Jump to content

Ny Rifle...Brekke inn pipa...Tips og råd ønskes...


Spec ops

Recommended Posts

For å gjøre en definitiv test trenger man en at to teknologier som vi ikke har i dag

Vel ja, men det er misledende flisespikking. I virkeligheten er ikke begrepet "definitivt" så veldig relevant, alt man trenger er er statistisk signifikant svar på hvorvidt innbrekking har noe å si, og det er teknisk mulig å avsløre. De som har best mulighet til dette er løpsprodusentene, siden de i teorien kunne ha solgt ferdig innskutte løp til kunder. Problemet er at de vil kunne tjene økonomisk på en slik service og derfor ikke er upartiske.

 

Den andre veien man kan gå er å sannsynliggjøre hypotesen ved å komme med en dokumentert forklaringsmodell. Med dagens analyseteknologi kan man kanskje bevise at et innbrukket løp har vesentlig endret overflate. Dette krever langt færre løp og avfyrte skudd.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå er det vel sånn i min praktisk anlagte verden at siden vi ikke har noen vitenskaplige forsøk på området, så blir det slik at det beste vi har pr i dag er erfaringer... Det beste hadde selvfølgelig vært om noen fullstendig uavhengige (finnnes det? hvis man skal fortsette med å være kritisk til alt....) hadde gjort vitenskaplige forsøk og kommet med en konklusjon- men inntil det evt skjer så velger jeg å lytte til de som har erfaringer over tid. Gjennom evolusjonen har dette (erfaringsbasert læring altså) nemlig vist seg å fungere ganske greit helt opptil noen fant ut at ingenting eksisterer før det er vitenskaplig bevist....

 

Jeg hører hva høggern og flere med han sier og skyter litt forsiktig og pusser litt ekstra i starten når ny-børsa ankommer... For jeg tror nemlig at selv om det kanskje ikke hjelper allverden på presisjon, så kan det hjelpe på hvor lett børsa er å holde ren -og får løpet lengre levetid så er jo det en bonus :-)

Og hjalp det ikke så fikk jeg aldri vite det, men alt jeg ble frarøvet var tid jeg ellers ville brukt på noe meningsløst som feks å se på tv :roll:

 

Ønsker forøvrig alle lykke til med å tenke sjæl :forvirra:

 

Mvh Nykommeren

Link to comment
Share on other sites

Ser folk vil ha et statistisk signifikant svar på om det har noe å si om man brekker inn eller ikke. Trodde dette var et diskusjonsform, ikke en bacheloroppgave i statistikk ;)

 

Det er ganske nitrist om søken etter sannhet kun hører hjemme i undervisningsinstutisjoner, mens resten er dømt til en verden av myter og snåsamenn.

Link to comment
Share on other sites

Gjennom evolusjonen har dette (erfaringsbasert læring altså) nemlig vist seg å fungere ganske greit helt opptil noen fant ut at ingenting eksisterer før det er vitenskaplig bevist....

 

Du har helt rett i at mennesket er der det er i dag, nettopp fordi vi klarer å gjøre svært raske tilpasninger og antagelser basert på erfaringer, samtidig som de er nogenlunde rett. Dvs rett nok til at vi får spist, pult og forsvart oss selv, som tross alt er det eneste evolusjonen bryr seg om. (Way of speak, jeg mener ikke at evolusjonen har noe mål eller mening.)

 

Men det er nettopp derfor vi har trodd på så mye tåpelig gjennom tidene (og fortsatt gjør), noe som er uheldig selv om det ikke alltid tar livet av oss.

Innbrekking av løp er harmløst, men om du først aksepterer slike udokumenterte ting, så er veien kort til astrologi og regndans.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke så mye mangelen på bevis som summen av det hele; null bevis, en diffus forklaringsmodell uten vesentlig teoretisk støtte og uenighet selv blant de som burde vite. Alt i alt er det mer voodoo enn noe annet, og det bør man påpeke.

 

Tross alt har vi ikke kommet dit vi er ved å tro men ved å vite. Hvis du lurer på hvilken fare astrologi og annen magisk tankegang utgjør så kan man se på utbredelsen av HIV i Afrika hvor kirkene motarbeider bruk av prevensjon og mange tror man kan bli frisk ved å ha sex med en jomfru. Eller på folk som dør av kreft fordi de oppsøker kvakksalvere fremfor lege.

Link to comment
Share on other sites

Astrologi og regndans ble brukt som eksempler.

Du snakker om religion og kvakksalvere, det er vel ikke klare likhetstegn i mellom de tingene?

(Jeg er ikke tilhenger av hverken religion, kvakksalveri, astrologi eller regndans, men her oppfatter jeg at man blander epler og bananer. Å for noen som etter som jeg forstår tror sterkt på vitenskap så må jo det være en form for selvmotsigelse?)

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi vel over i temaet for denne tråden, så jeg skal ikke holde på for lenge.

 

Du snakker om religion og kvakksalvere, det er vel ikke klare likhetstegn i mellom de tingene?

Jeg mener det, og jeg ville ikke blitt overrasket om folk som besøker "healere" eller homøopater også tror mer på ting som astrologi. Alt dette er like udokumentert (og i praksis motbevist) og mangler en hver form for sannsynlig forklaringsmodell.

Link to comment
Share on other sites

Nå har diskusjonen definitivt beveget seg bort fra det som kan bevises, både statistisk og vitenskapelig.

 

Innbrekking av løp kan ha en gunstig effekt (hevder jeg), ikke fordi jeg har skutt nok sammenligninger med like piper med og uten innbrekking, men fordi de jeg har behandlet pent i starten gir bedre resultat over tid. Subjektivt - ja, men det er min erfaring.

Siden vi ikke har en statistisk signifikant undersøkelse må vi prøve med en teoretisk tilnærming.

En glatt fin pipe har det lite betydning for. Men en pipe med verktøymerker på kryss og tvers vil samle opp mye mantelbelegg på de første skuddene. Dersom det ikke fjernes vil det bli kaker av mantel og sot, når vi fortsetter vil disse innsnevre løpet slik at kulen i verste fall presser dritten inn i stålet slik at det blir små utvidelser innvendig i løpet. Da er løpet ikke lenger like bra som i utgangspunktet, og vi kan få gas cutting rundt kulen, noe som ødelegger riflingne enda mer. DVS kort levetid.

Et løp som har ujevn diameter innvendig gir skjelden topp presisjon.

Dersom vi pusser ofte i starten vil vi unngå opphoping av mantelbelegg og carbon, og er vi heldig vil vi få slitt vekk de verste ujevnhetene.

Link to comment
Share on other sites

Astrologi og regndans ble brukt som eksempler.

Du snakker om religion og kvakksalvere, det er vel ikke klare likhetstegn i mellom de tingene?

 

Alle fire er jo akkurat det samme, en sterk tro på noe som rett og slett ikke er sant.

Og kanskje foruten regndans, så er alle populære måter å svindle godtroende mennesker for sparepengene sine.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel sånn i min praktisk anlagte verden at siden vi ikke har noen vitenskaplige forsøk på området, så blir det slik at det beste vi har pr i dag er erfaringer... Det beste hadde selvfølgelig vært om noen fullstendig uavhengige (finnnes det? hvis man skal fortsette med å være kritisk til alt....) hadde gjort vitenskaplige forsøk og kommet med en konklusjon- men inntil det evt skjer så velger jeg å lytte til de som har erfaringer over tid. Gjennom evolusjonen har dette (erfaringsbasert læring altså) nemlig vist seg å fungere ganske greit helt opptil noen fant ut at ingenting eksisterer før det er vitenskaplig bevist....

 

Jeg hører hva høggern og flere med han sier og skyter litt forsiktig og pusser litt ekstra i starten når ny-børsa ankommer... For jeg tror nemlig at selv om det kanskje ikke hjelper allverden på presisjon, så kan det hjelpe på hvor lett børsa er å holde ren -og får løpet lengre levetid så er jo det en bonus :-)

Og hjalp det ikke så fikk jeg aldri vite det, men alt jeg ble frarøvet var tid jeg ellers ville brukt på noe meningsløst som feks å se på tv :roll:

 

Ønsker forøvrig alle lykke til med å tenke sjæl :forvirra:

 

Mvh Nykommeren

 

 

http://forum.snipershide.com/sniper-hid ... dures.html

 

I mitt hode er vel dette forsøket relativt vitenskapelig :) .

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Og her sitter jeg og mener at for mye av noenting er .....vel.... for mye......

 

Enten det er for mye tro på vitenskapsbaserte forklaringsmodeller som det eneste saliggjørende eller det er overdreven tro på religion eller homøopati :-)

Men nå skal jeg iaf slutte å dra denne enda mer OT :roll:

 

Mvh Nykommeren

 

Lagt til; @lakafant- noen mener vel at det ikke er bra nok da :smile: Men jeg syntes den var god nok jeg altså......

Link to comment
Share on other sites

lakafants referanse til artikkel på snipershide er ikke mye verd i diskusjonen. Det innlegget er teknisk sett fullt av feil og forutsetninger som ikke er relevant.

Vi kan like godt fortsette å orme som å forholde oss til det.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo derfor jeg har postet den 2 ganger fordi jeg tror/håper det finnes personer her inne som evner påvise og tilbakevise alle disse feilene i artikkelen og skissere forutsetningene som ikke er relevante. Jeg har alltid vært et sannhetssøkende menneske som ser verdien av diskusjoner for at alle parter skal sitte igjen med en bedre fundert forståelse. Skulle ønske jeg kunne formulere meg like teknisk presist(og ironisk/sarkastisk) som artikkelforfatteren :| . Men mitt bittelille bidrag begrenser seg til en link :? . Ditt innlegg derimot kan du selv vurdere om tilfører debatten noe som helst :twisted: ?

 

edit:SF

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det en kritikk som kan fremføres mot mange vitenskaplige forsøk som utføres da? Og om man skreller vekk alt annet så er det vel nesten aldri slik at de som utfører vitenskaplige forsøk ikke har en agenda- enten for seg selv eller for de som betaler lønna deres eller på bakgrunn av deres utdannelse, fagfeltet de representerer eller....eller....eller....

 

Det gjør jo (heldigvis) ikke at all forskning er ubrukelig- tvert imot er vel mye ganske brukbart...

 

Akkurat som erfaringer- noen er ubrukelige og mange er ganske nyttige :-)

 

Men å avfeie den ene eller andre blir for meg akkurat like tullete :-)

 

Når det gjelder artikkelen som det er lenket til her oppe- enhver må lese den så kritisk som de vil, og så gjøre seg opp sin egen mening.. For meg fremstår den noe mangelfull og tendensiøs (noe som også gir meg et svar), mens for andre kan den oppfattes annerledes. Men det er jo bare hver enkelts mening som hver enkelt gjør seg opp selv...

 

 

Mvh Nykommeren

Link to comment
Share on other sites

Klipper litt fra Snipershide:

 

• Pushing a cotton patch with solvent or a bronze brush down the barrel will do what to remove a 416 stainless steel or chromemoly metal burr or machine marks?

• Last time I checked, 416 SS or CM is much harder than a cotton patch or bronze brush and is most likely impenetrable by most bore solvents.

• Yes it will remove copper fouling caught by the metal burr, but how will it remove the metal burr?

 

Og litt lenger ned:

Even though copper is a gilding metal it can still sheer away barrel surface in the bore when traveling

 

For det første; er det noen som har påstått at pusselapper og bronsebørste fjerner løpsstål? Det har ihvertfall ikke jeg hørt noe om. Slik jeg har forstått det, er hensikten med å pusse med børste, lapp og mantelfjerner å fjerne all mantling før neste skudd. Pluss short-stroking (småjukking?) med J-B-pasta for å gjøre løpet så glatt som mulig.

 

Når løpet så er fritt for mantel, så kan neste kule fjerne maskineringsmerker etc. Noe forfatteren er enig i skjer. Men han mener det det skader mer enn det hjelper.

 

Mitt inntrykk av hva innbrekking eventuelt skal hjelpe for, er å få løpet til å mantle så lite som mulig. Rent løp = små grupper. Manteloppbygging = store grupper. Det påvirker ikke presisjonen direkte, men det påvirker mantling, som igjen påvirker presisjonen. Om det faktisk ER slik, det vet ikke jeg. Det er ikke sikkert jeg har fått riktig inntrykk av poenget heller. Jeg savner mer WHY break in, framfor HOW break in.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg hørte her en dag: Når et nytt løpsemne blir blånert ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Blånering ) vil dette også kunne påvirke innsiden av løpet og lage et tynt oksydert lag, pusser man imellom de første skuddene så slites dette bort. Blir dette innkapslet under mantel og kruttslam KAN det redusere levetiden til løpet. Jeg for min del skal nå forsøke dette ritualet med innskyting for første gang. På et svindyrt matchløp.... :oops::P

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Jeg er også overbevist om at det på noen måte er sammenheng mellom manglede orming og tilbakegangen av hulder; når så du sist en hulder (Hvor er det blitt av Skautussa??) i dine skoger?

 

Hu lever!!! Og har fløtta til de dypeskoger i Indre Østfold....

Kan ofte på treffes i hærlige Hærland's skoger eller på Hædeland eller S.Land, inni mellom hender det hu forviller seg opp på fjellet også faktisk...

Meeen lenge side hu har skøti me rifle på bane eller langhold...Kan være ho tar opp den "tråden" igjen på sikt...

 

Fortsatt god kveld Chiefen.v-2 hyggelig at du etterlyste meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Var ikke klar over dette inbrekkinggreiene, så dro på med hundre skudd og dertil mirage utimille.

Artig trening å skyte i flimmer. Nå har T3'n i 308 gått 2-2500 skudd og samler fremdeles klistrelappen på 100m, og klinger i gongen på 500m har vel pusset 3-4ganger underveis.

Jaggu godt jeg ikke har visst bedre, for da hadde antagelig ikke rifla gått så godt.

Dessuten var det i en tidligere tråd om samme emne påstått at pipa blir nullstilt ved salg, så behandlingen min har ingenting å si for neste eier.

Forøvrig har jeg pusset mellom vært skudd på siste bygg jeg har tenkt å bruke utover 1000m, men tror det har lite for seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...