Jump to content

commaster jaktradio til 499,-


torese

Recommended Posts

  • Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei,

husk å oppdatere på denne siden om du får tilbakemelding fra sikringsradio. Min har fungert perfekt i 2 og en halv sesong. Siste jakthelga måtte jeg svært nært for å høre hva andre sa.

 

Måtte finne frem gammel radioen en icom f10. hadde glemt at batteriene til denne kunne overladdes. Drepte derfor batteriet ved første ladning. Nytt batteri = 600 nok.... Heller en ny commaster til 500 nok.

 

Er det noen som har erfaring med batterier til icom f10? finnes det nye varianter med bedre teknologi?

 

mvh

tore

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har skrevet i en annen tråd ("Billigt kikkertsikte") - en dings til 500 kroner må en regne med at er bare femtedelen så god som en til 2.500,-.

 

Derfor kjøpte jeg likeså godt 5 stk. Com-master. En av dem fikk omgående denne feilen (dvs., at man ikke hører det som kommer inn, verken via høyttaler eller headsett), en annen har fått det nå. Men de tre andre er operative. Og siden apparatene koster mindre enn reserve-/nye batterier til andre radioer, synes jeg ikke det var så dårlig handel, etter som jeg ofte jakter i utmarka i flere dager, og trenger å ha etpar batterier i reserve.

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra teknisk spesifikasjon for radioene som "Rufus" linker til:

Frequencies - Full Bandsplit VHF: 136MHz~174MHz
Hvis disse apparatene har hele dette frekvensspekteret innebygget, er de ikke tillatt å bruke i Norge. Frekvensområdet 156 - 162 MHz er for eksempel forbeholdt maritime VHF-stasjoner, som det kreves konsesjon for å ha, og sertifikat for å bruke.
Link to comment
Share on other sites

Sitat fra teknisk spesifikasjon for radioene som "Rufus" linker til:
Frequencies - Full Bandsplit VHF: 136MHz~174MHz
Hvis disse apparatene har hele dette frekvensspekteret innebygget, er de ikke tillatt å bruke i Norge. Frekvensområdet 156 - 162 MHz er for eksempel forbeholdt maritime VHF-stasjoner, som det kreves konsesjon for å ha, og sertifikat for å bruke.

 

Lov å selge, lov å kjøpe, ikke lov å bruke på andre kanaler enn man er kvalifisert for.

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra teknisk spesifikasjon for radioene som "Rufus" linker til:
Frequencies - Full Bandsplit VHF: 136MHz~174MHz
Hvis disse apparatene har hele dette frekvensspekteret innebygget, er de ikke tillatt å bruke i Norge. Frekvensområdet 156 - 162 MHz er for eksempel forbeholdt maritime VHF-stasjoner, som det kreves konsesjon for å ha, og sertifikat for å bruke.

 

 

Er det nok og ha sertifikat ?

Link to comment
Share on other sites

[Med dagens kurs så koster disse 260.19 levert på døren...? E det mulig? Har du den som det er linket til Rufus?

edit; harkkje tid å vente- bestilte en. Kom på 267 kroner :lol:

Har ikke en selv men en kammerat har. Har fungert bra så langt i høst. Kan komme på mva og behandlingsgebyr.

Link to comment
Share on other sites

Ja vel...da har jeg offisielt fått problemer med radioen :trist:

Tok den frem i høst og ladet den og dro ut, men kunne ikke høre de andre radioene men de hører meg, dette gjelder uansett om jeg har i øreproppen eller ikke.

Men når jeg holder inne den lille knappen under sendeknappen så radioen begynner å suse så kan jeg høre di andre radioene.

Må vel ta kontakt med helge@sikringsradio.no og høre om han har en ide om hva det kan være som plager min lille venn.

 

 

Høres ut som squelsen er feiljustert. Den justerer du vel i menyen.

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra teknisk spesifikasjon for radioene som "Rufus" linker til:
Frequencies - Full Bandsplit VHF: 136MHz~174MHz
Hvis disse apparatene har hele dette frekvensspekteret innebygget, er de ikke tillatt å bruke i Norge. Frekvensområdet 156 - 162 MHz er for eksempel forbeholdt maritime VHF-stasjoner, som det kreves konsesjon for å ha, og sertifikat for å bruke.
Er det nok og ha sertifikat ?

 

Nei, de må knyttes til et fartøy med radiosertifikat/lisens og kallesignal.

Link to comment
Share on other sites

Helge på Sikringsradio har sendt et svar:

 

Høres ut som squelsh nivået er altfor høyt.

Kan justeres via data.

Med vennlig hilsen

Helge

Høres ut som squelsen er feiljustert. Den justerer du vel i menyen.

 

Det er ikke noe display og meny knapp på denne radioen, bare Av/På-volum, kanalvelger, PPT(sende knapp) og en squelsh knapp som åpner høytaleren når den holdes inne.

Forstår det sånn fra Helge at den må kobles opp på PC`n for å foreta justeringer.

 

poster videre svar når jeg mottar det....

Link to comment
Share on other sites

Helge på Sikringsradio har sendt et svar:

Høres ut som squelsh nivået er altfor høyt.

Kan justeres via data.

Med vennlig hilsen Helge

Høres ut som squelsen er feiljustert. Den justerer du vel i menyen.
Det er ikke noe display og meny knapp på denne radioen, bare Av/På-volum, kanalvelger, PPT(sende knapp) og en squelsh knapp som åpner høytaleren når den holdes inne.

Forstår det sånn fra Helge at den må kobles opp på PC`n for å foreta justeringer.

poster videre svar når jeg mottar det....

 

Var det eneste som også slo meg også at squelshen var for høyt justert, men hvordan har den blitt oppjustert av seg selv da? Siden de som har denne feilen har motatt før på de??

Det var jo det merkelige da ...

Link to comment
Share on other sites

Disse får man levert på døra til under 500kr. Så langt har den fungert helt ok med bra batterikapasitet. http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=108974

 

Med dagens kurs så koster disse 260.19 levert på døren...? E det mulig? Har du den som det er linket til Rufus?

edit; harkkje tid å vente- bestilte en. Kom på 267 kroner :lol:

 

Den er ikke lovlig brukt som jaktradio! I tillegg til at den er midt i radioamatørbåndet, så har den stillbare frekvenser som bare radioamatører har lov til å bruke. Det skal være kanaler med ferdigprogrammerte frekvenser på en jaktradio. Altså en radio med vfo er ikke lovlig som jaktradio.

 

Vet jo selvfølgelig at mange synder her, og som nevnt tidligere i tråden her så betaler tross alt NJFF en betydelig sum til P.T. for leie av jaktfrekvensene.

Link to comment
Share on other sites

Utladet batteri har jeg opplevd har "0-stillt" div settinger på radioer bla på Icom). Hadde også noen enkle Motorola UHF som nullet seg om trykket to knapper på samme tid.

 

Joda, men står vel i manualen da hvis den har en reset funksjon vil jeg anta. Det med batteri kan det jo være, isåfall et memory batteri i radioen vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått ny mail fra Helge på Sikringsradio, og han sier at radioene må sendes inn til dem for å få justert ned squelsh nivået.

Skal først forhøre meg om det blir gjort vederlagsfritt, eller event. hvor mye jeg må blø for en slik jobb før jeg bestemmer meg om jeg sender inn radioen.

Kanskje det er noen som vet å få tak i programvare og kabel for disse radioene??? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Disse får man levert på døra til under 500kr. Så langt har den fungert helt ok med bra batterikapasitet. http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=108974
Med dagens kurs så koster disse 260.19 levert på døren...? E det mulig? Har du den som det er linket til Rufus?

edit; harkkje tid å vente- bestilte en. Kom på 267 kroner :lol:

Den er ikke lovlig brukt som jaktradio! I tillegg til at den er midt i radioamatørbåndet, så har den stillbare frekvenser som bare radioamatører har lov til å bruke. Det skal være kanaler med ferdigprogrammerte frekvenser på en jaktradio. Altså en radio med vfo er ikke lovlig som jaktradio.

Vet jo selvfølgelig at mange synder her, og som nevnt tidligere i tråden her så betaler tross alt NJFF en betydelig sum til P.T. for leie av jaktfrekvensene.

 

Eit interessant spørsmål er kva NJFF faktisk betaler for, kva får dei igjen for pengane?

Betaler dei for at alt utstyr som bli seld i Norge og kan bruke jaktfrekvensane skal registrerast og krevjast avgift for?

Eller betaler dei for at frekvensane er reservert for jaktbruk, altså at dei ikkje blir auksjonert bort til anna bruk?

 

Hvis me ser bort frå radioar frå 409shop.com og dx.com så er jo tydelegvis åpne radioar lovleg tilgjengeleg også i Norge, gjennom seriøse forhandlarar.

 

Om eg som forbrukar kjøper eit produkt for eksempel på Elkjøp kan ein ikkje forvente at eg skal ha oversikt over hvilke frekvensar eg ikkje har lov å bruka, det må butikken fortelja meg i så fall. Det kan heller ikkje forventast at eg veit det skal betalast lisens, det må også butikken fortelja meg. Det er ikkje ein gong sikkert eg har høyrt om jaktradio. Ein kan rekne med at eg har høyrt om politiradio, men som forbrukar vil eg jo gå ut frå at produktet er sperra for dei frekvensane (og andre begrensa frekvensar).

 

Når eg kjøper eit produkt lovleg vil eg ta i bruk dei eigenskapane som bruksanvisninga opplyser meg om. Korleis kan vi forventa at eg, Hansen i gata eller Jørgen på hjørnet veit at ein VFO radio som er kjøpt lovleg ikkje er lov å bruke på alle frekvensane den tilbyr?

 

Så kva betalar NJFF for hvis det ikkje er eit system som fangar opp dette?

Link to comment
Share on other sites

Det kan du ikke gå ut i fra, det er en mengde produkter tilgjengelige på markedet der du må sette deg inn i lovverk for å finne ut av lovlig/riktig bruk. Våpen, for eksempel ;)

 

En del radioutstyr er merket "CE !" - utropstegnet indikerer at bruken er underlagt restriksjoner og at man må lese seg opp på lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Hver gang det kommer opp tråder som har med programerbare radioer så er det noen som kommer å påstår at det ikke er lov for "vanlige" jegere å ha/kjøpe. Noen som kan vise til hvor det står? Sende på kanaler man ikke har betalt for er ikke lov.

Link to comment
Share on other sites

Sjølvsagt er det lov å eige, det er jo lov å kjøpe. Bruke derimot, det er ei anna skål. Det veit dei fleste av oss som jegarar, men eg vil fortsatt hevde at det er begrensa almennkunnskap akkurat på dette feltet. Tvilar også på at særleg mange kjenner til betydninga av utropstegn bak CE merket, for eigen del er dette første gangen eg har høyrt om dette.

 

Samanlikninga med våpen er heller ikkje særleg fornuftig då våpen ikkje er fritt tilgjengeleg pver disk.

 

Så då har vi ein situasjon der NJFF betalar lisens for desse frekvensane utan å ha reell kontroll på bruken av samme. Det utstyret som er lovleg å bruka på desse frekvensane blir programmert av leverandør og markedsført som jaktradio med betalt lisens, alt vel så langt. Men det finst altså lovleg omsette produkt som ikkje er lov å bruka fullt ut utan at brukar nødvendigvis er bevisst på dette. Nokon av desse radioane blir til og med markedsført som "Ypperleg til jaktradio", men er ikkje lov å brukast til det formålet, i beste fall villedande marknadsføring. NJFF som rettigheitshavar er utan både kontrollmekanismar og verkemiddel, myndigheiter utøver heller ikkje denne funksjonen sidan dei tillet at utstyret vert omsatt lovleg over disk. I praksis kan ein derfor sjå på dette som delvis åpne frekvensar, sjølv om regelverket ikkje tillet fri bruk.

 

NJFF betalar i praksis altså ikkje for for restriksjon av desse frekvensane, dei betalar for at frekvensane er åpne. No meiner eg likevel det er fornuftig at NJFF eller andre interesseorganisasjonar for jakt opprettheld lisensensen. Det vil i det minste hindre at frekvensane blir auksjonert bort eller tatt i bruk til andre lukka føremål.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du får 2(!) nye radioapparater av dette billige Kinamerket som det koster å skaffe et (1) nytt batteri til en mer annerkjent modell går jeg for disse.

Funker som snus, men man trenger den litt lengre antenna. Rekkevidden med antenna som følger med er ikke all verden.

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Putt penga i en kvalitetsradio. Icom er en av disse! Husk en skogsantenne, ekstra batteri og mikrofon med øreplugg! Leser du igjennom tråden her, så ser du at disse har hatt en del feil, og reperasjon er ikke så lett alltid! Med skikkelige merker får du service!

 

Lykke til i valget av radio. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen forhandlere selger Icom ProHunt F34 BTi mens andre selger Icom prohunt advanced. Er dette samme radio eller er den ene en eldre modell? Er det i så fall noen stor forskjell på disse? Synes de ser nokså like ut.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...