Jump to content

Baikal ij-18


olegjermund

Recommended Posts

Har nettopp gått i anskaffelse av en baikal ij-18 enkeltskuddsrifle i kaliber .223. Rifla skal primært brukes til toppjakt. Det jeg lurer på er om det er noen som har erfaringer med dette våpenet til toppjakt eller skyting generelt. Hvilke patroner er det som går godt i rifla? Fikk med en eske federal american eagle på kjøpet, er dette noe og satse på? Det bør vel nevnes at jeg ikke bedriver hjemmelading, så det er kun fabrikkammunisjon som er aktuelt.

 

Takker for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen hit.

Har skutt litt med IJ-18'en til en kompis i .222. Husker bare at avtrekket var helt forferdelig, og at kompisen har arkivert børsa innerst i skapet som tabbekjøp.

Kan jeg spørre deg om hvorfor du valgte denne?

Link to comment
Share on other sites

Klart at dette er gode argumenter for å kjøpe ei børse. Kompisen hadde den i sekken når han var på rypejakt i fjellet.

Men om argumentene lita, lett, hendig og billig rifle, er viktigere enn å ha ei børse som treffer det man prøver å treffe, blir det faktisk litt underordnet etterhvert som man har prøvd saken.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg kjøpte denne rifla var først og fremst økonomien. Som student hadde jeg derfor ikke alt for mange valg. Jeg ville heller ikke gå til innkjøp av ei større/tyngre/dyrere rifle, da mitt bruk begrenser seg til toppjakt noen helger i desember med tungt føre. Altså: økonomi, vekt og få jaktdager var hovedgrunnen for kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Heisann :D

 

Bruker denne rifla i same kaliber sjøl, til åtejakt på rev med ein lyssterk kikkert på toppen.

 

Har kjøpt ein haug Barnaul-ammunisjon til trening, billig ammunisjon! Star'en samler bra med den. På jakt bruker eg Remington sin 55 grains Accu-tip ammunisjon. Vil nå påstå at den samler heilt OK på 100 meter, prisen tatt i betrakting:

 

77_-2028024373.jpg

 

77_-322580836.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt ei sånn rifle i .223 og skutt litt S&B 55 grain FMJ med den, og presisjonen var heilt ok etter min meining. Eg sleit litt med å få eit skikkelig reint avtrekk på den rifla, men eg meiner å huske at eg hadde mellom 30-40 mm samling på 5 skudd med den rifla og ammoen.. Heit greitt nok til det meste du skyt på.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde ei i 223. Skjøt på 15m innedørsskiver bak garasjen på ca 80m hold. Holdt jevnt svarten på dem med American Eagle.

Men å kalle børsa lita OG lett - lett er greit nok, men den er absolutt ikke lett!! Men et realt bruksjern, som oftest samler bra om avtrekket er godt nok.

 

Skrur du opp finner du el bladfjær som styrer belastniga på avtrekket. Denne kan lettes litt på. Ikke bli frustret om det virker som noe er galt hvis du tester det med kolben av, for ett eller anna inni der funker ikke uten stramming på kolbeskruen...

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som ei kjempe bra rifle til å være så billig, og kjempe fine samlinger!

 

Nå har jeg ikke så mye peiling på rifle løp, hva som går ann og hva som ikke.

Men er det mulig på en billig måte å ombygge en baikal ij-18 til .357 magnum/ .38 special, eller hvordan gjøres det?

 

 

Håper det ikke gjør noe at jeg spør om dette i tråden din, Olegjermund!

Link to comment
Share on other sites

For å sei det sånn at eg måtte selge den rifla mi i sommer, når eg skulle kjøpe ei ny rifle i .223. Det var ikkje stor interesse hos Politiet for at eg skulle ha 2 rifler i .223, og sidan eg allerede hadde fleire andre rifler frå før av.

Ellers så hadde eg tatt vare på den rifla, fått modifisert avtrekket på den, og putta den i sekken når eg skule på fuglejakt, det var den knallfin til. :)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som ei kjempe bra rifle til å være så billig, og kjempe fine samlinger!

 

Nå har jeg ikke så mye peiling på rifle løp, hva som går ann og hva som ikke.

Men er det mulig på en billig måte å ombygge en baikal ij-18 til .357 magnum/ .38 special, eller hvordan gjøres det?

 

 

Håper det ikke gjør noe at jeg spør om dette i tråden din, Olegjermund!

 

Det lar seg gjøre. Lett er det også. Men ikke billig. Løpsemne koster fort 2500kr så må du regne med 2-3000 til i børsemaker arbeid. Men det er verdt alle penga hvis du skal ha børsa. Sette på en demper også så kan du skyte lydløst med 38special ammo og dempe smellen i 357 mag ammoen.

 

Hadde selv en enkeltskuddrifle i 357maximum som er en lenger utgave av 357magnum og den ga gode samlinger selv med 38special ammo.

 

Lykketil....

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker sportsmatch på min, har holdt helt fint for meg. Medium montasje skal funke på objektiv opp til 45mm.

http://becotrading.no/shop.asp?p=30438174

 

Søilen fører også sportsmatch, finnes også i 30mm. Er du urolig for at montasjen ikke vil holde er det en utagbar låsepinne, borr/fres et hull i kassa som låsepinnen passer i så sitter det nok :)

 

11mm spor såvidt jeg husker, hvis sporene er lange nok kan en helskinne montasje være enda bedre.

 

http://becotrading.no/shop.asp?p=30438862

 

Finnes nok sikkert enda bedre løsninger men det er forholdsvis rimelig og det holder.

Link to comment
Share on other sites

Hadde denne rifla i .222 rem et par år. I starten original, men etter litt fikk jeg justert avtrekket hos børsemaker. Ble litt bedre, men jeg ble aldri fortrolig med rifla. Den er ikke lett. I forhold til størrelsen (hendig er den) er den tung. Jeg fikk aldri samlingene jeg ønske med denne rifla. Ble derfor solgt med lett hjerte.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har hatt ei slik i .222. Lett er den definitivt ikke, men lita er den. Ruglete avtrekk, knotete å brekke opp (ihvertfall min og svigers sin). Brukte den kun til åtejakt på rev. Et mas å skyte inn pga enkeltskudd.

 

Presisjonen derimot var ingenting å si på. Meget god, til alt du kan skyte med den.

Link to comment
Share on other sites

Har hat en slik i cal 222, lita og hendig børse med et ganske dårlig avtrekk, men til den

prisen kan man vel ikke forlange all verden heller. Solgte den for 500kr i fjord, greit

å få rydda i våpenskapet av og til, husker forresten at jeg brukte norma jaktmatch

på fugl med varierende resultat, hente seg det ble sprengt fugl ved treff i vingebein.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Tror jammen jeg må prøve den børsa en gang til :oops:

 

Vel vel, nå sitter jeg med den børsa i fanget. Etter at avtrekket var ordnet, har den blitt rent god.

 

Det er bare det at mine hjemmeladde skudd klikker i den. Noen har gått av på første forsøk, noen har jeg måtte vridd og vendt på 5-6 ganger for å få satt av. Har fått en teori om at stort patronspill kan være årsak til klikk. Prøvde å går å halspresse, fikk fremdeles enkelte klikk. Har også strammet opp fjæra, med en liten mutter som ilegg.

Får ikke ta i originalammo her for å teste den. Hylser er Lapua Match 222.

 

Noen som har vært borti dette?

Link to comment
Share on other sites

vet ikke hva H&R veier, men TC Encore er tyngre med de løpene jeg har holdt i. Når børsa samtidig er tre ganger dyrere, mer knotete å demontere blir jeg litt uffen. Jeg ordnet det meste av avtrekket på min Baikal selv, og har brukt fin slipepasta til å polere anleggsflatene i hengslebolten. Meget forsiktig vel å merke! Åpning/lukking har blitt mye bedre, og ingen slerk i børsa. avtrekket er blitt til å leve med, og presisjonen er upåklagelig i min .222

Skulle gjerne ha en i .308 også. Å dempe en .222 blir litt "ennå ei salongrifle" liksom...

Ei så billig "putt i sekken rifle" er vanskelig å slå i min oppfatning, og vel verdt en liten rimelig tur til børsis for avtrekksjobb om man ikke har kunnskap selv.

Dette er sjøfuglbørsa mi, litt rust betyr ingenting for 2håndsverdien den er jo ca liten uansett.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket ble fikset på for snart ti år siden. I følge forrige eier har den ikke klikket med original ammo.

 

Baikalen er avhengig av at bøylen for åpning av låsen er helt ute/nede for at hanen skal treffe tennstiften; jeg har gjort det til en vane å gi denne en liten "skubb" nedover etter at jeg har lukket børsa og opplever ingen klikk da, være seg med hjemmeladd ammo, NATO eller annen fabrikkammo). Glemmer jeg dette blir det gjerne tydlig svakere anslag i hetta og en og annen klikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar opp denne gode gamle tråden igjen. Jeg og fattern funderer litt på en super snop villreinjaktbørse og dumme som vi er trodde jo vi at en slik enkeltskudd sak måtte være kjempelett. Har nå skjønt at det er de ikke! Alle veier rundt 3kg altså mer enn feks en Tikka T3 Lite. Hvordan kan det ha seg at de er så tunge? Alle jeg finner på nett har ganske feit pipe også. Hvordan hadde det vært å dreid ned en H&R Handi pipe og kappet til 50cm? Jeg kunne tenkt meg en 270W med lyddemper evt rekyldemper og hatt det som en villreinbørse med en 1,1-4x24 Zeiss på toppen men er det verdt det? Sitter igjen med følelsen av at det er mye greier for å få en 1,5kg lettere jaktrigg(sammenlignet med min 5kg Sauer). Noen som har tatt inn en H&R børse selv fra statene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har syslet litt med en slik, presisjonen er ok,- men det har aldri vært enkelt å skyte godt med en kombinasjon av null kinnstøtte, kort børse og lett børse. 55 grains kjøpeammo funker bra.

 

Det som er verd å notere seg er at den jeg har sett ser ut til å være brotsjet med et sløvt verktøy på frihånd! Det er det verste jeg har sett! Tomhylser er deformert etter avfyring, man ser feilene i kammeret med det blotte øye.. Og stokken!! Den formelig skriker etter garasjesløyd!!!

 

Avtrekksdelene er laget av noe jeg mistenker å være formstøpt popcorn, poler alt du vil; Virkelig bra blir det aldri.

Når det er sagt så er de definitivt hendige-H&R er ikke akkurat noe teknisk underverk det heller. Materialkvaliteten er sikkert en tanke bedre, men det er liksom to alen av samme stykket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har syslet litt med en slik, presisjonen er ok,- men det har aldri vært enkelt å skyte godt med en kombinasjon av null kinnstøtte, kort børse og lett børse. 55 grains kjøpeammo funker bra.

 

Det som er verd å notere seg er at den jeg har sett ser ut til å være brotsjet med et sløvt verktøy på frihånd! Det er det verste jeg har sett! Tomhylser er deformert etter avfyring, man ser feilene i kammeret med det blotte øye.. Og stokken!! Den formelig skriker etter garasjesløyd!!!

 

Avtrekksdelene er laget av noe jeg mistenker å være formstøpt popcorn, poler alt du vil; Virkelig bra blir det aldri.

Når det er sagt så er de definitivt hendige-H&R er ikke akkurat noe teknisk underverk det heller. Materialkvaliteten er sikkert en tanke bedre, men det er liksom to alen av samme stykket.

 

Pokker og; nå fikk eg lyst på en slik børse igjen. I 222 eller 223 blir den perfekt til mitt bruk etter rev og kråke. Er interessert i en med presisjons potensiale og gjenget for lyd demper hvis noen vil selge. :)

Link to comment
Share on other sites

Det som er verd å notere seg er at den jeg har sett ser ut til å være brotsjet med et sløvt verktøy på frihånd!

 

Mine 2 løp (222Rem og 308Win) har veldig pene kammer, men jeg har hørt at de som er solgt i 223Rem her til lands er omkamrede 222Rem-løp; siden løpene er hardforkrommet er da ikke rart kamrene blir litt rufsete.

Link to comment
Share on other sites

Pokker og; nå fikk eg lyst på en slik børse igjen. I 222 eller 223 blir den perfekt til mitt bruk etter rev og kråke.

 

Etter litt fiks er min helt perfekt til denne bruken. Faktisk også til gås, med skudd i halsgropa. Gidder ikke bære den noe særlig, blitt altfor tung for fjellrypejakt nå.

 

normal_DSC_0031komp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...