Jump to content

Skyte aktivt med AG3


LabRat

Recommended Posts

Hei,

 

Sidan eg no er i heimevernet og liker godt å skyte med AG3 så lurte eg på ein sak.

 

Kva må eg gjere for å kunne skyte organisert med denne utanom Hv øvelsane ? Tenkar da i baner som stangskyting og liknande. Er det slik at forsvaret spanderer ammunisjon eller er dei tider over ?

Eg er jo medlem av DFS allerede som eg reknar med er eit krav.

 

Eg kan sikkert snakke med mine befal om dette, men det er nokre månader til årets hv øvelse. Reknar med det er nokon her som gjer dette og kan fortelje meg kven eg skal gå til først som sist.

Link to comment
Share on other sites

Neivel nei, det var ikkje den beskjeden eg fekk frå mine befal iallefall.. Men det hadde vore moro dersom Labrat fekk det til. Eg er ikkje pr. dags dato medlem i DFS, men eg spurte om det, og dei svarte nei uansett. Det var kun for befal, eller for befal/menige som var med på militært skyteprogam til konkurranser...

Link to comment
Share on other sites

Neivel nei, det var ikkje den beskjeden eg fekk frå mine befal iallefall.. Men det hadde vore moro dersom Labrat fekk det til. Eg er ikkje pr. dags dato medlem i DFS, men eg spurte om det, og dei svarte nei uansett. Det var kun for befal, eller for befal/menige som var med på militært skyteprogam til konkurranser...

er ikke alle som har like god peil av HV befalet akkurat ;)

 

men er du ikke medlem av DFS har du kansje lite å slå i bordet med.

er nemlig AG3 klasse i DFS, som alle DFS medlemmer i HV har muligheta til å delta i... mitt råd er at du snakker med distriktet ditt. ikke tropps eller områdebefal på øvelse ;)

Link to comment
Share on other sites

Er jo litt merkeleg om du ikkje skulle få lov sjølv om ein ikkje er befal. Eg er i alle fall ikkje det, men ein skulle tru at det var i forsvarets "ånd" om ein skal kunne kalle det noko slikt at folk skaut litt med militære våpen.

Eg trudde dei likte at feltuniformen var representert på diverse stevner.

 

Eg liker i alle fall å kunne mestre våpen eg har tilgang til.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe krav at en må være befal for å få ut våpen/tennstempel for aktive skyttere. Men for de som er interessert vil jeg sterkt anbefale at en søker er medlem i DFS, og også skyter stevner i regi av DFS med tjenestevåpenet... Om det er et krav er jeg usikker på i farten, men vil tro det taler til søkerens fordel!

Link to comment
Share on other sites

§ 4 Medlemskap

1. Alle norske statsborgere som har tjenestegjort- eller tjenestegjør i det norske forsvaret i befalsstilling og elever under befalsutdannelse, kan bli medlemmer i NROF. Enkeltpersoner og bedrifter/ organisasjoner kan opptas som støttemedlemmer. Disse har ikke stemmerett og kan ikke delta i forbundets aktiviteter som utøves etter NROFs avtale med Forsvaret.

 

Lån av AG3 går nok under NROFs avtale med Forsvaret

Link to comment
Share on other sites

Kanskje. Hvis du dokumenterer aktivitet og får anbefaling fra områdesjefen din (eller tilsvarende), kan distriktssjefen godkjenne søknaden din. I mitt distrikt stilles det nå også krav til at du kan dokumentere at du har våpenskap for å få utlevert tjenestevåpen/tennstempel, og jeg tror det er en nasjonal policy. Rent prinsipielt skulle det ikke være noen forskjell på å skyte i DFS, NROF eller i NFPS. Men hvis distriktssjefen synes praktisk skyting høres skummelt ut, tror det vil slite for mye på våpenet, eller at det er tvilsomt om du kan opprettholde aktivitet (Arrangeres det riflestevner der du bor eller i rimelig nærhet? Kan du vise til at du reiser for å konkurrere andre steder?) er det ingenting som tilsier at han skal godkjenne en søknad.

 

Å hente ut våpen fra forsvaret ligner i det hele tatt mer og mer på å få ervervstillatelse sivilt: Dokumentert aktivitet+forsvarlig oppbevaring er det som kreves. Jo mere dokumenterbar aktivitet, jo greiere skal det normalt gå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
:evil: jeg så på reportasje fra landsskytterstevnet og skyting med ag 3 og dæm fikk ut mange skudd og vant vel felthurtigskytinga , da sa dæm vel at børsene skulle leveres inn og destrueres . et nytt konsept hk-416 i cal 223 skulle ta over for ag3. så det er vel spesialavdelingan som bare får bruke nye børser no sikkert :x
Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke gjøres noen forskjell basert på grad i forhold til skyting i DFS eller annen organisert konkurranseskyting med AG3. Det er gitt ut en flott :shock: folder som heter noe slikt som "Konkurranseskyting med AG3" der Generalinspektøren for Heimevernet i innledningen sier noe om hvor viktig samarbeidet mellom DFS og Forsvaret er....

 

Det er gitt åpning for å levere ut tennstempel til personell som driver feltsport og selvfølgelig aktive skyttere uten hensyn til grad. HV-distriktene praktiserer desverre dette litt forskjellig, noen vil ha en anbefaling fra områdesjef, mens andre overlater dette til Feltsportoffiser eller andre ved Distriktet.

 

Det er desverre ikke gitt like klare instrukser i forhold ti ammunisjon, utover det at det ikke er tillatt å skyte annen ammunisjon enn den som er approber/utlevert fra forsvaret i forsvarets våpen :!: . DFS kan sikkert skaffe til veie den forannevnte brosjyren, bruke den som "ammo" og kjør gjerne distriktet hardt på dette. NROF har en egen ammunisjonstildeling som forvaltes gjennom HV-distriktene, det burde ikke være for mye forlangt at også menige og korporaler som er aktive skyttere skulle kunne benyttes seg av noe tilsvarende. Den øverste delen av reultatlistene på Landskytterstenvet hvert år domineres jo omtrent av HV-personell, så det er nok noen som får det til...

Link to comment
Share on other sites

:evil: jeg så på reportasje fra landsskytterstevnet og skyting med ag 3 og dæm fikk ut mange skudd og vant vel felthurtigskytinga , da sa dæm vel at børsene skulle leveres inn og destrueres . et nytt konsept hk-416 i cal 223 skulle ta over for ag3. så det er vel spesialavdelingan som bare får bruke nye børser no sikkert :x

Den normale HV-soldat skal nok bruke AG'n i ganske mange år endå.

 

Fliseskipperi: Nils Bernt vant stangskyting med AG. Det var vel ikkje AG-skyttar som vant felthurtig?

Link to comment
Share on other sites

HV er ofte restrektive med å dele ut ammunisjon til AG3 skyting. men de som kan dokumentere medlemskap i DFS har mulighet til å søke om å få utlevert ammo og tennstempel om man begrunner det med at man skal skyte stevner i DFS. om man da ikke skyter stevner vil det ikke bare ødelegge for en selv, men for andre som ønsker tennstempel iog ammo i ettertid.

 

har et par tre eksempler på at dette har skjedd i distriktet mitt (folk søker om tennstempel/ammo å skyter ikke stevner etterpå) å da kan det føre til at for andre så blir det vanskeligere og vanskeligere for hvert år som går.

 

å i tillegg at det kommer fram at forlk omsetter nato ammo så blir det iallefall ikke lettere.

 

er endel tråder her på kammeret hvor forlk forteller de får tak i militær ammo, å dette gjør det kansje ikke lettere for de som skal skyte AG3 å få ammo.....

Link to comment
Share on other sites

Enig med høggern. Om noen får NATO-ammunisjon fra venner og bekjente er det egentlig heleri av tyvegods. Iallefall slik jeg har forstått reglene så er det ikke anledning for den enkelte soldat til å gi bort/selge ammunisjon han har fått utlevert for å drive egentrening/konkurranseskyting. At dette foregår så åpenlyst som det til tider gjør i skyttermiljøet er skadelig både for HV-soldater og skyttermiljøene på sikt.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

har et par tre eksempler på at dette har skjedd i distriktet mitt (folk søker om tennstempel/ammo å skyter ikke stevner etterpå) å da kan det føre til at for andre så blir det vanskeligere og vanskeligere for hvert år som går.
Mulig at jeg er steike naiv, men da jeg var inne (som GM4 under gammel struktur, altså "lagets skarpskytter"), trodde jeg at det var Lurt™ for HV at soldaten sørget for å dyktiggjøre seg som skytter for å være i stand til å utføre oppgaven sin bedre. Ergo burde igrunnen også ren egentrening med AG uten stevnedeltakelse kvalifisere for "støtte" fra Harald. Eller?
Link to comment
Share on other sites

@sako:

i utgangspunktet ja. i praksis nei.

stevnedeltakelse er vel eneste muligheten avdelinga har til å sjekke om soldaten har skutt ammoen selv.

 

å hver gang det ligger NM60 (norsk mil 7,62 ammo) på qxl så vet jeg at det er større sjans for at jeg kansje må argumentere og dokumentere enda mer for å få ammo nesteår.

 

jeg har tilogmed blitt tilbudt "tusenvis" av NM60 over disk hos en sportsbutikk i en av de større tettstedene i hjemfylket mitt. det var ikke bra....

 

å all den tid 7,62X51 skudd koster avdelingene 7-8 kr pr stk, så har jeg faktisk forståelse for at de ikke kan ause ut ammunisjon. i tillegg er det jo generelt ganske strengt med ammunisjon fordi det er ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Kansje litt off topic men må få skyte inn at jeg syns det norske forsvaret skulle fortsette med og bruke 7,62.. egner seg bedre til forsvar av norsk jord enn den lille 5,56 :| tragisk kaliber til militært bruk mener nå jeg! :(

 

Hvilket "norske forsvar" er det du snakker om?

 

Garden eller de "fredsbevarende" i Aghfanistan? :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Husker godt Ag-ene i militæret som gikk i hytt og pine:-). Spesielt på rekruttskolen der vi demonterte og pussa de så ofta at de svømte i olje. Jeg var likevel heldig og fikk en som faktisk gikk ganske bra. Fikk til og med sølvmerke på 200 m etter en masse forkilinger:-)

Men var jo ei ordentlig stasbørse det bare den ikke hadde vært så herja med som den var.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vet er at norsk militær 7,62X51 pr i dag ikke selges til sivile. Det blir levert ut til folk (militært personell) som treningsammo. I det øyeblikket noen selger den, gjør de noe de ikke skal.

 

Militær 7,62X51 ammo selges i norge, men det er ikke norsk militær 7,62X51 men feks sørafrikansk eller portugisisk ammo.

Link to comment
Share on other sites

nja - det ble gjort en endring på det for tre-fire år siden, da ble det tatt inn en passus om "eller tilsvarende sivil ammunisjon", nettopp for å lette tilgangen på ammo for AG skytterne.

 

Om den fremdeles står eller om d`herrer i FLO som leier ut våpen til resten av forsvaret har skreket seg til å få det endret tilbake til kun militært utlevert ammo igjen er jeg ikke sikker på, men jeg vet at det var interne diskusjoner rundt det i systemet...

Link to comment
Share on other sites

Norsk (Raufoss / Nammo) produsert militær ammo har vel knappest blitt avhendet til sivile i de siste decenniene.
Tja... Skal vi kanskje modifisere denne uttalelsen litt? Til noe sånt som "Norsk (Raufoss / Nammo) produsert militær ammo har vel knappest blitt avhendet på lovlig vis til sivile i de siste decenniene." Hm?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...