Jump to content

Hvilken 338 patron...


M67

Recommended Posts

Hmmm...

 

JEg har fått 338-havesyke. Sitter her med ideen til rifla jeg gjerne vil ha (og skal lage en tråd om hvordan jeg ville hatt den), men neppe har råd til før den blir forbudt :roll: Eller iallefall på en god stund.

Alternativet har jeg i fanget, (J&F har resten, ikke var det dyrt heller), iallefall. Magasinet er 84mm langt, og det er ikke plass mellom låskasseskruene til et lenger et. Og støtbunnen er 13.5mm i diameter.

 

Åpenbar 1. kandidat er .338 WM, men finnes det en patron som har 13.5mm støtbunn, ikke belte og rettere hylsevegger, men som ikke trenger mere COL enn 84mm?

 

Er det noen som har ei .338 RUM hylse (gjerne kassert) å avse, kanskej kan en lage en 338RUM-short? Men er redd den er for feit, den er rebated rim om jeg husker riktig - 13.97mm tjukk, med 13.5 rim.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du bruke våpenet til ?

Løpet - resten har jeg.

 

Elgjakt og langholdsskyting - dvs. ei elgbørse som også funker på langholds gong-banking. Målet er å stake ut ei 250grs kule fortest mulig inne de gitte parametre.

Ballistisk er det ikke så mye å hente (kulebane) over 6.5mm, men det er jo nesten dobbelt så mye moment og energi ved treff.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min første tanke K.

 

 

Ikke gå for en mellomløsning. Skal du bygge noe slikt, så gjør det 100%

Selg heller det du har og ta det over tid.

 

For noe slikt ville jeg sett på følgende kaliber i denne rekkefølgen:

.338 Lapua Mag.

.338 Edge

.338 RUM

 

Ville ikke tenkt tanken på å begynne å korte inn hylser etc... Så sant dette ikke er en interesse du har. Jeg personlig vil ha det mest mulig ferdig. Og minst mulig fikling.

Link to comment
Share on other sites

Sant, det er Kennys skyld! Og Poacher et al for å samle oss der oppe. (når skal du ha .223 Poach. :wink: )

 

Du sier noe VeT|us, men for meg vil ei slik rifle i første omgang ha to bruksområder. (I andre omgang har jeg en plan, men den er dyr og ligger endel fram i tid)

 

- Den skal være elgvelter, dette er pri 1

- den skal dunke såpass hardt til gongene @1000m at det går an å se/høre det, dette er pri 2

 

Løp og bolt i 338WM til S&Len koster halvparten av en Rem 700 i 338LM, så der kommer elgvelteren, alles gut.. Selv med børsemakerjobb for å rømme opp kammeret til 338"M67Spesial" blir den billigere (og bedre?) enn en 700P.

Til langhold derimot tilbyr ikke 338WM ballistikk utover det en 6.5-284 viser opp og knapt nok det, og bedre presisjon kan en neppe vente? Poeng til Remington.

 

All fornuft tilsier jo at 338WM er et åpenbart valg, men hvem søker vel det åpenbare? Men, og poeng til Poacher for å rope fornuft, det er ei rimelig mellomløsning mens jeg sparer/venter på BØRSA.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jævla Kenny. Han har gitt meg og 338-syken.

 

Hva med en 700P i 338 LM? Den har jeg bestilt.

 

 

Jeg har en som ligger og venter på meg på jakt og friluft jeg :D

 

det var ihvertfall av uvisst grunn 338 lapua magnumen som trigget måha begjæret for min del :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne foreslå 338/375 Ruger. Jeg gjetter på at det allerede er lagd brotsjer siden 375 Ruger har blitt svært populær til vilkatting. Det finnes til og med basishylser fra hornady for dette formålet. Du kan muligens brotsje opp et 338WM kammer og diesett til nevnte villkatt.

Fordelene med 338/375 Ruger er at: volumet er større enn 338WM men den går i samme rifler som 338 WM(større ytelser?), diameter er mindre enn patroner basert på 404 Jeffrey/416 Rigby og det er antagelig plass til en patron mer i std magasin, lengden er mindre enn 338 RUM(tror jeg fra påskefjellet), fra 375 Ruger er det snakk om en enkel nedstruping av hylsa slik at "headspace" lettere justeres under hylseforming enn om du må utvide til større kuledia.

Per i dag synes det å være lett å få tak i brukte, gode 338 WM rifler som kan modifiseres med en "enkel" brotsjeoperasjon(sjekk dimensjoner).

Filler, der fikk jeg lyst til å prøve selv.... får stå i mot fristelsen, nok test prosjekt foreløpig i huset.

PS:

338 Norma Mag skal være basert på 338 Lapua Mag men er kortet ned slik at det skal være mulig å utnytte magasinlengden som er typisk for 338 LM rifler. Poenget er å kunne sette 300 grain kuler ut slik at totallengden på Normas patron blir lik Lapuas patron. Begge vil dermed være basert på en 416 Rigby.(Kildehenvisning Wikipedia)

Link to comment
Share on other sites

Litt info her.

 

Fikk tilbud fra J&F på løp og sluttstykke for .338WinMag til 7k. Det er IMO et godt tilbud, og et andre kan ha nytte av. Alle som har en S&L M97 i .308 eller 6.5x55 kan ta ta skrittet opp til .338WM uten å gå konk.

 

.338WM skremmer avgårde en 250gr Scenar med drøye 820m/s, kanskje 850 på en god dag... Eller en annen 250grs kule. Vel og bra, og skulle jeg få langholds-anfall med den så har 250-Scenaren en anstendig BC på 0.675, drøyt 20% mer enn den lille 90grs .223 pillen. Kula er imidlertid 3ggr så tung. (Whack!)

 

Egentlig så er det alt jeg trenger til det jeg hadde tenkt å bruke den til, ingen trenger å diskutere om den har nok energi til å kverke en elg. OG vi skal nok høre gongen synge bra når 250graineren smeller i med nesten 500m/s.

Men får jeg 7000,- havesyke av den der - nei så fan :roll:

 

Det rare er at QL mener at jeg med 400MPa i begge patroner får hhv 835 og 880m/s med 250-Scenaren i 338WM og LM. Og det for 20 grs mer krutt - nok til å sende en 90grs kule hele veien opp til gongen, 40m/s mer? Kan dette stemme? 22m/s mer ved anslag @ 1km, og på cm samme vindavdrift?

 

Hvor mye fart får dere på 250 og 300grs kuler med LMene deres?

 

Ja, og er det noen som har erfaring med kraftig rekyl og KKC stokk?

 

Kiwi, RUM og Edge er for lange, jeg har 84mm magasin. Men en MÅ jo ikke bruke magasinet..

 

K

Link to comment
Share on other sites

TEgningen av denne ligger på Quick Load. COL 84.5mm, hylselengde 64,5mm. Dakota har hylser, får de via Midway. Ble skrevet en artikkel omdenne i Våpenjournalen i sin tid og ytelse oppgitt tilsvarende .340Wby.

 

 

Jeg finner ikke info om hylsedimensjoner på 330 Dakota, eller basishylse? Noen som kan spare meg for litt søking?

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Hvor mye fart får dere på 250 og 300grs kuler med LMene deres?

 

 

 

K

 

 

250grs Scenar: 920 m/s @ 0 Celsius og 940 m/s @ 25 Celsius

 

300grs SMK : 860 m/s @ 0-5 Celsius

 

Harde ladninger dette, men ser ikke noe poeng i å lade LM til "andre" .338-hastigheter :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Atomic loads" :wink:

 

 

300grs SMK : 860 m/s @ 0-5 Celsius

OK, det er ikke en ladning QL oppfordrer til iallafall. Lapua oppgir 830m/s for fabrikkammo med 300grs kule, og 900 med 250grs @ 680mm løpslengde

 

3 spørsmål:

- type krutt?

- hvor mye krutt?

- hvor lenge varer hylsene? (dette er IMO det meste relevante spørsmålet)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men en MÅ jo ikke bruke magasinet..

Bare en tanke, men kunne det ikke være en ide å se litt nærmere på .338 NM som Leon foreslo? Hylselengden til .338 NM er 63,5 mm, samme som .338 WM. Til jaktbruk kan man følgelig fint holde seg innenfor en patronlegde på 84 mm med 250 grs kuler. Til seriøs langholdsskyting kan man duplisere .338 LM ved å sette 300-grainerne til 91-92 mm og lade enkeltvis.

 

Nå vet jeg jo ikke i hvilken grad du er bundet til å beholde støtbunnen på 13,5 mm, eller hvorvidt man i hele tatt får feitinger som .338 NM til å mate i S&L kassa...

Link to comment
Share on other sites

14nzgqu.jpg

 

Jeg får driste meg til et forslag jeg også da, .338 OAM. Formet fra RWS hylser rommer de 90,7 gr vann som er ca 7-8% mer volum enn .338 Win Mag.

Her og er det klart at du må sette kulene dypt for å få plass i magasinet. Men til elgen kan du jo fint gå ned til en 225 gr kule av bra konstruksjon og som Elgen sier kan du jo lade 300gr enkeltskudd. Aberet blir jo lang friflukt på jaktskudda, men det er vel egentlig ingen krise.

Link to comment
Share on other sites

N570

90,5grs (hvis jeg ikke husker helt feil)

 

hvor lenge hylsene varer vet jeg ikke. Har nær på 300 hylser. Noen av dem har fått 3-4 omladinger. Lapua hylser burde vel holde mellom 10 og 20 omladinger. Mine holder sikkert ikke så mange, men over 5 burde de klare, og da er jeg fornøyd.

 

Når du likevel betaler 8-20 kroner i kule, 3-5 kroner i krutt og tennhette synes jeg ikke det utgjør det helt store om hylsekostnaden per skudd er 5 eller 2 kroner. Hvis man i tillegg tenker hvor mye kroner man har lagt i våpenet og reising til og fra langholdsbanen begynner det virkelig å forsvinne ;-)

 

338 LM er dyrt å skyte med uansett, men det er tilsvarende moro også IMHO :-)

 

Hastigheten jeg oppgav ble målt over lånt kronograf på hengsvann i fjor. Løpslengde er 28 tommer. Kan hende jeg hadde litt mantel i løpet.

 

Jeg har sett hva Lapua og VV oppgir i tabellene sine. De pleier å være med 26 tommer løp og ganske så snille. 830 m/s synes jeg er for lite med den kula.

Link to comment
Share on other sites

Elgen,

Du aner ikke hvor nært jeg ser på 338NM :D JEg skal åpne opp litt om hvordan jeg tenker

 

Arrowmaker, Mullins og flere

Jeg synes det kommer fram mye informasjon i denne tråden, og gode ideer - hold fram. Litt artig se hvor mye nyttig informasjon og konstruktive innspill som kommer fram ift. .223-tråden. Det er tydelig at folk grubler på .338.

 

 

Varminter

338 LM er dyrt å skyte med uansett

Kostnaden bekymrer meg langt mindre enn balet med hylser som går i oppløsning, lekker, må sorteres etc. etc...

 

 

 

Konseptene som er i spill er "langholdsbørse" og "elgvelter", Kombinere best mulig for å ha færrest mulig rifler. Med eller uten M97en nå, selv om utgangspunktet var "skvise inn"

 

M97en i .338WM (eller hvilken som helst 338) og med KKC-stokk fyller "elgvelter" så nær 100% som jeg kan komme på. Her er stokken god, pipa som S&L leverer er godt egnet, osv..

På "Langholdsbørse" scorer den imidlertid dårlig,

 

1. En kan ikke, uten iallefall å bygge ny pipe, forvente den presisjonen som jeg mener er helt nødvendig for å kunne kalle noe somhelst i 338 for langholdsbørse, (dette da en 338 først har livets rett på veldig langt hold.)

2. KKC-stokken er ikke særlig egnet til hverken liggende skyting eller skyting fra tofot eller støtte., Rekylbevegelsen jeg opplever, altså sikter av målet, vridning og hopping, overstiger langt det som jeg opplever med mere egnede stokker, selv i langt grøvre kaliber enn 6.5.

 

Lage ei anstendig langholdsbørse av M97en, i .338NM, krever:

- maskinering av støtbunn

- brotsjing av kammer,

- evt. "bygging" av ny pipe for å få en fornuftig profil

- ombygging av magasin

- ombygging av underbeslag

- egentlig ny stokk

- minst

 

Ift. et dedikert bygge får en

- redusert ytelse, nærmere 338WM

- om en ikke bygger nytt løp får en ikke ønsket presisjon

- en får ikke (uten masse customarbeid) noen etter min mening fornuftig stokk

- blir en dyr bastard

 

Altså er det uaktuelt å jazze opp M97en slik, særlig når 338WM, "to skruer og skyt"-alternativet er såpass billig, og egentlig inngår få kompromisser ballistisk, en 250gr Scenar i 830m/s er ikke til å kimse av. Og vil gi ei glimrende jaktbørse.

 

MEN det som spinner i hodet, men som er utenfor økonomisk fornuft akkurat nå er omtrent slik:

- 300gr Berger eller Scenar

- 338NM

- PT&Gs 338NM Match Brotsj og tolker

- Stiller TAC338, Surgeon XL, eller Barnard PL, det er ikke aktuelt å begynne å "hore" en Remington, og ska det bygges, blir det 338NM

- CG Jackson eller Barnard avtrekk

- AI magasiner

- pipe av "respektabelt" merke, dvs. med høy sannsynlighet for god presisjon, ikke veldig lang.

- En av de litt mindre "taktiske" McM stokkene, HTG er en god kandidat.

- brems og demper til ombytte

Ei børse omtrent akkurat som jeg vil ha den lages forresten av Surgeon, til 5100USD :( Innspill om import av rifler mottas gjerne.

 

Uansett vil det jeg skisserer her kunne være både en 110% elgvelter, og ei 99.7% langholdsbørse, eller en kan ha en rimelig stokk ala "Jackass" til slik skyting og være over 100% der også. Så kan jeg bare selge M97en til høystbydende.

 

 

"Entry level" på dette er omtrent: Barnard PL, pipe, brotsj og kamring og bruke en jalla hjemmelags stokk mens en sparer til en ordentlig. Men selv her snakker en 20kNOK bare for "barreled action". Derfor er prosjektet ennå på undersøkelses, og planleggings-stadiet.

 

Der synes 3 mulige utganger:

- jeg starter 338NM prosjektet før jeg egentlig har råd, gud forby

- Jeg kjøper 338WM kit og kjører 338NM prosjekt i sakte fart, mens jeg håper at kona ikke oppdager det (da blir det dobbelt så dyrt)

- jeg kjører 338 prosjekt i sakte fart, mens jeg skyter ut et par 6.5løp til

- jeg kjøper 338kit til M97en og koser meg med det

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Der synes 3 mulige utganger:

- jeg starter 338NM prosjektet før jeg egentlig har råd, gud forby

- Jeg kjøper 338WM kit og kjører 338NM prosjekt i sakte fart, mens jeg håper at kona ikke oppdager det (da blir det dobbelt så dyrt)

- jeg kjører 338 prosjekt i sakte fart, mens jeg skyter ut et par 6.5løp til

- jeg kjøper 338kit til M97en og koser meg med det

 

 

K

 

 

He-he-he. Jeg tror ikke mange ØKH`er uten videre hadde akseptert at dette er "de eneste mulige alternativene".... Derimot har de en tendens til å si ting som: "Er dette noe du virkelig har bruk for?"

 

Uansett ser det ut som Østerdalselgen går skumle tider i møte. Akkurat som lommboken til M67.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger ei 338 LM rifle bygd av Hansen til salgs på kammeret. Lettere overpriset.. :?

 

Kunne også tenkt meg ei rifle i dette kaliberet, men synes det blir litt for dyrt. :( Men misunner alle dere som har ei slik ei på de laange holdene. :wink:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Når S&L lager .375 Dakota løp, da er det egentlig rart at de ikke kan lage en .330 Dakota pipe hvis utstyret er tilgjengelig eller kan lages .

 

Hvorfor ikke en pent brukt Rem fra JF som slaktes og bygges opp på ny i .338 RUM, eller .338 NM , ikke mye som trengs. Men som det jeg har lest på Snipershide og andre så er ikke Rem Police i .338 LPM dum sak, ferdig bygd fra fabrikk med uttagbart magasin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dies i .338-378, men ikke imp hylser enda, heller ikke kikkert, rekylkappe eller picatinny, ikke fått ordna det enda pga cash mangel . Men må ordne det snart, men vil helst ikek bruke kredittkort på det .....

 

Barnes har kommet med en 18.5 gram TSX og en 18.5 gram TAC X til 338, så da kan en godt legge igjen 6,5 hjemme på elgjakt og bruke ordentlig skyts . :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke en pent brukt Rem fra JF som slaktes og bygges opp på ny i .338 RUM, eller .338 NM , ikke mye som trengs. Men som det jeg har lest på Snipershide og andre så er ikke Rem Police i .338 LPM dum sak, ferdig bygd fra fabrikk med uttagbart magasin.

 

Denne har jeg klådd på i en butikk. Den er finfin om enn noe lett. Jeg har ikke skutt med den, men med tanke på at den ikke veier stort mer enn jeg er vant med i 308 skarpskytter rifler så er kankje rekylen merkbar. Lyddemper med innebygd rekylbrems anbefales.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette er saker, nye 300grs 338kuler. Likte dette utsagnet:

“So as long as you keep your shots under 1 mile, the 1:10″ twist is plenty adequate.”

http://bulletin.accurateshooter.com/2010/05/berger-bullets-releases-new-338-hybrid-dual-ogive-bullet/

For de teknisk interesserte, men det er endel å lære av generelle ting av denne rapporten.

http://www.appliedballisticsllc.com/index_files/338Report.pdf

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når S&L lager .375 Dakota løp, da er det egentlig rart at de ikke kan lage en .330 Dakota pipe hvis utstyret er tilgjengelig eller kan lages .

 

Hvorfor ikke en pent brukt Rem fra JF som slaktes og bygges opp på ny i .338 RUM, eller .338 NM , ikke mye som trengs. Men som det jeg har lest på Snipershide og andre så er ikke Rem Police i .338 LPM dum sak, ferdig bygd fra fabrikk med uttagbart magasin.

 

 

Hvorfor ikke en .338 Edge, så har du Lapua prestada i en vanlig låskasse..? .338 Rum med turbo 8) Nå finnes det brotsj i landet også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har et enkelt spørsmål. Ser at stort sett alle som har et 338 prosjekt er opptatt av å ha magasinet i orden, med tanke på å håndtere de lengste patronene. Hvorfor er folk så opptatt av magasin? Med unntak av kanskje nettopp prosjektet til M67 og Kiwi, så vil ikke disse børsene bli brukt særlig mye på jakt. I konkurranser er det vel strengt tatt ikke lov å mate fra magasin? :?:

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel ann på hvilken konkurranse man skal bruke riflen i?

 

Min rifle er tiltenkt langholdskonkurranser i utlandet, bla FinnSniper.

Der er det ofte en fordel med magasin, da man av og til må skyte 3-5 skudd på kort tid.

 

Jeg synes også at det er greit med mulighet til mer enn 1 skudd i våpenet under jakt.

Har planer om å bruke rifla på jakt utover høsten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt ny på området, men jeg trodde reglene under gjaldt klassen for 338 skytterne? Er det noe annet forbund enn benkskytterne for langhold?

 

 

500 METER

FRI-KLASSE (Unlimited)

Våpen.

Alle rifler med følgende begrensninger er tillat brukt.

f. Det er fri vekt på rifle komplett.

g. Fri forstørrelse på kikkert.

h. Fri Avtrekksvekt. OBS: avtrekk som er gjenstand for tilfeldig/ufrivillig avfyring er ikke tillat. Det er arrangørs ansvar å ta stikkprøver på dette.

i. Det er tillat med munningsbrems. (men må spesifiseres ved påmelding om det skal skytes med rifle påmontert denne type utstyr.

j. Det er tillatt med lyddemper

k. Minimum pipelengde skal til enhver tid være innenfor gjeldene norsk Våpenforskrift. (WBSF er min. Løpslengde 457 mm (18") Pipelengden defineres som avstanden fra løpets munning til støtbunnen med sluttstykket i låst (fremre) posisjon.

l. Avtrekkerbøyle/beskyttelse er påbudt.

m. Riflene skal kunne avfyres fra benk med vanlige skytestøtter, eller i liggende posisjon.

n. OBS: På rifler med magasin, er det forbudt å benytte dette. Våpenet skal lades for hånd med ett skudd om gangen.o. Anvendelse av magasin, laderamme eller annen anordning som mater skudd manuelt eller automatisk er forbudt.

p. VIKTIG: Øvre kaliberbegrensning er opp til kaliber.400.

Link to comment
Share on other sites

Du har rett ang benkeskyting og magasin. Det er vel kun NBSF som har ett program disse riflene faller inn under.

Men det er ikke noe problem å ha magasin i ei rifle som skal brukes til skyting i NBSF.

Du får bare ikke lov til å fylle patroner i magasinet.

 

Jeg har ervervet riflen min til 500m unlimited. Men kan selvfølgelig bruke riflen og magasinet til andre konkurranser.

 

Ett annet alternativ er å erverve en 338 til jakt. Da er det fritt fram med magasin.

Link to comment
Share on other sites

Jonnyvang, selvfølgelig er det ikke mange som kjøper seg en 338 super magnum bare for 500 fri, men meg bekjent er dette den eneste klassen den faktisk kan brukes i innenfor et reglement. Selvfølgelig blir det en del moro skyting på diverse plasser det er laaaaange hold også, kanskje mest av det. Men, hvor mange tror du det er som i realiteten drar med seg en børse på 7kg + ut på jakt? Hvor ofte er det at du har så dårlig tid til å få ut 3 skudd på 1000m at du faktisk "må" ha magasin?

 

Jeg skjønner også at det ikke er noe problem å ha magasin på børsa, det er jo bare og unnlate å bruke det. Det jeg lurer på er hvorfor "alle" må ha det? Det gjør jo hele riggen en del dyrere mener jeg og jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for folk å ha det på en slik type børse?. (Med unntak av de som faktisk bygger den lettere med tanke på jakt).

 

Jeg stilte et enkelt spørsmål, så langt har bare Tika kommet med noe fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren,

 

"Må" alle ha det? Det er på min liste over "kjekt å ha", og som er vanskelig å putte inn etterpå. På banen er det fint med en boks på sida av børsa - så ikke i felt eller på jakt.

Et magasin er et greit sted å ha patroner. Men er det verdt 5-7kNOK som det fort koster ekstra? Neppe til mitt bruk iallefall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67, som jeg skrev tidligere, i ditt prosjekt så sysler du med tanken om å bruke børsa på jakt også, da er det naturligvis fint med magasin. Mitt inntrykk er bare det at på "alle" børsene her inne som er ment for langhold, så er det kostet på en magasinjobb. Spørsmålet mitt er bare hvorfor har folk valgt dette? Dere må ikke tro jeg har noe usnakka med magasiner generelt, jeg bare undres over prioriteringen på denne type børse. De har en tendens til å bli dyre nok mener jeg......

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren,

 

på måten du ordla deg så tolket jeg det som at du mener at 500 m fri-klassen til NBSF var det som skulle legge føringer for valg av magasinløsning når en kjøper seg et rifle i slike kaliber. Og det mente jeg at det var lite mening i. Men nok om det. Jeg tror de fleste velger magasin uten å ha så veldig mange rasjonelle grunner for det. Som du sier så er det nok ikke mange som trenger muligheten for å kunne drive stang-skyting med slike kaliber :)

Link to comment
Share on other sites

Det er klart, stangskyting på 1000m er jo en utfordring for en hver skulle jeg mene! :mrgreen: Kanskje en god ide??

 

Det er nettopp prisen M67 nevner, 5-7k som er akkurat så høy, at jeg synes det er rart om folk river i seg det uten noen bedre grunn enn kjekt og ha? (Igjen med unntak av de som skal bruke den på jakt). Alle som kjøper en ferdig rigg slipper jo dette dilemma, nå snakker jeg om folk som får bygd noe fra bunnen av.

 

Om folk faktisk prioriterer slik så skal ikke jeg legge meg bort i det, jeg bare lurte jeg....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...