Jump to content

Ny Rifle...Brekke inn pipa...Tips og råd ønskes...


Spec ops

Recommended Posts

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Denne innskytingen av riflepiper må vel være skytesportens motstykke til homøopati.

De som tror det virker, tror det virker selv om det mangler påviselig medisinsk virkning.

 

Kritisk tenkning rett og slett, istedenfor myter, derav alle referansene til orming.

Link to comment
Share on other sites

Denne innskytingen av riflepiper må vel være skytesportens motstykke til homøopati.

De som tror det virker, tror det virker selv om det mangler påviselig medisinsk virkning.

 

Jepp helt enig, men med tanke på hva min rifle koster så hadde jeg bært den rundt huset med bønnerop hadde det stått i manualen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

http://forum.snipershide.com/sniper-hid ... dures.html" target="_blank" target="_blank

 

Denne tråden(første post) apelerte til min "logiske sans" :wink::roll: .

 

For ordens skyld, jeg syntes i likhet med "han i linken :D " at det er vanskelig å skjønne noen generell positiv effekt av innbrekking. Ergo:Hvorfor da gjøre dette?

 

 

AS

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Before we begin take a step back and be objective. Ask yourself what you are trying to really accomplish by breaking in your barrel. What issues and/or problems inside the barrel need to be corrected or fixed? Now I do recommend cleaning your rifle after you purchase it to clean out all of the junk, oils and grease from the factory before shooting it, but also realize...

 

• 99.9% of shooters don’t have access to a quality bore scope to view the interior surface of their barrels.

• Without a bore scope to view the interior surface of your barrel what exactly are you trying to fix by a shoot and clean process?

• If there are burrs or machine marks from the machining process in the chamber, throat or barrel where are they located?

• Do the machine marks run parallel or perpendicular to the barrel finish?

• If there are high points and low points inside the barrel again where are they located?

• Does shooting and cleaning between rounds correct/fix all barrel imperfections if they exist? If yes how?

• Without a bore scope again you have no idea what the actual condition of the interior barrel surface

• So far if you don’t have honest solid answers to these first few questions and you’ve been performing a barrel break-in process you’re working off a SWAG (scientific wild ass guess)

 

Couple more questions while I still have your attention.

 

• Pushing a cotton patch with solvent or a bronze brush down the barrel will do what to remove a 416 stainless steel or chromemoly metal burr or machine marks?

• Last time I checked, 416 SS or CM is much harder than a cotton patch or bronze brush and is most likely impenetrable by most bore solvents.

• Yes it will remove copper fouling caught by the metal burr, but how will it remove the metal burr?

• How many shots will it take to remove the burr or imperfection and how will you know when the barrel issues have been corrected? Is it always x-amount of shots?

 

Måtte bare klippe dette ut av lakafants link over da jeg lærte meg et nytt uttrykk, henvist til gutta som er tilhengere av orming, jomfrupiss og andre forståsegpåere som fnyser av innbrekking av løp..

 

Må jo innrømme at omfattende innbrekking av dyre anerkjente løpsprodusenter som håndlapper sine produkter før de ender opp til sluttbruker er kanskje litt på kant.

Andre løpsprodusenter som spyr ut piper i beste europris fart, kan man bli skremt av hvordan disse pipene ser ut innvendig. Og på forhånd, ja jeg har brukt borescope i mange år da jeg jobbet i forsvaret

 

SWAG : altså scientific wild ass guess :-)

Link to comment
Share on other sites

Litt av konseptet med orming er jo at børsa skal bli mer giftig og at den skal få mer drep ! Så med mindre du bruker en giftig snok så har det ikke noe for seg og du kan like gjerne prøve salamandring. Erfaringsmessig så skal man være forsiktig med snoking, da du kanskje kan risikere å oppdage ting du helst skulle vært for uten, kommer litt an på hvor man snoker, men i det store og hele skal man være veldig forsiktig med det. Har faktisk hørt om folk som i moderne tid har blitt anmeldt for snoking så pass på !

Link to comment
Share on other sites

I denne saken så har jeg heldigvis klart å ligge litt i forkant.

For endel år siden så var det en kar som skulle vise meg "noe artig". For de av dere som tror at denne historien nå dreier seg om et seksuelt overgrep,- Slapp av. Les videre. Det er en fiskehistorie.

 

Han fisket ørret i brønnen sin! Det var ørret, men ikke vanlige ørret. Bleike, lange og tynne ørret. De kom inn i brønnen men ikke ut. De manglet lys eller mat eller vitaminer eller noe greier..... Faen vet hva ørret trenger egentlig. Disse manglet helt åpenbart.

 

Så spoler vi frem til nær fortid. I fortvilelse over manglende samarbeidsvilje fra en feit ormjævel til å entre 9,3 løpet mitt så sitter jeg i boden og smir på en moffe som skal koble dempergjengene innpå en melkepumpe for å få litt undertrykk til å hjelpe på entringsviljen til orm-helveteskapet.. Da kommer jeg plutselig på de tynne ekle ørretene i brønnen. Her ligger løsningen!

 

Etter litt prøving og feiling med prosjekt SuperORM (SuperOmfattendeReduksjonavMidjemål) sitter jeg takket være en dyp brønn,tilgang på huggorm og jernvilje når det kommer til dyremishandling, på en samling slanke flotte ormer. Og det beste? De lever i beste velgående.

Det står ikke definert forbud mot å tvangsslanke og modifisere utseende og fremtoning i dyrevernloven meg bekjent. Enda.

 

SuperORM kommer i dimensjoner fra 6mm og opp til 12. Fra 12 og opp får folk klare seg selv med det de har for hånden.

 

Disse er selvfølgelig til låns. Jeg har tenkt på å etablere en Orme-pool(ikke et ormebol),- vi kan sende dem frem og tilbake i posten. Nok en sak som ikke er direkte forbudt i loven. Fanging og forsendelse av ville dyr. Det ser ut til være tillatt (ikke bruk frankeringsmaskinen). Antar at det er et forbud mot dette også like rundt hjørnet.

Link to comment
Share on other sites

Heftet fra Norma er utarbeidet av Hans Kristian Wear. Ikke et vondt ord om han, men det er nå bare EN manns mening dette også da. Hva som er det korrekte har ikke jeg fasit på. Men jeg observerer at Norma fronter bruk av polerende middel, i motsetning til tråden fra Snipershide som det linkes til lenger opp her. Finnes det Gold Medallion lenger? Så vidt jeg har skjønt så er det nærmest som flytende J-B pasta.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke de som mener innbrekking og evt. "orming" har noe for seg venligst forklare HVORFOR en skal gjøre dette. Jeg ønsker selvsagt en logisk årsak-virkning argumentasjon som først skisserer før-tilstand, hvordan og med hva fikser mann, og tilslutt, hva har endret seg(til det bedre). Det var forsåvidt dette linken til "snipershide" også etterspurte.

 

Har på følelsen at det går en like forunderlig skillelinje i syn på dette temaet, som mellom Engler/healing/religion/homeøopati/tro? og fornuft/vitenskap/logikk i resten av samfunnet :twisted::mrgreen: .

 

Jeg utsetter aldri meg eller mitt for "behandlinger" jeg ikke skjønner hensikten med(selv ikke medisinske :? ).

 

 

AS :D:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Prøver å ikke presse våpnene med for lange skudd til å begynne med i hvertfall.

10 meter for håndvåpen 25 meter for rifler er et greit utgangspunkt de første 50 skuddene.

 

Gjelder kanskje for kikkertsiktet også. Noen vil oppleve at optikken blir matt om de sikter på ting som er for langt borte til å begynne med. Trist når man har kjøpt et fint Zeiss-sikte.

Link to comment
Share on other sites

tja, at piper jeg har brekt inn, senere virker å være lettere å holde rene enn piper jeg ikke har gjort det med? Kan det være en god grunn?

 

Jeg har da et inntrykk fra tidligere om at du er kompetent innen psykologiske fenomener som lett forårsaker det du beskriver uten at det faktisk finnes noen reell effekt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en grei regel for slikt: Der de lærde strides kan vi andre gi blanke (med mindre man selv vil). Jeg dreier gjerne hylsehalser til litt spesielle prosjekter, dels fordi en variabel mindre aldri er en ulempe og dels fordi det er en egen sjarm i hylser som er preppet etter alle kunstens regler. Men da vet jeg også at jeg neppe kommer til å kunne utnytte fordelene og at jeg gjør det mest for min egen del.

Link to comment
Share on other sites

Men, LOGISK sett så vil jo dreiing av hylsehals føre til hele(diameteren av)halsen klemmer mot kammerets vegger på LIKT tidspunkt og dermed bidrar til at en beholder sentrering av hylsen forøvrig, kulen blir trolig sluppet likt rundt hele sin diameter, og kruttgassene "skvetter" likt rundt kula og unngår dermed noen "vibrasjoner/skjevheter" før den entrer riflinga.

 

Dette kunne for meg ha vært en fornuftig :twisted::mrgreen: grunn for dreiing av hylsehals og den lar seg forklare. Innbrekking lar seg ikke forklare like lett(og generellt->dvs. uniform oppskrift)

 

Edit.Skriveleif

 

AS :P

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at jevne halser kan bedre presisjonen, spørsmålet er bare hvor mye? Høvler det 5mm av en 20mm samling eller 1mm av 5? Det første er av interesse for meg, det andre har lite å si med mindre man driver med BR.

 

Som du er inne på er det for mye uenighet om og hvordan løp bør brekkes inn for min smak, jeg tror jeg venter på litt empiriske data.

Link to comment
Share on other sites

finnes det noen vitenskapelige data om dette med innbrekking av løp, eller er det mye synsing fra diverse BR skyttere og produsenter?

 

Ah! Her ligger selve essensen begravet. Så lenge ingen kan vise til vitenskaplig testing, og da mener jeg strukturerte, dobbeltblindede forsøk med kontrollgrupper og stort nok utvalg av forsøksobjekter, så er og blir innbrekking intet mer enn Snåsamannens magiske tryllekunster. Anekdoter (muntlige fortellinger) og henvisninger til at "ekspert" sånn-og-sånn sier det-og-det, og diverse andre logiske tankefeil og retoriske triks holder ikke.

Hvis det er noe som beviselig endrer egenskapene til metallet, svingningene i pipa, formen eller rotasjonen på kula, så må jo dette lett kunne bevises? Hvis ikke er "innbrekking" bare svada :)

 

 

Sendt fra min AN/PRC-77

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er noe som beviselig endrer egenskapene til metallet, svingningene i pipa, formen eller rotasjonen på kula, så må jo dette lett kunne bevises? Hvis ikke er "innbrekking" bare svada :)

 

 

Sendt fra min AN/PRC-77

 

Jeg som i min uvitenhet trodde man brakk inn løp for å få en glattere inv.overflate....

Link to comment
Share on other sites

Slik eg har forstått det går det noen skudd før en får topp presisjon i ett løp pga. løpet er ru innvendig etter maskineringen og ser omtrent ut som en børste. Når en brekker inn med skyting og puss med olje og/eller poleringsmiddel vil en få topp presisjon allerede etter innbrekking.

Link to comment
Share on other sites

Dere bør se denne videoen på 2 min;

 

Når vi snakker om innbrekking og hva en vil oppnå... Hvis løp nr.2 kamres med botsj med live pilot skulle det ikke bli mye merker der heller. Med fast pilot blir det nok noe der som ikke skader å "på en eller annen måte" få glattet ut. Dessuten er det i halsen løpet slites mest pga. kruttgassene. Hvis du ikke ødelegger løpet med pussestokker eller pusser for mye blir det her som blir bøygen. Evt. omkamring kan forlenge levetiden.

 

Disse to løpene kunne godt vært mine...Har et Remington fabrikkløp som i beste fall samler 3 sk. 45mm/100m mens normalen er 50-55mm. Mens Shilen SM løpet i samme rifle av og til setter 3 sk. i et ovalt hull, mens normalen er et hull du faktisk kan SE at der er 3 kuler;-)

Link to comment
Share on other sites

Dere bør se denne videoen på 2 min;
" target="_blank

 

Når vi snakker om innbrekking og hva en vil oppnå... Hvis løp nr.2 kamres med botsj med live pilot skulle det ikke bli mye merker der heller. Med fast pilot blir det nok noe der som ikke skader å "på en eller annen måte" få glattet ut. Dessuten er det i halsen løpet slites mest pga. kruttgassene. Hvis du ikke ødelegger løpet med pussestokker eller pusser for mye blir det her som blir bøygen. Evt. omkamring kan forlenge levetiden.

 

Disse to løpene kunne godt vært mine...Har et Remington fabrikkløp som i beste fall samler 3 sk. 45mm/100m mens normalen er 50-55mm. Mens Shilen SM løpet i samme rifle av og til setter 3 sk. i et ovalt hull, mens normalen er et hull du faktisk kan SE at der er 3 kuler;-)

 

Skjønner ikke helt hvor du vil hen :?::| , men med utg.pkt. i løp nr 1 i linken din. HVORDAN skal pusselapper, olje, solvent og kobberkuler fikse dette :?: Kan du forklare DET, så skal jeg brekke inn neste pipe/rifle jeg anskaffer meg.

 

Har hittil aldri brekt inn noe som helst og pipene(riflene) jeg bruker(4stk) leverer som forventet og pusses med normalt interval. Har skytekompiser som brekker inn, men kan ærlig talt ikke merke noen forskjell :!:

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg hatt en lang prat med en tunghørt gammel børsesmed, han hevder å ha skutt det siste ville trollet i Norge og at alle de som finnes nå er satt ut av folk innen trollforvaltningen- Men det vi pratet om var innbrekking av børsepiper; og her må jeg innrømme at jeg har misforstått mye :oops::oops:

Her er det gamlingen fortalte;

 

Børsa må selvfølgelig først ormes, til nød kan puslete greier med kulediameter mindre enn 4linjer markes. Dette er selvfølgelig kjent kunnskap for alle her inne men han poengterte nå det da.

Så rigger en seg til og skyter et skudd-på frihånd selvfølgelig; dette første skuddet må skytes på så langt hold som mulig og en må sørge for å dra skikkelig hardt i avtrekkeren, dette for å lære børsa at den skal skyte langt og hardt. Legg merke til hvor kula treffer.

Treffer den feks opp til høyre; sett munningsenden på børsa fast i en skrustikke og BREKK løpet ned og til venstre. Det er lurt å BREKKE mye med en gang for å spare tid. Skyt et nytt skudd og gjenta om nødvendig.

 

Så sånn skal det gjøres! Alt annet er selvfølgelig bare tullprat.

 

Han var forresten også svært opprørt over at folk ikke lengere spiste binyrene på trollene men bare hivde dette; og mente dette skyldtes at folk nå til dags har for god råd!

Link to comment
Share on other sites

Det første løpet er ødelagt, og det andre er sprell nytt og håndlaget.

 

Sa han noe om innbrekking i videoen?

 

Begge var vel sprell nye :?::forvirra: Og etter sigende skal innbrekking fikse dette :roll: (løp 1.) :roll:

 

Nei, innbrekking kan ikke fikse løp 1. Løp 2 trenger ikke fikses;-) men det må kamres...og alt etter kvaliteten på denne jobben og type brotsj(pilot som står fast=verktøymerker på TVERS av kuleretningen, pilot som står stille=minimalt med merker) vil en innbrekking ta vekk mesteparten av merkene. Ellers bygger det opp endel mantel her. Hvis du brekker inn løp 2 for å ta disse merkene så skader det ikke 10 skudd av levetiden.

 

Jeg har også brukt firelapping på løp som mantler mye, og det ble betraktelig bedre. MEN; Jeg gidder ikke lenger å kjøpe løp som ikke er av beste kvalitet, prisforskjell pr. skudd gjennom løpets levetid er minimal likevel (6000 løp+8000 skudd= 5,75 pr.skudd hvis vi sier 5kr/smell) 5,40 med et "billig" løp så....ja 8)

 

Min erfaring er at løp som jeg gidder "brekke" mantler mindre=mer skyting mellom puss=mindre sjans for å ødelegge løpet med pussestokken...=Verdt tiden. Jeg trenger ikke ha vitenskapelige forklariger på alt her i verden. Har prøvd selv og sett resultat. Har også brukket inn et løp som var skutt etpar tusen skudd>pusset HELT rent og begynnt på nytt= Meget bedre mht mantling...Har også et 6BR løp jeg gjorde en SKIKKELIG(etter mine standarder) jobb, som jeg ikke har pusset siden. Etter mine beregninger skal det snart være utskutt...dvs. snart 10 000 skudd hvis jeg tenker etter...Hmmm...

Link to comment
Share on other sites

Føler jeg må løfte denne litt, da lattermusklene igjen er klar for litt bevegelse.

Fortell gjerne mer om orming, marking og lignende. Dette hørtes jo veldig interessant ut.

 

Og apropo trådens egentlige tema: etter hvor mange skudd med en 22lr bør man investere i pusseutstyr til kaliberet? Er 1100 for mange, eller bør jeg kanskje ta fullt oljeskift og service når heg nærmer meg 500?

 

 

iPhone + tapatalk 2 = denne posten

Link to comment
Share on other sites

Orming er ikke vanlig hos oss, det vi benytter oss av er en ekkornhale dynket i bevergjelle. Denne dras gjennom løpet med en egnet hyssingstump. Hyssingen skal være 2 mm i tykkelse.

Gir meget godt utgangspunkt for en stabil dreperevne.

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes fornuftig ut bortsett fra at jeg ikke husker hvor beveren har gjellene sine... :shock::lol:

Men når du sier det så dukker de jo og blir borte, så de må jo puste under vann på et vis..Naboen min er overbevist om at beveren spiser opp all fisken og hvis de spiser så mye fisk er de sikkert oljete og feite. En ekornhale i dette blir jo superpuss! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fulgt med på denne en liten stund og i dag skulle jeg "brekke" inn en ny pipe i 6,5x55 i Sauer 202.

 

Etter lengre samtale på banen med en av norges artigste kruttgubber(BR skytter) så ble vi enige om og skyte uten puss, men uten

varmskyting i starten. Dvs. max 5 skudds serie.

 

Under testen ble følgende kuler skutt:

 

Hastighene er oppgitt på pakken.

 

Rekrutt 6,5g 800 m/s

8g i 800 m/s og 920 m/s (felt)

9g 800 m/s

Amax 140gr

 

Konklusjonen ble:

 

Kuler og div krutt ga merkbar forskjell på skivene og samlingene var dønn like når det ble vekslet frem og tilbake med div ammo.

bra/dårlig , men her er det viktige:

 

Samling 3 skudd med "riktig kule" gikk i et sammenhengende hull, eller som pen trekløver(samling målt best 6mm)

Det ble skutt bedre samling i dag, men det var Kruttgubbens egen oppskrift og han skøt i benk selv med min rifle.

 

Dette forteller meg kun at kuler og krutt må være viktigere enn sære ritualer, men det er sikkert en mulighet for at dette

kan gi "x" antall mm ekstra, men du skal være rimelig rå for og klare og se og føle denne differensen tror jeg.

 

Jeg kommer aldri til og brekke inn pipe i fremtiden med tanke på hva jeg erfarte i dag.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer aldri til og brekke inn pipe i fremtiden med tanke på hva jeg erfarte i dag.

 

 

For å være litt seriøs så handler vel innbrekking mest om økt levetid på løpet og enklere puss.

 

SÅ mer useriøs; Så når du nå må skifte pipe på Saueren etter 3600 skudd vil du lure på om innbrekking vill gitt deg 4500 skudd før skifte... 8)

Link to comment
Share on other sites

For å være litt seriøs så handler vel innbrekking mest om økt levetid på løpet og enklere puss.

 

La oss anta at massiv ekstra pussing sliter bort urenheter bedre enn skyting (selv om jeg ikke forstår hvordan), da vil du kanskje få enklere puss, men hvordan i alle dager skal det kunne føre til lengre levetid? Man går jo inn for å slite ned noe.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo et fritt land og man gjør jo som man vil.

 

Jeg har de siste 22 årene kjøpt ca 15-20 løp til sauern min. Noen har blitt brekt inn , noen har ikke blitt brekt inn. Forskjellen i presisjon er ikke større enn det er vanlig at det er mellom forskjellige løp, men forskjellen i hvor lett de har vært å holde rene har vært merkbar. I tillegg kan det virke som de som er brekt inn har noe lengre levetid.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ment som forkleinelse av deg Høggern, men det ER en grunn til at man har blindtester. Med mindre du logger pussearbeidet og måler resultatet (ikke spør meg om hvordan) blir synsing-granden alt for stor, spesielt hvis man på forhånd vet om pipa er brukket inn eller ikke. Desverre, for jeg skulle gjerne sett noen kvantifiserbare tall på dette. Men å skyte ut et par titalls piper med identisk bruksmønster (inklusive puss) for å få et endelig svar er et enormt foretagende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forteller om en erfaring jeg har med et par titalls sammenlignbare piper med samme bruksmønster. En god del av pipene har også hatt logg på antall skudd, skuddtype, puss, osv ;)

 

Forresten er ingen av de tre pipene som er mest i bruk idag brekt inn. Grunnen til det er tilfeldig.

Link to comment
Share on other sites

Joda, og jeg tror faktisk du er 100% ærlig i det du skriver. Men det betyr ikke at du har rett i 100% av observasjonene og konklusjonene dine.

 

Pusser du helt identisk hver gang? Kan du vurdere helt presist når en pipe er "ferdig" pusset? Og ikke minst, har du gjort en statistisk vurdering av resultatene dine? Jeg tror rett og slett ikke man kan trekke noen vettuge konklusjoner fra et så lite utvalg (andre kan sikkert svare på det spørsmålet) uansett metodikk, og med mindre du hadde som mål å teste dette har du neppe fulgt en fast og presis metode for puss og presisjon. Jeg skjønner at du har trua, det ville nok jeg også hatt helt instinktivt, men som bevis tror jeg dessverre at det ikke er verdt en dritt.

 

Problemet med slike tester er at det lett er de som har trua som er villig til å gjøre slikt, skeptikerne gidder neppe å gjøre et i samme omfang. Og når en først har trua er det veldig lett å se det en vil se, man har en naturlig tendens til å forsvare og rasjonalisere sine egne utgifter og meninger. En test MÅ derfor gjøres blind om det skal kunne si noe vettugt.

Link to comment
Share on other sites

Enig med E.M.

 

Problemet er at man ikke får tak identiske piper men bare lignende.

Selv om man kjøper 10 Sauer piper av lik spesifikasjon, er de ikke like.

Og vil ikke gi nok statistisk grunnlag for noen konklusjon. Sett du deler dem i to, 5 for innbrekking og 5 uten...

Vel, det kan være 3 av de 5 som brekkes inn tilfeldigvis er litt glattere innvendig enn de 5 som bare skytes...

 

Hadde man tatt feks 250 som brekkes inn og 250 som ikke gjøres det og utvikler en statisk, objektiv test-protokoll ville man muligens kunne danne seg data og noen teorier.

 

For å gjøre en definitiv test trenger man en at to teknologier som vi ikke har i dag;

enten en tidsmaskin slik at du kan teste samme løpet med og uten innbrekking, eller en Replicator fra Star trek hvor du kunne fått flere 110% identiske løp (ned til molekylnivå)....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...