Jump to content

NOJS og Våpenloven


Vesper

Recommended Posts

Jeg tok en rask opptelling av populære tråder i den aller siste tiden. Her er hva jeg fant:

 

1654 – Garmin Astro

914 – Petit Basset

861 – Langthold Sørlandet

786 – Nyheter i media

604 – Hva har Visakortet blitt brent på i dag?

428 – Bukkejakta

350 – Lommelykttråden

345 – Revejakta

263 – Viltkamera

248 - Duejakta

231 - Gåsejakta

222 – Reinsdyrjakta

200 – Storfornøyd med Blaser

199 – Kråkefugljakten

197 – Adelheid kammerdrilling

176 – BAN-tråden

162 – Sako Quad

149 – Fox terrier

135 – Antall medlemmer under 18

132 – Måneskinnsjakt

120 Medlemsskap i NOJS

84 – Ny våpenlov på trappene

 

Dette sier en del om hva Kammeret har gjort seg til. Og enda mer om hva medlemmene er opptatt av.

Medlemmene er så sin sak, men ledelsen i Kammeret og NOJS burde ansette en PR-konsulent. Nei, det er for enkelt. Politiske partier gjør det hele tiden, og resultatet er ofte dårlig. Ansett en virkelig proff som vet hva skriftlig kommunikasjon er … men dem er det få av, og de koster penger.

Det viktigste innlegget på Kammeret i år er det om ny våpenlov. Styret i NOJS håndterte det elendig. Ikke fullt så dårlig som Are Fosjord gjorde i NV (jeg setter stor pris på ham, men kommunikasjon er ikke hans bord, han burde ha overlatt skrivingen til en annen). Prøv, NOJS. Sett dere ned, tenkt, undersøk og gjør det bedre.

Og husk en ting. Utvalget som kom med innstillingen om den nye våpenforskriften hadde to medlemmer fra skytterorganisasjoner. Den verste av alle paragrafene var den som ga Politidirektoratet muligheten til å endre hele våpenloven i praksis ved rundskriv etter eget forgodtbefinnende. Og de to medlemmene stemte FOR paragrafen.

Hvis NOJS virkelig kommer i en slik posisjon fremover i forbindelse med en ny våpenlov… Kjære dere, tenk nøye, sjekk, og ikke drit dere ut.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste innlegget på Kammeret i år er det om ny våpenlov.

 

Amen!

 

Kloke ord er mye verd, men ikke hvis ingen hører dem. Jeg synes du beskriver det viktigste vi kan foreta oss for å kunne sikre våre interessers videre eksistens og fremtid: kommunikasjon og forståelse for hvem vi er og hva vi står for. I denne sammenheng er vi lite tjent med statistikk som baserer seg på USA og våpeneierskap der. Faktisk tor jeg vi må gjøre det vi kan for å distansere oss fra amerikansk våpenkultur og heller fokusere på vår egen. Vi må "selge" oss som seriøse idrettsutøvere og jegere. Vi må vise at det vi ikke er en pervertert gjeng av voldsromantikere med mord i blikket, men snarere oppegående mennesker som er en viktig del av landets idretts- og forvaltningshistorie.

 

I tillegg må vi også klare å få aksept for at vi ikke finner oss i å bli holdt ansvarlige for at andre ønsker å stjele våre eiendeler! Det må tydeliggjøres at vi tar ansvar for sikkerheten og oppbevaringen av våre våpen, men at vi ikke ønsker å få våres frihet innskrenket som følge av en feilslått kriminalpolitikk. Med andre ord: det er ikke vi som utgjør en trussel mot samfunnet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarte ikke å la være. Måtte slenge meg innpå en tur til.

 

Kjære dere, tenk nøye, sjekk, og ikke drit dere ut.

 

Vet du hva Vesper? Jeg tror faktisk ikke at gjengen i NOJS kommer til å drite seg ut. Når jeg leser innleggene til styremedlemmer og andre som er innvolverte, så får jeg en bestemt følelse av at disse mener alvor. Jeg har en helt annen opplevelse av tyngde og seriøsitet enn det jeg noen gang fikk av NV og Fosjord. Ikke at jeg ønsker å rakke ned på Fosjord. All ære til ham for forsøket.

Link to comment
Share on other sites

I rettferdighetens navn Vesper. Du sammenligner den 4 dager gamle tråden om ny våpenlov, med tråder som er mnd, noen ganger år gamle og bruker dette til å felle en dom over Kammeret og dets brukere.

 

Du burde kanskje tatt med:

 

Ny våpenforskrift vedtatt! Innlegg...1476.

 

Det er vel den mest kommenterte tråden på Kammeret med unntak av Astro tråden?

 

Men jeg er enig, jeg har tidligere etterlyst en massiv "Meld deg inn i Nojs" kampanje.

 

Jeg husker ikke de eksakte tallene på antall besøk og antall unike ip adresser på denne siden, men det er svært høyt!

Styret bør bruke denne muligheten til å skaffe oppmerksomhet rundt ny våpenlov og rundt Nojs på en helt annen måte enn det vi opplever i dag.

 

Men det er lett å kritisere og vanskelig å gjøre noe som teller.

 

Helt til slutt. Jeg husker at "Den kj. red." ivrig støttet NV når de var nye, og oppfordret alle VJ lesere til å melde seg inn. Er du medlem av Nojs?

Link to comment
Share on other sites

Hei Vesper. Først og fremst, det er godt å se deg radbrekke tastaturet igjen, gudene vet hvor mange artikler og ledere jeg har lest i gode gamle VJ fra da jeg var en ung pistolskytter med flere år igjen til første egne våpen.

 

Om jeg tenker tilbake må jeg innrømme at jeg ofte var uenig med deg, i hovedsak når det gjaldt politikk. Du var for ekstrem, for krass, for pessimistisk for en ung og naiv guttunge. Men med noen år med erfaring og bitterhet som ballast innser jeg at du ikke tok så feil, du lå bare noen år foran meg (og sikkert mange andre).

Men man blir jo som kjent aldri profet i egen tid, du vet sikkert det like godt som noen. Nå ser vi dessverre at mange av dine dystre spådommer har slått til. Vel, her står vi. Hva nå?

 

Jeg har stor tro på NOJS i disse dystre tider. Nå kjenner jeg litt til de som sitter i Styret, og selv om de ikke kan gå på vannet eller gjøre vann til vin tror jeg likevel de representerer vårt beste håp til å få gjort noe. Jeg hadde i utgangspunktet tro på NV, men de viste fort at de hadde mer kjeft enn vett. NOJS har blitt kritisert for å være usynlige, men jeg tror de bare viser at de har skjønt hvordan spillet spilles. Det er tross alt bedre å oppnå noe i det skjulte enn ingenting i all offentlighet. Og jeg sitter i den situasjon at jeg hører en del om hva som faktisk gjøres, så til de som savner informasjon kan jeg si at det skjer MYE som ikke kommer på trykk her.

 

Mitt råd til deg Vesper er enkelt: Hjelp oss. Og med oss mener jeg alle jegere og skyttere i Norge, selv de som representeres av forbund som bare vil de vondt. Jeg kan ikke svare for andre enn meg selv, men jeg leser ALLTID det du skriver her. Har du noen gode innspill, konstruktive tanker eller lue slagplaner; Send de til styret. Del de med oss. Gi styret råd selv om de ikke vil ha de.

Link to comment
Share on other sites

I denne sammenheng er vi lite tjent med statistikk som baserer seg på USA og våpeneierskap der. Faktisk tor jeg vi må gjøre det vi kan for å distansere oss fra amerikansk våpenkultur og heller fokusere på vår egen. Vi må "selge" oss som seriøse idrettsutøvere og jegere. Vi må vise at det vi ikke er en pervertert gjeng av voldsromantikere med mord i blikket, men snarere oppegående mennesker som er en viktig del av landets idretts- og forvaltningshistorie.

 

Litt OT. Er en tanke nysgjerrig... Hvor finner du dine statistikker (gjerne basert på virkeligheten) og OBJEKTIV info. som underbygger dine påstander om amerikanske skyttere, våpenkultur og våpeneierskap? Det kan kanskje være vanskelig å tro, men det er ikke alt som står i Dagbladet og som blir sagt av pr-kåte politikere som er sant/basert på virkeligheten.

Jo, det er enkelte byer/områder i USA (som andre steder) som er preget av høy kriminalitet og har en høy drapsfrekvens. MEN hvis du og andre hadde undersøkt litt ville du funnet ut at det er byer som New york, Washington, Los angeles, etc. Byer der det er like lett for vanlige sivile å LOVLIG skaffe seg våpen som det er for deg å kjøpe en 12,7 til småviltjakt. Er også litt forvirret med tanke på om du mener at våpen generelt og håndvåpen spesielt = automatisk lyst til å drepe sin neste, eller om det bare er amerikanere generelt som er sinnslidende fordi de er amerikanere/ikke nordmenn, fordi enkelte er mer balanserte/høyerestående enn andre pga. fødested og nasjonalitet?

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Litt merkelig tråd dette her, skjønner ikke helt hvorfor statistikken Vesper trekker frem skulle si noe som helst om engasjerment. For min del så synes jeg det er mer morro å lese om jakt og skyting, enn om politikk og lovgivning. Derfor leser jeg helst andre tråder enn de som bare handler om "ny våpenforskrift" og "ny våpenlov". Dette betyr ikke at jeg ikke er bekymret over utviklingen, men jeg ser ikke det helt store poenget i å lese alt som blir skrevet om disse sakene her på kammeret. (Med fare for å fornerme noen så skrives det mye paranoid tull og svada om nettop disse tingene, og underholdningsverdien er i mange tilfeller like liten som bakkekontakten til enkelte av debatantene.)

 

Nei, hold fokus på det som er viktig: Det er under en måned igjen til jakten starter! :D

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Har du noen gode innspill, konstruktive tanker eller lue slagplaner; Send de til styret. Del de med oss. Gi styret råd selv om de ikke vil ha de.

 

Det var det jeg også prøvde å få frem, men Fulmen sier det bedre.

 

NV gikk på trynet, dette prosjektet har jeg mye større tro på. Ikke minst fordi de som sitter i styret er på et annet plan en NV når det gjelder lobbyvirksomhet og pressekontakter.

 

Den.kj.red tror jeg hadde vært en velkommen bidragsyter til en ung organisasjon.

 

Jeg aner ikke hva styret mener om dette, men Vesper, hvis det er noe kamp igjen i deg, noe jeg mistenker at det er :wink: , dette er den beste sjansen vi har hatt på mange år.

 

Du kan kritisere eller du kan delta. Ditt valg.

Link to comment
Share on other sites

I denne sammenheng er vi lite tjent med statistikk som baserer seg på USA og våpeneierskap der. Faktisk tor jeg vi må gjøre det vi kan for å distansere oss fra amerikansk våpenkultur og heller fokusere på vår egen. Vi må "selge" oss som seriøse idrettsutøvere og jegere. Vi må vise at det vi ikke er en pervertert gjeng av voldsromantikere med mord i blikket, men snarere oppegående mennesker som er en viktig del av landets idretts- og forvaltningshistorie.

 

Litt OT. Er en tanke nysgjerrig... Hvor finner du dine statistikker (gjerne basert på virkeligheten) og OBJEKTIV info. som underbygger dine påstander om amerikanske skyttere, våpenkultur og våpeneierskap? Det kan kanskje være vanskelig å tro, men det er ikke alt som står i Dagbladet og som blir sagt av pr-kåte politikere som er sant/basert på virkeligheten.

Jo, det er enkelte byer/områder i USA (som andre steder) som er preget av høy kriminalitet og har en høy drapsfrekvens. MEN hvis du og andre hadde undersøkt litt ville du funnet ut at det er byer som New york, Washington, Los angeles, etc. Byer der det er like lett for vanlige sivile å LOVLIG skaffe seg våpen som det er for deg å kjøpe en 12,7 til småviltjakt. Er også litt forvirret med tanke på om du mener at våpen generelt og håndvåpen spesielt = automatisk lyst til å drepe sin neste, eller om det bare er amerikanere generelt som er sinnslidende fordi de er amerikanere/ikke nordmenn, fordi enkelte er mer balanserte/høyerestående enn andre pga. fødested og nasjonalitet?

 

Hmmm... etter å ha lest gjennom mitt eget innlegg tror jeg at jeg skjønner hvorfor du reagerer, så la meg forklare hva jeg mener/ forsøker å formidle:

 

Jeg ønsker ikke å heve meg selv over amerikanere og amerikansk kultur. Jeg har selv vært en del i USA og (med visse unntak) har jeg alltid følt meg velkommen og likt meg godt. Likevel virker det som om mange i Norge har en stereotyp oppfatning av amerikanere; alle er feite, eier våpen og vet ikke en døyt om det som skjer utenfor sin egen stat. I tillegg har mange "samfunnsbevisste" nordmenn sett filmene til Michael Moore og akseptert dem som troverdige dokumentarer. Det virker derfor som nordmenn flest føler seg hevet over amerikanere og deres kultur. Det er rett og slett litt "inn" å være anti-USA. Gjerne mens man sitter på McDonald's og drikker Cola, iført jeans og hører på hip hop.

 

I mine øyne er det en stor forskjell på hvorfor vi anskaffer oss våpen og hvorfor amerikanere skaffer seg våpen. I deler av USA er nok den vanligste grunnen til å kjøpe våpen selvforsvar, men i Norge kjøper vi våpen for idrett og jakt. Jeg tror ikke damene på våpenkontoret kommer til å gripe etter stempelet merket "innvilget" om noen søker om våpen til beskyttelse...

 

Når media trekker frem våpentettheten i Norge, så sammenlignes den bestandig med våpentettheten i USA. Det er dette jeg mener ikke blir en gyldig sammenligning da norske våpen vil være ervervet med et annet formål, nemlig idrett og jakt og ikke som et alternativ for beskyttelse. Og det mener jeg er et viktig poeng for "vår side" i våpendebatten. Det er også det jeg sikter til når jeg nevner norsk våpenkultur.

 

Nei, jeg føler ikke at norsk kultur er hevet over den amerikanske i enhver sammenheng, men det virker som det er "typisk norsk" å føle at vi er litt bedre enn amerikanere siden vi tross alt har Ibsen, bunad og sosialdemokratiske verdier. Derfor tror jeg ikke en argumentasjon om våpeneierskap i Norge kommer til å nå en millimeter om vi baserer den på NRA's retorikk.

 

Ellers: beklager OT.

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi ikke glemme at skyttere i Norge opp gjennom årene ofte har vært en del av vårt militære forsvar. Man kan vel si at tradisjonelt har skytter og skytterlagene vært en viktig del av forsvaret og folket har hatt våpen hjemme.

Våpen i hjemmene har ikke tradisjonelt vært for sportsskyting men for å forsvare landet + jakt.

Det er ikke så mange år siden det ofte var ett militært våpen + en hagle til litt jakt i svært mange hjem.

 

Med fare for å bli kalt en skytegal ekstremist vil jeg si at det ikke er i folkets interrse å bli avvæpnet av myndighetene.

Link to comment
Share on other sites

(Med fare for å fornerme noen så skrives det mye paranoid tull og svada om nettop disse tingene, og underholdningsverdien er i mange tilfeller like liten som bakkekontakten til enkelte av debatantene.)

 

Nei, hold fokus på det som er viktig: Det er under en måned igjen til jakten starter! :D

 

mvh

Oddvar

 

 

Her har Oddvar, sannsynligvis ubevisst, satt fingeren på det som blir vår sports endelikt, det handler om "vi og dem", ikke "oss". De andre er paranoide, rare, dumme,useriøse eller hva en nå ønsker å kalle den som ikke driver med det en selv mener er det RETTE.

Link to comment
Share on other sites

Nei, hold fokus på det som er viktig: Det er under en måned igjen til jakten starter!

 

mvh

Oddvar

 

Tror ikke at Oddvar hadde hatt samme gleda av jakta om han måtte innom ett offentlig kontor får å hente rifla til jakte.

 

Så vær på vakt før du vet ordet av står du i våpenkø for å hente ditt eget våpen til jakta :!:

 

Det er faktisk foreslått av såkalte seriøse politikere :(

 

Er jeg paranoid :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er en tanke som alltid faller meg inn når vi diskuterer våpen og grensesnittet våpen/samfunn: Hvor enkelt det er å være enig med sine meningsfeller.... Sektisme kan man muligens kalle det.

 

De fleste har gode og ganske reflekterte tanker. Vi prater sammen, dunker hverandre på ryggen og sier "sånn er det", men vi kommuniserer ikke med de som står på utsiden. Jeg er ingen komunikasjonsrådgiver, men er helt sikker på at det er mulig å komme langt med å vise skyting og jakt frem for "den store masse". Det vi driver med er ikke noe som skal gjemmes bort, ufarliggjør det og riv ned noen stengsler.

 

Jeg vet at vi er i vårt midtre har svært dyktige skriveføre og medievandte personer, dersom disse brukes rett kan vi oppnå svært mye.

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi ikke glemme at skyttere i Norge opp gjennom årene ofte har vært en del av vårt militære forsvar. Man kan vel si at tradisjonelt har skytter og skytterlagene vært en viktig del av forsvaret og folket har hatt våpen hjemme.

Våpen i hjemmene har ikke tradisjonelt vært for sportsskyting men for å forsvare landet + jakt.

Det er ikke så mange år siden det ofte var ett militært våpen + en hagle til litt jakt i svært mange hjem.

 

Med fare for å bli kalt en skytegal ekstremist vil jeg si at det ikke er i folkets interrse å bli avvæpnet av myndighetene.

 

Det er riktig som du sier, men jeg tror du går glipp av poenget.

 

Hvordan tror du vi vil bli oppfattet hvis vi skal forsvare vår interesse for jakt og sportsskyting med at "vi vil ha våpen så vi kan forsvare landet"?

 

Jeg tipper at dette vil falle på stengrunn og bidra til ytterligere stigmatisering av oss som gruppe. For all del, folk hadde sikkert satt mer pris på oss om det var slik at vi faktisk forsvarte riket, men i all den tid det ikke finnes et klart fiendebilde og folk føler seg trygge, så vil en slik retorikk nok føre til at vi blir oppfattet som en gjeng voldsromantikere med hoder fulle av løse skruer.

Link to comment
Share on other sites

Styret i NOJS håndterte det elendig.

 

Styret i NOJS er enkeltpersoner som ønsker å gjøre noe. Og de gjorde noe.

Eirik, du har vært en gammel mann siden du var 20, og de fleste av oss har et nesten andektig forhold til deg.

Jeg vet du har gjort utrolig mye opp gjennom årene for å påvirke både politikere og abonnenter.

Men som Fulmen sier, vær så snill å heller spill på lag men NOJS enn å komme etterpå og si at de de gjør er elendig.

De er det beste vi har. Kan du hjelpe, ville det bli satt pris på.

Link to comment
Share on other sites

Vi er omtrent 100 medlemmer i NOJS. NOJS ble stiftet av ildsjeler, først og fremst for å lage et nettforum som er eiet av brukerne, og drevet etter demokratiske prinsipp. (Dette er bedre formulert her: http://www.kammeret.no/portal/formal) NOJS vil også være samlende for jegere og skyttere, og fremme jakt og skyting i alle lovlige former. Vi har ingen ansatte, det som gjøres av arbeid er i tillegg til vanlig jobb, og går ofte på bekostning av familieliv og fritidsinteresser. Det gjelder både moderatorer i kammeret.no, og for styret i NOJS. Jeg spurte Morten Vinje forleden om han hadde felt dyr i bukkejakta, og fikk til svar at han droppet den avtalte jakta og dro i møter angående våpenloven i stedet.. Vi er så heldige å ha slike ildsjeler i NOJS. Men, vi er en ung organisasjon, i støpeskjeen, og driften av kammeret.no tar i perioder utrolig mye tid og energi. Så jeg hat tre oppfordringer til deg Vesper, som er nestor i dette området, og til dere andre som vil gjøre noe.

1. Innmelding i NOJS

2. Delta i valger av styret som skjer i april

3. Delta i diskusjoner om emnet på kammeret.no, kom med synspunkt, innspill og tips.

Link to comment
Share on other sites

Nei, hold fokus på det som er viktig: Det er under en måned igjen til jakten starter!

 

mvh

Oddvar

 

Tror ikke at Oddvar hadde hatt samme gleda av jakta om han måtte innom ett offentlig kontor får å hente rifla til jakte.

 

Så vær på vakt før du vet ordet av står du i våpenkø for å hente ditt eget våpen til jakta :!:

 

Det er faktisk foreslått av såkalte seriøse politikere :(

 

Er jeg paranoid :lol:

 

 

Kanskje de seriøse politikerne som foreslo dette har sett til andre land for å finne eksempelet?

I det gamle Øst-Tyskland eller DDR (også kjent som Deutsche Undemokratische Republikk) var det vanlig praksis at de jegere som ønsket å jakte med noe annet enn sin lovlig ervervede hagle måtte gå til et offentlig kontor med søknad om å få låne en rifle.

Med godkjent søknad kunne man så gå til våpenkontoret for å hente ut en rifle med et visst antall patroner, disse patronene måtte man så føre logg over og tomhylsene samt logg over avfyrte skudd måtte returneres til kontoret sammen med våpenet etter at låneperioden var over...

 

Det var jo mange andre interessante lover i det landet som også kunne interessere våre politikere....

Fengselsstraff for å krysse grensen til utlandet uten skriftlig tillatelse.

Dødsstraff for en rekke forbrytelser.

Registrering av skrivemaskiner.

Fengselsstraff for de som var uenige med regimet....

 

Jaja... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vel

 

Eg har no vert med her på forumet ei stund, men har vist ikkje fått med at NJOS var kommet igang skikkeligt, har heller ikkje fått med meg at ein kan melde seg inn eller korleis ein gjer det.

 

Vesper kanskje NJOS treng ein som kan holde dei varme.

Håper du føler kallet.

Link to comment
Share on other sites

Var tidligere medlem i NV og må si jeg synes at Fossjord og co hadde et tydelig rasjonelt og reflektert syn på våpenlovgivningen. NVs kommentarer til forslaget til den nå vedtatte våpenforskrift er et svært godt eksempel på det.

 

Dessverre så det ut til at andre og tyngre organisasjoner ikke la samme energi i å "plukke" deler av forslaget fra hverandre.

Resultatet ser vi i dag.

 

Er NV nå et offisielt avsluttet kapitel. Har henvendt meg dit med blandt annet etterlysning av medlemskapsinnbetaling. Blir lovet at det skal komme, men får ingen ytterligere respons.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endringene som kom i forskriften vi nå har (den er på mange punkter vesentlig bedre enn den som ble vedtatt for et år siden!), er et resultat av en protest som i fellesskap ble levert på vegne av samtlige av Norges jeger- og skytterorganisasjoner, herunder NV, med unntak av NJFF og DFS på daværende tidspunkt. Dette arbeidet fortsetter i dag, og blir det slik jeg tolker det, er ALLE nå med i dette arbeidet fremover. Jeg synes det i seg selv er en lys tanke - la oss for all del spore den videre med positive innspill i stedet for å produsere dommedagsprofetier på løpende bånd.

Link to comment
Share on other sites

Det var noe uenighet om arbeidsformen som gjorde at de valgte å kjøre egne løp. Når det er sagt, vet jeg at de også har jobbet med saken i mellomtiden, og de har vært representert på møtene mellom organisasjonene hele tiden, så dialogen har vært der. Og nå, endelig, ser det ut til at jakt- og skytenorge endelig klarer å enes om en felles plattform. Derfor vil jeg også minne om viktigheten av arbeid på lokalplan - snakk sammen, diskuter og kjør det via tjenestevei oppover i deres egne organisasjoner. Det er bestandig noe man mister av syne i store sammenhenger, derfor er det bra å få samlet opp detaljene fra der jakt og skyting virkelig skjer; på grasrota.

Link to comment
Share on other sites

Endringene som kom i forskriften vi nå har (den er på mange punkter vesentlig bedre enn den som ble vedtatt for et år siden!), er et resultat av en protest som i fellesskap ble levert på vegne av samtlige av Norges jeger- og skytterorganisasjoner, herunder NV, med unntak av NJFF og DFS på daværende tidspunkt. Dette arbeidet fortsetter i dag, og blir det slik jeg tolker det, er ALLE nå med i dette arbeidet fremover. Jeg synes det i seg selv er en lys tanke - la oss for all del spore den videre med positive innspill i stedet for å produsere dommedagsprofetier på løpende bånd.

tja for noen våpen eiere ble den bedre men for sammlere ble den enda værre. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Det var noe uenighet om arbeidsformen som gjorde at de valgte å kjøre egne løp. Når det er sagt, vet jeg at de også har jobbet med saken i mellomtiden, og de har vært representert på møtene mellom organisasjonene hele tiden, så dialogen har vært der. Og nå, endelig, ser det ut til at jakt- og skytenorge endelig klarer å enes om en felles plattform. Derfor vil jeg også minne om viktigheten av arbeid på lokalplan - snakk sammen, diskuter og kjør det via tjenestevei oppover i deres egne organisasjoner. Det er bestandig noe man mister av syne i store sammenhenger, derfor er det bra å få samlet opp detaljene fra der jakt og skyting virkelig skjer; på grasrota.

 

Jeg håper virkelig at jakt- og skytenorge omsider kan få til en samlet innsats for å være med på å bestemme hvordan lovgivingen skal utformes. Det skal bli spennende å se hva som kan komme ut av et slikt samarbeid hvis det kommer til å fungere.

 

Støtter absolutt også tanken om å arbeide på lokalt plan for å få frem synspunktene til de faktiske utøverne av jakt og div skytesport. Hvor mange har vel ikke diskutert div. "smådeler" av våpenlovgivningen på skytetreninger, stevner ol. i det siste?

Noen vedtak blir godt tatt imot, og noen er man kraftig uenige i, men dersom reaksjonene forblir på den lokale skytebanen er det vel ingen som kan si så mye når det man er enige i blir omgjort i neste nå, og det man er uenig i blir forsterket..

Link to comment
Share on other sites

@Vesper

 

Jeg vet du er en høyt aktet og respektert mann, men det du her skriver får meg til å tenke at du har en irriterende lillebror som sitter og pirker deg i siden med en blyant for å irritere deg, hvorpå du etter en halv time ikke holder ut lenger og trygler din mor om å fjærne han i stedet for å gjøre det selv.

 

Kritisere frivillige som har ofret ufattelig mye (både av familieliv, sosialt og profesjonelt) for dette prosjektet, slik jeg her oppfatter at du gjør, er i mine øyne ganske smålig. Ting kunne muligens vært gjort anderledes, helt sikkert, men dette er det de, med de resursene de har tilgjengelig har fått utrettet. og i og med at de gjør dette gratis på eget initativ, så er det beundringsverdig alt det de har fått til. Hadde de vert ansatt og fått betalt for jobben kunne det stilt høyere krav. Men dette er fopreløpig kun, og slik jeg har oppfattet det, skal fortsette og være) en 0 profitt organisasjon som da baserer seg på frivillig engasjemnet hos medlemmene i NOJS.

 

Du etterlyser noen som kan ta tak i komunikasjonen ut fra Nojs. Er du ikke foprnøyd med den jobben som gjøres så syntes jeg du skulle melde deg til tjeneste. Du med din viden kjente respekt i samfunnet skulle være DEN rette til og fronte dette?

 

Jeg vet du har gjort ufattelig mye for våre menigsfellige oppigjennom et langt liv. Men er man ikke fonøyd med en frivillig organisjasjon så er det for lettvint og skrive slikt, På med arbeidshanskene og ta i et tak selv. Da har du alle muligheter til og påvirke det slik du øsnker det skal være.

 

Jeg tror desverre også at NOJS muligens hadde litt for mye valpefett til og føle at de kunne gjøre altfor mye og med den ryggdekningn de har. Dette vil forhåpentligvis ekskalere framover og jeg er 100% sikker på at det ligger en plan bak og fronte Nojs. Men dette er som sagt gjort på fritid og vann så da begrenser det seg litt mtp fremdrift. Men hele poenget med NOJS er jo nettopp at vi skal samle oss og for å ha en åpen org som kan fronte år sak. Og Og jeg tror og håper heller ikke at du forventer at en valp som er noen mnd gammel skal gjøre en perfekt apportering med blinde og avbrytende dirigeringer. Ting på få lov til og vokse og gro med den tilførselen av næring den blir presentert for. Og jo fler som bidrar.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...