Jump to content

Diverse spørsmål ang langholdsskyting.


rabbern96

Recommended Posts

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

.308w

 

The .308 is by far the most popular sniping round, and for good reason. The .308 is not punishing to shoot, has excellent terminal ballistics, behaves predictably in the wind, and is consistent. While there are quite a few rounds that outperform the .308 in ballistics, there are few, if any, that perform as consistently as the .308.

Link to comment
Share on other sites

.308w

 

The .308 is by far the most popular sniping round, and for good reason. The .308 is not punishing to shoot, has excellent terminal ballistics, behaves predictably in the wind, and is consistent. While there are quite a few rounds that outperform the .308 in ballistics, there are few, if any, that perform as consistently as the .308.

 

skrevet av en amerkinaer som tror at europeiske kalibre er helt bak mål.

For all del .308 er bra... men til trådstarters bruk er nok 6,5 x 55 optimalt. Alternativt den fine hybriden .260 win, som er .308 klemt ned til 6,5 :D

Link to comment
Share on other sites

hei hva er en ordentlig langholds patron god for 1200m/s

 

Mener du 1200m/s i utgangshastighet?

Da er vel alle de nevnte kalibre ganske langt unna vil jeg tro..

Vil forøvrig tro at både 6,5x55 og 308 er gode patroner, men jeg har aldri sett noen av de jage kuler ut i 1200m/s.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den skyhøye utgangshastigheten ikke er et absolutt krav, ville jeg sett på 6,5-06.

Har selv dette kaliberet, og er veldig fornøyd.

 

Kuler og hylser er det veldig bra tilgang på (3006 hylser) og de er også relativt billig.

Man kan også bruke rimelige kruttsorter.

 

Det negative er vel at man ikke får kjøpt ferdig ammo, og at løpet har relativt kort levetid.

Om dette er et bedre valg enn de andre kandidatene her, har jeg ikke nok erfaring til å påstå, men en god kandidat er det absolutt.

Link to comment
Share on other sites

tror det kansje blir så min kamerat kjøper en av kalibret 6,5x55 som har rimlige patroner altså rundt 10kr som man får kjøpt ferdig som jeg har forstått?

men han er ikke sikker på om han skal kjøpe mauser eller hva det skulle være så foresten du kjempe fine stokker på finn.no i sta til ca 2399 og 4100kr.

bare litt olja og lakk på den ene kjempe fin.

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 blir nok bra men til langhold sprekker nok budsjettet kraftig, har han tenkt å strekke holdene endel så ryker budsjettet på bare kikkert og montasjer, egentlig blir vel budsjettet i minste laget for en brukbar kikkert :)

 

Til jakt og papir/gong ut til 300m kan en nok komme innenfor budsjett med noe brukt, en dedikert langholdsrigg blir det nok ikke.

 

Det er alltids mulig å oppgradere optikk/montasje senere :)

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha seg ett gullkaliber til dette bruket hadde nok jeg valgt 22-250, da lader man seg lett over 1200m/s streken.

jeg har en remington børse i dette kaliberet og sittende med annlegg så skyter jeg på klistrelappene på 100 metern, ut til 300 meter er dette kaliberet midt i blinken (har ikke testet lengre hold)

soper du over forskjellige våpenbutikker langs det store landet vil du helt sikkert finne en slik en til en fin pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo bare helt nødt til å anbefale 6.5x65RWS. Man tar hvilken som helst rifle i 6.5x55, betaler 500,- for en brotsje jobb, og vips, så har du ei børse som skremmer ut ei 140 grains kule rundt 990-1000 m/sek med 68-70 cm løp og 1-9 vridning.

 

Hylser er lett å få tak i, koster ca 8 kr stk, og du kan lade med N15 krutt, som er helt ok i pris. Ladningene ligger mellom 56-58 grain, avhengig av kammer og trykk, varierer vel litt fra våpen til våpen. Har skutt 29 hjorter med dette kaliberet i år, knall og fall på samtlige på avstander fra 3 meter til over 300.

 

Har skutt på 60x40cm stålskive på 1300 meter, med bra resultat. Med ei Berger VLD 140 grain kule, ser jeg for meg at man kan "knerte" vilt opp til hjort's størrelse på 1000 meter. Ikke at jeg vil anbefale dette, men potensialet ligger der. Dette kaliberet vil jeg tro utklasser både 6.5-06 og 6.5-284. Iflg Berger er 6.5x65RWS veldig synonymt med .264 WinMag, men jeg har ikke sett spekken på dette kaliberet, så jeg aner ikke. De skyter iallefall hjort i USA på over 1000 yards med det kaliberet.

 

Jeg har et nytt løp i bestilling i disse dager, og skal poste både video link og annet når det er montert, og jeg har fått avfyrt noen runder. Da skal vi se om jeg kan strekke 60x40 plata til 1500 meter.

 

Om penger ikke var et tema, hadde vel det ultimate vært en 6.5 Weatherby Magnum. Dette kaliberet har de skutt Elk med på over 2600 yards i USA, og skulle vel velte en rev på de aller fleste hold under dette ;)

Link to comment
Share on other sites

Om penger ikke var et tema, hadde vel det ultimate vært en 6.5 Weatherby Magnum. Dette kaliberet har de skutt Elk med på over 2600 yards i USA, og skulle vel velte en rev på de aller fleste hold under dette ;)

 

Å jøye meg! Nå skal vi se,et 140 grains jaktprosjektil sendt avgårde mot en Elk på 2376 meter. Et jaktprosjektil med langt fra de beste ballistiske egenskaper som hvis du er uendelig heldig og treffer ville ha gått subsonisk med de følger det har ca 600 meter tidligere. Den ville nok ikke ekspandert særlig bra og det ville nok arte seg likedan å prøve å felle en voksen elg på 50 meter med salongrifle.

Det er ofte påkrevd å være litt mer enn en smule kritisk til hva en kommer over i amerikansk våpen/jaktpresse.

Link to comment
Share on other sites

Her sett på denne tråden en stund, og føler grunn til å minne om at det er skrevet mye fornuftig om langholdsskyting på dette forumet før.

 

Om langholdsskyting, F-class, BR 500-600-1000, noen gang blir en konkurranseform her i Norge, så lurer jeg på hvilket kaliber som vil komme opp som det mest vanlige :wink: ?

Dette er jo tilfelle i USA. De bruker ikke 22-250 eller Wby. Mag. for å si det slik. selv om 1:7-8" 22-250 og 8Amax/90Berger vil være en meget konkurransedyktig kombinasjon Helt til du skal trene litt...

 

Treffe noe på langt hold = trening! Trening = masse skyting og spekulering over hvorfor en traff eller ikke.

 

Å vite litt om hva som skjer der ute mens kula er underveis hjelper litt, iallefall til å forstå hvorfor en bomma. Anbefaler alle å lese seg opp. Det står endel fornuftig på nettet, av f.eks. Zak Smith eller vår egen "Roe". Det er ikke tull det den mannen sier, selv om det kan høres kjedelig ut for noen :wink: Søk!

 

Det er svært få, om noen kalibere som er så all round egnet til slik skyting som 6.5x55. DFS sitt feltprogram er langholdsskyting på sitt beste og både det og 6.5x55 er designet rundt problemet, treffe noe på et godt stykke hold.

 

All round er det også forbasket få rifler som er bedre egnet enn DFS Saueren 200STR. Skal det være billig, så har iallefall jeg hatt mye glede og læring av en gammel M67 "DFS -mauser". De er ikke konkurransedyktige i DFS, mest pga ladegrepet, tildels presisjon, men og pga. at det koster dobbelt så mye å bytte løp, og trening = bytte løp. Men så koster en god brukt en mindre enn et Sauerløp..

 

Men, Enhver litt tung, presis, velskytende rifle som kan sende ut kuler i .224, 243/6mm, 6.5mm, 7mm, 270, 300/308, eller 338 er omtrent like godt egnet til selve det å treffe. Det er stort sett de kalibrene en får mange gode kuler i. Virkning i målet er seff. større jo større høl

 

 

 

 

K

 

PS

Dette kaliberet har de skutt Elk med på over 2600 yards i USA

En 140JLK VLD (glatteste 6.5kula som er lagd) i 1025m/s, kommer til 2600yds etter nesten 6 sekunder, i 260m/s. Ville være som å skyte med en vassent ladd .38 Spl. 6x energien i et .22LR prosjektil, DELTA, men poenget er ditt.

Verstingene der borte pusler rundt 1100-1300 yds, og på varmints @ 15-1600, utover det er det noen få som har landet noe i hue på præriehunder etter en formiddag med skyting inn i en "dogtown". 2600yds krever et sikteoppslag på godt og vel 2 grader, ikke mils, og ikke moa, grader. 1m/s vind er 3m vindavdrift, og spindrift er meteren, Coriolis flytter ting både i side og høyde...

Det er lite eller ingenting som sender ei 6.5 kule ut fortere enn 6.6-284 eller 6-5x68, kruttgassene skal også ut.

Link to comment
Share on other sites

Om penger ikke var et tema, hadde vel det ultimate vært en 6.5 Weatherby Magnum. Dette kaliberet har de skutt Elk med på over 2600 yards i USA, og skulle vel velte en rev på de aller fleste hold under dette

Å jøye meg! Nå skal vi se,et 140 grains jaktprosjektil sendt avgårde mot en Elk på 2376 meter. Et jaktprosjektil med langt fra de beste ballistiske egenskaper som hvis du er uendelig heldig og treffer ville ha gått subsonisk med de følger det har ca 600 meter tidligere. Den ville nok ikke ekspandert særlig bra og det ville nok arte seg likedan å prøve å felle en voksen elg på 50 meter med salongrifle.

Det er ofte påkrevd å være litt mer enn en smule kritisk til hva en kommer over i amerikansk våpen/jaktpresse.

 

Ingen som påstår det er gjort med 140 gr jaktkule

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6.5x55 er desidert det beste alternativet. Kulene som brukes og fås kjøp ferdigladd (går ut fira at kameraten din ikke skal lade selv med det første) er gode og duger selv på lange hold.

.308 mister farten alt for fort, og mange mener derfor at den mister presisjonen rundt 800 meter og ut. De små raske kulene mister farten når holdet strekker seg langt. Igen er det den gyldne middelvei som er best :)

 

En 6.5x55 Scenar 9 gram i 800/ms holder seg over lydens hastighet godt over 1000m.

Magnumkalibre og slikt som har kjempe høy hastighet brenner løp alt for fort. Dessuten har børsene en tendens til å bli litt mer kresne når farten presses sånn. Det krever også at du lader selv i mange kalibre for slike hastigheter.

 

Jeg hadde satset på en brukt Sauer 200 i 6.5x55. Eventuelt kjøpt nytt løp i 74cm når tiden er inne for å bytte.

Link to comment
Share on other sites

Å jøye meg! Nå skal vi se,et 140 grains jaktprosjektil sendt avgårde mot en Elk på 2376 meter. Et jaktprosjektil med langt fra de beste ballistiske egenskaper som hvis du er uendelig heldig og treffer ville ha gått subsonisk med de følger det har ca 600 meter tidligere. Den ville nok ikke ekspandert særlig bra og det ville nok arte seg likedan å prøve å felle en voksen elg på 50 meter med salongrifle.

Det er ofte påkrevd å være litt mer enn en smule kritisk til hva en kommer over i amerikansk våpen/jaktpresse.

 

Ingen som påstår det er gjort med 140 gr jaktkule

 

Stemmer nok det, men kom gjerne med et forslag om hvilke kuler du mener egner seg for slike stunt!

Link to comment
Share on other sites

En 140JLK VLD (glatteste 6.5kula som er lagd) i 1025m/s, kommer til 2600yds etter nesten 6 sekunder, i 260m/s. Ville være som å skyte med en vassent ladd .38 Spl. 6x energien i et .22LR prosjektil, DELTA, men poenget er ditt.

Verstingene der borte pusler rundt 1100-1300 yds, og på varmints @ 15-1600, utover det er det noen få som har landet noe i hue på præriehunder etter en formiddag med skyting inn i en "dogtown". 2600yds krever et sikteoppslag på godt og vel 2 grader, ikke mils, og ikke moa, grader. 1m/s vind er 3m vindavdrift, og spindrift er meteren, Coriolis flytter ting både i side og høyde...

Det er lite eller ingenting som sender ei 6.5 kule ut fortere enn 6.6-284 eller 6-5x68, kruttgassene skal også ut.

 

Hva er prestandaen til disse to kaliberne med 140 grs kule da, i forhold til min 6.5x65RWS? Lurte på 6.5x68, men ble ikke anbefalt dette da den bare brenner mer krutt og ikke henter mer fart, stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

Ikke en vanlig jaktkule nei, men det ville neppe hjelpe med superkula heller, der er fysikk i veien her.

 

(Leker litt med simuleringsprogrammer....)

 

En 210gr kule (bly+mantel) med BC på 1.05 i 6.5mm skal teoretisk kunne stabiliseres i et 1:6.5" løp. Den vil bruke 4.5 sek og ha 340m/s@2600 yds. 800J,

Om du fikk den avgårde i 3000fps. JLKen hadde 300J og starta i 3400fps.

 

2700fps burde kunne gå i et av "overbore-kalibrene", og da snakker vi 313m/s og 5sek...til 2600yds. Så hvorfor ikke - Billy Dixon hadde værre odds ved Adobe Walls :roll:

 

210gr 6.5 kuler har vært laget (6.5 Barnes QuickTwist), løp med 6.5twist lages og her er et mulig potensial i forbedring av ytelse til langholdsskyting. MULIG.

En skal jo også ha presisjon, det er faktisk det viktigste, og det er usikkert om så lange kuler er praktisk. Ennå er det få som bruker 90gr Berger @1000yds, nettopp pga. variabel presisjon.

 

Jeg synes det er greit og moro med tråder om hårreisende jaktskudd i USA (eller Skottland :wink: ) om drømmekaliber, drømmekuler og viderutvikling av utstyret vårt. Alias fablet om sånt før han ble skremt vekk, selv gidder jeg ikke drømme høyt. Og jeg synes vi skal være forsiktige med det i slike tråder - så fy meg.

 

 

K

 

 

Gal-mann, det er veldig liten til ubetydelig forskjell på alt over 6.5x284, særlig i mangel på et (enda) tregere krutt enn MRP2, med 140gr kuler. 210gr kula vil favorisere de virkelig store hylsene, om den kan lages/brukes. Da kan en like godt finne en 300LM og bruke 240SMK eller deromkring.

Link to comment
Share on other sites

Hva er prestandaen til disse to kaliberne med 140 grs kule da, i forhold til min 6.5x65RWS? Lurte på 6.5x68, men ble ikke anbefalt dette da den bare brenner mer krutt og ikke henter mer fart, stemmer dette?

Både Jørund Lien og "Etterbrenner" har gjort tester av "større" 6,5-patroner enn den vanlige 6,5x55, og resultatet er som oftest at man ikke får særlig mer enn fart enn i 6,5-06, 6,5x55AI, eller 6,5-284, men en får en masse problemer på kjøpet (284-ern er litt problematisk pga mating/"rebated rim"). I en test var 6,5x68 den minst sære å lade, litt bedre mht. trykkvariasjoner etc. enn 264 Win, 6,5-300 WWH etc.

 

Naturlover er noe herk, det hadde vært kjekt å kunne tro på et vidunderkaliber som kan utføre det aller meste! Men kommer en over en "normal" magnum (223, 243 W, 6,5-06, 7X61 S&H, 308 NM, 8x68), så brenner en bare opp en masse ekstra krutt, og får mer smell, mer rekyl, og mer løpsslitasje. Problemet er at kruttgassen må komme seg fra hylsa, via overgangskonusen og ut i løpet, og øker en kruttmengden, øker trykket og temperaturen, og en får i praksis en sveiseflamme ut i overgangen.

Link to comment
Share on other sites

ja han blir snart 16år.

han har jegerprøva, og han skal være med sin far og faren kunne visst kjøpe patroner til jakt men ikke langhold eller mellom hold da for det blir nok ikke mer enn 300 eller 500meter.

og faren min har ordnet så jeg som er en god del yngre 13år skal få skyte med sånn laser simulator. med noen elgjaktere etter jul.

men er det sånn at hvis du har vært med i dfs 200meter i over et halvt år og har fått godkjenelse av de og purken så kan du få tilatelse til og kjøpe et våpen til det formålet før du blir 16 eller 18år?

Link to comment
Share on other sites

Rabern... nå skal jeg ta på meg lærer hatten min.

Kan du vær så snill å prøve å anstrenge deg litt mer med å skrive bedre norsk? det blir enklere å forstå hva du mener da, samt å ta deg seriøst. det heter forøvrig elgjegere, ikke elgjaktere... og det er lov å vurdere om du vil kalle onkel politi for purk eller snut eller rett og slett politiet. (Jeg syns den siste har litt mer vennlig tone. (Det er mange av politiets tjenestemenn på dette forumet...)

 

Så, lærer hatt av, våpennerd lue på.

Hva i alle dager er det du snakker om? Langhold, mellomhold ammo? jakt patroner? 500meter er nå forbanna langt i alle tilfeller for DFS skyting. Som andre har nevnt vil ikke det foreslåtte budsjettet en gang dekke en god kikkert for å strekke holdene mer en 500meter. (det finns ikke så mange baner hvor det er mulig heller)

Skal kompisen din kjøpe seg ei børse til å skyte på bane med, kommer han langt med en brukt skarpskytter mauser i 6,5 x 55

det er vel 16 som er yngste alder for å få dispensasjon til å kjøpe hagle eller rifle (Jeg kjøpte selvsagt pumpehagle på 16 års dagen min :? ) Men du kan få Verge (Foreldre) til å kjøpe for deg, så lenge kravene er dekket. Men du får selvsagt ikke lov til å fise rundt med våpenet uten oppsyn før du da eier det selv.

Jeg kjenner lite til opplæringen i DFS, men det forekommer meg at det er noe mangelfullt med det teoretiske grunnlaget hos ditt lag.

 

Lykke til med jakt og skyting som hobby

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor jeg går på skole vet du vel! :P

Krag eller mauser er disse våpnene i kaliber 6,5x55 også var det en som nevnte 6,5x65wrs

igår i tråden her, vil det si at jeg kan slite ut løpet og bore eller hva det kalles opp igjen i det kalibret siden det er større?

Link to comment
Share on other sites

Kragen ble bygget for kaliberet 6,5 x 55 i 1894 unge mann... her mangler det klassisk dannelse. Husk 1905!

Fins en del skytterlagsmausere i 6,5 x 55 også alternativt i .308 win

 

Om jeg forsto det siste spørsmålet ditt riktig så er svaret nei. Tallet etter "x" angir lengden på patronen ikke diametern på kula. Det vil uansett neppe lønne seg å bore opp et lite kaliber til et større økonomisk.

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert 270 Win? Jeg er meget godt fornøyd med dette kaliberet både til reinsdyr og hjort på lange hold og til mindre vilt. Meget bra utvalg av kuler og ammunisjon og kaliberet gir deg litt mer å gå på fra en standard kasse en 6,5x55. I tillegg så er det litt moro å ha noe som ikke alle andre har.

 

 

 

PS ikke mange kuler du får opp 1200 m/s i 270, kunn de aller letteste, men det samme gjelder for alle de andre standard kalibrene som har blitt nevnt over.

 

 

 

Who dares, wins

Link to comment
Share on other sites

Han vil gjerne ha et våpen til lengste i dfs og kunne skyte en rev eller to.

men dette må koste under et budsjett på rundt 5tusen +/- 500kr.

Hvis han/du skal skyte i DFS, må dere skyte med godkjent våpen, og da begrenser kalibervalget seg til 6,5x55 eller 7,62 Nato (~308W). Og til 5.000 blir det en brukt M/67 (neppe Krag til feltskyting). Dette finner du mer om i et eget kapittel i "Skytterboka", den ligger ute på DFS.no

Jeg kjenner lite til opplæringen i DFS, men det forekommer meg at det er noe mangelfullt med det teoretiske grunnlaget hos ditt lag.

For meg ser det ut til at "rabbern96" bør bli deltaker i en "skyteskole" i sitt lokale skytterlag, der kan han lære en del om våpen og skyting. Og så går det jo an å bruke forumet her som oppslagsverk, og komme tilbake med mer presise spørsmål når en har funnet litt mer basiskunnskap.

Link to comment
Share on other sites

Skal kansje begynne med den kjedelige 15m i vinter igjen etter to års opphold bare for og holde med noe. Så da kan det hende det blir sånn skole i dfs.

Og som jeg sa skal jeg prøve sånn laserskyting på elgblink med et elglag vi kjenner til..

Så en krag eller mauser er bra?

men er det NYE løp og få kjøpt og av trekk og sånne ting til de da har kun funnet noen mauser stokker på finn.no.

jeg er ei jåle!

Link to comment
Share on other sites

Nå kunne jeg ikke dy meg....:

 

Hassel, du som er lærer, hva er galt i denne setningen?

 

"Rabern... nå skal jeg ta på meg lærer hatten min.

Kan du vær så snill å prøve å anstrenge deg litt mer med å skrive bedre norsk?"

 

Men tilbake til Topic:

 

Det skal mye til for å slå 6,5x55. Der har du et kaliber som balanserer mange ballistiske egenskaper på en flott måte.

Det finnes slike kalibre som.280AI , .338 superdupermagnum etc som går godt på lange hold, men de er dyrere i drift, og så lenge du ikke skal skyte hjort på 600m så trenger du ikke de...

 

Til papp holder 6,5x55 ut til ca 1200m. Det skulle dekke de flestes behov....

Link to comment
Share on other sites

Nå kunne jeg ikke dy meg....:

Hassel, du som er lærer, hva er galt i denne setningen?

"Rabern... nå skal jeg ta på meg lærer hatten min.

Kan du vær så snill å prøve å anstrenge deg litt mer med å skrive bedre norsk?"

Nå kan heller ikke jeg dy meg, men legger meg borti norsk-faget (som jeg ikke har utdannelse i!):

 

Det er ikke noe feil med setningen til Hassel, Kiwi!

 

Når to infinitiver følger etter hverandre, skal bare den første ha infinitivsmerke, f.eks. "Han lærte å gå og løpe". "Og" er her sammenbindende, det står egentlig "Han lærte å gå + løpe", bedre med parantes: "Han lærte å (gå + løpe)".

Men du kan uttrykke det samme med to infinitivsmerker: "Han lærte å gå og å løpe", "Han lærte å gå + å løpe". I norsk kutter vi vanligvis ut det andre infinitivsmerket i slike setninger, og lar konjungsjonen "og" stå igjen.

 

Enkelte verb tar infinitiv, de gir ingen mening uten infinitiv, f.eks. "å begynne" (og med modale hjelpeverb utelates infinitivsmerket). Da er det IKKE sammenbinding mellom de to infinitivene, du kan ikke skrive "Han skulle begynne + løpe", du kan heller ikke bruke dobbel infinitivmerke ("han skulle (å) begynne og å løpe". "Prøve" er også et verb i denne kategorien. Du vil skjønne det hvis du gjør om Hassel sin setning: "Kan du være så snill å prøve OG anstrenge deg" skurrer. Det skurrer enda mer hvis du bruker +: "Kan du være så snill å prøve + anstrenge deg", "Kan du være så snill å (prøve + anstrenge) deg".

Link to comment
Share on other sites

Tenkte nå mer på denne utelatte -e'en jeg da.. Men nok om det, ønsker ikke å spikke fliser på sånt egentlig... :wink:

 

Gutten trenger råd om rifle, og det har han fått ser jeg. Meningen med innlegget mitt var å gi et råd, og samtidig understreke at det ikke må til noen artillerikanon for å skyte på langt hold..

Det enkle ER ofte det beste. Det er bedre at han bruker litt penger på et godt sikte (minimum Leupold), siden de aller fleste rifler og normalkalibre går "godt nok".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...