Jump to content

Hjelp våpensøknad


Catrine

Recommended Posts

Skal i løpet av dagen ned på politikammeret og lever inn søknad på hagle, rifle og salong. Ser dette greit ut?

 

6,5 x 55- Rådyr og jaktfelt

22LR- til småfugl og innetrening på vinteren

12/70 hagle- leirdueskyting og rev

 

PS: Glemte å takke for innspill :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var i dine sko, ville jeg skilt jakt- og sportsvåpen i påvente av den nye våpenforskriften der jaktvåpengarderobe antakeligvis blir en bestemmelse:

 

6.5x55 - Rådyrjakt. At du skyter et og annet jaktfeltstevne med den børsa er i mine øyne likegyldig. Bestemmer du deg for å satse på jaktfelt, vil du antakeligvis ønske å anskaffe et eget våpen for denne bruken

.22LR - Trening for jakt, med begrunnelse ammopris og mulighet for innetrening. En ansvarlig jeger sørger for et godt treningsgrunnlag slik at hun er i stand til å treffe og derved påføre viltet så lite lidelse som mulig. Jeg mener, hvor mange småfugl skyter du? Ønsker du virkelig å "bruke opp" en plass i den kommende jaktvåpengarderoben til et våpen som egentlig er et treningsvåpen?

kal. 12 hagle - Rev. Samme som for 6.5x55, trene gjør du uansett. Og blir du å satse på leirdueskyting som sport, kommer du til å kjøpe ei hagle til, for sportsskyting

 

Hva du gjør er opp til deg, jeg har referert hva jeg ville gjort.

 

EDIT @jmonsen: Med begrunnelse "jakt iht. viltloven", risikerer man ikke å lukke døra for muligheten til å ha f.eks. to ulike finkalibrete småviltvåpen, med hvert sitt spesialiserte bruksområde (eks. kråkejakt og fjellrypejakt)? Eller to ulike storviltvåpen med hvert sitt spesialiserte bruksområde (eks. postjakt og reinsdyrjakt)?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når jeg har søkt på .22lr til jakt så har jeg alltid skrevet "Jakt opp til hares størrelse, men ikke hare." Akkurat som i lovteksten. Litt nerdete, men da forstår politiet at jeg har tatt meg bryet med å undersøke reglene rundt våpenet jeg søker om.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Catrine.

Blir det trangt om plassen er det helt greit å skrive på et separat ark som du signerer og legger ved, og så kan du skrive i søknadsskjemaet, "se vedlegg".

Har gjort det mange ganger uten problemer.

 

Dessuten når våpenskapet ditt etterhvert blir oppfylt og du skal søke om noe nytt og spennende, er det mye enklere å skrive et vedlegg hvor du viser til de våpen du allerede har og deres bruksområde, og i søknadskjemaet viser du til "vedlegg".

 

uansett...lykke til

Link to comment
Share on other sites

Har sagt dette mange ganger, ikke spesifiser.

 

Skriv jakt iht viltloven, konkuranse og treningsskyting.

 

 

Dårlig forslag; spesifiser så nøye som mulig! "Gluggejakt på rev", "jakt på rådyrbukk", "Hundeførerbørse", "jegertrap", "Jaktfelt", "konkuranseskying innen XXXs program for..."

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at til og med i Oslo bør ei jaktrifle, ei hagle og ei salongrifle gå gjennom. Problemet kommer hvis man selv mener at man har behov for flere våpen enn de tre. For eksempel en kombi til seinhøstes rådyrjakt i tillegg til 6.5'ern til bukkejakta. For eksempel ei lettvektsrifle til reinsdyrjakt i tillegg til postkanonen med stjernekikkert og lyddemper. For eksempel ei lettvektshagle til rypejakt i tillegg til ei magasinhagle til sjøfugljakt. Da risikerer man at saksbehandler sier at "men du har ei hagle, du". Selv om en smekker og gravert tjuekaliber med fint treverk ikke egner seg til røff sjøfugljakt og ei tung, lang magasinhagle egner seg dårlig til lange turer i høyfjellet. Eller at "du har ei rifle, du". Selv om ei skikkelig bøjaktbørse med stor kikkert og tung demper ikke er særlig egnet til å dra opp og ned stupbratte hjortelier eller milevis inn på vidda etter reinsdyr mens ei kortpipa lettvektsbørse med rødpunkt eller en slank, lett kikkert ikke er det beste man legger seg til i skumringa med.

 

Problemet er ikke de første par-tre våpnene. Problemet oppstår hvis man ender opp som entusiast og utstyrjunkie som ser fordelen med våpen som er spesielt tilpasset enkelte jaktformer. Da har man skutt seg sjøl i foten (pun intended) hvis saksbehandler ser på tidligere søknader og sier at "du har allerede ei rifle til storvilt, sorry!".

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte på Hagle 12/76, 22LR og 30-06 samtidig å skrev bare Jakt/trening på mine søknader. Gikk gjennom uten problemer det. 8)

 

Gjorde den sikkert. Stikk ned til tante og prøv med en 22LR til jakt nå i ettertid, bor du på rette stedet er savret Njet.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det på en 22LR, det vet ikke jeg, men leverte i ettertid også inn en søknad på .308, som er veldig "lik" 30.06. Var heller ikke noe problem å få den gjennom. Jeg definerte bare på den hvilken type jakt jeg skulle bruke den til. Jeg bor i Trondheim og de er vel i utgangspunktet ikke de mest slepphendte i landet heller på å gi ut våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er så dumt å definere vilken type jakt våpenet skal brukes til. Men som vi alle vet, det er stor forskjel på våpensøknader fra distrikt til distrikt.

 

Nå på i vintere søkte jeg på to hagler å ei salongrifle. Dette skrev jeg i søknadene: Den ene hagla var ei 12/70 til jakt på rype, ei hagle 12/89 til jakt på sjøfugel og en salong, type bolt til vinterjakt på rype.

Alt ble innvilget uten problem.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Min første hagle(870 Express Supermagnum) i kaliber 12 kjøpte jeg til "rådyrjakt"

Min andre hagle i kaliber 12 fikk jeg til "rypejakt"

Min Zastava-rifle i .308w kjøpte jeg til "Hjortejakt"

Min første rifle i 30.06 kjøpte jeg til "Bjørnejakt"

Min andre rifle i 30.06 kjøpte jeg til "hjortejakt i bratt terreng , til bruk med åpne sikter"

Min søknad på .22LR behandles for tiden, og den kommer under "vinterjakt på rype"

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg er i samme situasjon som Catrine. Jeg skal levere inn søknad for første gang, for

rifle kaliber 22

rifle kaliber 308

 

Holder det ikke bare å begrunne søknaden med "jakt" ?

 

 

Jo det holder. Men det kan, avhengig av bosted, lønne seg å spesifisere jaktform/art med tanke på fremtidlige søknader.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har et spørsmål ang våpensøknad:

 

Bakpå våpensøknaden står det at dersom man kjøper av ikke godkjent våpenhandler, da må man skrive våpennr, fabrikkmerke og modell osv. Hva om jeg allerede har fått innvilget en søknad hos politiet på 22lr, men ikke spesifisert noe mer. Kan jeg da kjøpe av en privatperson?

Link to comment
Share on other sites

Ja.

Under delen der politiet har Innvilget søknaden din står det "For Selger".

Der skal selgeren av Våpenet føre opp alle punkter, med våpentype, kaliber, våpennummer etc.

Siden han selger våpenet trenger han bare å føre opp sitt våpenkortnummer på søknaden, så sender han eller du inn den til Politiet

 

Edit: Dårlig formulert. Selger fyller ut alle punkter selv om han er Privat, samt Våpenkortnummeret sitt og :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Låner denne tråden litt. Skal kjøpe ny rifle i kal 22-250, har fra før 2 rifler i kal 6.5x55 og 30-30, pluss 2 hagler kal 12. Ny rifla skal brukes til jakt på kråke og rev, tenkte derfor å skrive "revejakt" på søknaden.

 

Tenkte å høre her først, om noe har noen andre forslag.

 

Er takknemmelig for alle innspill! :)

Link to comment
Share on other sites

Eøhmmm... Hvis bruksområdet er revejakt eller kråkejakt, er det ifølge reglene det du skal skrive på søknaden. Vi kan ikke "hjelpe deg" med å finne på usanne unnskyldninger.

 

Du må selv godtgjøre at det omsøkte våpenet egner seg til det tiltenkte bruksområdet, og eventuelt hvorfor de våpenene du allerede har ikke egner seg. Siden du allerede har funnet ut at du trenger en .22-250 til predatorjakt/viltstell (altså revejakt eller kråkejakt), har du sikkert en god grunn for å ville ha ei slik børse og hvorfor du ikke like gjerne kunne brukt 6.5'ern eller .30-30'en. Skriv den grunnen, du.

Link to comment
Share on other sites

Eøhmmm... Hvis bruksområdet er revejakt eller kråkejakt, er det ifølge reglene det du skal skrive på søknaden. Vi kan ikke "hjelpe deg" med å finne på usanne unnskyldninger.

 

Du må selv godtgjøre at det omsøkte våpenet egner seg til det tiltenkte bruksområdet, og eventuelt hvorfor de våpenene du allerede har ikke egner seg. Siden du allerede har funnet ut at du trenger en .22-250 til predatorjakt/viltstell (altså revejakt eller kråkejakt), har du sikkert en god grunn for å ville ha ei slik børse og hvorfor du ikke like gjerne kunne brukt 6.5'ern eller .30-30'en. Skriv den grunnen, du.

+1

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Driver å ser på forskjellige rifler og skal ha en i 308W eller 30-06.

 

Kan jeg skrive inn begge kaliber på våpensøknaden for så velge ett tilbud som dukker opp i løpet av de 6mnd søknaden gjelder?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

jeg har 2 våpen

en 22. Salong samt en 12/76 hagle,

mener jeg skrev på søknadene at jeg sku bruke til småvilt samt trenig. Og det gikk igjennom.

Men er det en plass jeg kan sjekke 100% sikkert hva jeg egentlig skrev? tenker på fremtidlige søknader.

 

Da jeg vurdere nå å søke på 2 stk nye våpen.

en stk 223 småvildt småvilt og rådyr, bever, jerv og gaupe

og er usikker om jeg skal velge 6,5x55 eller 30-06

til alt norsk vilt, inkludert storvilt og sel samt trenig.

 

Noen råd? tips? ser det greit ut eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Du skriver det du har tenkt å bruke den til, er det bever så skriver du bever, du har jo uansett ikke en skikkelig småviltrifle fra før så det skal gå igjennom med å bare skrive småvilt også, hvis ikke så får du forklare hvor lite vilt du egentlig kan skyte med 22 LR til kontoret :)

Link to comment
Share on other sites

ikke en ting, 6,5x55 er da lovlig til det den. bruksområdet står ikke nedført på våpenkortet. du må selv sjekke hvilke av dine kalibrer du kan bruke på de forskjellige viltartene, og hvilke du har behov for å erverve.

 

dine bruksområder blir kun sjekket ved erverv av våpen, eller ved en evt. revisjon av dine behover som f.eks er lovfestet ved pistoler og håndvåpen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Politiet har nok en normtid som de må følge, det er nok forskjellig i fra hva slags søknader det gjelder. I forvaltningsloven §11a heter det at saker som gjelder enkeltvedtak og der hvor saken ikke kan behandles innen 1 måned skal det gis et skriflig svar på saksbehandlingstiden. For en tid tilbake lagde POD en serviceerklæring og tar jeg ikke helt feil stod det vel litt om bla.saksbehandlingstid..., arrest me if i´m wrong :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei,

 

Jeg skal søke på en sako Quad(systemvåpen) og lurer på om dere har noen anbefalinger om hvordan jeg burde søke med tanke på at jeg ønsker flere løp til. Tenkte i første omgang å kjøpe med .22, men lurer på hva jeg burde skrive i søknadsfeltet da kalibrene på de andre løpene som går på Quaden er "ganske like" når man objektivt ser på jakt.

 

Fra før av har jeg en .223, 30-06, .308 og to hagler i kaliber 12.

 

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske rett frem egentlig. På selve rifle-søknaden skriver du det kaliberet du skal ha og alle nødvendige opplysninger.

De andre løpene søker du om på eget skjema.

 

SØKNAD rifle.

Våpenets art: Boltrifle, systemvåpen.

Merke: Sako

Modell: Quad.

Kaliber: 22LR (eller det kaliberet du vill ha)

Våpenet skal brukes til: Rypejakt (Bare finn et formål hvor .223 egner seg dårlig)

Søkes det om helauto?: NEI

Halvauto?: Nei

Våpen godkjent til jakt: JA

Søkes det om våpen av typen maskingevær?: Nei

Innført i jegerregisteret?: JA

 

 

SØKNAD løp

Våpenets art: Løp til systemvåpen.

Merke: Sako

Modell: Quad

Kaliber: 17HMR (eller det kaliberet du vill ha)

Våpenet skal brukes til: Harejakt (Bare finn et formål hvor .223 og 22LR egner seg dårlig)

Søkes det om helauto?: NEI

Halvauto?: Nei

Våpen godkjent til jakt: JA

Søkes det om våpen av typen maskingevær?: Nei

Innført i jegerregisteret?: JA

Andre opplysninger: Her kan du skrive litt om hva et system våpen inne bærer. og hvorfor du skal ha et til løp.

 

 

 

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at man kan ha så mange løp til en rifle man vill. Du trenger ikke å skrive modell og merke men søknaden vill nok gå fortere igjennom viss du oppgir så mye info som mulig.

 

Jeg fikk brev av våpenkontoret om at jeg måtte skrive en mer utfyllende skriftlig begrunnelse på hvorfor jeg skulle ha to rifler i 30-06. Slike tinge tar bare tid og energi.

 

 

BrunoTadetjegskrivemedenlitenklypesaltJegeringenadvokatEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser det så har du tenkt å kjøpe med bare ett løp i første omgang?

 

Søk som foreslått med et bruksområde som er lovlig for kaliberet og som du ikke har fra før.

 

Når du senere søker om løp, oppgir du bare til hvilken børse det er til og oppgir våpenkortnummeret på børsa. Har egentlig aldri blitt spurt om andre opplysninger når jeg har søkt på løp. Løp er det forresten bare 1/4 gebyr, dvs. 215,- kr for.

Link to comment
Share on other sites

Inn hos politidamen på torsdag kveld (langåpent er himmelen), levere følgende søknader:

 

Hagle kaliber 12 Småvilt

Rifle .22 Småvilt/trening

Rifle .223 Større småvilt

Rifle 30-06 Storvilt

Knallpistol Skamvilt!

 

 

Lørdags morgen ligger søknadene fine og ferdig stemplet i postkassen.

Glad i kvinnemennesket på våpenkontoret mitt.

Litt usikker på hvordan jeg skal begrunne behovet mitt for .338 Lapua Magnum, slemt storvilt kanskje, eller langtbortiskauenpåandresidenavdalen storvilt. Men det går nok greit uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...