Jump to content

Hegre


Kajakk

Recommended Posts

Den burde vært jaktbar.

1. Den er en meget stor predator i Laks og Sjøøret elvene.

2. Bestanden produserer et overskudd.

3. Oppdresindustrien får fortvekk felingsløyve på den.

 

NJFF Hordaland har flere ganger fremmet forslag om jakt på den, men DN holder igjen uten å gi oss fornuftig begrunnelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
den bygger reir i grantrærne,og skiten til ungene og de voksne forsåvidt og svir sund barken på trærne,slik at dem dauer..

 

Dette stemmer på en prikk. Men de trenger ikke ha reir for å ødelegge skogen, er nok at de har en plass de setter seg for natta.

Link to comment
Share on other sites

Veit om en kar som har fikk fellingstillatelse her i fjor... ( Vesterålen) 20 hegre eller no' sånt. han GADD ikke jakte på dem, men å fiske i lakseelva si, ja DET hadde han tid til!! smart siden det er påvist at hegra fortærer en kilo fisk for dag. og i dette området er det så og si BARE smolt som er aktuelt.. har et bilde av en oppgulpa sjø-ørret på ca en halvkilo som jeg skal prøve å finne og legge ut her.. 20 KILO SMOLT KUNNE VÆRT SPART FOR F**N!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

tenkte på det samme som heavy shot. rett ved huset mitt her renne det en bekk /elv.

for en del år siden var det ganske mye ørret elva. , ikke større en 3-4hg men morro å fiske på. men siden da har det blitt mer og mer hegre her. og både ørreten samt småfisk nede i osen har det blitt merkbart mindre av. ikke uvanlig å se 10-15 fugl sitte nede i osen og jakte.

og det er bare her . like ille andre steder.

han oppe i vesterålen som fikk lov å felle fugl, hva hadde han som begrunnelse?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Håper de som søker får løyve, for det virker som om det er mye av den. Men noen steder har den også en funksjon. Enhver som har plukket øtifire småfisk ut av småbeintgarn for å kultivere ett ferskvann, vet hva jeg tenker på..

 

Det sies forøvrig at man kan miste drepen i børsja av å skyte hegre, så ville vært litt skeptisk til å bruke go-børsa til denslags.

 

 

(Edit, fjernet en kommentar som ikke er relevant lengre)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis DN beskytter hegren så utrolig må det vel bare vitne om manglende kompetanse på feltet?

 

Jeg ser ofte like mange hegrer som måker når jeg er ute i øyene nå til dags. Den hører vel egentlig ikke til på kysten, men har jo tilpasset seg perfekt. Veldig synd at høye instanser skal være vanskelige å ha med å gjøre.

 

Det med skiten visste jeg ikke! Egentlig ikke så rart med det målet og utseende :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...