Jump to content

6,5x55 skan og 6,5x55 swedish


tveraa

Recommended Posts

5 timer siden, M67 skrev:

 

 

Ca alle moderne 223 tåler 556

 

 

 

5 timer siden, M67 skrev:

 

Er stort sett enig med deg men jeg har mange eksempler på at forsvarets blyfri 5,56 gir stort overtrykk i .223 våpen.

Har sett hylser oh hetter komme ut hver for seg i AR rifler fra bushmaster - DPMS - Armalite og andre.

Løse hetter samler seg opp i avtrekkermekanismen og skaper problemer.

Det som er litt underlig er at dette kun hender med enkelte lotter 5,56 blyfri.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, GunPro skrev:

 Den som ønsker kan kjøpe onbyggingssettet hos Hunter i Kjøbenhavn.

Siden jeg har ønsket meg et sånt sett, men ikke funnet et tilsalgs noe sted, hev jeg meg på mailen til Hunters House. Her er svaret:

 

"Hej, Tak for mailen. Umiddelbart har vi ikke adgang til sådanne vekselsæt 
i .223 Rem. Jeg har heller ikke nogenside set et sådant.   "

 

Hønsetenner, fra Namdalen ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Hva mener du med strengere krav?

Det finnes en kammertegning som viser hvordan kammeret i 5.56 Nato skal være. Om en brotsjer til det ene eller andre kammeret i et løpsemne koster akkurat det samme, toleransene er tilsvarende for  både Nato kammer og andre kammer. CIP har så vidt jeg husker også dimensjoner på Nato kammer i sin liste.

Hva er det da som er forskjellen?

Vi har ikke cip her i Norge så vi kan bruke piper som ikke er godkjent i f.eks Tyskland. Tyske produsenter kan dermed sende løp som faller utenfor kravene til Norge istedenfor å vrake dem. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Cadtek skrev:

Vi har ikke cip her i Norge så vi kan bruke piper som ikke er godkjent i f.eks Tyskland. Tyske produsenter kan dermed sende løp som faller utenfor kravene til Norge istedenfor å vrake dem

Hva har det med strengere krav å gjøre? Hva betyr det for forskjellen mellom Nato kammer og 223 kammer?

Når det gjelder CIP så stilles det krav til produsenten, og det som er produsert i et land som er tilsluttet CIP må være i henhold til CIP. Blir det ikke godkjent er det ikke lov å omsette.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Per-S skrev:

Hva har det med strengere krav å gjøre? Hva betyr det for forskjellen mellom Nato kammer og 223 kammer?

Når det gjelder CIP så stilles det krav til produsenten, og det som er produsert i et land som er tilsluttet CIP må være i henhold til CIP. Blir det ikke godkjent er det ikke lov å omsette.

Riktig. Men de kan selge dem til Norge (VS). 

Link to comment
Share on other sites

Ja den pipa har du vært heldig med. Sier da ikke at de går dårlig, men det er den største grunnen til at vi har rimelige løp. Tanken var da at om 5.56 kommer inn under Nato regler, ville vi ikke få dem like billig lenger. Nå tenkte jeg ikke på at vi jo har 7.62 Nato, så deres regelverk gjelder tydeligvis ikke sivile våpen.

 

--unødvendig sitering fjernet av moderator--

 

Edited by Cadtek
Tror denne er blitt misforstått. Putter inn pipa i første linje.
  • Confused 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Cadtek skrev:

Kommer du med trusler?

Nei, jeg kommer med et vennlig råd.

Når jeg leser innleggene dine husket jeg et sitat som kom i en annen tråd her.

Det var stortingsrepresentant Hambro som utalte følgende etter et noget ustrukturert innlegg fra stortingets talerstol:

"Det står enhver fritt at give utrykk for den forvirring som råder i ens hode".

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Slutt nå med dette fjaset om NATO-regler. Det har ingen rot i virkeligheten. Tror du virkelig det koster mer å kamre ei pipe i 7,62x51 vs .308 Win eller 5,56x45 vs .223 Rem?

Men dette har jeg jo dementert opp under den nydelige skiva. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Cadtek skrev:
2 timer siden, Per-S skrev:

Hva har det med strengere krav å gjøre? Hva betyr det for forskjellen mellom Nato kammer og 223 kammer?

Når det gjelder CIP så stilles det krav til produsenten, og det som er produsert i et land som er tilsluttet CIP må være i henhold til CIP. Blir det ikke godkjent er det ikke lov å omsette.

Riktig. Men de kan selge dem til Norge (VS). 

Bare sånn når det gjelder eksport av smellremedier, laget i C.I.P. medlemsland, som ikke tilfredsstiller C.I.P. standard 

The Proof Acts lay down that no small arm may be sold, exchanged or exported, exposed or kept for sale or exchange or pawned unless and until it has been fully proved and duly marked.

Lånt fra : http://www.gunproof.com/Proofing/proofing.html

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Joika skrev:

Bare sånn når det gjelder eksport av smellremedier, laget i C.I.P. medlemsland, som ikke tilfredsstiller C.I.P. standard : 

 

The Proof Acts lay down that no small arm may be sold, exchanged or exported, exposed or kept for sale or exchange or pawned unless and until it has been fully proved and duly marked.

 

Lånt fra : http://www.gunproof.com/Proofing/proofing.html

Har ikke fått klarhet i om dette som wikipedia sier kun gjelder mellom medlemslandene. Men store deler av pipene levert til Norge er jo pipe emner uten kammer. Disse kommer ikke inn under C.I.P regelverket. 

Edited by Cadtek
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Det er mulig at det er jeg som ikke helt får med meg hva du mener med dette. Mener du at det ikke kan gjøres samsvarsmålinger som vil fylle CIPkrav fordi et løpsemene ikke har kammer? 

Det er ikke et krav. Løpsemner omfattes ikke av C.I.P regelverket. 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Cadtek skrev:

Sjekk løpene dine å se etter en av disse tyske C.I.P merkene. 

proofs.png

Cadtek - har du egentlig sett ei 200STR pipe noen gang, eller er du bare et troll? 

 

Ulm på Blaser og Køln på SIG Sauer.  Våpensmia sine har det "snurrehjul" Våpensmia-merket - hva er poenget ditt

IMG_0770.jpeg.605c230ee7bc4fe4519cdb89bab9dbc0.jpegIMG_0771.jpeg.cabb2c67c6c646eb201281f10d83b431.jpeg

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, M67 skrev:

Siden jeg har ønsket meg et sånt sett, men ikke funnet et tilsalgs noe sted, hev jeg meg på mailen til Hunters House. Her er svaret:

 

"Hej, Tak for mailen. Umiddelbart har vi ikke adgang til sådanne vekselsæt 
i .223 Rem. Jeg har heller ikke nogenside set et sådant.   "

 

Hønsetenner, fra Namdalen ;)

 

K

Hold your horses M67. Jeg har mail fra Hunter, muligens fra 2015, som forklarer hvordan du kan kjøpe ombyggingssettet fra de. Prisen var også oppgitt. Om de nå har sluttet å selge settene i dag vet jeg ikke. Jeg skal finne frem mailen slik at du ikkeføler deg lurt Krister.

Link to comment
Share on other sites

Føler meg ikke lurt på noen måte. Men kjenner heller ikke behovet for å holde igjen hesten her, den står visst nokså stille. (eller er dau...) Jeg har aldri sett eller hørt om slike sett bortsett fra de DFS testet, og et som lå på egun for et par år siden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, M67 skrev:

Føler meg ikke lurt på noen måte. Men kjenner heller ikke behovet for å holde igjen hesten her, den står visst nokså stille. (eller er dau...) Jeg har aldri sett eller hørt om slike sett bortsett fra de DFS testet, og et som lå på egun for et par år siden.

 

K

Håper du ikke blir nedstemt og vonbroten nå, men dette er hele kontakten med Hunters House fra høsten 2015.

Kanskje du skulle vurdere å holde an hestene litt i alle tilfeller?

---

 

21.09.15 : Hej Tak for din mail. Mail venligst et A4 scani af din tilladelse.
Med din tilladelse, kan vi søge en udførselstilladelse. Når vi har den, kan vi sende
eller piben kan afhentes. (husk billedlegitimation ved afhentning)

På nye sager fratrækker vi momsen (20%) som så skal betales til til det Norske
Toldvæsen.Vi har det problem, at vi ikke kan fratrække moms på brugte sager.
Hvis du afhenter her, kan den indføres momsfrit til Norge, når beløbet
er under N.kr. 6.000,-når du har været i Danmark i mere end 24 timer.
Papir er taknemligt. Forsendelse 500,- + Bankgebyr 50,-
Med venlig hilsen Ole

21.09.15 : Hei, Tusen takk for god informasjon. Hvordan er det med kjøpetillatelse
for våpen i Danmark? Hvis man har politilatelse fra Norsk politi er det godt nok i
Danmark? Vennlig hilsen Chris

15.09.15 : Hej, Tak for mailen. Desværre fremstiller Schultz & Larsen ikke denne
pibe. Derimod kan man få en S&L pibe i .243 altså 6mm projektil.
Her er store muligheder for en dr selv fremstiller ammunition. Så sparer man tilmed
et nyt bundstykke. Magasinet kan også benyttes
- dog skal man øve sig lidt, hvis riflen er i 6,5x55.
Ønsker du et vekselsæt findes det kun fra Sauer. Sauer 200 STR pibe 223Rem
.223/ 5.56 konverteringssett med bundstykke og magasin koster 11.900 DKK.
Med venlig hilsen Ole

15.09.15 : Hei, Jeg har fått opplyst at dere har .223 Rem piper til Sauer 200 STR
på lager. Hvilke merker har dere for salg. Jeg ønsker gjerne en S&L pipe.
Hva er prisen? Vennlig hilsen,Chris Overgaard Sverkmo,
Leder ungdomsutvalget Jøa skl,Samlagsinstruktør, Bergem,7856 Jøa, Norge,
Mobil: 980 38 188
__________________________________________________________________
Hunters House, H.C. Ørsteds Vej 7, 1879 Frb.C, Copenhagen, Denmark
Tlf: +45 33 222 333, Fax: +45 33 22 82 00, www.hh7.dk, mail@hh7.dk
Danske Bank, Reg: 9541 Konto:169 33 36, (SE/TAX: DK1308 1387 )
IBAN: DK693 000 000 169 3336 SWIFT-BIC: DABADKKK

 

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg ble litt vonbråten, for jeg har faktisk lyst på et sånt sett. Og hesten ser dau ut - det er den samme Ole som svarer meg:

 

12.11.18 : Hej, Tak for mailen. Umiddelbart har vi ikke adgang til sådanne vekselsæt 
i .223 Rem. Jeg har heller ikke nogenside set et sådant.  
Det er dødt løb at forsøge at finde et sådant. Af tekniske årsager, er det aldrig blevet 
fremstillet. Vi kan kun tilbyde et sådant vekselsæt i .22lr. Med venlig hilsen Ole

 

Han må jo ta feil, for DFS testet jo slike. Eller var det rifler som ikke kunne bygges om? Men uansett har han ikke, og litt googling indikerer at Danskene hadde tenkt å godkjenne 223, men venter på at Norge og Sverige skal, og SIG Sauer venter på det hele før de gidder å produsere noen... 

Egg, høner, hønsetenner, daue hester - som slås - sånn går nu dagan

 

K

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Cadtek - har du egentlig sett ei 200STR pipe noen gang, eller er du bare et troll? 

 

Ulm på Blaser og Køln på SIG Sauer.  Våpensmia sine har det "snurrehjul" Våpensmia-merket - hva er poenget ditt

IMG_0770.jpeg.605c230ee7bc4fe4519cdb89bab9dbc0.jpegIMG_0771.jpeg.cabb2c67c6c646eb201281f10d83b431.jpeg

 

K

Ja der plukka du fram SE løpet fra Blaser og Sauer som jeg har sakt er de eneste som leverer ferdige løp til Norge. Snurren fra VS har ikke noe med C.I.P å gjøre. 

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, M67 skrev:

Jo, jeg ble litt vonbråten, for jeg har faktisk lyst på et sånt sett. Og hesten ser dau ut - det er den samme Ole som svarer meg:

 

12.11.18 : Hej, Tak for mailen. Umiddelbart har vi ikke adgang til sådanne vekselsæt 
i .223 Rem. Jeg har heller ikke nogenside set et sådant.  
Det er dødt løb at forsøge at finde et sådant. Af tekniske årsager, er det aldrig blevet 
fremstillet. Vi kan kun tilbyde et sådant vekselsæt i .22lr. Med venlig hilsen Ole

 

Han må jo ta feil, for DFS testet jo slike. Eller var det rifler som ikke kunne bygges om? Men uansett har han ikke, og litt googling indikerer at Danskene hadde tenkt å godkjenne 223, men venter på at Norge og Sverige skal, og SIG Sauer venter på det hele før de gidder å produsere noen... 

Egg, høner, hønsetenner, daue hester - som slås - sånn går nu dagan

 

K

Vell, da anser jeg at jeg har mine ord i behold. Om denne Ole da har dervet gjøn med meg så får det stå på hans kappe - som representant for et stort varehus i DK. Med hensyn til hønsetenne, daue hester etc så lar jeg disse kommentarene stå for din egen regning. De preller av på meg :D

 

 

Edited by GunPro
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Cadtek skrev:

Ja der plukka du fram SE løpet fra Blaser og Sauer som jeg har sakt er de eneste som leverer ferdige løp til Norge. Snurren fra VS har ikke noe med C.I.P å gjøre. 

Nei du har sagt at Våpensmia har monopol..

Sitat

 som Våpensmia har monopol på

 

SIG Sauer pipa er i SKAN, og Blaser lager, og Norma selger, piper i 6.5x55 SKAN - Jeg har bare ikke en slik - beklager at jeg ikke har alle variantene på "lager" (men det er faen ikke langt ifra) 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tør komme med påstanden at sikkert 50% (eller mer) av pipene som selges i Norge hvert år enten er produsert og stempla av sauer eller Blaser. De stempler vel pipene med godkjeningsstempel og da er jo påstanden om at prisen er lav pga piper som ikke holder cip std litt.... diffus.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Orginalløp som ble levert med 200STR for endel år siden. Hadde disse stempel og tekst.

Dette samt 3 S&L løp fra Våpensmia har større kammer enn en Sako 75 med SE kammer. Siste Sig løp fra våpensmia er mere likt SE. Hylser skutt i S&L løpa går ikke i Sako’n eller Sig fra smia uten helpress eller bodydie. Fikk beskjed fra Våpensmia at Hei. Vi lager pipene så like som mulig. Det er maks og minimum mål på kammer. Vi holder oss godt innenfor disse, men noen kammer vil bli litt rommere eller trangere pga verktøyslitasje. Dette et uavhengig om det er S&L, Sig Sauer eller Heym.

D170CFA8-1462-499F-AAD9-75A9BEE63590.jpeg

82FC070B-16F0-411D-BFA3-8898EA9F5003.jpeg

Edited by BAB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...