Jump to content

Hva har dere i hylsetrommelen?


Tomerik

Recommended Posts

Har til nå brukt pussemedia som kjøpes i butikken, samt polish fra Dillion og Berry. Tar ca 1 teskje når media er nytt, så mindre og mindre etter hvert. Median trekker til seg mye av polishen så trenger ikke like mye etter hvert som det blir brukt.

 

Jeg kjører tomhylsene i 4.5 timer. Det er nok i overkant lenge, men så blir hylsene veldig blanke og fine. Er pussemediet nytt, så tar det kortere tid. Selv med møkkete media blir hylsene rene, men da tar det som nevnt lang tid. Har koblet hylsevibratoren på et koblingsur, så da slår den seg av automtisk etter ønsket tid. Slår vibratoren på, så er det klart neste gang jeg kommer tilbake til ladebenken. Kosta ca 60kr for et digitalt koblingsur på ClasOhlson.

 

Edit: Link til koblingsur. Lag ønsket program, eksempelvis på/av 4.5 timer, lagre. Når den skal bruks trykkes det på én knapp, så er vi i gang.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruker media som er laget av mais-kolber. Kjøpes i våpenbutikken. Tilsetter litt vanlig messing/kobber-puss kjøpt for noen-og-tjue-kroner på Rema-1000, istedet for middelet som selges på f.eks. Midway til langt over hundrelappen. Gjør akkurat samme nytten, om ikke bedre... :P

Link to comment
Share on other sites

hva jeg har i trommelen?

 

hylser ;)

 

 

og grøtris. eventuelt vanlig ris. har mediaseparator, da går det greit å få ut risen av hylsene. eneste minuset er at vanlig ris setter seg i tennhettehullet på endel hylser om man har pressa hylsene på forhånd. da må man sjekke for dette før man lader.

Link to comment
Share on other sites

av rismerker synes jeg first price middagsris fungerer best. det støver mindre av denne risen enn av annen ris jeg har prøvet. den beste kobberpussen jeg har funnet i dagligvarebutikkene ser ut til å være mr muscle kobber&messing, går også under navnet Goddards. Kiwi messingpuss støver mer, og gir ikke like rene hylser. har førsøk Jif skurekrem, men det ble ikke spesielt bra, selvom det lukta godt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd nøtte- skall ("tøffe nøtter" tror jeg det het), men det ble mye støv på hylsene av det synes jeg. Knuste maiskolber + Dillon polish er det som har funket best for meg.

 

Hvor lenge kommer an på mange faktorer som antall hylser, hvor møkkete de er, hva slags dritt som skal vekk og om mediet er slitt. Et par- tre timer pleier å være nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå prøvd meg med ris. Har kjørt en runde uten polish i 3-4 timer. De blir rene men får ikke bort spor etter irr. Risen sliper ikke vekk "urenheter" som sitter i metallet. Vil man få vekk skjoldene etter irr med polish i risen?

Hvor mye polish bruker dere?

Hvor mange kjøringer holder risen? Ser den blir møkkete etter en kjøring.

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig noen god grunn til ikke å bruke vanlig "kjøpemedia" ?

pris og tilgjenglighet...

Er prisen så mye som ett øre pr. hylse før man må skifte det ut ?

Tilgjengeligheten er kun et par tastetrykk unna...

Har et visst inntrykk at Rema-media har såpass med bivirkninger at jeg holder meg til de offisielle versjonene.

Link to comment
Share on other sites

Har et visst inntrykk at Rema-media har såpass med bivirkninger at jeg holder meg til de offisielle versjonene.

Derfor jeg handler på Kiwi :wink:

Har ikke hatt noen negative erfaringer med first price ris, som ikke er like kjøpe media. (Desuten bytter jeg oftere, og det tror jeg er sunt!)

Link to comment
Share on other sites

Gud bedre, gjerrige skytere! Skjønner godt att våpen forhandlere sliter i Norge, stjeler risen eller havregryna til mor for og polere hylsene! Fy faen, hva blir det neste, dyrke risen selv??

 

Tilgjengelighet er vel like så mye et tema som pris, vil jeg tro.

Er ikke alle som har en dealer på hjørnet, og ikke alle dealere som har egnet medie.

Om man da sitter en kveld å skal polere kan jeg godt forstå at kreativiteten tar grep og ordner opp.

"Man tager vad man haver' - sa Kajsa Warg"

 

 

At man i tillegg sparer noen kroner er vel ikke å forakte?

 

Om det lå 3 pistoler i en disk i butikken, alle var fabrikknye og identiske, men den første kostet 3500 kr, neste kostet 4000 kr og siste 4500 kr,

da håper jeg jo for guds jævla skyld at du evner å se at man da ville gått for den første til 3500,- :roll:

 

 

For å ikke være helt off-topic, her går det i corncob og noe polish-søl fra dillon som jeg bruker svært lite av.

Funker som bare det. :)

Link to comment
Share on other sites

Bruker vanlig corn-cobs med litt pussemiddel i. Etter et år eller to gir jeg det en vask, varer en evighet på den måten.

 

En erfaring jeg har gjort meg er at mediet fungerer best om det er litt fuktig, bare nok til at det blir et snev av kondens på lokket ved kjøring.

Link to comment
Share on other sites

 

Om det lå 3 pistoler i en disk i butikken, alle var fabrikknye og identiske, men den første kostet 3500 kr, neste kostet 4000 kr og siste 4500 kr,

da håper jeg jo for guds jævla skyld at du evner å se at man da ville gått for den første til 3500,- :roll:

Så du mener at ris og hylsepoleringsmedia er identiske ?

Link to comment
Share on other sites

En erfaring jeg har gjort meg er at mediet fungerer best om det er litt fuktig, bare nok til at det blir et snev av kondens på lokket ved kjøring.

 

enig. holder på støvet bedre da også, så en slipper å puste så mye drit når man heller media ut.

 

hvordan vasker du mediaet ditt?

Link to comment
Share on other sites

Altså, gjerrig eller ikke gjerrig, "orginal"hylsermedia er en god del dyrere enn de andre forslagene her. Det aller fleste har et budsjett å forholde seg til. Husstandens inntekt må fordeles, penger må prioriteres. Pappas hobby er altså salderingspost. Men pappa sutrer ikke av den grunn, pappa blir kreativ. Pappa finner ut hvordan pengene strekker lengst mulig.

 

Så får vi bare leve med at noen ler av oss når vi sitter med hodet ned i hylsebøtta på skytebanen, eller at en ukjent jypling på et forum kaller oss gjerrig. Guttungen vår har nye hockey-skøyter, jentungen har varme sko i barnehagen. Pappa har en hylsetrommler laget av en avdanka mixmaster.

 

Er det noen som vet hvor jeg får den billigste risen?

 

Vigg :?:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gud bedre, gjerrige skytere! Skjønner godt att våpen forhandlere sliter i Norge, stjeler risen eller havregryna til mor for og polere hylsene! Fy faen, hva blir det neste, dyrke risen selv??

 

 

Nei, men ved å bruke billigere media så blir det mer penger til krutt og kuler - våpenhandleren kommer ikke dårligere ut av det akkurat... ;) Omfordeling kalles det. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så du mener at ris og hylsepoleringsmedia er identiske ?

de er ikke identiske. men de gjør stortsett den samme jobben. i mine øyne.

jeg skal ikek nødvendigvis ha hylsene til å skinne som gull, men skal ha de rene så de ikke sliter på diene...

å skal ha vekk hylsesmørning når jeg har helpressa.

ja, jeg gidder ikke vaske vekk hylsesmørning, jeg lar trommelen ta jobben.

Link to comment
Share on other sites

Eikespon stiller jeg meg litt skeptisk til. De spona jeg lager på jobb enten på avretter eller fres blir så store, syns jeg. Og spona etter en motorsag blir jo ca 6-7mm p.g.a. bredden på kjedet?

Kanskje man kunne skjært 1-2mm tykke skiver (på tvers av f.r.) og kjørt dem i en foodprosessor? :lol:

Forresten, dere har ikke prøvd å tørke maiskolbekjerner? Lurer på hvordan man skulle knust dem? Og lurer på det samme om nøtteskall..

Link to comment
Share on other sites

Og tetter tennhullet ?

Jovisst.

 

Men både corncob og nøtte skal gjør da det Gringo. Tromler du uten hette i (Noe jeg ikke gjør), er det akkurat samme problemet uavhengig av media. Det er ikke slik at Ris tetter tennhull mer en kjøpemedia. Derfor er min påstand og min erfaring at: Ja, det er ingen forskjell med Kiwi First price ris og ymse kjøpe media.

Link to comment
Share on other sites

Har tromla både 9mm og .223.

Ris funka kjempe greit til 9mm men var et h.... og få ut av hylsehalsen på .223 patronene.

Der pakka patronene seg ofte full og en måtte sitte og pirke risen ut av de.

Så eg bruker ris til pistol/ revolver patroner ogt media til .223.

Tromler med hetta i så det forsvinner jo uansett når en staker ut den gamle hetta visst det skulle være noe igjenn i kanalen.

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

forresten har jeg en sånn mediaseparator (sånn som man setter hylsene inni og roterer) den tømmer 6,5x55, 223, 308, 9mm osv hylser for media på et minutt eller to. selv om man bruker ris.

 

om jeg skal tømme på "gammelmåten", dvs riste hver hylse tom, går det jo en og en halv evighet å få hylsene tom for ris. med mindre kornet media(kjøpe media feks) går det bare en evighet....

 

 

Edit: skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He he he,må bare le av alle innspillene her!!!. Visste ikke at det var så morro å lese inne på forumet her. Vel jeg kjenner meg igjen litt med dem som skrev sist. Det er ikke så lett å ha hobbyer som koster endel når en har endel millioner i lån, og ikke er direktør. Da blir det til at vi må stjele eller vaske risen vår, he he he.

Link to comment
Share on other sites

Og tetter tennhullet ?

Jovisst.

 

Jeg bruker ris og ja, den tetter tennhullet. Men med ladesettet mitt fulgte det med en lee hylsetrimmer. Den stikker man bare inn i hylsa og vips, risen er fjernet på under ett sekund. Jeg trimmer aldri mer enn 40 hylser i slengen så det tar ikke mer enn noen minutter å tømme trommelen. (Jeg har ikke separator) Jeg kommer aldri til å orke å kjøpe meg medie som er flere ganger dyrere enn ris. Jeg gadd ikke bruke en formue på en hylsetrommel, så jeg har tross alt laget verdens styggeste og simpleste trommel som kostet meg 25 kr å lage, så hvorfor kan jeg ikke da spare penger med å bruke annet billigmedie? Hobbyen er dyr nok fra før så JEG sparer ihvertfall penger der jeg kan. Og ingen skal kommer her å kalle meg gjerrig som Onkel Skrue fordi jeg bruker ris istedet for "skikkelig supermedie", hylsene blir akkurat like rene og blanke til en billigere pris :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for tipset om å bruke ris. Men.... Er det noen som har prøvd å kjøre risen gjennom kaffekverna??? Da får man mindre korn og kanskje bedre poleringseffekt? Kanskje sitter ikke riskornene like godt fast i tennhullet heller? Problemet blir kanskje å finne tak i ei god gammeldags kaffekvern, og å ha tålmodighet å kverne risen.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset om å bruke ris. Men.... Er det noen som har prøvd å kjøre risen gjennom kaffekverna??? Da får man mindre korn og kanskje bedre poleringseffekt? Kanskje sitter ikke riskornene like godt fast i tennhullet heller? Problemet blir kanskje å finne tak i ei god gammeldags kaffekvern, og å ha tålmodighet å kverne risen.... :lol:

 

Det er pga riskornenes størelse de funker så godt :wink:

 

Har aldri opplevd at de sitter fast i tennhette hullet . . .

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 weeks later...

Gni med klut. Evt. med noe pussemiddel. Børste innvendig i hylsehals. Rens hettelomma med et lite skrujærn. Jeg gjorde dette i mange år. Bortsett fra å rense hettelomma, men har forstått at det kan være presisjonsfremmende.

 

Noen bruker sitronsyre og salo i en bøtte med lunkent vann. Da blir hylsene fine og blanke. Tørkes på svak varme enten i stekeovn eller på varmekabler. Jeg har prøvd med stekeovn en gang når kjærringa ikke så meg. La en håndduk i forma og tømte hylsene på den. Tar sin tid å få de tørre, men de ble fine.

 

En tråd om dette her: viewtopic.php?f=58&t=18336&p=210302&hilit=sitronsyre#p210302

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...