Jump to content

Jeg har fått meg salong...


Raudnakke

Recommended Posts

Livet gir en av og til litt merkelige overraskelser..

 

Her på fredagen dro jeg ned på stampuben for å delta i et uformelt gravøl for en perifer bekjent.. Litt uti den andre ølen, mens jeg stod på utsiden og røkte med en annen perifer bekjent, nevnte jeg at de fikk bli med de to ølla siden jeg hadde tenkt meg på skytebanen morgenen etter. Han lurte på hva slags skyting jeg bedrev, og jeg svarte at det meste av rifleskyting var innenfor mitt interessefelt. Han lyrte da på om jeg ville ha miniatyrrifla hans som han hadde brukt i bedriftsserien før i tiden..

 

Jeg lurte på hva slags børse dette var, og han trudde det var en Anschutz..kjøpt tidlig på 80tallet. Vi ble enige om at jeg skulle ta en tur ned og kikke på den i løpet av helga.

 

Her i går tok jeg turen, og frem fra et kleskott kom en strøken Anschutz Modell 64 Match..

 

Børsa var etter merkinga fra 1979, men virket tilnærmet ubrukt.. Unødvendig å si at Utlånserklæring ble fylt ut på stedet og børsa fraktet til sanatoriet for sjekk og puss..

 

Etter inspeksjonen ble diopter/hullkorn demontert og anbrakt i medføgende originalemballasje. Dette kan det jo være aktuellt å montere hvis jeg får ånden til litt innendørsbane om vinteren, men for nå ble en 4-12x40 montert i de eneste montasjene jeg fant i verkstedet:

14062010121837900f8864bc403e97.jpg?82

 

Børsa hadde i tillegg til UIT-skinne også en Matchkolbekappe med krok..Av med kroken, så får vi se hva vi finner på i denne enden etterhvert:

140620101219b173597f4301435384.jpg?73

 

Stål og øvrig mekanisme ble pussa rent før monteringen igjen:

140620101221006d263ea0854b5c8e.jpg?51

 

Noen er glad i litt tunge børser :roll: :

140620101223d79fce0ba0af4d4097.jpg?91

 

Men hverken jeg eller jentungen er det, så ut med hele blyhaugen:

14062010122473fa8411241f4b1fad.jpg?72

 

Et lite bilde av "The Business End"..20mm. pipeprofil og noenogseksti cm. langt løp gir meg nok vekt fremme sjøl uten blyet:

14062010122563a6c756cd444a0b89.jpg?55

 

Planen med børsa fremover blir å lage til en tofotadapter til skinna, samt å se om jeg kan finne en gummikolbekappe som passer på justeringsmekanismen... en eller annen løsning for lyddemper tror jeg også jeg kommer til å klekke ut..

 

Nå får jeg ut og shoppe litt ammo så jeg får testet den..

Link to comment
Share on other sites

Jau..overraskelsen ble ganske stor ja.. Med til historia hører faktisk at jeg også fikk en original Mauser Gew.98 i 7.92..løpet er speilblankt inni med skarpe bommer og nummerlikt sluttstykke :wink:

 

Denne er lagd i Amberg i 1918 og må vel kunne betegnes som "Pre-Adolf" uten hakekorsklamrende kråker eller noe.. Desverre er kvota mi full for denslags, så den må jeg vel finne et verdig hjem til etterhvert..

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper ????????? :shock::shock:

 

Denne børsa fortjener å ha hele sin lengde og pipe som den er "ekstrempresisjon" er et nøkkelord

 

jeg kjøpte min av 001 og har ikke angret på det enda. supersamlinger ned mot kulediameter på 50 m i rett vær og alt det der.

 

Tenk lenge og vel på hva du gjør med pipa.

Anschütz har trangboring på børsene sine og den lar seg ikke gjenskape på en vettug måte i etterkant.

 

Dessuten vil du ikke få de saftige smellene med CCI og SK standard i denne børsa pga løpslengden.

Link to comment
Share on other sites

Sant det, men jeg tenker meg ikke kapping da.. Enten en spesiallaga sak med M18-gjenger, eller en muffe til å klemme på munningen med gjenger på.

Vel vitende om chokingen på disse løpene har jeg sjekka litt, og det hevdes fra informert hold at så stor gjengediameter som mulig ivaretar denne best.. jeg ønske dog en løsning der jeg kan beholde så mye som mulig av festet til forsiktet, slik at børsa kan brukes i tilnærmet original stand..

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en sånn, en gammel slitt en som jeg ikke trengte å være forsiktig med. Endte opp med å kappe og gjenge den, men faktum var at med det lange løpet, så var smellet nesten negliserbart når jeg skjøt utendørs. Du trenger ikke demper for å spare ørene ihvertfall.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Bare å snu rundt den skinnen for forsiktet så er det plass til lyd-dempergjenger på tuten og en kan fortsatt ikle seg kondomdress, kledelig skjermlue og dårlige skisko og skyte miniatyr.

Antagelig vil det holde i masevis å sette den (skinna altså) fast med en skrue og lim.

 

Gratis er litt uvanlig, men det er stadig .22-match gevær på Finn til prisen av et par kasser pils.

Link to comment
Share on other sites

Skinna sitter på en fortykning fremme på pipa:

140620100557c9969f2b676145a0a4.jpg?89

 

Det ville nok være plass til å flytte skinna tilbake, slik at de fornødne 15 mm. med gjenger og frispor kunne lages ytterst, men jeg heller mer og mer i mot en klemløsning med utsparring for skinna..

 

Den primære grunnen for dempermontering er å få hyttenaboen til å tro at jeg opererer med luftgevær når jeg trener med sub-ammo på hytta :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en sånn, en gammel slitt en som jeg ikke trengte å være forsiktig med. Endte opp med å kappe og gjenge den

 

 

Jeg har en mod 54 som jeg vurderer å kappe; hvordan gikk det med presisjonen i ditt gevær?

 

Jeg merket ikke noen forskjell, men skal innrømme at jeg ikke testet på 50m før og etter for kontroll...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt inn og testa salongen litt i kveld..

 

En diagonal kastevind av svært varierende styrke innbød ikke til seriøs presisjonstesting, men jeg fikk skutt inn sånn nogenlunde..

 

For morroskyld satte jeg meg ned på ei kasse og satte fem skudd i simla:

150620101113067a83c442da4b1494.jpg?49

 

Får heller teste litt mer på en vindstille dag..

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer. Blir spennende å se hvordan det går med demper-"problemet". Har også en 64 (rekrutt-type), som jeg gjerne skulle ha dempet litt. (Skudd-redd hund.) Men har ikke lyst til frese gjenger i pipa.

Har foresten laget en demper av en halvliters DrPepper-flaske, ser litt snodig ut bare, og første-skuddet smeller litt mer enn de andre.. :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kommet litt lengre på dette prosjektet...

 

Jeg hadde en annonse etter demper ute, og i forrige uke kom en konvolutt med dette i postkassa:

 

220620100918238add82c9af4ff8a0.jpg?66

 

Dette er en A-tec Rimfire med 4 ekstra moduler. I tillegg satt det en gjengeadapter, fra M14x1,5 til 1/2"-20 fast i hullet:

 

220620100918157fdba20ab1400098.jpg?65

 

Etter mye banning og skånsom anvendelse av grov vold fikk jeg det hele fra hverandere og rengjort det. Gjengene var ikke i den beste forfatning, men man har da dreiebenk.. Joda.. Hvis en ikke hadde prestert å kjøre matedrevet i filler når en skulle dreie en ny adapter så.. :roll:

 

Hmm..Hadde tenkt å ha denne demperen til litt stillferdig trening i sommer..hva pokker gjør en nå? Nød lærer naken kvinne å spinne sies det og løsningen ble en smule McGyver/Super Mario..

Et dykk ned i ei eske med rørdeler frembrakte en rørnippel med gjenger som passa i hølet... :D

 

Munningen derimot fant jeg ikke noe som passa til, så avgårde til nærmeste rørlegger med demper og skyvelære.. Jippi..dette kan funke:

 

220620100919d17876e8c80b49928d.jpg?41

 

Passer det da?

 

2206201009203f94e028872441ebb6.jpg?70

 

Heldigvis kan benken min kjøres manuellt så nå gjenstår det å dreie ut muffa innvendig slik at den passer til pipa og finn en måte å feste det hele på...

Link to comment
Share on other sites

Gardena ja.. :mrgreen:

 

Å feste det var faktisk enklere enn fryktet..

Skinna til hullkornet er på denne modellen festet med to skruer..av med hele skinna.

 

Etter å ha dreid innerdiameteren til rørmuffa til løpet, borret jeg simpelthen 3 hull med 120 grader mellom. Det ene hullet bruker jeg til å skru fast muffa i det eksisterende skruehullet til skinna, de to andre har jeg gjenget M4 og satt i umbrakoskruer for å få belastningen symmetrisk:

 

22062010115681dc7ae7765548dbb2.jpg?45

 

Demperen demonteres greiest i rørkoblinga, og her har vi også en mulighet til å koble på annet snacksent utstyr..rekylbrems ala SuperMario eller flammedemper ala Gardena? :roll:

 

22062010115735b416d718e3402b8d.jpg?88

 

Nå gjenstår testskyting og lengdejustering av settskruene..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, du skulle vel ikke ha en slektning som er sykkelreparatør? Og som omgir seg med uspesifiserte fjærkre og skamklipte pinnsvin? :D

Det er ikke lenge mellom jeg ser slike løsninger, men ut i fra dine tidligere tråder, Raudnakke, så er det vel "bare" en del av utviklingsstadiet vi ser nå?...

Link to comment
Share on other sites

Vel.. Bakgrunnen for dette lille Reodorprosjektet er at jeg har ei Anschutz Match.. Disse har choking i munningen, og en stor andel av deres legendariske presisjon tilskrives denne. Derfor ønsker jeg ikke å kappe denne pipa, ei heller å gjenge.

 

Mitt behov for en demper på denne er å kunne trene stillferdig..sittende i benk eller liggende på 50m. hold, og hvis dette funker så ser jeg ingen grunn til å ta det lengre enn det..Mission Accomplished.. Riggen ble forøvrig 142cm. lang med demper.

 

Hadde dette vært ei bærbar rifle til jaktbruk, så hadde jeg nok tenkt i andre, mer permante baner men nå er det bare 3 skruer som skal løsnes før børsa faktisk er tilbake til original utførelse igjen..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei.

 

Vel.. Bakgrunnen for dette lille Reodorprosjektet er at jeg har ei Anschutz Match.. Disse har choking i munningen, og en stor andel av deres legendariske presisjon tilskrives denne. Derfor ønsker jeg ikke å kappe denne pipa, ei heller å gjenge...

 

Har en Anschutz 1807 som jeg vil ha lydedemper på. Skal ikke kappe løpet da jeg vil beholde chokingen i munningen, og lengden plager meg ikke.

Jeg vil gjerne gjenge løpet og jeg ser ikke hvordan gjenger i feks 18X1,5 skulle kunne påvirket choken. Hvis du vil beholde geværet i orginal stand ser jeg jo poenget, men utover det burde det ikke være noe problem. Eller...

 

ps. Hvor får jeg kjøpt ei kolbekappe som erstatter denne krok kolbekappa?

 

Roar

 

Endret noen ord slik at de skal ble lettere å forstå...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...