Jump to content

Hvilken 338 patron...


M67

Recommended Posts

Tja, skal vi begynne å se hvem som pisser høyest på stolpen og har den største.... "må ha tarmen"? :mrgreen:

 

Det blir spennende å se hvordan RUM'en din blir Kammerherren, den blir en langholdsrigg hvor pengene er lagt i det som virkelig teller for resultatet!

 

Magasin mener jeg også er veldig oppskrytt til banebruk. Jeg har magasin, men lader enkeltvis. Det er kun anskaffet siden den skal brukes på langholdsjakt. Vi får se om det kanskje blir blod på den allerede i Mai... :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Magasin mener jeg også er veldig oppskrytt til banebruk. Jeg har magasin, men lader enkeltvis. Det er kun anskaffet siden den skal brukes på langholdsjakt. Vi får se om det kanskje blir blod på den allerede i Mai... :D

.223en min er enkeltskudd, og det er nå godt med blod på den. Har tom. skutt et par oppfølgingsskudd, men om en bare tenker litt foran 1. skuddet så er det sjelden nødvendig, eller noe problem.

Og tid til å tenke bør en ha ved LH-jakt, skogsjakt som krever raske skudd og lite tid til tenking er det nok greit å ha magasin til.

Til banebruk lader jeg også stort sett enkeltskudd til magasinriflene, medmindre det trenes DFS program, eller det blir kjedelig og en leker med å pøse kuler inn i blink/gong - kanskje mindre aktuelt i .338LM.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser vel mest på et magasin som en logisk plass å oppbevare patroner på under jakta..? Et fullt magasin og en patron i hver lomme på jaktjakka så har jeg patroner nok til å fylle elgkvoten den høsten :wink:

 

Får se om jeg får slengt meg med på avskytingsjakt på geiter, wallaby eller tahr- hundyr eller noe sånt nede i NZ. Da er det muligheter for å få god lunk i pipa på langholdsskyting under "kontrollerte former". ca 100 patroner vil være klare for avreise. Om magsinet vil ha noen innvirkning på skyting mi der nede tviler jeg sterkt på:

Det er bare mer behagelig å lade opp med en i kammeret og to i magasinet når man første fikler med patroner på den typen jakt/avskyting der man er ute etter mer enn et dyr.

 

Magasinvåpen, og repetergeværer var jo noe man først og fremst utviklet for stridsbruk. De gamle jaktvåpnene hadde et og to løp helt til militærgeværene fant veien ut på det sivile markedet til jakta... På jakt klarer man seg etter mitt syn helt fint med en eller to patroner i våpenet sitt.

Til dere som tviler: Hvor ofte har dere trengt et helt magasin på jaktskyting? Må være de gangene det først slippes ei dritkule, og resten tømmes i dyret når det løper sin vei...? Det kommer jeg til å disiplinere meg for unngå på min langholdsjakt - det er første skuddet som teller her som på all annen jakt, og best av alt, det kan tas i ro og mak!

 

Det eneste argumentet jeg finner gyldig for magasin på langholdsrifle er om våpenet skal brukes i stridslignende situasjoner, der man må avgi mange relativt raske skudd. Sniper-konkurranser, og avskyting av skadedyr kan ligne på det..

Link to comment
Share on other sites

Tika skrev:

Noen som vet når berger kulene blir tilgjengelig for salg?

Evt hvor de kan bestilles?

 

Kulene er kommet for salg, og har vært i kontakt med Berger for export av disse + div. andre kuler.

Men det er et skjemavelde uten like for å få de ut av USA, men det går.

 

Hvilken 338. patron enn skal velge? Selvsagt 338.LM. Har ervervet en og var i dag på skytebanen. Mye bråk og støv, men du fa.... og gøy.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Har ervervet en og var i dag på skytebanen.

Jammen fikk han støvet ned fra takbjelkene på standplassen ja, det gikk i "Bang - host-host", Jeg har en mirageskjerm ala persiennestripe, med den konkave siden opp - den var full av rusk og rask etter skyting...

Det gjelder å trekke seg godt bak når en skal spotte, propper i øra, størst mulig øreklokker, og teip rundt. :roll:

 

K

 

Tror jeg skal ha en 338 Whisper jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ervervet en og var i dag på skytebanen.

Jammen fikk han støvet ned fra takbjelkene på standplassen ja, det gikk i "Bang - host-host", Jeg har en mirageskjerm ala persiennestripe, med den konkave siden opp - den var full av rusk og rask etter skyting...

Det gjelder å trekke seg godt bak når en skal spotte, propper i øra, størst mulig øreklokker, og teip rundt. :roll:

 

K

 

Tror jeg skal ha en 338 Whisper jeg :wink:

 

 

Kjenner meg igjen i det der! Jeg har skutt mest inne på banen med Edgen, men det slår opp endel rusk og rask. Bedre å skyte ute med den, på alle måter.. :wink:

 

Men kicket man får av et skikkelig GOOONG, og at det faktisk blir skikkelig trace er verdt alt det der og mere til! :D

 

 

TRG-22: Tror jeg gratulerte deg med .338 i en annen tråd? Men uansett, gratulerer og velkommen i klubben! Regner med at det var gilt å få den på plass?

Link to comment
Share on other sites

BRNO 602 og 340wea

 

602 er ingen dum låskasse for en rigg. Har heller ikke sett at noen har nevnt 340wea i denne tråden. 340 har i praksis omtrent identiske data som 338LM og hvis man benytter 340 i 602 får man 5+1 magasinkapasitet med sikker funksjonering. 340 har belte og radiuser men den skyter bra.

 

Hvis man skal ha en billig 338supermag dukker det av og til opp Weatherby Mk5 i 340 til salgs. De er svært skjelden skutt mye med og ved å sette på en demper reduseres jo rekylen betraktelig. 1kg Nightforce på toppen hjelper også. De 340'ene jeg har sett har stort sett gått bra. En brukt Mk5 er i hvertfall en svært billig inngangsbillett uten noen kontroverser og 340 unngår alle "radarsystemer". Hvis man får tak i en gammel japansk med første mod syntetisk skjefte er skjeftet fra McMillan.

 

Ellers ar alle rifler i 375 ideelle kandidater til 340 uten noen andre modifikasjoner enn nytt løp. (tenk spesielt Sako Finnbear)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg røsker opp denne igjen..

 

Det ble diskutert magasin eller ikke - en snedig skrue mente at "when hunting at long range, the flight time is so long, you have plenty of time to reload" :roll:

Så da blir det enkeltskudd 8)

 

Mere seriøst: Er det noen som har vel begrunnede tanker om løpslengde på slike (altså 338LM) 28"/30"/32" ? - det skal jo en brems utapå, så på et punkt blir det mektig lange greier. Erfaringer?

Avhengig av profil så blir det tungt også, profil anyone?

 

Altså på ei børse som er til å skyte med, men som kan bæres et stykke, si 7-9kg komplett. Ja, også valg av stokk? Ideer, forslag?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med ca 28" på min Edge, og jeg har allerede bestemt meg for lengre løp når dette er utslitt. Det er MYE krutt som skal brennes opp, og da er det lite vits i å ha for kort pipe med det resultat at du "fyrer for kråka". Om du går for 30 eller 32" blir vel en smakssak, men det er liten tvil om at hastigheten vil bli noe høyere med litt lengre løp. Kan ellers anbefale denne artikkelen: http://longrangeshooter.com/2009/01/the ... -and-edge/ Mulig alle har lest den før, men men. :D

Link to comment
Share on other sites

Hva er "barrel-lock"? :oops:

 

"BLOCK"! 8)

 

Ei splittet blokk, gjerne laget av aluminium, som pipa klemmes fast i. Denne sitter gjerne rett forran låsekassa og bygger ca 10-20cm fremover. Og det er kun i denne blokka at hele "systemet" henger. Denne blokka beddes (og ev skues) fast i stokken, og låsekassa er frittliggende og er ikke i berøring med stokken.

En teknikk som ofte brukes på tunge og lange piper, og gjerne i litt sprekere kalibre. Dette hjelper til å holde ei tung og lang pipe, som ellers ville ha gitt låsekassa stor belastning.

 

En stygg utgave:

http://www.6mmbr.com/gunweek075.html

 

Det finnes mange som er vakrere enn denne. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...