Jump to content

Diverse spørsmål ang langholdsskyting.


rabbern96

Recommended Posts

Kan dere kansje sette opp pris liste til ca. 300skudd?

 

Basert på informasjonen som er komt fram i innleggene over så vil det bety at du kan lade 6.5x55 for 2-3 kroner per skudd.

2,- x 300 skudd = 600 kroner.
3,- x 300 skudd = 900 kroner.

 

Dvs. 300 skudd vil koste deg mellom 600 og 900 kroner om du lader billig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ja om du får partizan til å gå kan du bruke dem. min erfaring er at de ikke går godt. iallefall ikke godt nok om man skal dra ut holdene til "langholds".

Lader 6,5 med prisene i dag å de skudda koster ca 3,- pr stk. da har jeg plukka de billigste komponentene som er "gode nok"(i mine øyne) som jeg fant på prislista til norma.

Golden target kule, 1,69

Krutt N19 kr 375,- pr kg, det går 44 grs (2,85 gram), 350 skudd pr kg, 375/350= 1,07 i krutt pr skudd.

Tennhette: 0,325 pr stk

 

1,69+1,07+0,325=3,09 pr skudd.

 

Du kan skyte Fiocchi hetter til 0,20 pr stk, (besparelse 12 øre) du kan skyte partizan kuler til 1,20 (besparelse på 49 øre) og du kan skyte et krutt med en ladning du får 400 skudd pr kg av, det vil gi deg en pris på 400/375= 94 øre pr skudd, besparelse 13 øre. total besparelse 74,5 øre, å patronen vil koste 3,09 -0,75= 2,34 pr skudd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du bør nok legge til litt der..

 

Kula koster ca. 2 kroner skuddet for de billigste

Krutt koster (estimert) 0,55 kr / skudd

Tennhette koster kanskje 0,5 kr / skudd

Hylser plukker du så det er 0,0 kr / skudd (regner jeg med iallefall)

 

Så er utlegg til rensemiddel for hylser, smøring av hylser før pressing mm.

Men det glemmer vi for denne gang.

 

Men at du må regne med at sluttprisen pr. smell blir 3,5-4 kr/skudd vil være mest realistisk (da er alt på billigste måte).

 

300 x 3,5 = 1050,-

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo det som er den ukjente variabelen da Høggern. Hjemelading er billig, så lenge man gjør det billig. Men jeg er sikkert ikke den eneste som har en hylle full med superkuler som jeg bare MÅTTE ha... Dersom man skyter noen dyr hver høst med fabrikkladet Norma elite og 50 skudd på trening, og så begynner å hjemmelade og leser forumet her, så finner man fort ut at elite er dårlige kuler og man bør satse på bra saker... Og da lader man plutselig med kuler som koster en formue, skyter mye, og med kuler med høy BC som samler veldig bra... Totalkostnaden går opp. Blir man en bedre skytter av det? Vel, jeg tror og håper det, og jeg håper også at man skyter stående og sittende også, og ikke bare i benk for å teste presisjonspotensialet. Blir man en bedre jeger? Neppe :wink: Men altså, det går an å lade billig. Hva er så god presisjon? Vel, til trening og storviltjakt er det vel vanlig å si at om det samler på tefatet på 100 meter så holder det bra. Skal man ha supre samlinger koster det ofte penger og innsats.

Link to comment
Share on other sites

Du Tjom, nå har jeg linket over her til kuler som koster 1.25 per stk... Med ditt eget regnestykke er man da nede i under 2,. per skudd.

 

Ok, jeg gikk glipp av de veldig billige der. Sorry!

 

For min del så er 2,5 kr / stk billig (.270win) for kulen, da nærmer det seg 4 kr / skuddet.

Men så må man ofte investere i noen hylser også da disse ikke akkurat ligger strødd på skytebanen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men så må man ofte investere i noen hylser også da disse ikke akkurat ligger strødd på skytebanen

Det er jo nettopp det 6.5x55 hylsene gjør, de står i fulle bøtter for enhver å forsyne seg. Og Norma GT til 1.69 (1.50 her) er ei veldig bra kule, Amax koster også noe lignende.

Skal du spikke fliser bruker også 6.5x55 mindre krutt enn .270

 

K

Link to comment
Share on other sites

er ikke .270 en nedjustert 30.06 patron da ? er vel mulig å presse ned til .270 mener jeg å ha lest, og det er ikke mangel på 30.06 patroner i bøttene på skytebanen her ivertfall.

 

Det er mulig å presse ned, men hylsene har da en tendens til å bli for korte.....

 

Sakset fra wikip:

 

"While it is true that a .270 Winchester case can be formed from a 30-06 Springfield case, the case length of a 30-06 is 2.494 inches (63.3 mm) while the case length of a .270 is 2.540 inches (64.5 mm).

Link to comment
Share on other sites

er ikke .270 en nedjustert 30.06 patron da ? er vel mulig å presse ned til .270 mener jeg å ha lest, og det er ikke mangel på 30.06 patroner i bøttene på skytebanen her ivertfall.

 

Det fungerer utmerket å presse ned 30-06 hylser. Jeg har gjort dette i en årrekke. Hylsene blir som nevnt en tanke for korte, men dette har ingen praktisk betydning. De strekker seg jo uansett.

Vær derimot oppmerksom på godstykkelse i halsen, og husk å smøre hylsene godt.

Jeg brukte KUN engangsskutte Norma hylser, og presset de i en operasjon direkte til 270.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kan dere kansje sette opp pris liste til ca. 300skudd?

Mens dere holder på, jeg vil gjerne ha en pølse i brød,en cola, oversikt over bussrutene mellom bardufoss og Tromsø og utregning av restskatten for neste år :wink:

pølse i brød og cola går greit. bussrutene finner du på http://bestilling.nor-way.no/nbeiis/statictable/statictable.aspx?Language=o&Route=800&Direction=T&Product=P1 og restskatten blir SVÆR ;)

 

God jul skaubjønn! Jeg lo meg nesten ihjel, tenkte på denne tråden da jeg leita bussruter for ekspressbuss i går ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skal begynne å lade litt 6.5 nå. Og ser her dere får kulene ned i under 2kr stk.

 

Men er ikke ute etter billigste kule, skal lade noe som går noenlunde likt i helmantel til fugl, jakt, Oryx eller swift til storvilt/rådyr. Og HP til trening, + rev el. Men skyter ca 1500-2500 trenings skudd i året så ikke det aller dyreste...

 

Når jeg lada i gamle dager, var det 100g sierra HP som var billigst. Og en god allrounder til trening/små rovdyr.

Hva anbefaler dere i dag?

Frem til i dag har jeg brukt fabrikk lada Norma Jaktmach og oryx som går ganske likt. kun 3-5cm avik på 100m

 

Noen her som har ca oppsett på noe alla dette.

 

100gr HP kule til trening/ småvilt

helmantel til fugl

Oryx til storvilt.

 

Så slipper jeg å finne opp kruttet på nytt... hehe

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Går ut ifra at du er 96-modell.. Og da er det kanskje litt tidlig og begynne og handle våpen, lade og alt som kreves på egenhånd?

Er ikke mere enn 3-4 år siden jeg var like gammel som deg heller, men må innrømme det at jeg hadde ikke vært i stand til å begynne med lading etc. da.

 

Nå er jeg snart 17, fikk min første rifle da jeg var rundt 12, altså 5 år siden. Dette var noe så enkelt som en mauser m67 i kaliber 6,5*55.

Det ble startet i det små, og det første som ble gjort var; kapping av løp, kappet av original stokken foran og bak, slik at den skulle passe en 12 åring, klargjort for kikkertmontasjer og ombygd sikring.

Børsa ble brukt slik i et par års tid, og da ble stokken noe omgjort, den ble pusset helt ned, og bedre tilpasset rundt pistolgrep, på for skjeftet og kolbe forhøyer ble montert.

Etter denne omgjøringen ble børsa brukt nok et års tid, og da hadde jeg vokst såpass at det såkalte "idiot-merket" ble stemplet i pannen min litt for ofte.

 

Da jeg var 15-16 år og hadde kommet litt inn i det med våpen, lading, skyting og ting som har med det og gjøre. Bestemte jeg meg for at nå skulle det bli andre baller, og jeg gikk til innkjøp av en kkc stokk.

 

Helt til da var børsa blitt brukt med en ut-gammel hakko 6*42 i weaver montasjer.

 

Så var jeg på oppdal på nm-elgbane 09. Da kom jeg over en s&b 3-12*42 med elg-dotter som jeg falt for. Og nå sitter det på børsa når skyte sesongen er, og når den er over blir en zeiss 2,5-10*50, og en br-reflex t8 skrudd på for knipsing av hjort på bøen og rev på åte.

 

Den dag i dag har børsa skutt 3-NM, nermere 10000 skudd, felt 2 rev og 5 hjorter.

 

Dette er kanskje ikke til nytte for deg.. Men grunnen til at jeg postet det var for å vise at man gjerne kan kjøpe noe enkelt og billig. Og heller koste på etter hvert.

 

Dette lønner seg definitivt ikke økonomisk. Man får aldri igjen pengene. Men jeg føler likevel jeg sitter igjen med mye, jeg har vært med på hele prosessen fra børsa var orginal og til nå. Og jeg har fått et forhold til børsa..

Jeg har lært utrolig mye bla, når det gjelder tilpassing av stokk. Montering av kikkertsikter, montasjer, lading av både jakt-ammo og trenings-ammo til denne børsa! :)

Link to comment
Share on other sites

Vet dere om f.eks nye rifler med gravyr eller hva det heter, sånn mønster som er skjært ut?

For at fattern sa jeg kunne kjøpe meg ei rifle eller ei hagle neste år, bare det ikke ble salong rifle som ikke kan brukes

til noe. Hvis jeg kjøper ny spør jeg om jeg kan klippe plen i år også, hjemme hos mine bestemødre.

Link to comment
Share on other sites

Beste caliber innen langholdsskyting er etter min mening caliber .408 Chey Tac ( Cheyenne Tactical )

 

Om du greier å skaffe det eller ammo er en annen sak :)

 

Hehe, da vil jeg si det er lite egnet! Er kjedelig å ligge på standplass med ei strøken langholdsrifle som er god for skudd på 2500m, om du må kaste snøball fordi du ikke får tak i kuler :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jeg har ikke noen mening ned beste caliber,men jeg har ei banemauser i 308 du kan få kjøpt.den var pakka in i orginale gråpapiret da jeg fikk ho,tok bort diopteret og satte på leupold montesjer,våpenet syter samlinger på ei krone på 300 meter.med eit meopta tactital sikte.du får ikke kjåpt kikkerten men rifla for 4000 kr,og det er ikke sutt mere en 300 skudd med den,kansje det er eit alternativ for dere. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Beste caliber innen langholdsskyting er etter min mening caliber .408 Chey Tac ( Cheyenne Tactical )

 

Om du greier å skaffe det eller ammo er en annen sak :)

 

Hehe, da vil jeg si det er lite egnet! Er kjedelig å ligge på standplass med ei strøken langholdsrifle som er god for skudd på 2500m, om du må kaste snøball fordi du ikke får tak i kuler :lol:

 

Det fins da dreiebenker i dette landet ;) Kuler i .408 er da ingen problem å få tak i?

Prisen derimot er noe helt annet....

Link to comment
Share on other sites

Vet dere om f.eks nye rifler med gravyr eller hva det heter, sånn mønster som er skjært ut?

For at fattern sa jeg kunne kjøpe meg ei rifle eller ei hagle neste år, bare det ikke ble salong rifle som ikke kan brukes

til noe. Hvis jeg kjøper ny spør jeg om jeg kan klippe plen i år også, hjemme hos mine bestemødre.

 

Heisann Rabbern.

du er 13-14 år, ikke sant? Og det du forteller er at du får lov til å kjøpe deg hagle eller rifle til neste år, og at du tenker å finansiere kjøpet med å klippe plener. Og så synes du at et er kult med gravering på kassa og utskjæringer på stokken. Ikke sant?

Jeg synes det er fint at du interesserer deg for skyting! Og jeg forstår godt at du vil ha en kul børse. Det ligger mange bilder ute hvis du vil kikke på forskjellige typer. Både på gallereiet her på kammeret http://www.kammeret.no/bilder/thumbnails.php?album=18 og på de forskjellige imprtørene og våpenbutikkene. Dersom du finner noe du er interessert i er det også mange bilder hos produsentene her for eksempel http://www.remington.com/

Jeg foreslår at du begynner i andre enden, med å lære deg å skyte. Vet ikke om du er medlem i et skytterlag som har rekruttskyting? Det er en gøy, og en mulighet for deg til å forsøke skyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tråden blir ikke slettet på grunn av at det er flere enn meg som vil kunne

dra stor nytte av denne tråden.

 

 

 

Tråden starter på nytt her!

 

Denne gangen på vegne av meg selv, Jeg har snakket med en ung jeger

som har vært i samme settingen selv.

- Passer Sauer 200str pipa på f.eks Mauser g33/40?

- Hva må gjøres for å få en slitt pipe til å bli som ny igjen?

- Hva kan gjøres med stokken på Mauser g33/40?

- Kan man ta med seg brukte hylser på skytterbanen?

Link to comment
Share on other sites

- Passer Sauer 200str pipa på f.eks Mauser g33/40?

Nei, ikke uten å maskinere det om.

 

- Hva må gjøres for å få en slitt pipe til å bli som ny igjen?

Nei ikke som ny.

 

- Hva kan gjøres med stokken på Mauser g33/40?

Nesten hvasomhelst (se feks raunakkes "el cheapo langholdsrigg" tråd for inspirasjon)

 

- Kan man ta med seg brukte hylser på skytterbanen?

På de fleste skytebaner mener skytterlaget at hylser i hylsebøtta er deres eiendom. Så om noen fra laget ser deg ta hylser uten videre kan de mene du stjeler hylser fra dem. Men det kommer litt an på praksis på det enkelte stedet.

Link to comment
Share on other sites

ville gått for en m98 jeg da. men det er mitt valg.

egentlig så er det hipp som happ.

har kanskje tenkt å investere i ei ny rifle i år kanskje

remington police medium long range sniper rifle er det jeg har tenkt å investere i :D

men jeg som egen person ville valgt en m98 eller en brukt sauer 200 str

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...