Jump to content

Villreinjakta 2008


7 mm Rem Mag

Recommended Posts

  • Replies 363
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da vil jeg, på åpent forum, få gratulere min jaktkompis, Dr Balder, med et godt skøtt og en fin bukk!! :wink:

 

Takker for det du :) , og takk for en meget trivelig tur til deg, Skautussa og Kjell.

Selv om det var lite rein i området, hadde vi en meget trivelig uke på fjellet.

Som Buster`n skriver så var jeg heldig å få "taket" på en bukk 8)

Her følger noen bilder:

 

Båttur over Møsvann

normal_Argehovd_2008_001_%28Medium%29.jpg

 

Slottet vi bodde på

normal_Argehovd_2008_014_%28Medium%29.jpg

 

bukken blei spotta i venstre kant av snøfonna....1100 meter borte

normal_Argehovd_2008_022_%28Medium%29.jpg

 

Etter en lang omvei og en spennende ansmyging kom jeg inn på passe hold....PANG.....her ligger`n

normal_Argehovd_2008_023_%28Medium%29.jpg

 

her sto`n når det smalt

normal_Argehovd_2008_035_%28Medium%29.jpg

 

Bikkjene må bort å ragge litt....spennende for Dollie, første viltet hun er borti

normal_Argehovd_2008_025_%28Medium%29.jpg

 

Hjelp er tilkalt, og vi tar en matbit før bæringa begynner

normal_Argehovd_2008_043_%28Medium%29.jpg

 

Det obligatoriske trofe bildet

normal_Argehovd_2008_039_%28Medium%29.jpg

 

Nok en gang TUSEN TAKK for turen, og håper vi kommer oss opp igjen etter de siste dya vi har kort på

Link to comment
Share on other sites

Kom heim fra ein vellykka villreinjakt i går. Var framme i Kvikne søndag kveld. Hadde vert so heldig å fått kort på Forelhogna gjennom ein eg kjenner. Vi skulle bu i ei enkel og grei koie ved starten av grønntjønna.

 

Var med på reinsjakt fyrste gong i fjor på dovrefjell (snøhette øst), men da hadde eg ikkje kort sjølv, og var derfor veldig spent da eg ankom terrenget. Det viste seg å være bra med dyr i terrenget, og dei største flokkene var på omlag 150 dyr. Jakta viste seg å være vanskelig. Flokkane var urolige og trakk for det meste i feil retning av det vi håpte på.

 

Mandags morgen, og eg var klar for min fyrste reinsdyrjakt...med eige kort i sekken :lol: Vi var fire mann og bestemte oss for å dele oss i to grupper. Eg og John ville lengre inn i fjellet sjølv om det var nokre dyr ikkje langt fra koia. Vi gjekk nordover og inn over grønntjønndalen til ei koie 2,5 time fra koia vi låg i fyrste natta. Det viste seg å være ett bukketerreng. Enslige bukker gjekk over alt, og det var tydelig at dei so smått hadde starta brunsten. to og to bukker jaga på kvarandre i himmelsjå, og for ett syn det var :D

 

Dagen begynte å bli lang og vi bestemte oss for å gå opp på ein av toppane for å kikre før dagen var omme. Ei einslig simle blei oppdaga i kikkerten på ca 2 km rekkevidde. Vi bestemte oss for at eg skulle prøve meg, mens John guidet meg med radio. Da eg kom over kanten der vi hadde sett simla siste gangen, såg eg ingen dyr, og vi bestemte oss for at eg skulle trekke ned igjen. Plutselig får eg auge på dyret på ca 350 m. Ho gjekk og beita på ein liten haug. Eg begynte annsmyginga og når simla gjekk bak haugen, benytta eg sjansen til å småspringe bak steiner eg fann skjul. Etter mykje åling på magen hadde eg simla på ca 100m. Vinden var perfekt! Ho gjekk ein del høgdemeter over meg. Eg la meg ned og nytta sekken som annlegg. Nok ein gong gjekk ho bak kanten og ut av augesyn. Like etter kom John på radioen og sa at ho var på veg mot meg igjen. Brått ser eg geviret og etterkvart heile dyret kjem opp på kanten der eg håpte ho skulle dukke opp. Sikringa blei slått av og eg var klar. Simla gjekk rolig mot høgre for meg med heile breisida. Anlegget var perfekt og trådkorset fann bogen og trykkpunktet gjekk av seg sjølv. Ett perfekt avtrekk og en god følelse fulgte meg etter skuddet. Simla sto på bakbeina i eit par sekund før ho datt over ende. Eit perfekt lungeskudd, og min fyrste villrein var eit faktum. Gleden var ubeskrivelig. Der var ei ansmygning der alt måtte klaffe. Det viste seg i ettertid at det var ei lita fjorsimle på stusslige 24 kilo. Gleden var likevel stor. Da vi kom ned til koia hadde det starta å skumre. Etter ei god natt søvn fulgte 3,5 time gange fra koia og tilbake til hovedbasen.

 

Dette var ei opplevelse eg håper å få oppleve igjen. Har jakta hjort i ein del år, men reinsjakta var noke heilt spesielt :D

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kommet hjem fra 8 dager intensiv villreinjakt. Vi var 4 mann som jaktet i høyfjellet, mens 3 andre jaktet på "spøkelsesreinen" i skogen. Syv staute karer bodde første uka på ei nydelig seter ved Savalen, mens på søndagsformiddag dro alle hjem og jeg ble igjen alene :D . Beklager Stein, for at jeg har kalt Bete mindre koselig etter at det ble vann og strøm :lol: .

 

Reinsjakta i Knutshø er krevende, og i Tynsets del også veldig væravhengig. Det var fin vind i forkant av jakta og det sto noe dyr inne i starten. I all hovedsak bukker i forskjellige varianter. Hadde ikke gått mer enn 10 minutter fra bilen første morra`n før jeg så gevir i siluett på en åsrygg en bit unna. En bukkeflokk som etterhvert trakk unna. Fikk også kontakt med to store bukker litt lenger utpå dagen og en enslig en etter det igjen. Bare tilfeldigheter som gjorde at det ikke ble skutt.

 

Andre dagen satt to av oss å så på en bukkeflokk som gikk i den østre armen til Marsjøfjellet, mest sannsynlig den flokken som Tron skjøt i fra. For oss er dette feil side av grensa. Det er jo i Tynset kommune, men i reinsjaktsammenheng er det i Folldal. Skjønn det den som kan :) . Etterhvert trakk vi opp i Grønhøa og møttes der. Mens vi satt og spiste kom en enslig bukk trekkende over nordtangen på høa og gikk ned i kvolvet mellom Grønhø og Rundhø. I Knutshø kommer sjelden sjansene på løpende bånd så man må utnytte de sjansene man har. Jeg satte etter, men bukken rundet på østsiden av Rundhøa og da måtte jeg vinne høyde for å få oversikt og kontroll på vind. Jeg fant igjen bukken som tok siesta i østhellinga på Rundhø. det var vanskelig vind og jeg tok en råsjans ved å stille innpå ovenfra og ned med sidevind. Håpet at vinden skulle være så stabil at den tok med seg min blomsterlukt langs lia over bukken. Dette funket og jeg kom meg inn på rundt 100 meter. Jeg brukte den store stein i bildet som følger "aktivt" når jeg stilte innpå. Dette var siktebildet mitt (har i etterkant satt sekken der bukken lå for å kunne ha noen mimrebilder, jeg var selvfølgelig tom for strøm dagen jeg skjøt :) ):

 

1219870583.jpg

 

Bukken lå og duppet av så det var bare å avvente. I 20 spennende minutter lå jeg i stilling. Plutselig kjente jeg en god trekk i nakken og instinktivt vippet jeg ned sikringen. Reaksjonen fra bukken lot ikke vente på seg. Blomsterlukta nådde bukkenesa og den sperret opp øynene, dreide hodet i min retning og jeg følte den tittet meg rett inn i blåøyet (et stort et siden jeg tittet på den igjennom kikkertsiktet :lol: ). Vips så var den på bena og trådkorset fant bogen. En 185gr Lapua i 30.06 forlot løpet i drøy fart. Jeg så ikke antydning til skuddreaksjon og bukken ble et lite øyeblikk borte bak den store steinen før den dukket opp til venstre for den. Ingen sjanser å ta så en ny Lapua klasket inn i bukken denne gang på motsatt bredside. Nå så jeg tydelig treff og bukken segnet om. Jeg lå og siktet mellom ørene en liten stund til det ble stille. Gikk de 50 meterene tilbake etter sekken, ruslet rolig bort til bukken og måtte melde i fra til de andre karene at jeg trengte bærehjelp :mrgreen: . Begge skuddene satt som "kryssild" i bogen. Åh for en ubeskrivelig følelse det er å kunne betrakte et felt dyr og skjære i kortet. Utrolig fornøyd med at en har lykkes, men samtidig også litt vemodig over å felt et så majestetisk dyr som reinsdyra tross alt er.

 

1219871480.jpg

 

1219870222.jpg

 

Slaktinga gikk greit unna og Knutshø har som kjent et godt veinett så det ble ikke så veldig lange børen ned til bilen. Halvannen til to timer er en fin tur.

Men en styrkepris med snus må man ha:

 

1219870280.jpg

 

Takk for bærehjelpen karer :mrgreen: .

 

1219870318.jpg

 

Dessverre ble det ikke flere dyr på oss den første uka selv om vi var nærme ved et par anledninger. De fire dagene jeg ruslet rundt alene så jeg kun et par enslige storbukker. Det var såpass med handtering nord for oss første uka at dyrene trakk unna. Jeg hadde håpet på at det skulle sige inn noen dyr utover, men jeg fant ikke de rette dyra. Fikk i etterkant vite at det hadde trukket 200 dyr over Marsjøfjellet på tur sørover på søndag.

 

Men, det er fortsatt muligheter og det blir en tur opp igjen mot slutten av jakta.

 

Grattis til alle som har felt dyr, og spesielt til Tron som skjøt på Marsjøfjellet. Det var stas.

 

 

 

 

Tok seg ut på veggen også denne.

 

1220556194.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi var ute langt sør. intet å se. hører dog at det observeres brukbart med dyr på austheia.

 

Fredning er nok lurt. men hva hjelper det. er jo sykt med turister i heia, takket være hyttene og veiene som bygges.

 

men nok om det.

 

håper det tar seg opp...

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt helt enig ang turister og hytter, selvom jeg har sett mindre folk i heia i år enn for noen år siden. Og den helt ville hytteutbygingen i randområdene har heldigvis stoppet litt opp pga renta. La oss håpe renta fortsetter å stige :roll:

Men jeg mener en fredning er på sin plass, det er lettere å argumentere mot hytteplaner og turistforeningens stier dersom folk faktisk ser ett og annet reinsdyr. Slik det er nå er det mange som tror stammen er helt borte, og som ikke protesterer når kommunene turer fram som de vil. SVR må være det beste eksempelet så langt på at såkalt "lokal forvaltning" av verneområder ikke fungerer. Hjelper lite med lokal forvaltning når halve kommunestyret har interesser i utbygning.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en flott telefon tidlig i formiddag. Først så ringte Nemi og spurte om hvor stor en bukk under 50 kg er i geviret, ikke lenge etterpå fikk jeg en ny telefon fra Nemi, da hadde hun skutt en liten bukk. Kjempeflott Nemi. gratulerer, regner med at historien med bilder kommer på nett, hun jakter ikke i det letteste terrenget mht. rein..

 

Hun driver vel nå og bærer kjøtt tenker jeg.. :D

Link to comment
Share on other sites

Hallå villreinjegere!

 

Lurte på hvilken erfaring dere har med å skyte bukk seint i jakta? Dette gjelder hardangervidda, da det er der jeg jakter sjølv. Har sjølv fått tak i et bukkekort nå og skal ut til helga. Jeg veit tommelfinger regelen her sier at "storbukk" ikke bør skytes etter 10 sept. Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

"Jeg drømte at du finner rein i dag" sa Terje før jaktdagen startet. Hadde det enda vært så vel!

Å jakte villrein i dette terrenget er ingen lett oppgave, terrenget omfatter alt fra snaufjell til store myrområder og det ER faktisk en grunn til at skogsrein kalles "spøkelsesrein" :wink: Den har tusenvis av gjemmesteder og når den aller nådigst viser seg fram gjelder det å være våken.

 

Vi er heldige å bor i nærheten av store jaktområder, og det har blitt mange, lange turer etter reinen. Uten resultuat - håp og spenning har gått via frustrasjon til innbitt viljestyrke. Den reinen skal finnes! Også denne dagen var området tilsynelatende tomt. Etter å ha søkt gjennom terrenget der jeg har sporet mest, har jeg egentlig tenkt å snu for å jakte gjennom et annen del av terrenget. Jeg fikler litt med kikkerten, søren som den dugger altså. Og dermet eksploderer krattet 30 m unna og ut stormer en diger bukk. Før jeg rekker å si amen er rifla på plass og sikringen av. Nei, denne reinen er for stor for mitt "fritt dyr under 50" kort. Men jeg har hvertfall sett rein, og med økt motivasjon rusler jeg tilbake. Etter å ha passert et høydedrag, ser jeg en skygge og rekker å gjemme meg i en busk før to rein til kommer ut på myra. Den minste ser lovende ut, men jeg er usikker. Jeg ringer villreinjegeren etter at de har passert, som svarer kontant og uten tvil hvordan en liten bukk skal se ut på hodet. Jaggu godt med eksperthjelp for en helt fersk reinjeger. :wink: Like etter får jeg vite at det er sett 6 dyr til i området, og jeg leker snikende ullteppe over neste høydedrag og får øye på den lille flokken gjennom et skogholdt. Jeg fortsetter, fast bestemt på å lage minst mulig lyd - men herregud da, er det mulig at pulsen kan være så øredøvende bråkete? Eller at krabbing i lyngen er så støyende.. Kikkerten som dingler så irriterende på brystet forsvinner og etter endel smyging kommer jeg i posisjon og får lagt an på en liten bukk som jeg har sett ut. Den går i bakken som om den var...ja nettopp, skutt. Resten av flokken finner det best å forlate området i en faderlig fart.

Jeg spurter fram og bukken ser meg i øynene og trekker sitt siste åndedrag i det jeg kommer fram. Jeg bøyer meg ned og klapper den myke pelsen - såså, det er over nå. Det blir ingen julepakker i år, Rudolf er død.

 

rein-anita.jpg

 

Etter vommingen får jeg beskjed om at Terje har fått tips om hvor han kan finne igjen flokken og klart å smyge seg innpå. Også han blir belønnet med en fin, liten bukk. Det blir selvsagt et helvete å få dyrene fram til farbar veg. Snørr, tårer og svette renner men med god hjelp av venner kommer vi fram. For å oppdage at frk. Flink Hansen har låst nøklene inne i bilen. Jaja, faren min kommer som en virvelvind innover fjellet med ekstranøkkel og vi rekker akkurat skoleforestillingen til dattera mi. "Husk å vaske hendene" sier fattern og jeg ser at jeg definitivt ikke er klar for catwalken. Life has it's ups and downs!

 

Rein-terje-1.jpg

 

16092008214.jpg

 

16092008207.jpg

 

Fornøyd vorseth med ekstra mye barter

16092008212.jpg

 

 

Terjes bukk

16092008213.jpg

 

Edit: lagt til bilder

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og du skriver virkelig bra om dagen!

Tusen takk!

 

Og takk for gratulasjoner! Jeg regner villreinjegerens kvalifiserte gjetninger som høyst troverdige, men slaktet blir ikke veid før i dag. Det ble ikke tid i går, men bukken ble godkjent. Den er riktignok ingen ungbukk som man sikter på å ta ut. Jeg hadde satt meg noen kriterier for hvilket dyr jeg skulle finne og jeg er meget fornøyd. En bukk på denne størrelsen er max uttelling etter min mening, og det like greit å spare de få simlene som går i dette området.

 

Forøvrig er terrenget Ringsaker jakt og fiskeområde, med overgangsavtaler med tilhørende områder. Bukken ble felt med Browning A-bolt .308, og Federal Fusion 150 grs gjorde jobben på en upåklagelig måte.

 

Gratulerer til alle som har fått dyr! :D

Link to comment
Share on other sites

Det kan du trygt si Nemi, noe mere ut av fritt under 50 kg kortet er det vanskelig å få.

 

disse bukkene her går under det vi i Rondane Nord kaller kluftbukk (skal danne kluft i gevirkrona, øvrige tagger skal ikke overstige 5 cm), disse ligger på 40kg + og er normalt 2,5 år gamle, det felles også returbukk på kluftbukk kortet disse er gamle og veier rundt 70 kg slaktet

Link to comment
Share on other sites

Endelig lykkes det å finne dyr i Setesdal Vesthei :D Ble en bukk på 60 kg. Var 4 store bukker i flokken, men sjansen var i ferd med å glippe, så jeg tok ikke sjansen på å vente. Har bært kjøtt i ett døgn med unntak av 6-7 timer søvn i ei bu. Bilde kommer.

 

Gratulerer så mye. Hvor på heia var dette?

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat fått tilbud om å sette navnet mitt på 3 kort i nordre del av Sølnkletten, takket selvfølgelig ja men har ingen forhåpninger. Det er meldt søravind i alle fall ei uke til og har vært det i en måned allerede. Kort: fritt < 50kg, simle og kalv.

 

Er det noen som har observasjoner nord i Sølnkletten :?: Har ikke jaktet der tidligere men kjenner området.

 

Ellers så har jeg fått meg fin småbukk og en kalv i år. Simla fikk jeg ikke tak i pga sykdom siste jaktuke (meg altså). Bukken falt for en hjemmerullet 180 gr Nosler Accubond på ca 200 m etter 1,5 timer med stilling i ur. Dyret ble observert liggende alene og lå rolig helt til jeg var 45 sek unna å ha kommet meg i posisjon. Den reiste seg uten å ha sett meg (som manglet 70 cm åling frem til et godt anlegg), men ble stående såpass lenge at pulsen kom ned på akseptabelt nivå og jeg fikk satt et skudd jeg kunne være sikker på. Dyret falt i det ny patron var kammret og siktebildet innhentet igjen.

 

Debuterte som hjemmeruller i år og syntes egentlig at det var fordømt artig å se at patronene presterte slik jeg ønsket med tanke på terminal ballistikk, presisjon og hold.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat fått tilbud om å sette navnet mitt på 3 kort i nordre del av Sølnkletten, takket selvfølgelig ja men har ingen forhåpninger. Det er meldt søravind i alle fall ei uke til og har vært det i en måned allerede. Kort: fritt < 50kg, simle og kalv.

 

Er det noen som har observasjoner nord i Sølnkletten :?: Har ikke jaktet der tidligere men kjenner området.

 

Ellers så har jeg fått meg fin småbukk og en kalv i år. Simla fikk jeg ikke tak i pga sykdom siste jaktuke (meg altså). Bukken falt for en hjemmerullet 180 gr Nosler Accubond på ca 200 m etter 1,5 timer med stilling i ur. Dyret ble observert liggende alene og lå rolig helt til jeg var 45 sek unna å ha kommet meg i posisjon. Den reiste seg uten å ha sett meg (som manglet 70 cm åling frem til et godt anlegg), men ble stående såpass lenge at pulsen kom ned på akseptabelt nivå og jeg fikk satt et skudd jeg kunne være sikker på. Dyret falt i det ny patron var kammret og siktebildet innhentet igjen.

 

Debuterte som hjemmeruller i år og syntes egentlig at det var fordømt artig å se at patronene presterte slik jeg ønsket med tanke på terminal ballistikk, presisjon og hold.

 

Lite dyr i nord-området nå ja, men hørte nylig noe rykter om en flokk i Alvdal. Det er alltids dyr der, men jakta er ikke direkte enkel.

Har vært i sentrale områder i Sølnkletten idag, og fant en bukkeflokk på 18 dyr. Men holdt tilbake skuddet, var våt og kald, låg å sikta på dei ei stund, men hele kroppen skalv pga. kulden og det var umulig å holde siktet i ro. Det var på nippet, men var uforsvarlig å skyte rett og slett. Godt å komme inn i varmt hus att nå.

Men kom ikke tomhendt ned fra fjellet. Trakka rett oppi et rypekull og jammen kræsja ikke to ryper i fluktpanikken, og den ene datt ned og landa rett foran meg. Det tok meg 2 sekunder å kaste meg over ho og fangsten vart med heim. :D Litt av ei jegerhistorie!

Link to comment
Share on other sites

Ingen drapsbilder denne gang, men noen stemningsbilder kan jeg legge ut. Var en tur oppe i Knutshø igjen og hadde en helt rå dag på lørdag. Hang i hælene på 200 dyr i 6 timer. De var på jevnt trekk og stoppet aldri lenge nok til at jeg kom skikkelig innpå før skytestopp kl.18. Men jeg så kalver som lekte og storbukker som slåss! Det var en vanvittig opplevelse.

 

1221913669.jpg

 

1221913725.jpg

 

1221913814.jpg

 

1221913955.jpg

 

1221914028.jpg

 

1221914094.jpg

 

1221914149.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke å ødelegge stemninga her, men personlig begynner jeg å bli lei av reinsjakta. I løpet av åra har jeg opplevd veldig mye styr og irritasjoner over jegere som flyr som harabikkjer og gjeter flokken, stygg skyting og stressa jegere. Nå tror jeg jaggu jeg skal la rein være rein noen år. Jeg har nok sagt det før, men nå tror jeg kanskje det blir slik. :(

 

Hilsen grinebitern

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke å ødelegge stemninga her, men personlig begynner jeg å bli lei av reinsjakta. I løpet av åra har jeg opplevd veldig mye styr og irritasjoner over jegere som flyr som harabikkjer og gjeter flokken, stygg skyting og stressa jegere. Nå tror jeg jaggu jeg skal la rein være rein noen år. Jeg har nok sagt det før, men nå tror jeg kanskje det blir slik. :(

 

Hilsen grinebitern

 

Jeg har sjelden opplevd det du prater om. Av en enkelt årsak: Jeg styrer unna hovedflokkene eller storflokkene. Mot slutten av jakta må man kanskje tillate seg å jakte litt på disse, men det går fint an å jakte rein uten å følge strømmen.

 

Men jeg kan fortelle en irritabel situasjon fra i år. Det er jo så mye hemmelighetsklammeri om sett rein at det er nifst. De som driver lagsjakt med radio nevner aldri stedsnavn. "Jeg sitter litt øst for toppen ved siden av den bekken jeg satt ved i går" :lol: . Det er latterlig, men også forståelig. Men, jeg fulgte ihvertfall en flokk på 200 dyr lørdagen som var. Jeg var helt alene på denne flokken. Etter skyteforbud kl.18 så jeg flokken gå til ro. På tur tilbake til bilen traff jeg på en kar som var på årets første reinstur. Han spurte om jeg hadde sett noe og jeg sa som det var at en flokk på 200 dyr hadde slått seg til ro ikke langt fra setra han skulle bo på. Her fikk han det servert på sølvfat og skjøt faktisk simle og kalv fra den flokken morgenen etter. På mandag traff jeg samme karen igjen og spurte om han hadde sett flokken. Ja, det hadde han gjort. Stille. Skjøt du da? Ja, det hadde han gjort. Stille. Hva da? Simle og kalv. Stille. Hvor dro flokken etterpå? Njaaaa......så dro han lenge på det og strakk armen i en retning. Den veien liksom. Ok :D . Klarte du å telle antallet? Tja, 20 kanskje. Stille.

 

Ærlig talt. Når man får førstehånds informasjon om hvor det er dyr fra en annen jeger så går det da for pokker an å gi litt tilbake! Dette irriterer meg så grenseløst. Neste gang jeg kommer bærende med gevir på sekken og kjøtt nedi og noen spør så skal jeg svare: Hakke sett ei kløv!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke å ødelegge stemninga her, men personlig begynner jeg å bli lei av reinsjakta. I løpet av åra har jeg opplevd veldig mye styr og irritasjoner over jegere som flyr som harabikkjer og gjeter flokken, stygg skyting og stressa jegere. Nå tror jeg jaggu jeg skal la rein være rein noen år. Jeg har nok sagt det før, men nå tror jeg kanskje det blir slik. :(

 

Hilsen grinebitern

 

Kjenner ikke igjen noe av det du beskriver, heldig vis.... :wink:

Men har sef hølrt andre beskrive det samme... :?

Men mye skyldes sikker hvor jeg/vi jakter. Vi vet som regel ca hvor mange jegere som er i terrenget, vi er heldige og bortsjemte tror jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid gjort det samme - styrt unna jegerhopene. Resultatet har ofte vært at jeg har måttet bære kjøtt i dagevis :D

Men de siste årene virker det som flere har begynt å gjøre det samme. Der inne hvor man bare en sjelden gang møtte folk før om åra, har det de siste årene vært en god del jegere. Jeg vet ikke jeg, kanskje det rett og slett ER flere jegere? Eller kanskje nye jegere er villige til å gå mer? Ikke vet jeg, men jeg vet i hvert fall at det føles trangere der oppe.

 

Eller kanskje jeg bare er blitt mer grinete med åra :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid gjort det samme - styrt unna jegerhopene. Resultatet har ofte vært at jeg har måttet bære kjøtt i dagevis :D

Men de siste årene virker det som flere har begynt å gjøre det samme. Der inne hvor man bare en sjelden gang møtte folk før om åra, har det de siste årene vært en god del jegere. Jeg vet ikke jeg, kanskje det rett og slett ER flere jegere? Eller kanskje nye jegere er villige til å gå mer? Ikke vet jeg, men jeg vet i hvert fall at det føles trangere der oppe.

 

Eller kanskje jeg bare er blitt mer grinete med åra :D

 

Jeg vil tippe du er blitt mer grinete med åra for jeg vil neppe tro at jegere er villige til å gå mer :lol: . Det er ihvertfall stikk i strid med all annen pekende pil i samfunnet når det gjelder fysisk aktivitet. :roll: .

:mrgreen: Bare for å si det, jeg har jobbet mange år på et treningssenter og der har kundene klaget over dårlig parkering. De måtte gå 100 meter ekstra pga liten parkeringsplass. Det er fælt å måtte gå 100 meter ekstra når du skal inn å trene!

 

I Folldals del av Knutshø er det mange begrensninger. Man må være 300 meter unna egen bil før man kan skyte, og det er parkeringsforbud på endel veistrekker hvor reinen har faste trekk. Det ER en grunn til at disse reglene har kommet. Far min som har jaktet i området i mange år fortalte her om dagen historier om akkurat noen av disse trekkene før forbudene kom. Var visst helt kaos med rein som sto og "stanget" mot biler og greier. Han fortalte en historie om en flokk på 600 dyr som sto slik med biler langs veien og jegere i bakkant. Til slutt tok et dyr en sjans over mellom to biler og resten av flokken fulgte etter som perler på en snor èn og èn. Det må ha vært et skue :mrgreen: . Nei, takke meg til strenge regler for en mest mulig sikker, fornuftig og human jakt.

Link to comment
Share on other sites

Lite dyr i nord-området nå ja, men hørte nylig noe rykter om en flokk i Alvdal. Det er alltids dyr der, men jakta er ikke direkte enkel.

 

Har vært i sentrale områder i Sølnkletten idag, og fant en bukkeflokk på 18 dyr. Men holdt tilbake skuddet, var våt og kald, låg å sikta på dei ei stund, men hele kroppen skalv pga. kulden og det var umulig å holde siktet i ro. Det var på nippet, men var uforsvarlig å skyte rett og slett. Godt å komme inn i varmt hus att nå.

 

Men kom ikke tomhendt ned fra fjellet. Trakka rett oppi et rypekull og jammen kræsja ikke to ryper i fluktpanikken, og den ene datt ned og landa rett foran meg. Det tok meg 2 sekunder å kaste meg over ho og fangsten vart med heim. :D Litt av ei jegerhistorie!

 

All honnør. Jeg velger å tro at du fikk rypa som premie for god jaktmoral. Godt å høre slike historier og ikke bare sagn om styggskyting. Har aldri hørt om fugl som krasjer i lufta før. Måtte vært litt av et skue. :D

 

Tok meg en tur opp i Sølenkletten på lørdag men så ikke no. Hadde sett meg lei på skogsrein så søndag fikk jeg meg et simle- og et kalvekort på Tynset grunn i Knutshø. Reinen sto i Tostenkollen og jeg satt på grensa i Lågia uten å se noe.

 

Det var snakk om å forlenge jakta i Sølenkletten pga horribel avskytning? Størrelsesorden 20 % :shock: . Er Det noen som vet mer om dette?

Link to comment
Share on other sites

Er samme problemet her i Gudbrandsdalen også.

Nå en uke før reinsjakta slutter her, ligger fellingsprosenten på litt i overkant av 50 %.

Før om årene har den vært oppe i 70%, så oppsynet er fortvilet over den lave fellingsprosenten.

Grunnen til dette er rett og slett for at folk ikke orker å gå!

 

Bruker selv ikke jaktradio ellr tips fra andre. Det beste er å komme seg opp om morgenen, og komme seg inn i terrenget!

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv ikke jaktradio ellr tips fra andre. Det beste er å komme seg opp om morgenen, og komme seg inn i terrenget!

 

Tar gjerne med meg en jaktradio eller et tips, men jeg baserer meg på å jakte på småflokker og mindre hoper med dyr. Jeg går lengre enn de fleste og får ofte felle dyret uten at jeg blir presset av andre jegere. Resultatet er at jeg aldri har måtte skyte et skudd jeg ikke har vært sikker på. Jeg er sikker på at skadeskytingsprosenten øker jo nærmere skuddstedet er en bilvei.

Link to comment
Share on other sites

Er samme problemet her i Gudbrandsdalen også.

Nå en uke før reinsjakta slutter her, ligger fellingsprosenten på litt i overkant av 50 %.

Før om årene har den vært oppe i 70%, så oppsynet er fortvilet over den lave fellingsprosenten.

Grunnen til dette er rett og slett for at folk ikke orker å gå!

 

Bruker selv ikke jaktradio ellr tips fra andre. Det beste er å komme seg opp om morgenen, og komme seg inn i terrenget!

Lå oppe på Ringebu i helgen etter rype (fikk ikke reinskort i år) og jeg kan underskrive på det du sier. Snakket med viltoppsynet og han sa det hadde vært vanskelig de to første ukene på grunn av været og nå er det mye problemer mellom rype- og reinsjegerne naturlig nok. Det ble ikke bedre av at reinen stod sør i terrenget og der er det jo nettopp mest rypejegere og fotturister også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg elsker villreinjakta, det finnes ikke noe bedre enn å labbe ivei innover fjellet, komme seg lengst mulig vekk fra alle andre jegere, og å få lov til å være i fred med reinen, tror jeg manglet en kalv en gang på "kvota mi" den har dog variert fra 1 til 6 dyr.

 

Om å gjøre å smi mens jernet er varmt som det heter,

 

Nå er det jo slik at enkelte områder er vanskeligere å jakte i enn andre, F.eks Snøhetta vest er ikke av de letteste, på Oppdal kaller de denne siden for spreksiden, mens Knutshøi sida kalles latsia.

 

Første gangen jeg jaktet rein i 1977 var jeg harabikkje jeg også, trodde nok at jeg skulle klare å løpe ihjel dem, ettersom jeg har blitt eldre og litt latere, har og erfaringen kommet snikende innover meg også.

samt lokalkunnskapen som er A&O, nå finner jeg trekkrutene og plasserer meg slik at jeg har kontroll over disse. Men jeg kvier meg ikke for å gå ei mil eller to heller.

 

Selv så har jeg jaktet i alle disse områdene, og stortrives i dem, men favorittene mine Må bli Rondane Nord, Skjåk sør, forollhogna, og skjåk Nord og Snøhetta Øst.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo slik at enkelte områder er vanskeligere å jakte i enn andre, F.eks Snøhetta vest er ikke av de letteste, på Oppdal kaller de denne siden for spreksiden, mens Knutshøi sida kalles latsia.

 

Nuvel, Knutshø har et bredt og godt veinett, det er sant. Men jeg har da over 20 mil til fots i fjellheimen under jakta der oppe i år. Og det er tross alt sprek rein man jakter på der :D .

 

Skal man dra begrepene lat og reinsjakt sammen, noe jeg i utganspunktet er i mot :lol: , så vil jeg nok si at Hogna og Rendalen passer best for latmannsjakt :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Blir i alle fall en helg til med jakt på meg ute i starten av oktober. Tett på to mnd med reinsjakt :D Lovte både sjefen og madammen at det bare skule være to uker :lol: Har jo ikke vett til å takke nei når fellingsprosenten fører til forlengelser og korta blir gitt bort av slitene jegere.

 

Hadde vært en opplevelse med sporsnø og vintercamo.

Link to comment
Share on other sites

Ble endelig belønnet for strevet igår - på en dag så vakker som bare den norske fjellheimen kan fremvise. Etter to tidligere turer med tåke og 20 meter sikt kom alt på en gang. Kåte storbukker, forvirrete småbukker og simler som prøver å komme seg i dagleie for atter igjen å bli forstyrret av bukkene. Er det rart vi elsker dette landet...

 

006.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...