifle :)

Link to comment
Share on other sites

Var noen dager i indre agder, og har sett over 100 orrfugl og 25 storfugl, på snaut 4000da. Store fine kull på 6-8-10 i kullet :D Godt med fugl i sekken ble det også, og kan bare si at RIO Venatum Bi 3,3mm hagl dreper veldig godt ut til 35 meter, andre sesongen jeg bruker den patronen .Har vært i terrenget der i 30 år, og har aldri sett på maken til mengder med fugl :D selv om det også var bra i fjor.

 

Tok en tur denne helgen også, så 15 orrfugl på lørdag, og felte en fin hane :) Kullene har splitta opp og trykke noenlunde bra, men de er blitt lurere, vanskelig og få skutt :? Natt til søndag, var det et skikkelig uvær, så søndag var det ikke noe å se. Men mandag, var det 6 fugl å se på en 2 timers tur, og en unghane i sekken :D Joda... det ble 3 bom på turen også :oops: uten at "Venatum*n" skal ha skylda for det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd seg på Fåberg vestside ved lillehammer?

Skal dit for første gang i helgen. Er det noe liv der?

 

jada der oppe er det greit med fugl :D

var der oppe idag og fikk en tiur og en orrhane i sekken.

så en del fugl som satt på topp. virker som det er bra med orrfugl,men rype derimot er det heller skralt med..

ligger forøvrig ca 15 cm med snø i terrenget og litt isete vegbane, så vinterdekk er å anbefale om det ikke blir mildvær.

Link to comment
Share on other sites

Brukbart med orrfugl der ja,men dessverre litt mye tett granskog og noen idiotiske jakttider!Der er det elgjakta som betyr no!Utenbygds må vente til 10,10 for å jakte litt småvilt,kan risikere at det ligg en halvmeter snø der da.Glad jeg her alternative terreng med vettuge jakttider!

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i Trysil i helgen. Mye fugl men også mye vind. Så de fleste fuglene fløy opp på 40m pluss. Hadde vel en 35 støkk. i løpet av to dager. Men det hjelper ikke når det er langt borte. Så et par orfugle Resten var tiur og røy.

 

Glemte tre ryper i hvit drakt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spørsmål til dere erfarne skogsfugljegere:

Har lurt på å ta med rifle til skogs etter orrfugl og tiur. Den som da er aktuell er ei rifle i 308 Win.

 

Men er litt usikker på hva slags kuler jeg skal satse på. Spesiellt tiuren er jeg usikker på. Må vel ha ei kule som ekpanderer med samtidig skal det jo helst være noe kjøtt igjen.

Noen som har noen anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål til dere erfarne skogsfugljegere:

Men er litt usikker på hva slags kuler jeg skal satse på.

Du kan bruke Normas jaktmatch Fågel. Det skal fungere med kuler ment for storvilt også feks oryx (men det har jeg ikke prøvd selv).

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Den som da er aktuell er ei rifle i 308 Win.

 

Men er litt usikker på hva slags kuler jeg skal satse på. Spesiellt tiuren er jeg usikker på. Må vel ha ei kule som ekpanderer med samtidig skal det jo helst være noe kjøtt igjen.

Noen som har noen anbefalinger?

 

Jeg ville nok gått for Jaktmatch Fågel. Oryx'en er ganske bløt, og litt i raskeste laget tror jeg. Selv skjøt jeg en gås med den og resultatet var ikke så bra.

Link to comment
Share on other sites

Sitter nå å leser i jeger hund og våpen nr 5 mai 2005, om en jeger kalt Tore Leistad som på midten av femti tallet skal ha skutt en tiur på 6,7 kilo :shock: Dette er da Norges største og best dokumenterte tiur. Han hadde også utstoppa den.

Makan til tiur, han hadde også lest om tiurer som veide over 7 kilo på den tiden.

Link to comment
Share on other sites

Første skogsfugl for unghunden.

 

Selv om det ikke er fra de siste dagene (siste helgen i september), kan jeg bidra med en fortelling om første skogsfugl for unghunden. Etter en uke på fjellet, og èn rype felt i en ikke helt perfekt situasjon, skulle vi begynne med skogsfugljakt. Lauvfellingen hadde begynt, og fuglen var vanskelig. Vi gikk innover noen myrer, fant flere tomme seter, men ingen fugl. Når vi kom til en holme med granskog inne i myrene, ble bikkja borte. Jeg gikk forsiktig nærmere, og fikk høre bjella. Bikkja kom mot oss, og gikk ut samme vei igjen. Minnet mistenkelig om rapport, men trodde ikke på alvor det. Fulgte på allikevel, og så at hun holdt på med noe. Jeg ladet, og gikk etter. Bjella klirret forsiktig, og når jeg kom fram stod hun og logret svakt. Når hun fikk se meg, smøg hun som ett ullteppe noen meter fram og tilside for en stor gran. Der stod hun! Jeg gikk ett skritt nærmere, og røya braset opp 1,5 meter foran nesa hennes! Altfor tett skog til å skyte, men jeg gledet meg over ett fint fuglearbeide. I hvert fall i forkant. Både jeg og bikkja glemte ”sitt” idet fuglen gikk opp……..

Neste ettermiddag skulle vi slippe ett annet sted, men 2 minutter etter slipp hørte vi skudd, og så en annen hund. Det var bare å flytte på seg. Heldigvis var det ledig på en rundkjøring litt lenger inn, og vi slapp nesten ved veien. Her var det furutynning i hogstklasse 3, med noe underskog, så det kunne bli tett nok. Så tidlig at noe var på gang, og vi gikk sakte videre. Hunden jobbet like foran oss, og hadde helt tydelig noe i nesa. Plutselig stod hun på en liten bakkekam rett foran oss. Jeg ladet, og gikk opp. Hunden stod like godt. Jeg kommanderte reising, uten respons. Jeg kommanderte reis igjen, og gikk fram og reiste selv. En orrhøne sprutet ut under en skjørtegran, jeg fikk en åpning, det smalt, og orrhøna datt! Hunden stod ved siden av meg, men gikk i stand igjen der orrhøna kom fra! Dæven, tenkte jeg, det kan være flere! Fikk ladet i en fei, og kommanderte reis igjen. Ingen respons, og ingen fugl. Det var på setet, orrhøna var alene. Gikk bare fram til fuglen, og da kom bikkja også. Det ble full fest en kort stund, men bikkja ville helst videre…..

 

Det var de to situasjonene vi fikk med henne den helgen, og hun benyttet de på en fin måte. Jeg skal ikke gå jaktprøver, og tar ikke RIOS så høytidelig. Siden hun viser tendenser til å være en treig reiser, vil jeg ikke ta henne hardt i dette foreløpig heller. Men, det kan rette på seg håper jeg.

 

Neste helg er det åpent igjen etter elgjakt-fredning, og det ser jeg fram til med spenning.!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en tur på skauen etter jobb i dag. Ingen fugl å se der jeg vanligvis har finni fuggel,men på vei opp en liten ås dro det ut en tiur fra ei furu ca 2m ifra meg helt åpent. Sendte etter et hagleskudd og den datt rett i bakken. Skikkelig fin tiur på 4,5 kg :)

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en tiur på 4,1kg i fjor med cylinderboring,norsk nr 4,ca 20meter,ukjent patrontype 8) .Jeg bruker åpne choker uansett hva jeg jakter på,inkl rådyr! Er instinktskytter som leverer rimelig kjapt, letter fuglen på 25-30 og lengre mangler jeg totalt refleks(heldigvis) :wink: .Min oppskrift på fugl er cylinder og 1/4,hagl nr 4 eller 5,det funker fint på rypa også :D

Link to comment
Share on other sites

var ute en tur i dag jeg også, så litt mere fugl i dag: jagde opp 3 tiur, 1 røy, 3 jerp, 1 orrhane og hørte 3 fugler til.

 

var egentlig bare en kortur, men ble litt lengre, så det ble lenge å gå uten mat i magen fra klokken 10 til kl 16 :roll::lol: . Tar med meg masse god mat i morgen :D

 

åjo, ble foresten 2 jerper i dag :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var ute lør/sønd ca fire timer hver dag, lørdag hadde jeg ute tiur,røy og orrhøne, tiurn letta på tohundre meter uten at verken jeg eller bikkja var i kontakt med den.

Hadde stand på orrhøna, den letta før jeg kom opp til bikkja å kom rett over hode på meg,det ble bom :oops:

Røya sto bikkja på nedover en liten bekkedal, gikk inn på standen vinkelrett å ga reisningsordre, bikkja gikk på å røya letta i ei gran rett forran meg uten at jeg fikk skudd på den.

Søndag så jeg ikke ei fjær men det regna jo f.. hakke meg 20mm på fem timer,har aldri vært så våt uten å bade :D

Snakka med noen elgjeger som hadde sett en og annen skogsfugl men det er langt mellom dem.

Link to comment
Share on other sites

Var på årets første skogsfugltur i går. Været var fint og fuglen trykket ganske hardt. Så mindre fugl enn i fjor, men alle som fløy opp var godt innenfor skuddhold og helst inne i tettskauen så tipper at jeg gikk forbi mange. Resultatet ble en orrhøne og en tiur. Godt fornøyd med årets debut. :D

Link to comment
Share on other sites

Vært ute to turer i det siste. Første turen gikk i et område hvor det i fjor var en del orrfugl å se. Så ingen denne gangen, det gjorde jeg ikke på forrige tur i området heller. Ser ut til at det er store lokale variasjoner i området her i år. Støkte ei jerpe i tett skog. I en annen god jerpebiotop prøvde jeg lokking. Hørte det flakset inne i oreskogen, men klarte ikke å få den fram. Denne biotopen ligger kloss inntil et tjerne. Der så jeg en mink. Den forsvant inn i ei ur like ved jerpestedet. Lite gunstig for jerpa å hekke like ved en slik.. Blir nok ei felle der etterhvert. sjkal ha mårfeller i samme området.

 

Var ute en kjapp tur i går også. Kveldstur i et storfuglområde. Så en storfugl på pent hold. Selvsagt freda røy.. Skjønner ikke hvor svartfuglene har gjemt seg i år!!! Tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute både lørdag og søndag. Lørdagen så jeg 6 røy, 1 tiur og en orrhane. Hanen lettet på godt over hundre meter, tiuren stakk bak noe tettskog, tre av røyene dro avgårde sammen, to røyer slapp seg fra veden på 60-70 meter, en røy gav meg en ypperlig sjangse, men alt jeg så over sikteskinna var hodet på min kjære Doffen :roll: .

 

Søndagen så jeg en høne som stakk på laaangt hold.

 

Men i morgen, da er jeg sikker på at det blir klaff :D !

 

En skogsfugljeger trenger hagle, patroner, gode støvler og... OPTIMISME!

 

Skitt jakt :D !

Link to comment
Share on other sites

Var ute lørdag og søndag.

Lørdag formiddag var det "knaseføre", og mulig. Avsluttet økta tidlig. Jaktet ettermiddagen sammen med en kamerat, og så 3 tiurer, en orrhane og to orrhøner. To tiurer lettet på for langt hold (50-100 m), en ble beskutt uten virkning av min kamerat etter fin stand+avanse+stand av hans Irsksetter. Begge bommet 2 skudd hver på orrhanen. En orrhøne støkte vi (bikkja mi burde funnet den....) og en orrhøne ble støkt uten at hverken jeg eller bikka så den

 

Søndag jaktet jeg og kona med våre to hunder, så til å begynne med brukbart med fugl. Dessverre var de lette, og løftet på 50-100 meter.

 

En helg uten felling, men med en del fuglekontakter. Dessverre ingen skikkelig stand på lette fugler. Våre noe uerfarne hunder mestret ikke forholdene i helga. Håper på bedre lykke neste helg.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Nok en dag uten fugl :x ! Aldri har jeg jaktet så langt ut i en sesong uten å få med noe hjem. Det må være noe galt med haglen :roll: ...

 

Det så ut som om jeg hadde "aksjer" i en røy, men etter en times leting sammen med bikkja konkluderte vi med (etter en lengre samtale...) at fuglen hadde lurt oss.

 

Det virker fortsatt som om fuglen sitter veldig løst. Selv om det har kommet en del nedbør.

 

Men på søndag, da detter den :D !

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

på vei ned igjenn fra hjortejakt på lørdag oppdaga ej en fin tiur som satt på bakken og va rask å fikk gitt den ei 180 gr barnes tsx fra en 300wm, vart litt hull i fugelen men uten å skade brystfileane :D

 

 

Var dette på Ørskog? Spennande, bur i Sykkylven sjølv, og veit berre om ein svært liten isolert bestand av storfugl i kommunen... Nokon som Har noko info om storfugl på Sunnmøre? :? (Må ikkje avsløre for mykje heller noda :wink: )

Link to comment
Share on other sites

på vei ned igjenn fra hjortejakt på lørdag oppdaga ej en fin tiur som satt på bakken og va rask å fikk gitt den ei 180 gr barnes tsx fra en 300wm, vart litt hull i fugelen men uten å skade brystfileane :D

 

 

Var dette på Ørskog? Spennande, bur i Sykkylven sjølv, og veit berre om ein svært liten isolert bestand av storfugl i kommunen... Nokon som Har noko info om storfugl på Sunnmøre? :? (Må ikkje avsløre for mykje heller noda :wink: )

 

nei var på svorta (valle)

Link to comment
Share on other sites

Ute i seks timer i dag. Så tolv fugl. Ingen ble med hjem. To skjelver i trærne etter bomskudd... Den ene hadde seriøse tanker om selvmord, men jeg klarte ikke å hjelpe! Må være tiårets skuddmulighet det der, og tiårets uflaks! Klarte å lokke en fugl med fløyte, orrhane. Stod helt åpent, men plutselig kommer en orrhane seilende rett mot meg, så nesten ut som om den hadde tenkt å lande på lua mi. Stod og glante og lurte på hva detta var for slags raring. Så oppdaget jeg det. Opp med hagla, men det ble skudd rett opp og bak fuglen. Oppdaget da det dumme med kombi, ett skudd... Men jaggu satte fuglen seg i toppen på ei gran tjue meter unna, perfekt profil! La an børsa og trykket på rifleavtrekkeren, stod fremdeles helt åpent, - ingenting skjedde. Av og på med sikring, men nei... Åpnet deretter febrilsk børsa, fremdeles med fuglen sittende og titte på meg, og jada, dobbeltskudd! Hadde fyrt begge løp samtidig under overflyvningen, sannsynligvis pga at rekylen gjorde det da jeg ikke hadde børsa skikkelig mot skuldra da jeg trakk av (er visst da det kan skje hører jeg...). Ut med begge patronene, fomle rundt i lomma etter ledige skudd (for jeg hadde så klart patronbeltet i sekken). Fant og klappet børsa sammen. Da fløy fuglen og ble borte bak grana... Hele seansen må ha tatt nærmere halvminuttet. Tipper orrhanen lo godt etterpå... :oops: Har aldri hatt dobbeltskudd med kombien før, så hvorfor måtte det skje nå???

 

Senere bommet jeg på ei røy. Det siste som skjedde var en orrhane som fløy opp perfekt for meg. Fulgte med tråkorset og skulle til å trekke av, men bak der stod visst bilen til fruen gitt, bare femti meter unna! Så det ble ikke noe skudd...

 

Litt uheldig dag må jeg si, men artig var det nå lell. Hadde elgku og -okse på tredve meters hold mens jeg satt med kaffekoppen, og gikk nærmest på to til litt senere, så opplevelser har jeg da hatt! Artig å komme seg uti skogen etter lang tid uten jakt og! :D

Link to comment
Share on other sites

I dag ble det nok en tur, men til en annen del av terrenget og sammen med en kollega. Totalt må vi ha hatt over femten storfugler på vingene i løpet av fire- fem timer. Jeg fikk en fantastisk skuddsjangse på en røy, men jeg klarte jaggu å bomme likevel :roll: . Jeg fikk også slengt et skudd etter "Svarten" sjøl, men Vår Herre hadde plantet en gran akkurat der som tok imot hele ladningen.

 

Etter et par timer fløy det opp tre orrer ti meter foran meg. Fuglene drar mot venstre i tetta og ting går fort unna.Jeg hiver opp haglen og skuddet går. Fuglen klapper sammen i smellen og deiser i bakken. Jeg tenker "den orren var det jammen hvit i fjærene!" og "Den var i grunnen ganske liten...". Da jeg kommer frem til fuglen ser jeg at det er en rype :shock: ! Mitt inne i tjukkeste grantetta!

 

Men for all del, jeg klager ikke over fugl på sekken :D ! Likevel, at man skal bomme på en svær røy på rent bakskudd, men treffe en liten hvit ball på "feil sving" og i tjukkeste tetta...

 

I morgen rekker jeg en liten tur før kveldsvakten, og jeg vet hvor tiuren bor 8) !

Link to comment
Share on other sites

dingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingding dingdingding.........dingdingding.........ding..........................BANG :D8):D

 

 

Skulle ønske jeg fikk den.....

Hos meg er det foreløpig

dingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingding dingdingdingFlaffflaffflafflaff

Link to comment
Share on other sites

dingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingding dingdingding.........dingdingding.........ding..........................BANG :D8):D

 

 

Skulle ønske jeg fikk den.....

Hos meg er det foreløpig

dingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingding dingdingdingFlaffflaffflafflaff

Det går seg til, men prøv å unngå:dingdingdingdingdingdingdingflaffflaffflaffdingdingdingdingflaffflaffflaffdingdingdingdingdingflaffflaff

dingdingdingflaffflaffflaffosv. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I helga løsnet jeg skudd mot en tiur som satt på ei grein. Hagle på 25 meters hold, bommer ikke da. Fuglen "seilte" utfor kanten og ned mot dalen, var temmelig bratt der den satt.

Jeg og flere lette lenge etter den, både lørdag og søndag. Så den aldri mer :cry:

Er 95% sikker på at den er dødskutt, så fjæra føyk og alt. Veldig synd, virkelig fin fugl.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur sist tirsdag. Helt stille og skyfri himmel lovet godt for dagen og det stemte også. Gikk inne i en remse med furuskog tidlig på dagen og hørte mange oppflukter. Trodde først det var orrfugl etter bråket å dømme, men da skogen ble litt glisnere og fugl nr 5 fløy opp så var det rype. Første skuddet var langt bak, andre skuddet mente jeg også var for lang bak, men synes at rypa kastet litt på seg over en kant. Var veldig usikker siden rypa bruker å gjøre det. Ladet opp og gikk der den forsvannt ut av syne og der var det ei myr som lå stille og tilsynelatende livløs uten tegn til fugl utpå. Kikket en stund over myra før jeg fortsatte langs resten av skogremsa uten mere action. Gikk tilbake til myra for å kikke litt nærmere og midt utpå den fikk jeg se ei rype som prøvde å flakse ivei når jeg var 5m unna. Gjerrig som jeg er på kjøtt og ammo så ble det en ordentlig trimseanse for å få fatt i den vingeskutte rypa, men etter en noe ujevn kamp rundt omkring myra og gjennom diverse pytter så kunne jeg putte ei tilnærmet fjærløs rype i sekken, mens myra så ut som om den hadde fått den første nysnøen.

Senere på dagen fikk jeg mitt livs første jerpe, hatt litt for mange bomskudd etter det så det var moro å kunne putte en i sekken.

Ikke lenge før bilen flakset det også opp ei orrhøne som gikk i bakken etter første skuddet, dessverre vingeskutt den også. Andreskuddet gikk i et tre når den sprang langs bakken, men heldigvis så fikk jeg etter en kjapp omladning og spurt inn et tredje skudd før den kom seg inn i tettkrattet. Tre fugl på tre sjanser er over all forventning og de 4 første fuglene i år ble orrfugl, tiur, rype og jerpe. Moro... :D

Link to comment
Share on other sites

Kan tenke meg at det hadde vært et moro syn hvis noen hadde sett meg ja, måtte sette meg ned og le litt og slappe av når fangsten var berget. Heldigvis var det ikke noe innsyn fra noen sider til myra og evt ekorn som så meg regner jeg med holder kjeft.

For ordens skyld vil jeg nevne at hadde det vært tvil om den kunne komme seg unna så hadde jeg såklart skutt et skudd til, men hadde god kontroll så lenge det var ei myr. Men jaggu meg ble det noen runder rundt på myra og svett ble jeg også. 8)

Link to comment
Share on other sites

Skaut min første Orrhane for en uke siden. Var på Senja i Nordland. Har vært og jaktet der en del og sett litt fugel. Skulle bare opp en liten tur denne ettermiddagen. Litt av et kikk. Tok den i flukt. Veide 1,5 kg.

 

Senja i Nordland?? Før ordens skyld så ligger Senja i Troms, hvis det ik er flere senjaer då!

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute begge dagene i helga, uten å få noen fangst. Har sett fugl, men den har vært lett.

 

Må fortelle om en situasjon med eldstebikkja:

Vi gikk en drøy time før vi tok en kort pause. Rett etter pausen ble hun borte foran meg til venstre. Det ble stille, og selv om hun kan bli borte bak en bakketopp slik at jeg ikke hører bjella, hadde jeg troen at hun stod. Det forble stille, og jeg gjorde meg klar og gikk mot der jeg hørte henne sist. Jeg bestemte meg for at jeg skulle skyte dersom fugl gikk opp, da jeg antok at hun stod. Jeg kom ut på en lysning, og da gikk fugl opp! Sekundet etter hørte jeg bjella, og hun gnistret et par små bjeff (det gjør hun stadig, og det gjør også bror hennes. Så det ”ligger” nok i dem…). Så røya pløyde seg klar av blåbærriset, og kom rett mot meg. Sneide foran. Jeg kastet opp børsa, ble litt feil i skuldra, hadde tid til å korrigere det, og når fuglen var foran meg på 15-20 meter, skjøt jeg…. To bom…! Når andre skuddet smalt, gikk tiuren opp! Litt lenger unna, og dog på vel langt hold. Men, ikke lenger enn at jeg hadde forsøkt……. Men, der stod jeg altså med tom børse.!

 

Hadde en litt morsom situasjon med unghunden:

Etter en situasjon med støkk på lett orrhane, gikk vi over ett hogstfelt. Der så jeg hun dro an, og stod. Stod ikke helt fast, men kikket etter meg og ventet på meg. Da jeg kom opptil, smøg hun en meter til, og stod. Reisingsordre, og hun stupte inn i en kvisthaug etter hogsten. Opp kom en .. hakkespett! Den var nær ved å få en haglskur etter seg, men det gikk bra.

 

Pokker til dårlig skyting, men moro lell. Håper på bedre lykke neste helg.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Stand på hakkespett faktisk :lol:

 

Var en tur ute i skogen selv idag, med nye hagla, men det skulle bli dårlige greier etterhvert. Det var skyfritt og nærmest vindstille, så fantastisk fint vær å gå seg en tur i hvertfall. Først letta det en orrhane som jeg kun så glimt av mellom noen grantrær, så ikke noe vits å forsøke seg på et skudd der.

 

Langs en myrkant letta det ei røy helt perfekt foran meg, på 10-15 meter, og jeg kaster opp børsa og leter etter sikringen med tommelen uten å finne den. FAEN, ny hagle og annen plassering av sikringen. Før jeg rekker å finne sikringen har røya dratt for langt avgårde og jeg senker børsa igjen.

 

Sikringen kan sees rett bak avtrekkeren her.

download.asp?lib=Immagini&ID=325

 

Går rundt en time til uten å se noe, før det letter to orrhøner og en orrhane på to minutter. Dette var blant masse ung granskog, så det var sjanseløst å fyre av noe skudd der.

 

Alt i alt en fin tur i skogen, selv om det ikke ble med noe hjem. Får prøve på nytt i morra :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...