Jump to content

Langholdskyting mars 27-28


Poacher

Recommended Posts

Da er tiden inne folkens for årets langholdskyting i Kongsberg. Det vil skje 27-28 mars.

 

Helg 2# vil ikke bli lagt ut enda.

 

Viktig:

Du får kun melde deg på selv + en venn, dette for å unngå påmelding av en hel minibuss, så ingen andre får muligheten.

Da er det bekreftet at vi får enkeltmannsrom denne gangen.

 

Vi har igjen fått anledning til skyting, overnatting & bespisning i Heistadmoen leir.

Jeg venter litt på priser for overnatting, så det kommer i løpet av få dager. Regner med at det blir ca. samme som i fjor med forbehold.

 

MERKNAD: lørdag vil vi avbryte skyting 1530, dette pga av middag i Heistadmoen leir kl.1600 som vi ikke får gjort noe med.

 

Priser:

Full pakke = (middag på lørdag m/bar, frokost & lunch på søndag)

Skyting pr.dag = 150,-

 

Her må det gjøres oppmerksom på følgende: Vi får utdelt frokost & lunch til søndag ved middag på lørdagen. Dette skyldes at søndag er Palmesøndag og kjøkkenpersonalet måtte da kommet på overtid med min.antall timer etc... Noe som medførte kostnader som ingen var interesert i.

 

Skyting begynner kl.0900 begge dager.

 

Jeg kommer i år til kreve forhåndsbetaling. De 20. første vil få kontonummer på PM. Og en frist til søndag 21.mars på min konto.

Mandag 22. mars vil plassen bli frigitt til de neste på listen. Det vil bli plass til totalt 20 skyttere pr.dag.

Bindene påmelding rett slett for å holde logistikken enkel for oss selv.

 

Skal du skyte bare lørdag, så må du gjerne være med i leiren på kvelden på middag og sosialt samvær.

Samme gjelder de som bare skal skyte på søndag, dere må gjerne komme lørdag ettermiddag/kveld og være med på den sosiale biten.

 

Men en ting kan jeg si med engang: Skytter er ansvarlig for plukke opp sine egne hylser etc. Jeg står ikke plukker hylser etter andre søndag kveld. Samme gjelder sneiper? Disse skal kastes på dertil egnet sted og ikke overalt på standplass.

 

Banen skal forlates slik den er når vi kommer lørdag morgen.

 

Velkommen skal dere være :D

Er det noen som kommer langveisfra og på fredag kveld, så gi meg et hint... :wink:

 

 

 

Mvh

Kjell & Pål Erik.

 

 

Sikkerhet:

# Dette vil bli gitt på banen hver morgen.

# Et "pip" i fløyta = Hørselvern på

# To "pip - pip" = Ild!

# Et langt "piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip" = Stans skyting, sluttstykke i bakre stilling og tøm magasin.

 

Her er baneoppsett, mange av dere kjenner nok igjen dette :mrgreen:

Bane_14_oppsett_fra_standplass.JPG

 

Med forbehold om endring:

100m = Innskyting skiver

200m = Gonger på 20x20cm

350m = 1stk.40x40 / 2stk.30x30cm

400m = 1stk.40x40 / 2stk.30x30cm

450m = 1stk.40x40 / 2stk.30x30cm

500m = 2stk.40x40 / 1stk.30x30cm

550m = 2stk.40x40 / 1stk.30x30cm

600m = 3stk.40x40cm

750m = 2stk.40x40cm

945m = 1stk.75x75cm

 

Bane 14 sommer med luftfoto. Standplass nederst i h? hj?. 945mtr gong ?st i venstre hj?.

Bane_14_oppsett_sommer.JPG

 

Veibeskrivelse: Gå til.eks Gule sider og skriv inn Diplemyrane (Kongsberg)

Kjørebeskrivelse fra Kongsberg Klikk her for link

 

 

Lørdag 20stk:

M67

Endbil

Endbil

Sakotrg

Rufus

Mildot

Per-S

Per-S

Peter

MPS

Stille 6,5x55

Gravningsmyhr

Gravningsmyhr

73alfa

73alfa

Gunnar

Gunnar

Tord

Torf

Minuteman

 

 

Venteliste lørdag:

Kenny

Nofish

Skautussa

Kim

Kiwi

Varminter

Huckleberry

Huckleberry

 

 

Søndag 20stk:

M67

Endbil

Endbil

Sakotrg

Rufus

Mildot

Per-S

Per-S

Peter

Stille 6,5x55

73alfa

73alfa

Tord

Torf

Minuteman

Vet|Us

TRG-22

Roffa

Roffa

Kenny

 

 

Venteliste søndag:

ulf

Nofish

Sendero

Kim

Kiwi

Dr.Balder

Varminter

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg legger merke til her at noen vil ha med seg spotter?

Etter å ha grublet litt over dette, har jeg tatt vært litt Der Führer og tatt en sjefsavgjørelse:

 

Dere må gjerne ha med dere en spotter, kall det hva dere vil. Men jeg tar baneleie for vedkommende!

Så om vedkommende spotter, skyter eller klør seg i nesa spiller ingen rolle. Baneleie blir avkrevd.

 

Årsak til besluting:

Åpner vi får dette, så er det plutselig 20 skyttere og 20 spottere, som da etterhvert "bare" skal prøve et skudd eller 5 osv. Da blir det bare kaos. Jeg velger derfor å gjøre det på denne måten. Baneleien blir avkrevd av fremmøtte i forkant!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er en smakebit fra mitt kamera også:

 

Standplass.JPG

I nydelig påskevær på bane 14. Bort i mot perfekte skyteforhold!

 

Standplassledelse.JPG

Godt organisert arrangement som alltid. Pål Erik(gult) i kjent stil på Hengsvann.

 

Egen_camp.JPG

Ekstra spenning for egen del, var knyttet til 6XCens egenskaper på langhold.

 

6XC_strekker_seg_mot_kilometeren.JPG

Det viste seg å være lite å frykte - faktisk svært lite. Ingen problemer. Heller ikke når holdet nærmet seg kilometeren.

 

Kjell.JPG

Her er hovedårsaken til at ting gikk så glatt som det gjorde. Først tryllet han frem en 20 MOA skinne, deretter spotter og veileder han rutinert, til gode treffere på alle hold. Hjertlig takk Kjell :D

 

Det_grubles_og_noteres~0.JPG

"Og sånn går nu dagan"

Link to comment
Share on other sites

Takk alle sammen, spesielt Kjell og Pål Erik, for ei flott helg! det svarte til forventningene!

 

Blir nedtelling til neste mulighet nå! :D

 

Prøvde flaska med Bore Tech Eliminator i kveld, og børsa er gullende rein. "Good shit"! 8)

Link to comment
Share on other sites

Takk for laget alle sammen, alltid gøy å møte hyggelige mennesker og prate litt skit.

 

Spesiellt takk til Pål Erik og Kjell. Kjell spottet som vanlig perfekt også, veldig bra.

 

Dette var serriøst morro, endelig med egnet redskap på plass også.

 

Også må jeg vel bare si unnskyld til alle de stakkarene som lå ved siden av meg. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Også må jeg vel bare si unnskyld til alle de stakkarene som lå ved siden av meg. :mrgreen:

 

Hah! Vi hadde det da bare morro vi! :D

 

Det var DET som blås hylsa di!!

Munningsbremsen til Kenny blås inn i muningen din, samtidig som du skaut sjøl. :shock:

Nødt til å gæærnt det der! 8):lol:

Link to comment
Share on other sites

:D Jo takk for laget, alle som en. Spesiell takk til Kjell og Pål Erik

 

 

Også må jeg vel bare si unnskyld til alle de stakkarene som lå ved siden av meg. :mrgreen:

 

Tror jammen at jeg snart har fått vekk alt kruttslammet fra øyner og ansikt nå, så alt er bra :) Men dæven for en blåst det var....

Lesson learned: Ligg langt vekk fra folk med brems....

Link to comment
Share on other sites

Takk for helgen, folkens

 

1269812064_resized.jpg?width=720&height=540

Tåken lå ganske langt ned på fredagen når banen ble rigget opp

 

1269848903_resized.jpg?width=720&height=540

Heldige som vi var, så kom ikke tåken like langt ned på lørdagen

 

1269865159_resized.jpg?width=720&height=540

Søndags været ble enda bedre

 

1269849488_resized.jpg?width=720&height=540

Gunnar skyter med Minuteman sin AR-30 i .338LM. Det er en skummel effektiv brems på den børsa

 

1269865466_resized.jpg?width=720&height=540

Nærbilde av bremsen

 

1269850040_resized.jpg?width=720&height=540

M67 med sin .223

 

1269852446_resized.jpg?width=405&height=540

Mildot og hans .280 AI forbereder seg til Skottland

 

1269851150_resized.jpg?width=720&height=540

Noe som ikke gikk helt greit

 

1269851739_resized.jpg?width=720&height=540

Leon hadde med seg en brems til testing. Nett og effektiv brems

 

 

Jeg filmet litt også:

 

http://www.youtube.com/watch?v=PuJYN7Xy2oM

Vetle prøver Streken sin 6,5-284. Sjekk hvor effektiv bremsen til Leon er

 

http://www.youtube.com/watch?v=sqeERfu4Wa0

Gunnar skyter AR-30 i .338LM

 

http://www.youtube.com/watch?v=oY34T8zqGVQ

Mildot prøver seg på 960m med .280AI'n

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for sist folkens!

 

Jeg vil takke Poacher og co. for en meget trivelig helg og for et meget opplevelserik helg med masse skyting på lange hold, god mat og muligheten for å treffe mange nye fjes.

 

Det var første gang jeg var med på denne skytingen, og det var gøy. Jeg fikk testet ut 308'en og 6.5x47'en på hold alle holdene. Begge riflene holdt mål helt ut til 960 m. :mrgreen:

Jeg ble mest imponert at 308. var ganske treffsikker ut til lengste holdet, men 6.5x47 var best på det lengste holdet. Ut til 750 m var 308. meget potent. 8)

 

Take care alle.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

var ganske treffsikker

Hvordan defineres "ganske treffsikker"? Selv traff jeg noen ganger - og bommet litt flere ganger... Hadde vært interessant å høre folks treffprosent, eller ca. gruppestørrelse oppå haugen.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her er en liten filmsnutt fom viser diverse rekylbremser, lyddempere etc i aksjon. Filmet med 1200fps.

 

 

Hadde vært interessant å høre folks treffprosent, eller ca. gruppestørrelse oppå haugen.

Jeg gav meg på 500m. Der klarte jeg 4/5, så derfor prøvde jeg ikke på lengre hold enn dette.

Link to comment
Share on other sites

Treffsikkerheten kan diskuteres ja. Brukte f.eks 5 skudd for å komme meg inn på 750 m m/ 308 rifla, og når jeg kom inn så traff jeg ca.6-8 av 10 skudd. :) Men på det lengste holdet slet jeg med å komme inn på gongen. Traff vel på det beste 2 av 10 skudd. Sidevinden var drepen på dette holdet.

 

På 960 m så var det på det beste 2-4 av 10 skudd.

Men det var ikke så mye gongklang å høre av 6.5x47 rifla på det lengste holdet. Men treffsikkerheten var som sagt mye bedre

 

Synes det er mest vanskelig å bedømme vinden, og hvor mange klikk en skal ta. Vinden var ganske varierende på de forskjellige holdene. :?

 

73Alfa:

 

Meget bra video av rekylbremsen min i bruk. :mrgreen:

 

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Må bare henge meg på resten og takke for en flott helg. Moro å prøve seg på litt lengre hold og mye fin redskap å titte på.

 

Tord: Hvis rett skal være rett så er det nok meg som prøver AR-30n på bildet ditt. Artig børse forresten.

 

 

Jeg klarte å ta hele to bilder.

 

normal_P3270356.jpg

normal_P3270357.jpg

 

Og en film.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til her, en stor takk til de som arrangerer. OG en stor takk til dere som var der og gjorde det til ei kjempetrivelig helg.

 

Selv skjøt jeg omtrent 300 skudd på disse to dagene, fordelt rimelig likt mellom .223Rem og 6.5-284. Har ikke hevet meg på 338-bandvogna.

Lørdag rotet jeg og skrudde meg bort (f.eks. skru feil vei..) og telte feil og gud vet ikke hva. Selve skytinga var jeg imidlertid sånn rimelig fornøyd med. Særlig at "allbruks-223en" (http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=16762) funket såpass bra helt ut til 750m,

BulletFlight, på iPoden stemte på ett klikk nær med både 80 Amax i 860m/s (når jeg klarte å legge inn 860 :roll: , en må visst trykke "save") og med 90Berger VLD i 810m/s.

6.5en hadde jeg gammelt skytekort til, og det satt dønn på det også, som sagt når jeg telte riktig... Kjøp kikkerter med færrest mulig runder mellom opp og ned gutter og jenter :mrgreen:

Vinden på Bane 14 kan være frustrerende, og er iallefall over min evne til å forutsi luftens bevegelser. Det gjenspeilte seg i skytingen på 960m, hvor jeg nok hadde minst like mange skudd på hver side av gongen, som på... Førsteskuddstreffene på de lange holdene uteble for en stor del også for min del iallefall. Det er imidlertid ikke umulig - Per S hadde 1. skuddstreff på 960, inni ringen. Flere hadde lignede demonstrasjoner. Hatten min er av.

Så fikk jeg prøve revolveren jeg stod over på Gjøvdal, jeg har offisielt skutt med 500S&W og overlevd, faktisk synes jeg ikke det var så ille. Kenny lot meg også teste et par skudd med TRG 42en , og her må jeg si at havesyken virkelig dro på :? Heldigvis bomma jeg på 960m gongen med den også, og jeg hadde jo minst ett treff med .223en :lol:

 

Et bilde fra lørdags morgen, vi setter igang

IMG_4959.jpg

 

Noen ser litt forvirra ut, er det Carl Gustav?

IMG_4961.jpg

 

Fjelldukene er fine undelag når det er vått og kaldt (det var det ikke) men selv synes jeg de er for glatte til å ligge stødig på. MEn mange bruker dem, så jeg er vel kresen da.

IMG_4976.jpg

 

Her er Minuteman, klar med AR30en, bra blåst i den bremsen, men en blir vant til det etterhvert. JEg hadde et tilfelle der jeg lente meg fram på linje med munningen for å hente noe, idet han skjøt - og den kjente jeg..

IMG_4962.jpg

 

AR30 i 338LM

IMG_4971.jpg

 

Videosnutt av et skudd, følg med på gong-kartet: http://www.youtube.com/watch?v=dAHqgGIYTF8

 

Konge-patroneske...

IMG_4973.jpg

 

Konge- patroner

IMG_4979.jpg

 

.223Rem (M67 Spesial) og .338 Lapua Magnum,

IMG_4994.jpg

 

Gunneren til den store patronen, Sako TRG 42

IMG_4995.jpg

 

Og eieren

IMG_4975.jpg

 

Gunneren til den lille patronen (Hansen/Lilja/McM), og mitt eget "hovedkvarter" lørdag

IMG_4969.jpg

 

Man skla jo kose seg også

IMG_4972.jpg

 

 

Så skulle det skytes

 

Lillegongen på 500m (30x30) med .223Rem, Langt bedre treffprosent enn med 6.5, hva sier du Høggern?

http://www.youtube.com/watch?v=O3EP1KyRFOA

 

Her er to innskytingsskudd kl 1-2, og så 5 i senter 8) (høyre plate)

IMG_4983.jpg

 

Nede TH, stripe på tvers, en nokså typisk "samling" i fiskehalevinden, eller var det vendinger rundt haugen? JEg skjønte det iallefall aldri i tide. (vet ikke hvem som skjøt denne)

IMG_4966.jpg

 

og 600m

http://www.youtube.com/watch?v=aw85ilE9-ZA

 

Ikke alle skyter liggende.

IMG_4990.jpg

 

Stille spotter

IMG_4989.jpg

 

Treffer du Mildot?

IMG_4988.jpg

 

Jeg tror han traff bra jeg. Her slappes det av på søndag, det skytes med Kennys digre revolver

IMG_4996.jpg

 

Kenny hadde jo "dratt i spaken" hele uka, her er produktet, men jammen tror jeg han må hjem og dra mer i spaken

IMG_4979.jpg

 

SAueren kom hardt vær, og med den tunge kikkerten så kantret den. Neste år stiller Per S med kjøl på børsa.

IMG_4977.jpg

 

Hjemturen gikk greit, måtte stoppe å blunde et eller annet sted, grunnet alvorlig bomming på justering av sommertida - og pimpe kaffe på Cinderella.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg sovet 1 døgn :wink:

Hjertlig takk for positive tilbakemeldinger. Føler at det meste gikk på skinner. Selv om jeg fikk hjertet i halsen med hensyn til været lørdag morgen når jeg tittet ut vinduet på "Petter Wessel"...

Men, det ordnet seg det også, ble jo rene påskeværet etter lunch.

 

Var god stemning hele veien. Skal få lagt ut noen bilder jeg også.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen grenser på hvor takknemelig vi er for at dere organiserer det, så TAKK til dere for at dere gidder.

 

Veldig enig og føyer meg i rekken av takk til dere.

Fikk ikke tatt så mye bilder denne gangen så lite bidrag fra meg i dag.

Link to comment
Share on other sites

Føyer meg pent inn i rekken av takknemlige deltagere av dette initiativfulle tiltaket.

Morro også med alle youtubesnuttene:-)

 

Ellers traff jeg det meste på lørdag helt ut til 950 og ikke en dritt på søndag. Lørdagens mørning med 100 stk 338LM og etpar stive i baren på kvelden får nok ta skylda. Etter å ha strevd halve søndagen med å treffe pappen på 100meter med 25 skudd uten resultat var det bare å pakke pent sammen og innse at alderen også tynger "dagen derpå" :evil::oops::evil:

 

Ellers gikk det virkelig opp for meg at fordelen med en god rekylbrems først og fremst er at man kan være sin egen spotter!

8)

Link to comment
Share on other sites

Vi begynner så vidt å komme til hektene etter en meget vellykket langholds-skytter-samling oppe på Meheia og takker samtidig alle deltakerne på denne samlingen for en kjempehelg.

 

Vi har avholdt noen gathering's etter hvert, men denne samlingen var vel den mest vellykkede så langt, sett ut fra vårt ståsted.

 

Når forholdene legges til rette for skyting på lange hold, sammen med deltakere med rett innstilling og forhold til sin hobby, gir dette seg utslag i samhold skyttere imellom vi sjelden ser maken til. Det er alle vi sammen som skaper dette miljøet.

 

Med alle odds på vår side, så som vær…..var jo reine påskestemningen, bokstavelig talt, både Lørdag og Søndag, med topp skyte og spotteforhold og som nevnt……deltakere med humør, riktig innstilling og innsatsvilje på topp gjorde sitt til at denne samlingen blir en av de vi ikke kommer til å glemme.

 

Forholdsvis lite vind, ca 2 m/sek på det meste, gjorde at vi fikk se topp skyting på virkelig lange hold, denne weekenden. Både Poacher og meg selv regner oss som rimelig habile konkurranseskyttere innen BR, Metallsilhuett og Jaktfeltskyting, men det vi fikk se nå i helga tar vi av oss hatten for. Det var til tider helt skyting fra feltmessig stilling.

 

På utstyrsfronten ser vi det skjer et kontinuelig ”rustningskappløp”

Etter hvert som nye komponenter og utstyr utvikles og kommer på markedet, blir de/det umiddelbart prøvd ut i dette miljøet. Det er rett og slett et kvantesprang i utvikling på utstyrssiden fra det vi så på første, til hva vi så på siste samling

 

Deltakerne begynner også å stille meget høye krav til seg selv merker vi.

Vi så noen få ”hengelepper” og sure fjes, men det var fordi førsteskuddet ikke satt midt i ballen, særlig på de to lengste holdene. Bare minner om at lengste hold er snaue kilometeren langt. Må være lov å ha en slenger innimellom da dere :wink:

 

Av kaliber merker vi oss at gutta med forskjellige 338 varianter, virkelig dro ut holdene og fikk opp treffprosenten. Enkelte av de gutta ”dunket” kun på langholdet. Alt annet virket uinteressant så det ut som. Et annet kaliber vi ber dere merke dere er 6XC som imponerte stort presisjonsmessig på bort i mot alle hold. Meget ”giftig” kaliber. Var nok i tillegg en kombinasjon av topp kvalitet sammensatte komponenter og meget habil skytter.

Ellers så vi forskjellige 7 og 6,5 mm varianter, som vi erfaringsmessig vet innfrir på druuuuge hold. Noe de også gjorde denne gangen.

 

Alle deltakerne holdt høy kvalitet skytemessig og oppførte seg eksemlarisk på standplass. Intet å bemerke som gutta med jus-utdannelse formulerer seg. Vi observerte kronograf, skytekort og laptop i bruk bort i mot hele tiden. Ble det en og annen bom var det rett bort på kronografen for å finne utgangshastig, så taste inn nye parameter på laptop’en, utarbeide nytt skytekort og på’n igjen.

 

Ble mye skryt dette, men som nevnt……. dette var virkelig ”bra saker” og ei helg vi ikke glemmer.

 

Legger ved noen bilder fra skytinga

Hilsen Poacher og Castor

 

Nytt på denne samlingen er at vi har fått opp 3 stk gonger på 750 m.

Her er Poacher i full sving med tagginga

31032010225018de2fdqKY7w2d.jpg?44

 

En solid dose med treff på medium hold

31032010225019RiH6F4212P4V.jpg?65

 

Gongen på langholdet (960 m) fikk også en del "besøk"

Gongen måler 75x75 cm

31032010224540Iv2Gn1lhM6Jk.jpg?88

 

Full konsentrasjon med 6XC

31032010224540S893lt5AiI6y.jpg?45

 

Denne skytteren "dunket" jevnt med treff på 500 m og det spares ikke på "kruttet" ser det ut til

31032010225019Lc2s4X94c6u9.jpg?33

Link to comment
Share on other sites

hva sier du Høggern?

siden jeg blir spurt må jeg vel svare ;)

Kan være mye å si. At noen treffer mer med 223 enn med en 6,5 kan komme av mindre rekyl(mange skyttere skyter ofte bedre med mindre rekyl), bedre innskutt børse, bedre patron, osv osv.

(jeg skyter ofte bedre med 308 i sauern min enn mange andre gjør med 6,5 sauern sin på feltskyting, men jeg påstår ikke 308 er en bedre patron til feltskyting enn det 6,5 er ;) )

 

Ha forresten en fin påske :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...