Jump to content

det alle lurer på! hvordan uttales zeiss???


Blackfire

Recommended Posts

Det utales slik det skrives, med litt trykk på "z". Etter mange år i Tyskland har jeg lært at spesielt skandinaver sliter med z'ten. Vi uttaler Z som S. Uttales likt som Zeitung/Zeit. Litt vanskelig å skrive hvordan det uttales, men du skjønner hva jeg mener?

 

Edit: Forventa å få Raudnakke inn her også, han fikk det ganske bra til skriftlig:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tre dager i forrige var jeg sammen med en hel del karer fra Zeiss på messe i Stuttgart. Riktig nok i forbindelse med måleteknikk og ikke optikk men det er vel samme sjappa. Så langt jeg kan huske så uttaler de det som "Zaiss", også etter noen Weissbier. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg utaler det med stemt Z - litt sånn Ari Behnskt... :mrgreen:

 

Opppopppopp.. forsiktig med hvor du tråkker nå min herre.

 

Du er klar over hva den allmektige anagramgeneratoren avdekket på et brøkdelssekund?

 

Ari Behn! Sleng bokstavene i terningkrukka og kast de ut over bordet, og hva får du da?

 

Akkurat ja. Han er bi! Slett ingen overaskelse ,men dog..

 

På vegne av vanvittig mange... :wink:

Link to comment
Share on other sites

peh-TEE bas-SAY grih-FON vahn-day-AHN

 

peTIII bassEEE griffÅÅ` fendEEn er korrekt uttale på bikkja til Ranger ;)

Njaa.... Mener hun mente det skulle være "Pøti" og Van-de-uhn" omtrentlig... Men selv om hun bor i Paris så er hun opprinnelig fra Korsika, så uttalen kan vel variere litt. :D

 

- Uansett mye enklere å si "petit basset" rett fram! :lol: Å si "bæsset" som mange gjør, er iallfall helt feil, det er å vri det over på noe engelsk som ikke stemmer med den franske opprinnelsen i det hele tatt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...