Jump to content

Jakt ulovlig ved frossen mark?


Celcius

Recommended Posts

Ser det har hendt litt på Sør-Helgeland.

 

Dette relatert til mulig skyting på nattestid.

 

............................................................................................................................

 

Like før midnatt fikk Helgeland politidistrikt melding om om et smell, som kunne minne om skudd fra våpen, på Tilrem i Brønnøy. Litt senere kom en politipatrulje over en pizzaeske som var skutt hull i på et jorde.

 

- Dette er helt ulovlig, og kan føre til at våpen blir inndratt og bøteleggelse, opplyser operasjonsleder Roald Kjønnås ved Helgeland politidistrikt.

 

Politiet ønsker tips fra publikum i saken, som ifølge Kjønnås kunne fått alvorlige konsekvenser.

 

- Når det er mørkt så ser man jo ikke om det er folk i bakgrunnen når man skyter, og hvis marka er frossen så kan man få rikosjetter, forklarer operasjonslederen.

 

- Hvis man skal teste rifle eller pistol, så skal det gjøres mens det er lyst på godkjent bane, fastslår Kjønnås.

 

Link:

 

http://www.banett.no/nyheter/article315632.ece

.........................................................................................................................

 

Hvordan kan man vite om eventuell skytter ikke hadde nattkikkert på rifla?

 

Hvordan skal jakt om vinteren ( hoveddelen av jakta i Norge foregår vinterstid ) kunne foregå når det er ulovlig å avfyre skudd ved frossen mark?

 

Og:

Hvis man skal teste rifle eller pistol, så skal det gjøres mens det er lyst på godkjent bane, fastslår Kjønnås.

 

Her har jeg brutt flere lover ser jeg.

 

Har ikke skutt i bekkmørket, bortsett fra ett par ganger med hagle nyttårsaften med spesielle fyrverkeri haglpatroner på slutten av 70-tallet.

 

Men jeg har skutt med både rifle og hagle når bakken var frossen, om det rikosjerte vet jeg ikke, men har fått rikosjetter både med rifle, hagle og cal .22LR både fra vann / sjø, stein og berggrunn i de godt over 30 årene jeg har jaktet / skutt.

 

Praktisk talt alle av mine rifleskudd er avfyrt utenfor bane ved testing / innskyting, dette på ett privat område som jeg også jakter på med fri oversikt på flere km ved 3 retninger, den ene retning har fri oversikt ca 500 meter.

Link to comment
Share on other sites

Atter en gang viser politiet evne til å uttale seg med feil informasjon om lover og regler. Kan godt være at det aktuelle tilfellet var å regne som uansvarlig, men om bakgrunnen var trygg er det ingen ting som kan nekte en å skyte med grunneiers tillatelse, såfremt det ikke er til sjenanse for andre. Er det for mørkt for aktuelle siktemidler kan en bruke kunstig lys. Er snakk om ei pizzaeske, og da er det ikke jakt, altså ingen begrensning i bruk av kunstig lys...

 

Og de som leser slikt, og ikke vet hva som står i lovverket, vil de tro mest på onkel blå, eller den stakkars skytter som trenger på jordet sitt??

 

Refs og smekk på pung. Når skal de lære seg å holde kjeft der de ikke er kompetetne til å svare ??

Link to comment
Share on other sites

Skal være enig i at skyting i bekkmørke ikke bør forekomme.

Men det var fullmåne den 02.12.09

 

Hvis man ser og greier å treffe en pizzaeske på ett åpent jorde bør man også kunne se personer som befinner seg i åpent lende midt på "svarte" natta.

 

Men det jeg reagerer mest på er uttalelsen om frossen mark.

Vil tro at marka er like frossen om dagen som nattes tid, ergo er skyting forbudt så lenge det er frost og noenlunde bar mark ( tror ikke 20 cm nysnø demper rikosjetter særlig ), enten det er Rådyr, Rev, eller annet som skytes på med rifle og for alt jeg vet også hagle.

 

Reagerer også på uttalelsen om øvelsskyting.

 

Hittil har hvem som helst som har hatt lovlig tilgang på våpen hatt mulighet for skyting utenfor tettbygd strøk hvis de hadde tillatelse fra grunneier.

 

Dette enten om man stabler opp en leirduekaster for hagle, eller skulle skyte inn sin rifle med ny kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det var samme politikammer også?

Mosjøen politikammer.

 

Skal si det vil bli fylt opp på de få skytebaner som finnes hvis alle som skal skyte inn sine alskens rifler må møtte opp til nærmeste skytebane for å få dette gjort.

Dette gjelder alt fra cal .22LR til de groveste kalibre.

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol:

Fare for rikosjetter på frossen mark ja. Hva om man skulle være så syndig å løsne skudd i nærheten av stein eller gud forby fjell. Er det ikke da en litt større risiko for rikosjetter. Nei trur vi må forby reinsdyrjakta og all jakt forøvrig på vestlandet og i ellers fjell og bergutsatte steder. Da det er fare for rikosjetter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er ulovlig å skyte når marka er frossen, har jo DFS arrangert vinterfelt ulovlig i flere mannsaldre! Dette er nok et bevis på at ingen er unntatt fra regelen om å kontrollere at hjernen er tilkoblet før munnen åpnes. Spesielt når man sitter i en autoritetsposisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt det skulle være forbudt å avfyre skudd på frossen mark, er muligens en interessant sak - dersom vedkommende Roald Kjønnås nå er blitt enevoldelig diktator i kongeriket Gnore. I motsatt fall sorterer det i kategorien tullprat, regelrett babbel fra en offentlig tjenestemann som burde ha bedre vett (nåja, det er vel ikke første gang uttalelser fra politifolk kan har fått noen til å undres litt på deres plassering på skalaen over intellektuelle kapasitet), og i alle fall bedre kjennskap til lovverket, dersom han skal ha bestått politiskolen. At "uorganisert" skyting må foregå på godkjent skytebane, kan legges i samme skuff (er det fullt der fra før, kanskje?). At journalister flest også er såpass uvitende at de ikke kan gjøre det som står på pressekortet, beskytte intervjuobjekter mot seg sjøl, kompletterer bare bildet.

 

Men en annen ting er om det er frossen mark på Tilrem nå? Noen bånntæla kan det i alle fall ikke være der heller! I Flatanger var det litt rimfrost lørdag 28/11, og det kom 30 cm snø søndag 29. om morgenen. Under snøen var det stort sett bløtt, da vi var ute og så etter elgspor! Snøen isolerer bakken, og når det ikke er skikkelig tele, vil varmen underfra tine den lille frostskorpa som måtte være dannet i barfrosten. Jeg vil tro at et passe snølag, på mark med lite eller ingen tele, vil gi mindre rikosjetter enn når en skyter på samme mark på sommeren.

 

EDIT: Det finnes politifolk som både har kjennskap til jakt og skyting, kjenner lov- og regelverket, og kan uttale seg såpass klart at sjøl ikke uvitende og sensasjonshungrige journalister kan greie å misforstå - "Vargen" her inne er jo et eksempel på det!

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det, måtte gud forby, var frossenpizza også? :lol:

Var det snakk om skadeskyting eller døde eska på stedet? Åstedsundersøkelse og obduksjon er vel foretatt. Drit i fingeravtrykk, det er penger nok i DNA-prosjektet (som i saken med bolletyven i Bergen som ble avslørt med DNA, etter stor ressursbruk - de var tross alt MED rosiner).

Viktig å ta tak i disse sakene!!! :evil::cry:

For egen del skyter jeg inn børsene mine der jeg har jaktrett! DET er nemlig lov! Jeg har jaktrett der jeg bor, og skyter jevnt og trutt til alle døgnets timer (innskyting, trening, jakt på dagtid og gluggjakt på rev på nattes tid) - da er det heller ingen som reagerer, bare et smilende nikk og spørsmål om det datt en rev sist natt.

Skytingen skal selvsagt være hensynsfull og til minst mulig sjenanse for våre omgivelser, men vi skal ikke unnlate å utøve våre lovfestede rettmessige syssler bare fordi det kan finnes en ignorant surpeis 600meter unna som kan tenkes å ringe politi fordi han akkurat har sett en skummel krim på TVn... Det er vår plikt å "utdanne" våre omgivelser slik at de blir mer forståelsesfulle, og et skudd i året er jo langt mer skremmende enn 3 i uka. 8)

 

Kunne vedkommende uniformerte vite at pizzaesken var nyskutt? Kan jo tenkes at pizzaesken var skutt to dager tidligere...

Link to comment
Share on other sites

Der finnes jo, takk og lov, ingen ting som de kan ankre disse vanvittige påstandene opp mot i virkeligheten.

Løse påstander om uforsvarlig skyting er en ting, men å dra inn mørke og frost i bakken blir jo bare kjempeflaut å høre på.

Håper inderlig at de har blitt grovt feilsittert her, de stakars politiene!

Har liksom litt lettere for å forakte journalister enn politi... :lol:

Link to comment
Share on other sites

ringte helgeland politidistrikt og spurte om denne saken og forklarte at jeg gjorde dette ofte, og spurte om det var ulovelig 8) . noe jeg vet det ikke er :lol:

fikk prate med politimannen som har utalt seg i avisa og han sa selv ingenting av dette var ulåvelig, men han konstanterte mad at dette var "villmann skyting" :shock: PR KÅT! :D ingenting og foreta seg :?:

Link to comment
Share on other sites

Huff! enda en tråd der folk mobber... Skjønner dere ikke at politimannens livrett er grandiosa?

Må jo være grusomt å se at pizzaen var død! :lol:

 

Mulig at politimannen har forvekslet et par lover, det er nemlig ikke lov å spre husdyrgjødsel på frossen mark... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Selv kan jeg se 3 stk hull i Pizzaesken og de står symmetrisk ovenfor hverandre.

Vil anta det er 4 av disse synlige hull og alle er fra produksjonen av esken grunnet lufting.

 

Disse hull befinner seg på siden av eska, nå kan det sikkert være hull som ikke er avbildet på esken.

 

Tror neppe det var særlig med frost på Tilrem aktuelle natt, stedet ligger ved kysten og har ett betydelig mildere klima enn Mosjøen hvor politikammeret ligger, selv om Mosjøen ligger ved Vefsnfjorden.

Uansett skulle forhold som frossen mark eller ikke ha noen betydning.

 

Men det mest tragiske er at en offentlig tjenestemann får lirret av seg så mye jåss i ei lokalavis.

 

Skal som sagt være enig i at en ikke bør skyte inn i bekkmørke, men her var det fullmåne og klart vær vil jeg tro.

 

Kunne like gjerne være en jeger som skjøt på rev under gluggjakt for alt man vet.

Smeller rett som det er kveldstid og natten igjennom og stedet er ikke sentralt.

 

Men en kan jo få seg ett lite innblikk i hva man kan få å håndtere hvis man får problemer med slike tjenestemenn, og det ser på langt nær bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Vel og bra alt dette, men det handler vel egentlig om at noen ble bekrymet da de hørte skyting (flere skudd?) sent på kvelden, og tok kontakt med politiet. Kanskje vi som absolutt må drive trenigsskyting i nærheten av der det bor folk på kvelds og nattetid tar en liten telefon til politiet på forhånd og forklarer hva/hvor/når ting skal foregå? Dersom det som skal foregå ikke nødvendigvis er av en art politiet setter så stor pris på, lar vi være, eller reiser laaangt fra folk. Da kan vi ungå unødige politiutrykninger, betjenter slipper å tømme adrenalinet sitt utover lokalavisa, og vi kan fortsette med vår hobby i noen flere år før alt blir forbudt, :wink:

Link to comment
Share on other sites

Krav til sikker retning og bakgrunn og kontroll med denne blir viktigere og vanskeligere når det er mørkt. Avisartikkelen indikerer at dette har foregått i et boligområde - og det er vel ikke helt OK. Det er selvsagt klart at de også burde brukt godkjente skiver.

 

Jeg skjønner ikke helt vitsen med å drive med jallaskyting ute på et jorde midt på natta

Vitsen meg her og der, hva er vitsen med å skyte i det hele tatt. Skulle vi bare drive med det som flertallet skjønte vitsen med så ble det fort stilt. Er all skyting utenfor godkjente skyteprogrammer unødvendig/ulovlig nå?

 

Det er mer enn en gang jeg har skutt på blink i lyset av de 4 Hella-lyktene på min fars gamle bil... Både 4 og 6 skyttere har vi vært. Moro er det, og ofte eneste mulighet, når det er stappmørkt når en kommer hjem fra jobb.

Og ja, en gang reagerte naboen - :roll: han ville være med på moroa. 2 biler med 1000metere og blinker utover jordet - var vel sikkert frosset noen ganger også. At ting blir lugubert bare fordi det er mørkt er da ingen selvfølge?

 

Skyting driver vi med fordi det er gøy. Det er det som rekrutterer og det som gjør at jeg holder på iallefall. at en på død og liv skal gjøre skyting som ikke er konkurranse eller målrettet trening til mindreverdig liker jeg rett og slett ikke. Han som skal nattjakte på bøen og han som venter på reven - trenger kanskje noen nattlige treningsskudd?

 

I mere bebodde områder er det jo populært med ro om kvelden/natta, så lyddemper er vel ingen dårlig ide om en skal drive mye med "nattskyting" slike steder.

 

K

 

PS. Pil og bue er kjekt (svisj... dunk!)

Link to comment
Share on other sites

ringte helgeland politidistrikt og spurte om denne saken og forklarte at jeg gjorde dette ofte, og spurte om det var ulovelig 8) . noe jeg vet det ikke er :lol:

fikk prate med politimannen som har utalt seg i avisa og han sa selv ingenting av dette var ulåvelig, men han konstanterte mad at dette var "villmann skyting" :shock: PR KÅT! :D ingenting og foreta seg :?:

 

Det som er irriterene er når en hæstkuk (jeg er nordlending, så det finnes rettskraftig dom som tilsier at jeg har lov å kalle en politi dette, siden det er et kraftuttrykk som tilhører vår kultur) som det derre klarer å lire av seg drittsnakk om oss jegere, og diktere lover og regler for offentligheten, og ikke kan komme med en like offentlig unnskyldning etterpå.

 

Siden vi urorer oss for innlegg her inne som kan være skadelig for jeger- og skytterstandens rykte, så bør man i alle fall tilstrebe som organisasjon å slå ned på sånne ting. Bor selv på bygda, og vi vet alle "Dæ e heilt sainnt! Dæ sto i aviso!"

Link to comment
Share on other sites

Jeg er offshore nå, og mener derfor å ha alibi i denne saken, men jeg ble likevel forbannet da jeg leste det på Banett i går ettermiddag. Jeg skrev umiddelbart et leserinnlegg til avisa som jeg sendte inn. Da jeg tviler på at det kommer inn i nettutgaven av avisa setter jeg herved inn kopi her:

 

Viser til artikkel på Banett hvor operasjonsleder Roald Kjønnås ved Helgeland politidistrikt uttaler at det er helt ulovlig å skyte på blink nattestid. Tør jeg spørre den Godeste Kjønnås hvilken hjemmel i lovverket han henviser til når han sier at det er forbudt å skyte på natta. DET ER NEMLIG IKKE TILFELLE! Han må gjerne ønske seg forbud eller mene at det bør være forbudt personlig. Som politimann er han derimot forpliktet til å forholde seg til lovverket! Denne problemstillingen har i løpet av siste år vært behandlet grundig i rettsvesenet hvor det har blitt fastslått at politiet tar feil! Det er ikke de som lager lovene i dette landet, selv om de ofte ser ut til å ønske at vi skal tro det.

 

Testing av rifle eller pistol krever OVERHODET ikke at man oppholder seg på godkjent bane og gjør det mens mens det er lyst . Dette er ren løgn! Som politimann har han ingen som helst rett til å påberope seg at han ikke vet dette. Det er nemlig hans PLIKT å forholde seg til GJELDENDE lovverk. Lovverket sier forøvrig at man må HA GRUNNEIERS TILLATELSE for å drive med skyting på dennes eiendom. Politiet har ingen verdens ting med dette å gjøre. Skytteren har ansvar for å vurdere om lysforholdene gjør at det er forsvarlige til å gjennomføre sikker skyting. Rikosjettfaren er forøvrig ikke større på nattestid enn på dagen. Noe forbud mot skyting etter mørkets frembrudd finnes således IKKE.

 

Konklusjonen her er at dersom jeg tar kontakt med en grunneier på Tilrem og får dennes tillatelse til å prøveskyte mine våpen, og gjør dette klokka to på natta siste søndag før jul er det ingen verdens ting politiet kan gjøre for å forhindre eller straffe meg. Jeg ville selvfølgelig sørge for at bakgrunnen er sikker. På Tilrem er det ikke akkurat vanskelig å finne sikker bakgrunn selv om det skulle være natt. Fjellene ligger så vidt meg bekjent der hele døgnet. Dersom jeg skulle gjøre en avtale med samme grunneier om å felle rådyr på hans eiendom kan jeg også gjøre det på samme tidspunkt uten at dette skulle være ulovlig. Nattjakt er nemlig EN HELT LOVLIG aktivitet som utøves av svært mange jegere landet over, også i Brønnøysund! Dette gjelder alle jaktbare arter dersom noen skulle være i tvil.

 

Jeg uttaler meg forøvrig ikke på vegne av skytteren i dette tilfellet da jeg ikke kjenner til hvilke vinkler det ble skutt i og hvordan lysforholdene var da det ble skutt. Imidlertid tviler jeg veldig sterkt på at vedkommende har gjort noe ulovlig.

 

Brynjar

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg bharsvik!

Jeg forstår jo at politiet vil rykke ut dersom de mistenker at skudd løsnes på privatfest av berusede personer, og har da all rett til å undersøke både pizzaeske, lokale og eventuelle festdeltagere. Men de kan da for svarte ikke la en slik sak henge i tomlufta... Enten så har de gjort en god nok jobb og

a) funnet vedkommende som skjøt, dokumentert fakta og tatt promilleprøve

b) ikke funnet noen skytter, ingen promilleskyting og dermed heller ingen straffbare forhold

-Å gå ut i media, finne på lover etter eget forgodtbefinnende og rope jeremiader om villmannskyting uten å ha noe bevis for det ene eller andre blir å senke seg ned på nivå med sladrepressen; og det er hverken vi eller ordensmakta tjent med.

En demantering av ulovligheten (enten av Kjønnås eller BAnett) er på sin plass - ellers er det godt vi har engasjerte folk offshore 8)

Den avis-saken i BAnett er jo også en stygg sak ettersom "skuddlydene" uten sammenheng blir klemt inn i samme sak som julebord, fyll, slossing og glattcelleovernattinger.

Link to comment
Share on other sites

Tja... For å pirke er den en liten ting til som skulle vært framme, og kanskje også i innlegget. Siden det kom reaksjoner på skytinga er støy inne i bildet. Nytter ikke med grunneiers tillatelse om naboen synes det bråker mer enn han synes er ok. Og på nattestid er denne gensen lavere enn på dagen, som det er med fleste "støyende" aktiviteter.

 

Det som er no skit er at dette er opp til enhver å bestemme hva som er tolerant og ikke, altså den som skal høre på, og ikke den som lager lyden... Men den delen ikke noe som helst med våpenloven å gjøre, og vil derav heller ikke gi grunnlag for inndragelse av våpen.

Link to comment
Share on other sites

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6897907

 

Etter hullene å dømme så har nok vedkomne brukt 50cal(eller større :? ) med Lapua Cutting Edge(se de fine hullene) :lol::wink:

 

men spøk til side: det er lovelig å skyte så lenge du har sikker bakgrunn, men ettersom at dette var etter Kl23 og i tettbygde strøk vil naboene ha rett til å klage :?

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke si Tilrem er ett spesielt tettbygd strøk, selv om de få boliger som ligger der er i tildels klynger.

Forøvrig ligger områdets skytebane der også.

 

Når det gjelder dette innslaget:

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6897907

 

Så har de samlet alt under dette inrykket av hva som har skjedd i 25 mils avstand.

 

At en kvinne ble tatt hånd om i selve Brønnøysund har ingenting med denne skyting å gjøre.

Er flere km ( 3 - 4 ) fra stedet.

 

Så ble like godt Sandnessjøen og Mosjøen nevnt, Mosjøen ligger ca 200 km unna, Sandnessjøen ca 79 km veistrekning + 2 ferjer hvorav denne ene bruker 50 minutter.

 

Kan ikke for mitt bare liv se hvordan dette er relatert til denne natteskytingen, episoder som skjer opp mot 200km unna.

 

Var det noen som nevnte sikker avstand?

 

Men er man beruset så skal man holde seg langt unna våpen, dette tror jeg alle er enige i.

Det jeg reagerte på var alt det andre som fulgte med av "ulovlige ting som har blitt begått" i forhold til utsagn fra denne politimann.

Alkohol var heller ikke nevnt i lokalavisa angående denne sak.

 

Vil anta der er mellom 10 og 20 hustander på stedet, samlet i 3 - 4 hovedklynger, dette på ett betraktelig stort område.

 

Området vises her:

 

http://www.tilremsmartnan.no/tilrem.htm

 

Som sagt, dette betrakter jeg ikke som ett tettbebygd område selv om det er flere eldre boliger som brukes som feriested sommerstid, særlig ved sjøen.

Link to comment
Share on other sites

Vanlig landsbyg etter bildene å dømme ja.

 

For å gå inn på noe som ble nevnt tidligere i tråden, om å bruke hagle som salutt (med eller uten fyrverkeri amo). Så har vi så vidt jeg har fått med meg, nå noen dommer på dette (med og uten beruselse i bildet). Og så langt ser det ut til at slikt blir belønnet med inndragelse av samtlige våpen, om en blir tatt (bare så det er nevnt at dette ikke aksepteres av øvrigheten lenger, samme hvor uskyldigt det måtte være).

 

Dette minner meg om en sambygding, som brukte å krydre (peppre?) julesteika (hengende fra klesnora) med selvladede spesial krydderpatroner. :D

Ser noen noe slikt i dag, så tropper vel onkel opp med hele swat laget klart. :?

 

P.s. Skudd lignende lyder ja, husker en fest engang for noen år siden, der jeg kom gående langs veien ett lite stykke i fra (kald og klar kveld), og jeg kunne ha sverget på at der ble skutt noen skudd (trodde noen hadde tatt ut salongen). Men da jeg rundet noen trær og så hva som skjedde, så var det kun bildører som ble lukket. Så skulle jeg ringt onkel hvergang jeg hører "skudd lignende" lyder, hadde de jammen fått det travelt ja. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette minner meg om en sambygding, som brukte å krydre (peppre?) julesteika (hengende fra klesnora) med selvladede spesial krydderpatroner. :D Ser noen noe slikt i dag, så tropper vel onkel opp med hele swat laget klart. :?

Har også kjennskap til flere lokale (gourmet-)helter som liker dyp krydring av juleribba og skinka.

På Bangsund var Norge Rundt (selvsagt) på besøk og fikk se pepring i boligfelt med snøtransportør som "kulefang". Jubel i lokalavisa og stille fra lovens håndhevere. Skulle bare mangle! 8)

(Edit) ...og da var det garantert frossen mark!

Link to comment
Share on other sites

Begynner å lure på hva man kan si om avisa også jeg..... Sendte som tidligere nevnt inn en replikk om saken til den aktuelle journalisten i BA. Da det ikke skjedde noe etter to dager sendte jeg en ny mail til redaksjonen og lurte på hva som skjer med saken, fikk jeg endelig svar fra journalisten (Ikke fra redaksjonen). Da lurte han på om jeg ønsket at replikken skulle publiseres....? :shock:

 

Kan nesten begynne å undres på om de har en egen agenda her??? Ønsker de at folk skal glemme hele saken bortsett fra "at det er ulovlig å skyte på frossen mark etter mørkets frembrudd", før de setter inn innlegget i en bitte liten notis som de fleste går glipp av? Kommer neppe på forsiden dette... :? Gjenstår å se her. Kanskje flere av dere burde sende inn innlegg slik at det får litt blest...

Link to comment
Share on other sites

Da det ikke skjedde noe etter to dager sendte jeg en ny mail til redaksjonen og lurte på hva som skjer med saken, fikk jeg endelig svar fra journalisten (Ikke fra redaksjonen). Da lurte han på om jeg ønsket at replikken skulle publiseres....? :shock:

 

Kan nesten begynne å undres på om de har en egen agenda her???

Enten det, eller så kan journalisten synes at språkføringa di var i overkant nordnorsk til at innlegget egnet seg på trykk ;)
Link to comment
Share on other sites

Journalisten gjorde rett i å spørre om du virkelig ville ha dette publisert. Innlegget ditt er åpenbart skrevet i affekt og det gjør at språket blir dårlig og. Unødige gjentakelser, bruk av store bokstaver og utropstegn bør man generelt være svært forsiktig med, ellers får det avsenderen til å virke som en skrikhals.

 

Du har mange gode argumenter, men formen på innlegget burde gjøres om. Tror det var Shakespeare som sa: "Good writing is not merely written, but re-written".

 

Mitt forslag til ny versjon:

 

Viser til artikkel på Banett hvor operasjonsleder Roald Kjønnås ved Helgeland politidistrikt påstår at det er helt ulovlig å skyte på blink nattestid og kommer med flere merkelige argumenter for dette. Tør jeg spørre den Godeste Kjønnås hvilken hjemmel i lovverket han henviser til når han kommer med denne påstanden?

 

Som politimann er han forpliktet til å forholde seg til lovverket og ikke komme med grunnløse påstander. Problemstillingen rundt jakt og skyting i mørket har i løpet av siste år vært behandlet grundig i rettsvesenet nettopp på grunn av forvirrede politimenn andre steder i landet. I disse rettsprosessene hardet ettertrykkelig blitt slått fast at det ikke eksisterer noen støtte i lovverket for den type påstander Kjønnås kommer med.

 

Testing av rifle eller pistol krever på ingen måte at man må oppholde seg på godkjent bane eller kun gjør det mens mens det er lyst. Lovverket sier derimot at man må ha grunneiers tillatelse for å drive med skyting på dennes eiendom. Det er også skytteren som har ansvar for å vurdere om lysforholdene er gode nok og at sikker bakgrunn er godt nok ivaretatt til at det er forsvarlig å gjennomføre skytingen. For øvrig er også nattjakt er en helt lovlig aktivitet som utøves av svært mange jegere landet over, også i Brønnøysund. Dette gjelder alle jaktbare arter dersom noen skulle være i tvil.

 

Jeg kjenner ikke til hvordan lysforholdene var da det ble skutt, eller om det var god nok bakgrunn. Likevel vil jeg be om at Politiet i fremtiden forholder seg til de lover og regler som gjelder og ikke kommer med merkelige uttalelser som bidrar til å skape usikkerhet og misforståelser.

Link to comment
Share on other sites

Vedkommende politimann er også elgjeger

Vi får bruke vår innflytelse på "de" som jakter på samme lag som ham (vi kjenner vel begge "et par-tre stykker" :wink: ), slik at dette blir et vedvarende samtaleemne rundt bålet neste høst :wink: I tillegg tror jeg at jeg skal ta dette opp på neste møte i "storviltområdet" :wink::lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Journalisten gjorde rett i å spørre om du virkelig ville ha dette publisert. Innlegget ditt er åpenbart skrevet i affekt og det gjør at språket blir dårlig og. Unødige gjentakelser, bruk av store bokstaver og utropstegn bør man generelt være svært forsiktig med, ellers får det avsenderen til å virke som en skrikhals.

 

Du har mange gode argumenter, men formen på innlegget burde gjøres om. Tror det var Shakespeare som sa: "Good writing is not merely written, but re-written".

 

Mitt forslag til ny versjon:

 

Klippet bort for å spare plass

 

Ser faktisk at du har et veldig godt argument om affekt, og at jeg kunne skrevet bedre. Jeg var skikkelig sinna. Men jeg kan ikke i min villeste fantasi innbille meg at det var hensynet til meg som gjorde at han ikke satte det rett inn i avisen umiddelbart. Jeg har nemlig sett hva disse menneskene selv er i stand til å skrive. Jeg når dem ikke til knærne når det gjelder å trampe i klaveret med språkbruk og uttalelser. Etikk skal jeg ikke nevne med et ord. Da ville jeg nemlig raskt kommet ut på glatta igjen...

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bra vi har følelser, ellers ville vi jo ikke ha vært mennesker. Med mindre ditt første innlegg allerede er i trykken kan du fremdeles sende et revidert utkast til journalisten. Forklar at du skjønner han ikke mente det du sendte først var godt nok skrevet og at du dermed sender et innlegg som du håper blir trykket.

 

Et lite tips til: Når det gjelder journalister er det mye jeg kunne si om dem, jeg jobber opp mot media daglig... Likevel er det et godt utgangspunkt å ikke gjøre dem til "part" i saken. Behandle dem profesjonelt på samme måte du ville behandle en person fra et firma, respekter deres rolle som videreformidlere uten å la irritasjon over deres til tider kyniske og lettvinne omgang med fakta vises. Med utgangspunkt i ditt innlegg tror jeg på at journalisten faktisk hadde to ting i hodet: beskytte deg mot deg selv (når en person åpenbart er sterkt følelsesmessig involvert kan det hende man gjør noe man angrer på) dessuten liker journalister godt skrevne tekster som holder seg til formen som avisen bruker.

Link to comment
Share on other sites

Vel folkens! Da er vi klare for runde to! Innlegget har fått et svar fra den lokale SNO-oppsynsmannen. Kort fortalt forsøker han å slakte meg og fremholder fortsatt at jakt etter mørkets frembrudd er forbudt utenom i svært spesielle tilfeller....

 

Denne gangen skal jobben gjøres litt grundigere før det kommer svar.

 

:wink:

 

Fikk oversendt en scann fra fastlandet. Legger bildet ut her. Håper dere klarer å lese det!

 

normal_nattjakt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...