Jump to content

Varme i fjellduk


Nofish

Recommended Posts

Jeg er en skikkelig frysepinne, så de siste åra har jeg lagd meg ett enkelt varmelys som jeg bruker når det blir kaldt selv i fora fjellduk:

normal_Varmelys_005_%5B640x480%5D.JPG

Ett sunt og lett utgangspunkt.

 

normal_Varmelys_001_%5B640x480%5D.JPG

Ett overblikk over nødvendig utstyr

 

normal_Varmelys_008_%5B640x480%5D.JPG

Jeg starter med og sage av toppen på beholderen, deretter bruker jeg ei fil og retter toppen på beholderen.

 

normal_Varmelys_017_%5B640x480%5D.JPG

Jeg varmer opp stearin i en fiskebolleboks, som jeg bruker en tang på når jeg heller over stearinen i beholderen hvor jeg har plassert en passende lysestump.

 

normal_Varmelys_028_%5B640x480%5D.JPG

Litt improvisering for og holde veka i riktig posisjon mens stearinen kjøles ned.

 

Når stearinen er avkjølt må man som regel etterfylle litt, når det er gjort gir jeg beholderen en tre fire runder med elektriker tape slik at ett endelokk for sentralstøvsuger rør passer godt.

 

normal_Varmelys_037_%5B640x480%5D.JPG

Da blir det seende slik ut, og man har en varmekilde i duken som det bare er å sette lokket på når man vil slukke det.

Link to comment
Share on other sites

Dette er egentlig ganske enkelt...

 

Stikk innon rema1000, eller et gartneri eller no sånn.. Kjøp en "Gravlykt", et slikt stearinlys inni et plastbeger med skrukork i messing. Dette messinglokket har luftehuller i sidene. Flammen er derved ikke lenger åpen, og skulle dette velte så slukker det simpelthen.

 

Har brukt denne løsningen i flere år og vet at den virker..

Link to comment
Share on other sites

Levende lys i fjellduken? Det kan jeg virkelig ikke se for meg er noen suksess.

Ville nok heller ha gått for et par varmeflasker om døden er nær. (eller en person til, det funker fint)

Da skal du vite at dette er noe som fungerer 110% gjort riktig. Jeg bruker et kvalitets stearinlys i ei ølboks som er halvegs avkuttet. Tenn på å brett tilbake. Skulle lyset velte slukker det.

Har ikke målt, men lufting må til etter en kort stund. Fint å tørke ut en fuktig duk også.

 

Kan ikke se for meg det været som ikke medfører 50 grader inni duken uansett. En kamerat brukte gassbrenner med piezo tenning> Pchhhhhh--klikk-klikk-klikk---pchhhhhh-klikk-klikk-klikk--pchhhhhhhhhhh-klikk BANG... :mrgreen: Ikke å anbefale, men heldigvis var duken ikke tettet i bånn så den fløy over hodet og landet bak :lol:

Link to comment
Share on other sites

Levende lys i fjellduken? Det kan jeg virkelig ikke se for meg er noen suksess.

Ville nok heller ha gått for et par varmeflasker om døden er nær. (eller en person til, det funker fint)

Jerven henviser jo selv til at man kan benytte levende lys som varmekilde, da i en kjele som man har i mellom benene så man har kontroll på det.

Man sover jo ikke i duken med tente lys? Det gjør man heller ikke hjemme. Så jeg kan ikke helt se at det skulle være noe stort problem å benytte seg av disse metodene.

Men gassbrenner som nevnt i et annet innlegg? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Andre som jeg hører om putter telys i bånn av en fiskbollboks, virker det også!

 

Skal vel prøve ut gravlykt og fiskbollbokstrikset en gang under jakta.

 

Sako_35

Du må IKKE bruke telys! når de brenner ut blir de fryktelig varme under. En fiskebolleboks vil være smeltefarlig vil jeg tro. I brosjyren fra fjellduken som fulgte med da jeg kjøpte min hunter står dette spesifisert. De anbefaler å smelte et vanlig sterainlys fast i en gryte, slik at om det velter sluker det bare. Gravlystrikset til Raudnakke høres helt topp ut.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer i med Skaugbjønn her. Styr unna telys!!!! Stearinlys er helt greit, men telys er livsfarlige! Dette er 'sprit-lys', og en liten dråpe vann oppi et slikt kan medføre en voldsom eksplosjon :shock: . (guess how I know) Det er noe man ikke ønsker seg inni en jervenduk.

Jeg vil også anta at gravlykter er fin-fine greier å bruke. Og det samme gjelder sånne Candle-Lights som man får kjøpt på ymste sports- og friluftsutstyrsbutikker. Til å tenne dette ville jeg ha valgt en lighter med piezo-tenner (stormlighter eller vanlig engangs), Ikke fyrstikker eller lighter med flint (dette gjelder tenning inni duken).

Link to comment
Share on other sites

Ser mange er skeptiske til åpen flamme i fjellduk med rette, jeg bruker ikke dette lyset med duken lukket i bunn.

Det er ikke noe problem med temperaturen utvendig på dette lyset, har aldri hatt problemer med at teipen blir så varm at den blir "klissete" slik som den kan bli i ett varmt motorrom.

Når jeg skal slukke setter jeg ganske enkelt på lokket, og lar det stå litt så stearinen blir fast igen før den kastes i sekken.

Lyset står oppi plastlokket på bakken under en trebent Walk Stool som jeg bruker.

Når det er så kaldt at du må "fyre" så smelter heller ikke så mye stearin at det er noe problem om det velter eller når det skal slukkes.

Jeg fyller heller ikke beholderen med mer stearin enn at flammen holder seg under overkant på beholderen.

Og som med all åpen flamme brukes det selvfølgelig med forsiktighet!

 

Jeg vet om jaktlag som har malingspann ferdig forberedt for kubbelys stående ute på postene, disse brukes til og sitte på og fungerer vistnok veldig bra.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Det med gassbrenner i fjellduken hørtes ikke helt bra ut.

 

Men hvis man bruker gravlykt (som er en kjent løsning), og får støre lokale gassutslipp (gjennom tarmgass) inne i denne denne delvis lukkete fjellduken,

kan ikke det medføre en viss eksplosjonsfare :shock::shock:

 

Noen som har erfaring ? :wink:

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

/off topic/

 

De fleste nordmenn har nok et litt annet forhold til åpen flamme enn folk fra 'sydligere strøk'. Jeg har faktisk opplevd folk (tror det var franskmann, eller var det en brite..?) ute i verden som har uttalt at "Nordmenn er halt gale. De brenner stearinlyss inne i trehus." :lol:

Haha! jeg fyrer i vedovnen, fyller opp med ved, og går og legger meg... Hve eneste dag, hele vinteren igjennom.

For mange rundt i verden vil det jo være helt utenkelig å ha åpen ild i telt også. Her på berget er det en nødvendighet (ref. forsvarets sjuduker og åtte våte infanterister).

 

 

 

/on topic/

Link to comment
Share on other sites

Gravlykt var en glimrende idee Raudnakke :idea: Har et lys kjøpt på XXL, men fordelen med gravlykt, er jo at her følger holder med, ingen modding i forkant og ingen kjele å styre med :D Tenn på og kjenn varmen strømme inn i kroppen :wink:

 

Er i "ironiskmodus" , men hvor i gran skauen "putter" du denne påtente gravlykten, siden du

 

"Tenn på og kjenn varmen strømme inn i kroppen "

 

:shock::shock:

 

Beklager hvis jeg har "ufine" tanker,

kansje eg bør snakke med en psykolog,

har Skaubjønn ledig time ? :wink:

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

kansje eg bør snakke med en psykolog,

har Skaubjønn ledig time ? :wink:

En psykolog vil nok ikke være til mye hjelp for deg. Det er SVJV bare psykiatere som har lov til å skrive ut resepter på slike små, hvite drops som får deg til å føle deg ro-o-o-o-lig

 

I verste fall får du prøve å stikke innom ditt lokale psykehus og høre om det er noen der som kan hjelpe deg.

 

 

Ontopic, så har jeg også lest om telystrikset i noe materiale som gutta i Odda hadde skrevet. Da tror jeg det dreide seg om en halv (øl)boks med et telys oppi. Jeg for min del har foreløpig ikke tatt sjansen på å sitte inni en syntetisk duk sammen med åpen ild, da vil jeg heller småfryse litt eller dra på meg et ekstra varmeplagg. Det hjelper også ganske så dramatisk å trekke beina, huet og armene inn i duken og skalke alle glidelåslukene

Link to comment
Share on other sites

Den gravlykta er en veldig god ide ja, takk for den!

 

Ellers ble jeg introdusert til en alternativ bruk av tomme ølbokser på koia for et par uker siden. Snitt opp en luke på størrelse med et telys rett ved toppen på boksen. Åpne luka, klem så den "tappen" som smetter ned i boksen i det du skal drikke den opp igjen, slik at du får en flat ende. Nå snur du boksen på hodet, setter et telys inn i luka og lukker den igjen. Da har du en liten ovn hvor flammen ikke kommer ut selv om du skulle sprette opp i det storoksen kommer på besøk! :D Dette er en litt tryggere metode i mine øyne enn å snitte over halve boksen slik det er tidligere foreslått.

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper også ganske så dramatisk å trekke beina, huet og armene inn i duken og skalke alle glidelåslukene

 

Da sovner du! :mrgreen: Blir jo trøtt bare av å tenke på roen du får når alle glidelåsene er igjen..

Ellers har jeg god erfaring med en ekstra genser og trekke meg helt inn som Sako 30-06 sier :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 1/3 malingsboks. Denne er ubrukt. aldri vært maling i. Opåpi der har jeg 3 stk telys. Dette varmer. Jeg regulerer varmen med ett til tre lys tent. Når du skal slukke, legger du lokket over og tråkker det på plass. Malingsspannet eller boksen, blir ikke varmere enn at du kan ta det i hendene uten store problemer.

 

Jeg fyrer ikke i duken med glidelåsen i bunnen igjen. Boksen mellom føttene da har du kontroll.

 

Veier lite, lett å ta med, full kontroll.

Link to comment
Share on other sites

jeg har aldri brukt andre varmekilder enn meg selv (avogtil har man også selskap ;) ) inni duken.

i de fleste tilfeller er det nok varme fra denne skrotten til at det blir varmt og godt.

men gravlykt trikset kunne vært greit å prøvd en dag det er ekstra kaldt. er derimot skeptisk til telys siden telyset blir veldig flytende etterhvert....

så enten gravlykt eller stearinlys i en boks tror jeg at jeg ville gått for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...