Jump to content

6,5x55 skan og 6,5x55 swedish


tveraa

Recommended Posts

Sitat

Siden det diskuteres løp til Sauer 200 STR lurer jeg på hvem som produserer de beste pipene når man ser både på presisjon og slitestyrke

Alle som har holdt på ei stund har sin egen teori. Det er en grunn til at jeg kjøper de pipene jeg gjør - men tankegangen er "de virker", de andre er kanskje bedre, men de kan være verre også.

Det at skytterkongene kan ha forskjellige piper fra år til år, og at alle merkene har noen som hardnakket mener at de er best er etter mitt syn et tegn på at det ikke er veldig stor forskjell. Alle har blundere, og i en statistisk sammenheng har ingen hatt nok piper til å være skråsikre på hvilken produsent som har flest. Men de fleste pipene er gode, veldig gode.
Det kan jeg si fordi jeg krever langt mer av pipene enn DFS-skyttere gjør - jeg kan finne på å sette ei pipe som er utskutt til langhold i Saueren jeg skyter baneskyting i DFS med. Og jeg taper ikke ett poeng på det. Jeg skyter 50 på ligg stort sett, og 7erene på stående skyldes ikke løpet...
Raskt telt så er jeg på min 13. eller 14. 6.5-pipe, da inkluderer jeg to fra Kongsberg - jeg hatt alle untatt Heym. Alle untatt 2 har samla på på en bruskork på 300m uten store utskeielser innen lading, ei måtte jeg teste flere ladninger før jeg fikk den til å gjøre det, og 2 "ville ikke skyte" i LH/presisjonssammenheng. Jeg fikk tynt dem til å samle 20-25mm på 100m - de er fra samme fabrikk. Jeg tror det er tilfeldig, men noen ville nok avskrevet disse som "dårlige".  

For min egen del, så er valget av "neste pipe" stort sett basert på hvem som har tilbud nå, eller hvem jeg klarer å prute hos.

Alle de steingode DFS-skytterene har samme pipemerke gang etter gang, fordi de har avtaler med leverandørene, og får akkurat deres piper billigere enn andres. 

 

Men jeg finner det artig at SIG Sauer stempler "villkatten" SKAN med C.I.P. merket? Iallefall i lys av det som påstås lenger opp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, M67 skrev:

 

Men jeg finner det artig at SIG Sauer stempler "villkatten" SKAN med C.I.P. merket? Iallefall i lys av det som påstås lenger opp.

 

K

SKAN er jo villkatt, det kommer man ikke bort fra. Det er nesten umulig å finne tegninger og SKAN som patron finnes iallefall ikke. Bare dumt de ikke gjorde det og kjørte en høyere trykkstandard enn 380 MPa

 

Listen over c.i.p patroner http://www.cip-bobp.org/homologation/en/homologation_public

 

Norma var jo inne på dette i deres argumentasjon rundt SE.  

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, høggern skrev:

Tja, jeg vil da ikke kalle det en vildkatt. Det er jo bare en litt "utvidet" variant av 6,5X55 (jeg liker den, for trimming av hylser er omtrent ikke et tema så lenge man har skan kammer. )

Ja, enig i det. Man skal ha ganske stor fantasi eller muligens lite greie på hva en «wildcat» er hvis man skal betegne et kammer hvor kun hylsehalsen er forlenget med en mm eller to, som «wildcat». Jeg laget i min tid en «wildcat» bassert på 30-06 hylsa. Den fikk navnet 9mm/06 CAS og eksisterer i noen rifler i USA. Den oppnådde litt i overkant av slagkraften til .35 Whelen. Grunnen til dette. Jo, en luxus våpenforretning i Dallas TX, Arbachrombie & Fitch, hadde til salgs en svært flott jaktrifle bassert på en M98 Mauser låskasse. Haken var at de visste ikke hvilket kammer rifla hadde. Jeg fikk låne den med til sjappa mi hvor jeg fant ut at det var en 9mm utgave av en patron som var obsolete for mange år siden. Heller ikke kunne jeg finne hylser an denne typen. Jeg fikk kjøpt rifla for en billig penge i forhold til hva de opprinnelig forlangte. 30-06 brotsjen passet «nesten» perfekt i kamret. Jeg brukte denne til å forlenge kamret med et par mm og fireformet 30-06 hylser. Redding laget dier og så var det igang.

Edited by GunPro
Link to comment
Share on other sites

Minner om:

Det er helt unødvendig at hele foregående innlegg siteres.

Det er om regel ikke nødvendig å sitere hele innlegg i det hele tatt.

Siter gjerne når dette er viktig for kontekst / sammenheng, ønsker man bare at brukeren skal få varsel om nytt svar kan "@<brukernavn>" settes inn i svaret, feks: @psAico sender varsel til meg.

mvh. psAico - moderator

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, høggern skrev:

Meeen hva om foregående skribent endrer sitt innlegg og det da ikke er klart hva man svarer på?

Som skrevet, hvis sitering er viktig for kontekst, så er sitering helt OK.

Det virker som enkelte siterer bare for at andre skal se hvem man svarer til, eller at brukeren skal få varsel om svar. 

Det finnes mer smidige måter å gjøre det på enn å sitere hele innlegg, spesielt hvis det er snakk om innlegget ovenfor.

mvh. psAico - moderator

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...