Jump to content

Julefredning


Locasto

Recommended Posts

Latterlig at vi i Norge ikke kan jakte i jula. Tror ikke dyrene merker forskjell om det er den 23 eller 24. må jo gi mye mere fred i heimen om folk fikk lov til og dra på jakt og stresse ned litt i jula. selv drar jeg til sverige og jakter i romjula :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For oss litt snodige, bakstreverske, gammeldagse og sedate harejegere

er dette en fin tid å ta med de kjære, tenne bål og kose oss med god mat

samtidig som losen synger rundt oss :wink:

Men for guds skyld, det hadde ikke gjort noe hvis det hadde vært lov å jakte :)

Link to comment
Share on other sites

I mitt stå sted så er juleforbredelsene ett sant h&%#(/( hvert eneste år. Når først julekvelden kommer er jeg sliten men lykkelig. Hvorfor ikke kose seg med familien denne dagen og t.o.m 2 juledag, før mann kan koble av med en jakttur den 27 des ? Hadde igrunnen hvert nydelig :roll:

Link to comment
Share on other sites

:roll: Selv om jeg ikke er jeger så tenker jeg jo mitt.. Noen som har lagt merke til at det forekommer vådeskudd under jakta?

Kanskje det kunne vært greit å (fortsatt) slippe sånne triste ting i nyhetene rundt juletiden?

Så hvorfor ikke knalle på med andre forbud også da, så vi slipper å høre om bilulykker, husbranner, blind vold, voldtekter og annet grums også. Så kan vi skli godt ned i godstolen, stappmett og full av Bambimentalitet :wink:

Link to comment
Share on other sites

bilulykker, husbranner, blind vold, voldtekter og annet grums

8) Ikke alt som er like greit å unngå.. Transport er vi vel avhengig av og husbranner rundt juletiden kan kanskje unngås hvis folk hadde brukt hodet litt...

Blind vold, voldtekter og annet grums tror jeg NEPPE du får gjort noe mer med.. Der er det nok ganske klare forbud?

Jakt derimot.. De fleste klarer vel å la være å jakte et par dager? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Joda woff, de fleste klarer seg nok uten et par dager jakt. Det er ÅRSAKEN til høytidsfredningen som i høyeste grad er diskutabel. For min egen del er jeg stort sett i øverste nord i jula og der er det så lite lys på denne tida at du ikke rekker å spenne på deg skiene før det er for mørkt igjen :mrgreen:

Men jeg ser helt klart sjarmen i å kunne ta seg en tur i romjula for de som måtte ha lyst og anledning.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Er det noen som har årsaken til denne fredningen da? Det må vel være begrunnet på en fornuftig måte?

(Jeg har forøvrig ingen ting i mot jakt. Min mening er at det kanskje bør taes ut langt mer av enkelte arter. Ser for meg duer, kråker og skjærer på fuglebrettet.. :cry: )

Link to comment
Share on other sites

[...] De fleste klarer vel å la være å jakte et par dager?

 

De aller fleste klarer helt fint å la vær å jakte hele året... Og ville det ikke være legge en like stor demper på julefeiringen om "far døde i en jaktulykke" på lillejulaften? (eller 19. desember for den saks skyld)

 

For min del ville romjulsjakt vært en av de få gangene i året jeg og kona hadde hat anledning til å dra på jakt sammen, men det kan vi ikke... Synes egentlig hele julefredningen lukter av at "noen" ikke vil at arbeidere og slikt grums (som jobber lange dager og er slitne i helga) skal besudle den edle jakten, men at denne skal forbeholdes adelsmenn og grunneiere (som jo ikke har en like fastsatt arbeidstid). Noe annet argument for har jeg enda ikke klart å finne...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:wink: Er det noen som har årsaken til denne fredningen da? Det må vel være begrunnet på en fornuftig måte?

(Jeg har forøvrig ingen ting i mot jakt. Min mening er at det kanskje bør taes ut langt mer av enkelte arter. Ser for meg duer, kråker og skjærer på fuglebrettet.. :cry: )

 

Jeg er ikke en fornuftig man så du må ha meg unskylt.

 

Jeg tror det er fordi vi skall kjede vettet av oss og lide sammen med Jesus, samtidig som vi drikker voldtar og kjører i fylla for å få tiden til å gå.

Link to comment
Share on other sites

Sier det samme som i fjor - som student er jeg borte mesteparten av jakta. Får kanskje tatt en tur eller to hjem i løpet av høsten, men sjasen for at de andre er hjemme samtidig er relativt liten, og mesteparten av dem som bor der jobber skift, så da blir det å legge til skogs alene.

 

Jula er den eneste uka vi har sammen på vårt hjemsted, og gjennom å da nekte oss å dra på jakt er myndighetene med på å presse oss til den klassiske julefylla, i stedet for å være sunn og frisk ungdom ute i norsk natur...

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke lovlig? Pleier da alltid å ta en tur etter villkatter med hagla i romjula. Foretrukket haglpatron Gyttorp 38 nr 5 bly. :wink: (Dette var en tull)

 

Spøk til side; I et land hvor kristendommen står såpass svakt ellers, er det rart at en sånn spesiell særregel fortsatt står ved lag. Men jeg er ikke sikker på om noen politiker tør å oppheve bestemmelsen heller. Er garantert noen som kommer til å reagere, og disse folkene lager gjerne et helvete!

Link to comment
Share on other sites

:? Er fredningen grunnlagt på kristne verdier?

benkeforslag i Stortinget en gang i femti-åra

Er dette et vedtak bassert på Bambimentalitet?

Uansett om saken gjelder Bambi eller Gud så bør de som er intressert i å endre fredningen GJØRE noe konstruktivt. Start en underskriftskampanje. Kontakt NJFF. Samle alle relevante data om saken her på kammeret.. Kanskje dette er siste året for denne tradisjonelle tråden? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eh... nei

Trådstarter bare fyrer opp under den klassiske debatten som har en tendens til å dukke opp rundt disse tider... :twisted:

 

 

:D Ja det stemmer, men når jeg først gjør det bør jeg vel også flagge min egen mening, nemlig : Opphev forbudet!

 

Mulig man bør gå for et kompromiss - fredning på rød-dagene. Resten er, som nevnt av andre, vanlige arbeidsdager for de fleste.

 

Salget i butikkene starter jo i romjula. Hva er mest fredfullt? En tur dit eller i skogen?

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg det er minst likke vakkert å høre en harelos på åsen som det er å høre kirkeklokkene kime inn jula.

Det er vel det som var grunnen til kravet om fredning, at kristenfolket ikke ville at de gudsforlatte harejegerne alltid skulle ha så mye mer gøy enn de stakkars jævlene som måtte fly ut og inn på kjøkkenet i menighetshuset med kaffekanna hele jula gjennom. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bor oppe i det kalde nord selv. Men tenk nå å få spent på seg skia, kjenne kulda bite i nesen, starte ferden mot jaktterrenget i mørket, felle en romjulshare (eller enda bedre, toppjakt!), slå på hodelykten og vende den frosne nesen hjemover igjen :D

 

Eller predatorjakt. Når det er så korte dager som her nord kan en plukke en hel del bevingede predatorer. Kråkefuglene er desperate etter mat når det er lys i kun 2-3 timer, beinkaldt og snø. Slik det er nå får de flesket seg opp på matrester/åte.

 

En underskritskampanje er hjertelig velkommen. Kanskje vi får jaktet med bly i hagla neste romjul :roll::D

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen er interesser i å ta anvar for å lage en avstemming, samt sørge for at denne saken fremmes på neste årsmøte i NJFF, så får de min støtte.

 

Julefredninga er etter mitt syn noe meningsløst tull. Edruskapspolitikk alene er nok til at dette bør oppheves :mrgreen:

Det finnes i allefall ingen faglige argumenter for at den skal oppretholdes

 

Tradisjonene med å skyte julharen i Sverige er jeg mer enn lite sjalu på. Jeg prøver å ta den på lille julaften, men med familie, er det i ferd med å bli en dag der flere gjøremål skal presses inn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synes fredninga er flott jeg, da kan man jo ta en dram med god samvittighet mens man hører på den vakre beaglesangen i skogen, resten av jaktåret sitter man jo i heilspenn med hagla i fanget ;)

 

Johan

 

Det kan du vel gjøre likevel? Forskjellen er at du kan velge, det kan du ikke nå.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ja om det hadde kommet til avstemming om saken. Klarer utmerket å la være å jakte i romjula, men ser argumentet med å komme seg ut i friluft og drive med en sunn hobby. Om jeg hadde hatt tid, så kanskje jeg kunne gjort det sjøl og. Vet ikke hva slags argumenter som ligger til grunn for jaktforbud i jula. Er det for å gi dyra fred i en religiøs høytid? Så vidt meg bekjent er det lov å jakte på diverse arter i alle andre høytider og, feks rev i påsken (om den er før 15. april vel å merke). Er jo lov å drepe fisk feks, er ikke det dyr som fortjener fred i jula det da?

 

Er det kanskje for å beskytte folk som går tur i skog og mark på ski eller beina som skal skånes for vådeskudd? Da burde en vel forby all jakt hele året i så fall, for det er mange som går tur i skog og mark ellers i året og. Når ble en fotturist sist truffet av kuler fra jegere forresten?

 

Tviler på at samtlige jegere i hele landet ville jaktet i romjula uansett, så noe stort "problem" ville det ikke vært for folk som ikke er jegere. Men det hadde vært fint og hatt muligheten om den var der. :) Finnes det andre hobbyer som er ulovlige i romjula?

Link to comment
Share on other sites

julefredningen bør fjernes. helt enig i det. og det sier jeg som kristen! det er ikke noe som e "lovpålagt" av kristendomen å ha en julefredning! kan selv godt tenke meg å da på jakt i romjula, men siden jeg er bortreist hver jul blir det ikke noe stor fristelse for meg ... signerer glatt et opprop om fjerning hvis noen lager et slikt.

Link to comment
Share on other sites

Og når julefredninga først skal oppheves, så synest jeg at fartsgrensene på veien og kan oppheves. Det går så treigt mellom julemiddagene. Fri fart er tingen. Se på Tyskland

Alkoholservering kan det bli hele døgnet og. Da slipper vi jo å stå i Taxikø å lage kvalm midt på natta. Ikke alle skal hjem samtidig.

Vi kunne jo økt alkoholgrensa og. Fra 0,2 som den er idag til 1,0. Da kan vi jo få noen glass på julebordet uten at det er ulovelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...