Jump to content

Hva har dere i hylsetrommelen?


Tomerik

Recommended Posts

Kan man vaske mediet når det er blitt skittent ?

Kjøpemedie kan vaskes (ref. Fulmen), men å legge Firs Price ris i ei bøtte med vann for vasking vil vel gi ei bøtte møkkete vassgraut som resultat. . . 8)

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Altså, gjerrig eller ikke gjerrig, "orginal"hylsermedia er en god del dyrere enn de andre forslagene her. Det aller fleste har et budsjett å forholde seg til. Husstandens inntekt må fordeles, penger må prioriteres. Pappas hobby er altså salderingspost. Men pappa sutrer ikke av den grunn, pappa blir kreativ. Pappa finner ut hvordan pengene strekker lengst mulig.

 

Så får vi bare leve med at noen ler av oss når vi sitter med hodet ned i hylsebøtta på skytebanen, eller at en ukjent jypling på et forum kaller oss gjerrig. Guttungen vår har nye hockey-skøyter, jentungen har varme sko i barnehagen. Pappa har en hylsetrommler laget av en avdanka mixmaster.

 

Er det noen som vet hvor jeg får den billigste risen?

 

Vigg :?:

jammen da kommer pappas hobby inn under husholdningsbudsjettet, å man kan passe på at det blir litt svinn i kjøkkenbudsjettet av matvarer og oppvaskmiddel for å kanalisere husholdningspenger inn på pappas interressefelt, men ikke si til kjærringa at du bruker mixmasteren til hylsetrommel... det kan bli dårlig vær av mindre..... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Legg hylsene i en pose beregnet for BH/undertøy, inn i vaskemaskinen på 40 grader med hylsene. Bruk vanlig vaskepulver og vips så har du rene hylser. Bruk gjerne et vaskeproram uten sentrifugering. Bråker litt, men du får rene hylser.

Det går sikkert å bruke en sokk e.l. også, men det har jeg ikke prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Et godt sett med hylsvibrator, media og polish koster fra 800 - 1500 kroner og er vel verdt investeringen!

 

Jeg er for å gjøre ting selv, men det å vaske hylser for så å plassere de ut i huset (litt på badegulvet, litt på tørkestativet og litt på badegulvet :) ) virker som utrolig mye slit for noe som kan gjøres veldig enkelt, billig og med godt resultat på andre måter.

 

Jeg har vært borti patroner som ble ladet med litt rester av vann igjen fra en slik vask som det snakkes om. Småvåte patroner er ikke noe hyggelig å avfyre, og jeg er sikker på at han som hadde gjort det på denne måten kunne ha kjøpt inn en trommel for pengene som gikk bort når denne "lotten" med ammunisjon måtte destrueres....

 

Skal man på død og liv vaske hylsene med vann, så sørg for å vær 100% sikker på at hylsene er tørre!

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening, ja. Det er viktig at hylsa er ren når den inspiseres. Dessuten så sikrer du levetiden på ladeutstyret og ikke minst bedre funksjonering i våpenet med rene hylser.

 

Det er ingen vits å ta noen snarveier i ladeprosessen. Det koster så lite å gjøre det skikkelig, så hvorfor ikke.....

Link to comment
Share on other sites

Et godt sett med hylsvibrator, media og polish koster fra 800 - 1500 kroner og er vel verdt investeringen!

 

Jeg er for å gjøre ting selv, men det å vaske hylser for så å plassere de ut i huset (litt på badegulvet, litt på tørkestativet og litt på badegulvet :) ) virker som utrolig mye slit for noe som kan gjøres veldig enkelt, billig og med godt resultat på andre måter.

 

Jeg har vært borti patroner som ble ladet med litt rester av vann igjen fra en slik vask som det snakkes om. Småvåte patroner er ikke noe hyggelig å avfyre, og jeg er sikker på at han som hadde gjort det på denne måten kunne ha kjøpt inn en trommel for pengene som gikk bort når denne "lotten" med ammunisjon måtte destrueres....

 

Skal man på død og liv vaske hylsene med vann, så sørg for å vær 100% sikker på at hylsene er tørre!

 

 

Legg hylsene en stund i stekovnen på 50-75 grader og fuktigheten blir borte. Men det er en selvfølgelighet her som ellers når man lader at man er forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening, ja. Det er viktig at hylsa er ren når den inspiseres. Dessuten så sikrer du levetiden på ladeutstyret og ikke minst bedre funksjonering i våpenet med rene hylser.

 

Det er ingen vits å ta noen snarveier i ladeprosessen. Det koster så lite å gjøre det skikkelig, så hvorfor ikke.....

 

 

Skyter praktisk, alle snarveier tas imot med takk ;)

Link to comment
Share on other sites

Gjelder både rifle og håndvåpen.

 

Skyter mest med Glock, så den er ikke veldig kresen på om ammoen er ren. Det å ha rene hylser gjør at man kan se eventuelle skader. Eksempelvis er det lettere å inspisere skader og slitasje på rimmen av patronen hvor utrageren skal ta tak. Er denne delen slitt kan man oppleve problemer med utkastet av tomhylse (selvopplevd).

 

Hylsene kleber lettere i tønna på revolveren om ikke alt av gammel smøring og sot er fjernet.

 

Slemmo: Man kan ta mange snarveier her i livet, men har man bestemt seg for å lade egen ammunisjon så bør man også lage så god ammuinisjon man kan. Det tar så lite tid å rengjøre hylsene i en hylsevibrator, at man bør heller se andre steder for å spare tid i ladeprosessen.

 

Jeg plukket opp ca 2000 9x19 etter et større praktisk stevne for et par helger siden, og flere av hylsene viste klare tegn på hylseseparasjon. Hadde jeg ikke rengjort og inspisert hylsene kunne det fått svært uheldige konsekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Ok, min erfaring (for det meste fra boltrifle, men og endel fra glock, AG3, osv) er at det ikke er forskjell i funksjon på våpenet om hylsene er rene eller ikke. Dvs har skutt ikke rengjorte hylser som bare er pressa uten noen problem. (Ja selvfølgelig hylsesmørning og andre ting som kleber vil nok lage krøll. )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...