Jump to content

Diverse spørsmål ang langholdsskyting.


rabbern96

Recommended Posts

Det beste kjøpet i dag, efter min mening, er uten tvil STR 200. Hadde jeg stått i den situasjonen at jeg skulle kjøpe min første rifle i dag er jeg ikke i tvil om at jeg hadde gått for den.

Litt dyrere en budget, men de fleste skytterlag har vel ei gammal bøsje du kan låne intil finangsene er på plass.

Fordelene med sauer´n er bilige og bra løp som du kan bytte sjøl.

Presisjon bedre en det meste opp til sin prisklasse og over.

Rimlige reservedeler hvis noe skulle gå istykker.

Bruktprisen holder seg meget godt.

Leveres med dioptersikte, som enkelt kan byttes fram og tilbake med en kikkertskinne. Dioptersikte gir tilgang til å skyte på DFS dager på banen, lett og få skutt mye- du blir en bedre skytter

 

Bakdeler

Stokken er en utmerket stokk til banebruk, men ikke den beste og bære på rygen langt.

Det finnes jaktstokker å få kjøpt.

match avtrekk, ypplig til baneskyting og skudd en har god tid på, men i enkelte situasjoner ville jeg foretrukket jaktavtrekk. Dette er nok også mye vanesak.

Sikringen er ikke værdens beste til jaktbruk.

 

Så var det prisen da. Sauer med diopter og montasje til kikkert er fort 18.000, en brukbar kikkert 5000 og oppover, skulle en falle for fristelsen til og settepå en dedikert jaktstokk 5000 til.

Altså som banebøsje, tung postbøsje og langholdsrigg fra 23.000 og oppover.

Skal en i tilleg ha en bøsje som er behaglig og bære på forskjellig jakt blir det 28.000 og oppover.

Værdt vær eneste krone mener jeg, blir fort mye penger av og kjøpe dårlige og halvgode børsjer som en oppgraderer og selger efter en stund også..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om folk hadde giddi å lese starten på tråden... budsjet på max 5500 kr.

Ikke kom drassende med utmerkedet, men uaktuelle patroner.

 

Kiwi, tror det det burde vært en e etter vær ja, og dessuten lurer jeg på om lærerhatten burde være ett ord.

Er ikke norsklærer heldigvis ;)

Link to comment
Share on other sites

Om folk hadde giddi å lese starten på tråden... budsjet på max 5500 kr.

 

hei hva er en ordentlig langholds patron god for 1200m/s og velte rev og kansje et rådyr eller kansje en hjort?

Hvilket kaliber skal han velge?

han vil ha til under 5-6000nkr da med sikte

 

Prøver litt saklighet:

 

Her er altså 6 krav. rev-rådyr-hjort utelukker 220Swift, som vel er det eneste som kommer over 1200m/s og som dessuten er en ubrukelig langholdspatron.

1200m/s er totalt uforentlig med alle krav unntatt revejakt og kanskje pris

5-6000 totalt er svært vanskelig uansett.

Driftsutgifter er ikke nevnt,

 

Om vi anser 1200m/s som en misforståelse fra en nybegynner, så kan de andre kravene oppfylles med ei brukt børse i nesten hvilket som helst storviltkaliber, .308, 30-06, 6.5x55 er vel de som er greiest å få rimelige.

Siden det står langhold, så er det lett å anbefale en 10x40 Elite 3200 Bushnell (helst brukt) som er en grei langholdskikkert for lite penger. Noe JahtiJakt-grier burde vel og virke, men med Bushisen kan han kanskje spare tiltet skinne til å begynne med?

Av rifler så er det vel gamle HV mausere, M67 banemausere og gamle M700 er som kan fås til det budsjettet. Smak og behag styrer. Det best egnede er nok en M67, med Bush-3200en kommer en nok i mål på budsjett, mulig han sliter med montasjer, men til en Mauser kanskje det fins noe brukt...

 

Jeg mener jo at det alltid er bedre med ei presis børse enn ei flattskytende (siden laseren og målebånd er oppfunnet) vind-tolking må en lære seg uansett og uten presisjon lærer en ingenting. Liten vindavdrift teller, og er ikke det samme som flattskytende.

Derfor er .308 på lista, og ellers hva som helst som kan karre seg til 800m. .308 kommer forøvrig til 1200og, etter en stund, og om en ikke skyter SMK 168.

Presis OG liten vindavdrift er det foretrukne, men forskjellen på .308 og 6.5x55 og forsåvidt "superduperkalibrene" er overdrevet, iallefall i hendene på nybegynner og forsåvidt de fleste.

6.5x55 er nok "best", men ikke med stor margin.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du i rett over her, du sier jo noe smart og noe dumt siden kameraten min kun har 5000nkr for og kjøpe seg rifle med sikte og det som trengs til dfs og kansje ¨pælme¨ ned en rev.

Så den trenger ikke kunne skyte 800m en gang men han vil ha en som er litt presis som ikke plages av vær og vind litt tåler vi selfølgelig.

men det med sikte er litt vanskelig, jeg har sett mange på finn.no med buskdiopter.

Link to comment
Share on other sites

Glem 22-250. Har prøvd!

Det skjer noe, på rundt 400m.......akkurat som den møter en vegg, eller en omvendt magnet..

For de som spotta meg på Hengsvann kan bekrefte det. Min 22-250 går som ei stråle, med 60 grs Sierra, men ble "for lett i ræva" til dette bruket. I allefall i litt vind.

Det kan selvfølgelig hjelpe litt om du har kjappere riflestigning, og kan stabilisere tyngre kuler, men uansett så er ikke dette noe å satse på når mansnakker om langhold.......800-1500m. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nja, Midway er jo dyre da. Veldig dyre. Enkelte ting kan en like godt kjøpe der, men mye får en greiere andre steder. Ikke høres som du vet hva du skal kjøpe heller.

 

Om du har en

småstygg (ett ord!) mauser m et eller annet i 6,5x55
så er det beste du kan gjøre å skyte med den. Skyt, prøv andre børser, andre avtrekk, bruk tid på å finne ut hva du vil ha. Lær deg hva dette går ut på, lær deg å skyte, kort sagt gå gradene. Gjerne fort, men skyt med det du har mens du har det.

 

Det lønner seg ALDRI å stashe en Mauser, de er billige og greie. Når du vil ha noe bedre - så kjøp noe bedre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Det lønner seg ALDRI å stashe en Mauser, de er billige og greie. Når du vil ha noe bedre - så kjøp noe bedre.

 

K

 

*host* IKKE helt uforbeholdent enig!!

 

Hvis du gjør mye sjøl, så lærer man mye samtidig som man driver også. Jeg har hatt tak i Mausere som skyter bedre enn det jeg klarer.....

Hvis du har ambisjoner om å bli verdensmester i BR, så går man nok en unødvendig tung vei, om man fordømmer seg på at man skal bruke Mauser M98, men innen lagholdsskytingen her i Norge så er det da i allefall to Mausere som har "hengt med"...... :wink:

Den ene i 6,5-06, og den andre i 300 WinMag, og uten STORE kostnader også.

Mye av dette med rifler, har blitt litt som å stille opp i slalom-bakken; er lissom ikke noe hvis du ikke har det siste, grommeste. DET ER BARE PISS!!

Har kost meg mye på langhold jeg, med et par Mausere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hassel: Unnskyld, jeg hadde ikke trengt å sleive, bare dumt..

 

Topic:

 

Det budsjettet ditt er litt lavt. Det er stor sannsynlighet for at han vil ønske seg noe bedre ganske raskt..? Kjøp heller noe man kan vokse med, for det er temmelig dyrt å kjøpe noe flere ganger... :wink:

 

Dersom han strekker kostnaden på rifla opp på 7000-7500 har han flere gode alternativer. Ei Howa er ikke noe dumt gevær, og da får han et nytt et.

 

Kalibervalget som er billigst og mest anvendelig til langhold o.l. er utvilsomt 6,5x55. Det skal mye gjøres å finne en patron som er billigere i drift og samtidig godkjent for storvilt!

 

Bruktmarkedet kan også være lurt, der er det mange godbiter folk har "gått lei".

Link to comment
Share on other sites

Kverulant Buster, rådet er til trådstarter, ikke til deg.

 

Ingen tvil om at banemausere henger med, det er jo det jeg sier. En god M67 er bedre enn det meste. Det jeg mener er at den blir forbannet lite forbedret av alt annet enn ny pipe når den trenger det. Avtrekkene på de fleste er f.eks. langt bedre enn noe f.eks. Jewell klarer å lage til en pris mindre enn hele mauseren. M67 avtrekke ER matchavtrekk, de fleste "banekrager" har også gode avtrekk... Stokken(e) er også OK, forbedringen med ny stokk er så og si minimal.

Når en har sett seg lei av Mauseren så er det som regel pga. "må ha" og mote, eller at en vil ha noe som leverer "det ultimate" eller en vil ha "silkemyke ladegrep" eller andre Feinsmecher-fakter.

De fleste Mausere (M67) skyter bedre enn de fleste skyter. Min gikk like bra som enhver Sauer. Dog kan en f.eks. lade hardere i Saueren, stokken er mere ergonomisk, pipa koster det halve å skifte, Det er enklere å skifte sikter fram og tilbake, ladegrepet er "selvgående", en får magasiner, osv..

 

At det lønner seg å skifte fra Mauser til noe annet når en kommer til det stadiet står jeg på. Det er flere enn meg som har bevist.. Ikke pga. ytelser og skyting, men rett og slett penger. En jobber like billig selv med en Rem. 700 også.

Mitt ståsted her er MAuser sålenge en vil ha det billig og bra, trenger det ikke være billig skal en ha noe annet.

 

Tror nok du og jeg Buster er nokså enige om dette. Det som er er at trådstarter er neppe mannen for å gjøre mye selv på en stund enda. Shilen pipe trenger en iallefall ikke før en kan stave det.

 

Synes ikk eHowa er noe lurt jeg, avtrekkene suger ift. et M67 avtrekk og en 2500-3000krs M67 kan du hive, eller selge for det samme når du er lei av den.

Sålenge du ikke hiver ut penger på å modifisere den - de ser du aldri igjen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

De fleste Mausere (M67) skyter bedre enn de fleste skyter. Min gikk like bra som enhver Sauer. Dog kan en f.eks. lade hardere i Saueren, stokken er mere ergonomisk, pipa koster det halve å skifte, Det er enklere å skifte sikter fram og tilbake, ladegrepet er "selvgående", en får magasiner, osv..

 

er i utgangspunktet enig i det meste du skriver. Men jeg mener at du kan lade like hardt i en M67 som i en sauer 200STR.

 

har et par M67 selv. de samler bedre enn de fleste er i stand til å utnytte.

Link to comment
Share on other sites

Dersom han strekker kostnaden på rifla opp på 7000-7500 har han flere gode alternativer. Ei Howa er ikke noe dumt gevær, og da får han et nytt et.

Et av trådstarters vilkår er jo at våpnet skal kunne brukes i DFS. Hvis han mener noe annet en evt DFS sin "jaktklasse" (og der er vektgrensa 4,5 kg), må det bli Krag - M59/67, eller 200 STR.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror egntlig ikke trådstarter eller kompisen hans helt vet hva de vil...

Men jeg har da vært blank på våpen og skyting en gang i tiden jeg også.

Tro å droppe kikkertsikte er en god start. Men det abolutt beste er nok å bli aktiv i lokalt DFS lag og låne børse fra laget.

Link to comment
Share on other sites

Nja, tjo Vestlandsjeger.. Du har jo rett, men...

 

Diopter fungerer greit til bra til langhold. Sålenge platene/blinkene er synlige for det blotte øye vil nok mange bli overrasket over hvor greit det går. Skal du skyte DFS felt så får du pent skyte langhold på de merkeligste figurer med diopter - det virker!

Jakt i dagslys er også helt OK med diopter (jeg har vært 16 og blakk jeg også) I mørke helt umulig.

 

Om han får en M67 for 2000-2500,- så har han 2500,- igjen av budsjettet sitt. Det

holder til en OK nok kikkert og montasjer (halve forumet har vel baser til Mauser liggende?)

Reim følger vel med rifla, da trengs kun ammo

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nja, tjo Vestlandsjeger.. Du har jo rett, men...

 

Diopter fungerer greit til bra til langhold. Sålenge platene/blinkene er synlige for det blotte øye vil nok mange bli overrasket over hvor greit det går. En blir self. enda mer avhengig av god spotting.

Skal du skyte DFS felt så får du pent skyte langhold på de merkeligste figurer med diopter - det virker!

Jakt i dagslys er også helt OK med diopter (jeg har vært 16 og blakk jeg også) I mørke helt umulig.

 

Om han får en M67 for 2000-2500,- så har han 2500,- igjen av budsjettet sitt. Det

holder til en OK nok kikkert og montasjer (halve forumet har vel baser til Mauser liggende?)

Reim følger vel med rifla, da trengs kun ammo

 

K

Link to comment
Share on other sites

Forslaget til M67 støttes :shock: :

Mauser M67 i 6,5X55 med Bushnell 3200 10X40.

Hiv på en god stålmontasje og -ringer av et kjent merke, så tror jeg det er det som er enklest å få til innenfor de gitte parameterene uten å lete seg i hjel over lengere tid etter et eller annet av tilsvarende kapasitet, og i tilsvarende kvalitet, på bruktmarkedet.

 

Om sinnsvake hastigheter er det som ønskes bør det være mulig å skremme en 85grains Berger eller Sierra kule opp i svært høy hastighet i 6,5X55. Hvor nær 1200m/s disse kan presses kjenner jeg ikke til. Ei heller er disse kulene egnet til det jeg definerer som langhold. Til det er BC aaaaaltfor lav til den type skyting.

 

Viktigst for langhold er god presisjon og høy BC. Hastigheten behøver nødvendigvis ikke å være mer enn normal 2700+/-fps. Matchkuler i området 108-142grains i 6,5X55 gir rekkevidder på 1000+++ meter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, selfølgelig mener jeg åpent sikte. Men vil ha en tøff kikkertmontajse litt sånn tactial, (ikke helt sikker på hvordan det skrives :P).

Åpent sikte er vel ikke så dyrt det? Også er det tøft og kan brukes til nesten alt siden en sånn elg bane er vel mellom 150-200m viss jeg ikke husker feil. Passer i skogen også for den som jakter elg med hund (bandhund).

men hva mener dere er best av åpentsikte og diopter?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Fant den selv i sta, men ikke prisen. Det er litt dumt, siden jeg finner jo aldri ut hvor mye den koster.. .

 

En ny Sauer 200 STR koster ca 16.000 med Buskdiopter,2 magasin og miragebånd.

En brukt Sauer er jeg ikke helt sikker på,men du må fort regne med 10.000 pluss der og,om ikke mer.

 

PS:Rett meg om jeg tar helt feil:P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser at 6,5x55 er elsket og av og til hatet her.

 

Men når man snakker om kaliber til lange avstander som det begynte med i dette temaet, hva med .270win?

 

Det er jo et kaliber med en utrolig fin kulebane om man lader passelig.

 

I statene plukker de skadedyr mm. med dette kaliberet på llllaaaaannnngggee hold.

 

Er det jeg som ikke skjønner dette eller har .270win blitt glemt her?

Link to comment
Share on other sites

Hva med f.eks 22-250? Lyst til og lade litt selv men ikke han, han har heller lyst til og ikke gå noe veldig mye dfs. Men kansje finne en bane å trene til jakta og og trikse og fikse med ladninger. Hvilket kaliber hvis man lader selv?

 

Remington brass hylse - 5,64pr stk.

Berger kule - ca 3pr stk.

VhitaVouri krutt - n140? n160? 1560 for 3,5kg.

CCi 200 - 320pr 100stk.

Link to comment
Share on other sites

Berger kule - ca 3pr stk

Her ligger mye av svaret på spørsmålet "andre kaliber vs 6.5x55", ei 6.5mm kule med den dobbelte BC av noe du kan bruke i 22-250 koster akkurat halvparten, hylsene er klin gratis og ladedata står på kruttboksen.

 

Resultatet = flatere kulebane (som om det betyr noe i en verden hvor tyngdekraften ikke varierer) og rundt regnet halvparten av vindavdriften, og halvparten av variasjonen i vindavdriften.

 

Tror det beste kaliberet er det man faktisk har.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva med f.eks 22-250? Lyst til og lade litt selv men ikke han, han har heller lyst til og ikke gå noe veldig mye dfs. Men kansje finne en bane å trene til jakta og og trikse og fikse med ladninger. Hvilket kaliber hvis man lader selv?

Jeg solgte akkurat min 22-250. den var med 1/14 stigning på pipa, og den stabiliserte kuler som er opp til 55 grains tunge. Slike kuler har dårlig BC, som er en annen måte å si at de flyter dårlig i lufta. 140 grains Scenar kuler i 6.5x55 for eksempel har mye høyere BC, og faller altså mindre på lenger hold. Selv om det er høyere utgangshastighet på 22-250 kula. Jeg foreslår at du laster ned programmet PCB her http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=2 Der kan du legge inn hastighet på forskjellige kuler, og se kulefall på ulike avstander. Skal ikke mye triksing til for å se at 6.5 er et genialt langholdskaliber. Jeg har forsøkt å skyte langhold med 22-250. Det går fint ut til 500 meters hold. Ut over det blir det nesten ikke bevegelse i stålplata ved treff, og det kommer bare et lite såvidt hørbart "plink" :mrgreen: . 22-250 fungerer fint som rådyrkaliber med rett kule (jeg har god erfaring med TBBC), men sprenger i filler det meste av det du skyter med det. Som er fint om du jakter kråker, og mindre fint om du sniker deg ei and under annen jakt. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Kan dere kansje sette opp pris liste til ca. 300skudd?

Mens dere holder på, jeg vil gjerne ha en pølse i brød,en cola, oversikt over bussrutene mellom bardufoss og Tromsø og utregning av restskatten for neste år :wink:

 

Du rabbern96 (hmm, født i 96? Da er man vel sånn ca 13 år da vel? er vel noen år til du er klar for å handle våpen og lade og sånt da vel...?) Jeg kan hjelpe deg litt på vei,om du skal lade 6.5x55. Om du skyter i DFS kan du plukke så mange hyls du vil på banen, = gratis. Tennhetter koster ikke så mye, krutt koster en del, og kuler en del. Du kan kjøpe det du trenger til lading av 6.5x55 i skytterlaget, her er prisliste fra DFS http://www.dfs.no/no/Nettbutikk/?module=Webshop;action=ProductGroup.publicOpen;id=40;template=pg;pagesize=200.

Prisene her http://www.hjemmelading.no/ synes jeg er bra. Du kan surfe litt på sidene der og sjekke priser og så regne på hva skudd kommer til å koste selv. Jeg tror nok Du kommer nok ned i under 2.50 kroner per skudd om du lader selv og kjøper rimelige kuler. Og så må du ha ladeutstyr da. 1500.- minst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det går bra Høggern. ikke med de dyreste matchkulene selvsagt, men om han for eksempel handler 500 stk 120 grains Partizan kuler så kommer det på 625.- hos hjemmelading.no http://www.hjemmelading.no/produkter/1188467871/1207567807/1213874894 Så lenge kula koster 1.25 og hvis han får gratis hyls så er han vel nede i under 2.- per smell

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...