Jump to content

Kva skal eg gjere med enkeltløparen min?


VestlandsJeger

Recommended Posts

For ein del år sidan stod det ein brukt Star Baikal enkeltløpar til salgs hos den lokale våpensjappa. Var visste frå eit dødsbo.

På prislappen stod det 800 norske kroner, og Unge VestlandsJeger'n tenkte at ein kunne no liksom ikkje la vere å kjøpe ei hagle til 800 spenn. Søknad vart innvilga og eg tok med meg vidunderet heim.

 

Tanken var at denne enkeltløparen med full boring skulle vere eit fint supplement til den nette sideliggern i kal 20. Bruksområdet skulle vere vinterrype, sjøfugl og generelt leiketøy.

Noken stor suksess har ikkje forholdet vårt blitt. 3-4 ender, eit par skjorer og nokre leirduer i eit sandtak er vel det som står på merittlista til dette leiketøyet. I tillegg har det etterkvart komme ei kombi inn i våpenskapet som dekker desse behova der det berre trengs eit hagleløp.

 

Eg trur ikkje eg har avfyrt dette våpenet på minst 5 år. I våpenskapet er det trangt nok, og so tar jo jernet opp ein plass i den fantastiske våpengarderoben. Der er ingen poeng å ha den ståande der. So noke må eg gjere.

 

Har tenkt på fleire ting og treng hjelp og råd til å bestemme meg:

 

- lurt på å gje den til brodern.

Han har ikkje hagle. Men det er eigentleg ei fornærming å sette nokon til å jakte med denne. han får skaffe seg ei meir brukandes børse, noko som han no er i ferd med.

 

- selge den.

Kven skulle det vere til? Får uansett ikkje meir enn 500,- eller noke sånt for den. Og då er egentlig poenget vekke.

 

- gje den vekk til nokon.

Som sagt, det er rett og slett ei fornærming. Omtrent som å gje vekk ei utvaska T-skjorte eller eit bilvrak.

 

- kappe løpet på kortaste lovlege lengde og ha den til "putte-i-sekken-hagle".

Den er jo lett demonterbar. Sjarmerande tanke. Men den blir jo omtrent ubrukeleg.

 

- gje den vekk i same stil som mauser'n til Skaubjønn?

Igjen; truleg liten interresse for noko slikt.

 

- gøyme den i steinura i tilfelle sosialistane kjem og tar alle våpena mine...?

:wink:

 

Kva ville dokke gjort med ei slik hagle? Kva er det mogeleg å bruke noko slikt til?

Kom med innspel!

Link to comment
Share on other sites

vel, jeg vil tro at å gjemme den i steinura er et brudd på bestemmelsene om oppbevaring av våpen, så det kan ihvertfall ikke anbefales på åpent forum :wink:

 

hva med å sette den igjen i butikken, for kommisjonssalg, kreve 2-300kr for den, og heller kjøpe noe annet om du har råde til det?

 

kan jo hende det kommer en ung spire innom, som nettop har skrapt sammen til jegerprøve, og har blakka seg helt på dagens søknadsgebyrer.

 

jeg var ganske lykkelig da jeg dro hjem en russisk kal20 baikal, betalt med pantepenger, en gang på 90-tallet. et av mine lykkeligere våpenkjøp, og selvom det ikke er ei tilpasset engels best-gun, har det falt ryper, and, og duer for den.

 

jeg vil tro at en gi-bort-for-en-symbolsk-sum-tråd er et godt tiltak for blivende jegere!

Link to comment
Share on other sites

Det med steinura var nok ikkje seriøst meint altso. Meir eit dårleg skjult side-kick til dei som er redd for at SV skal tømme våpenskapa våre... :wink:

Av andre ulovlige føremål har eg og tenkt på sjølvskot...

 

Salg for symbolsk sum er absolutt eit alternativ. Har og vore på tanken å

 

Det er ikkje nokon som har noko dei vil bytte med meg då? Eg lika bytting.

Link to comment
Share on other sites

hmm, når jeg jakter fugl her på øya er det ikke ofte jeg får sjansen på mer enn en fugl, spesielt ikke i rypejakta. o/u baikaln er ganske tung å dra med seg i grunn. Hadde kanskje vært noe for en ung nord-trøndelagjeger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den er i orden og fungerer? Den kan skyte stål? I såfall så synes jeg du skal gi den bort noe alla skaubjønn :lol: Det er nok alltids en ny ung jeger som kansje ikke har råd til hagle som kunne tenke seg den. Det skaper både litt blest rundt NOJS og medlemskap (om du velger modellen til skaubjønn) og gir positiv omtale av kammeret (jeg kan ikke skjønne annet hvertfall) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du skal gjere 2 ting med den, ta å sett den i skrustikka, bend løpet sånn at når du holder kolben beint fram, så skal løpet være ca 2 cm, utav senter til eine sida..

Så tar du å flytter framsikte til ca midten av løpet, sånn at den sikter beint fram, men skyter litt til eine sida. Så skal du gje den vekk til ein nykommer her, som ikkje har fått skikkelig trening med svingen..

Når vedkommende begynner å klare å komplettere svingen etter fuglen, så bommer han, og i det øyeblikket der, skal hagla gå vidare til neste nykommer her, uten hagle... :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo udødelige hagler, drittbillige men dønn solide og omtrent umulig å ødelegge. Det er mye tykkere gods i en Baikal enkeltløpet enn i dobbeltløperne fra samme produsent, så de tåler mye juling.

 

Jeg begynte selv min jegerkarriere med min fars gamle enkeltløper "Star", som man kalte dem den gangen, i kaliber 16. Han kjøpte den brukt da han var tenåring, og beholdt den som bruksjern og utlånsbørse selv om han hadde fått seg en penere dobbeltløper etter hvert. Den hagla brukes den dag i dag av min mor, nå med nedkortet kolbe og ny rekylkappe for å tilpasse våpenet til brukeren. Med tilpasset kolbe er det ikke noe galt i å bruke et slikt våpen, det er sjelden en gjennomsnittjeger som ikke trener mye på lerduer kan klare å utnytte skudd nr to allikevel.

 

Selv har jeg en ellers identisk Baikal enkeltløper kal. 12. Jeg fikk den til 16-års dagen, som nå begynner å bli lenge siden. Børsa var da pent brukt, jeg tror min far ga 500 kroner for den i en butikk. Hagla har fått være med på en del turer, til dels i ulendt terreng og dårlig vær. Sant og si så er jeg glad for at jeg ikke utsatte et dyrere våpen for slik behandling.

 

I dag har jeg andre våpen i skapet, og funderer akkurat som Vestlandsjeger (sambygding av meg, ser jeg) på hva jeg skal bruke enkeltløperen til. Til alt annet enn "uvøren" bruk har jeg en sideligger, og når jeg tenker meg om så er denne belgiske sideliggeren også en billig sak (ga 800 kroner for den, brukt) så det er liten vits i å være forsiktig med den. Enkeltløperen har derfor blitt stående i skapet, for det meste. Jeg har vel ikke skutt mer enn et par-tre skudd med den det siste tiåret.

 

Det jeg ser for meg er følgende:

 

1. Beholde som den er, for utlån hvis jeg skal jakte med kompiser som ikke har eget våpen eller som ikke gidder bryderiet med å flyfrakte våpen for en enkelt jakttur. Dette er i mitt tilfelle nokså aktuelt, fordi jeg i dag jobber med relativt unge folk fra hele landet og mange av dem er jaktinteresserte. Ulempen er at det tar opp plass i "garderoben", så på ett eller annet tidspunkt vil det skape et problem.

 

2. Bygge om til noe morsomt. Jeg tenker enten heldempet rifle i egnet småviltkaliber (en eller annen revolverpatron), eller muligens prosjekt dempet hagle. Jeg har en teori om hvordan den kan bygges om til "semi-heldempet" hagle med ventilert løp så standard ammo går subsonisk, men det vil kreve mye arbeid og antakelig mer utstyr enn jeg har tilgjengelig. Måten Baikal har festet forskjeftet til pipa gjør det litt vanskelig å ha et demperrør som går helt bak til låskassa. Begge deler høres morsomt og nyttig ut, men det blir jo i så fall ganske spesialiserte greier som nok ikke blir brukt hver helg i jaktsesongen. Stort sett bare kråkejakt og slikt, tenker jeg. Og da sitter en igjen med et lite brukt våpen som tar opp plass i garderoben.

 

3. Gi bort. Salgsverdien for en slik er vel omkring 500 kroner i god stand, eller litt mindre. Gidder ikke selge et våpen med en viss affeksjonsverdi for så lite; dette var det første våpenet jeg eide, og for meg er det verdt mye mer enn 500 kroner. Men hvis jeg ender opp med å ikke gjøre noen av alternativene over, så vil jeg nok heller gi den bort til en fersk jeger med dårlig råd enn å levere den til skroting.

 

Som sagt, tilpasser man kolben til brukeren så er det egentlig ikke noe som helst i veien med disse haglene. De smeller hver gang uansett f..., og stålet rundt trangboringen er så tykt at det neppe fører til problemer å bruke dagens blyfrie ammo selv om det er full trangboring. Og om en mot formodning skulle slite ut børsa ved å skyte stål, så har en ikke tapt mye penger :-) Det er antakelig billigere pr. skudd for en gjennomsnttsjeger å kjøpe brukte enkeltløps Baikal-hagler og skyte dem med stål til de blir ødelagte, og så bare bytte dem ut, enn å kjøpe ei dyrere hagle som er garantert å tåle stål. Skyter man MYE så stiller det seg nok annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Eg meinar å ha hørt at baskylen og litt detaljar kring tennstiften etc er forskjellig mellom enkeltløphagla og -rifla. At rifla er meir solid, og at ein ikkje kan bruke haglebaskyle på rifleløp utan litt ombygging.

 

Hagla er forøvrig i 12/70. står stempla med 65MPa og har full trangboring, og er derfor lite eigna til stålhagl. Må likevel innrømme at eg har peisa ei pakke eller to med leirdueskot i stål gjennom den... So det går no.

 

Eg har tenkt på noko ala Skaubjønn-prosjektet. Dersom det overhode er nokon som vil ha den då...

Link to comment
Share on other sites

Rifleutgaven har nok tynnere tennstift og mindre diameter på tennstifthullet i baskylen, dette er nødvendig hvis man skal bruke riflekalibre med høyt trykk. Men til bruk med revolverkalibre med relativt lavt trykk, for subsonisk skyting med demper, så vil jeg anta det er trygt nok å bruke standard hagle baskyle. Uansett er det ikke noen stor jobb å få bygget om til tynnere tennstempel og mindre hull, en tilpasset foring og et nytt tennstempel er vel det hele. Er det noen andre forskjeller på rifle- og hagleutgaven da?

Link to comment
Share on other sites

Stemmer at tennhull og -nål har mindre diameter på rifleversjonen. Jeg har en i .222, og det hadde sikkert gått greit å sette av en haglepatron med den...

Dette er forøvrig den styggeste bajkalen i kongleriket ettersom jeg selv har jalla den opp - men det passer meg og det funker!

301iyya.jpg

Men det passer meg og det funker! Avtrekket er justert og kroninga tatt av børsemaker før jeg kjøpte spettet.

Hmmm.. :roll:

Hvordan stiller den nye våpenloven seg til at jeg kan tenke meg å betrakte enkelt-bajkalen som systemvåpen??

Enkelt løpsbytte (med forskjeftebytte) over samme "låskasse"... :mrgreen::lol::mrgreen:

I så fall, hvor mye skal du ha for løpet? :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...