Jump to content

commaster jaktradio til 499,-


torese

Recommended Posts

Ser ikke noe svar på ett tidligere spørsmål over.

 

Radioene fra Lefdal (som man bestiller via nettbutikk / telefon), er de med øremusling?

 

mvh Dagl

 

oppfatter det som at Ruger #1 svarer bekreftende på at Lefdal radioene også har 2antenner og mik/øremusling i pakken.

 

Har bestilt 2stk og går bare å tripper mens jeg venter på pakkelappen i postkassen.

 

Total med frakt for to radioer blir 1069.- på posthuset hvis det betales med kort(visa)

 

Kommer tilbake med full bekreftelse på antenner og mik når jeg får pakken på ca. tirsdag

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Positivt overrasket over at pakka i tillegg til radio og lader inneholdt både kort og lang antenne samt headsett :) Var visst en håndleddsreim samt et gummideksel til headsettkontakten der og..

Jeg har kjøpt inn såpass mange at et lag jeg jakter på omsider kan gå over fra 27-Mhz-greiene! :D

 

I følge bruksanvisningen skal det være ei "gummipakning" med, den fantes ikke i de to settene jeg åpnet. Derimot ligger et deksel i samme pose som håndleddsreima, der er det også en knøttliten skrue til å feste det dekselet! Den er lett å overse og miste når man åpner pakningen i julekvelds-modus!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har link til en plass man kan kjøpe kabel mellom peltor og denne radioen?

 

Webbshop'en til http://www.commaster.se?

 

"Beskrivning:

Radio kabel Mic PTT. Rak kontakt

 

Passar till Peltors samtliga hörselskydd.

 

Samt till följande radioapparater:

 

ComMaster 3130, 1550

Hunter MKII, MK10, MK21, MK31

Maxon Hunter 0510

Genzo 2099, 3124, 8099

Zodiac PA-2010, PA-2099, PA-5099,

P2400, PA5500

Icom IC-F3S

Albecom PD1000, PD1331, PC-1221B"

 

Da burde teoretisk sett andre kabler som passer til de opplistede radioene også passe...

Link to comment
Share on other sites

Kjapp levering fra Lefdal.com, de helt kurrant ut ved første øyekast. Ser de ligger ute fortsatt, så skuta er nok ikke seilt riktig enda om man slenger inn en bestilling.

 

 

Når er det mest hensiktsmessig å bruke stang antennen? Satte opp en med og en uten stang antenne på stuebordet for å tjuvlytte litt her i Oslo og sjekke om det er noen forskjell på dem. For meg virket det som om den korteste tok inn best, kan det stemme?

Link to comment
Share on other sites

Ang lang vs kort antenne.

Drsom det blir lang avstand mellom radioane som skal ha kontakt, dersom terrenget er kuppert, og/eller der er mykje tett skog. Då kjem den lange antenna til sin rett. Mottak er ein ting, men evna til å sende blir i alle fall betre.

 

Når man bere radioen på kroppen, vil ein ofte bere den i ei radiolomme eller brystlomme. Ei kort antenne blir då skjerma av kroppen, og det blir verre å sende/motta i den retningen. Ei lang antenne vil stikke over skuldra, og det problemet er borte.

Link to comment
Share on other sites

Takk for smart handletips!

Så ikke denne tråden før igår, og var redd jeg var for sent ute..

Jeg besøkte den lokale elkjøp butikken her i Arendal i går, og selv om jeg fikk beskjed om at tilbudet kun gjaldt forrige uke, hadde de flere på lager, og jeg fikk den til tilbudsprisen.

Tror ikke jeg kjøpte den siste...

 

Testet den såvidt sammen med min Hunter radio, og som det er nevnt tidligere passer mic og musling rett i samme koblinger. Første inntrykket var meget bra!

Veldig fornøyd med en, -tilsynelatende, god handel!

Link to comment
Share on other sites

Da har eg fått et par radioer i posten og rukket litt testing nå i kveld testet på 5980 meter i kuppert terreng. Ingen signal med kort antenne men med lang Virket den bra litt utydelig til tider men greit nok. Stemmegjenngivelse var meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Fått testet noe på batterilevetid? Synker kvaliteten når strømmen synker?

 

Har forresten et par spm ang jaktradio, da jeg er helt grønn (vær så snill å ikke drep meg) :shock:

Vet at du må betale lisens for å ha kanalene, er dette noe du først betaler så får du kanalene, eller er det en slags tillitsordning at du betaler?

Leser og om "jaktkanaler" og "sikringskanaler", ligger disse inn på trinnene (1-14 eller hva det er?), eller må jeg legge inn disse selv? Om noen kunne opplyst om dette kort i denne tråden hadde det vært topp, for er nok mange andre som meg som ser på dette som sin første radio og et godt skrevet innlegg (ikke kupp hele tråden helst), hadde sikker hjulpet mange :D

Link to comment
Share on other sites

Har forresten et par spm ang jaktradio, da jeg er helt grønn (vær så snill å ikke drep meg) :shock:

Vet at du må betale lisens for å ha kanalene, er dette noe du først betaler så får du kanalene, eller er det en slags tillitsordning at du betaler?

Det har utviklet seg slik at ditt siste alternativ er riktig. Før så måtte du ha attest fra jaktleder før du fikk lissens, men slik er det ikke lengre. Det er mange som snylter på NJFF som betaler for disse frekvensene. De betaler faktisk en del kroner (ca. 70K pr. år om jeg ikke husker feil) for å leie disse frekvensene fra det Norske Post og Teletilsynet.

JEG er ikke medlem av NJFF slik at det er klart.

Link to comment
Share on other sites

HEI HEI!!!

 

Disse radioene ser bra ut i forhold til den prisen :P

 

Nå får vi se hva som blir skrevet om dem etter at vi har fått dem i bruk :wink:

Prøvde med kort antenne over en 3,5km`s strekke med lett kupert tereng, bygninger og sjø, hadde egentlig ikke ventet noe problem med dette, og det var det heller ikke.

 

Ser foreløpig ut som en grei investering :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vil nok tro du har fått vann i mikrofonen, plukk den så mye i deler som du greier/tørr å legg den til tørk, men overdriv ikke med varme og ta tiden til hjelp. Prøv å spraye med elektrorens hvis du kan komme til, og monter sammen igjen.

 

Eller endabedre....la en kompis med utdanning ta jobben.

 

Har selv en gammel motorola som har fått saltvann druknet mikrofonen i shassiet så nå fungerer den bare med monofon påkoblet, men det går greit det...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei.

 

En kammerat hadde fått problem med sin radio, kjøpt på El-kjøp, den ladet ikke lengre, etter en gangs bruk av batteriet, han reiste på elkjøp, de kunne ikke hjelpe med deler, reperasjon, eller ny radio, enden på visa var, at kjøpet ble hevet og han fikk pengene tilbake.

Så ved trøbbel, hev kjøpet sier jeg! :roll:

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Har ladet min 3ganger nå, radioen fungerer smertefritt og jeg liker den egentlig bedre en Icomèn min, mindre, lettere enklere og foreløpig bra batterikapasitet. Bra lyd og foreløpig ikke noe problem med dekningen.

 

Eneste jeg savner er display for å se hvilken kanal det er trafikk på når jeg har den på scanning, en jaktdag regnet det mye så da hadde jeg radioen i en brødpose med ett strikk rundt antenen for å forsikre meg da jeg ikke er helt sikker på hvor mye vann den tåler.

 

STORFORNØYD....... :D

Link to comment
Share on other sites

Tro meg, han prøvde alt for å få reparert, evt nytt batteri, evt få en ny radio.

De prøvde også å gi han gavekort på 500kr. Men Elkjøp har vel bare kjøpt inn et parti, og gir vel beng i ting som går i stykker av sånn billig elektronikk.

Juridisk så har jeg ikke lest meg opp, får spørre noen andre hva som faktisk gjelder rundt slike kjøp!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Tok en rask kikk på Elkjøp sine sider og siden de nå ikke har noen radioer i samme frekvensområde (jaktradio) så er det forståelig at han ikke fikk byttet til ny radio, men synes likevel de kunne prøve å sende den på verksted for kontroll.

 

Har din venn prøvd batteriet i en annen dokkingstasjon/lader eller ett batteri fra en annen radio på sin???

Dette for å prøve å finne komponenten som har funksjonsfeil, som radio, batteri, dokkingstasjon eller laderen.

 

Jeg måtte skyve laderkontakten hardt inn i dokkingstasjonen for å få den helt inn så dokkingstasjonen begynte å lade batteriet.

Link to comment
Share on other sites

NEI! Jeg selger den aldri! :lol:

Er storfornøyd, og i vårt terreng har den funket 100%

Eneste aber var at jeg glemte mic og ørepropp en gang.

Da tok den inn mye lyd av vind når jeg brukte den med innebygd mic.

Det er kanskje ikke så rart heller da, der blåser friskt her av og til.

Så vi er storfornøyde, dette er de første ordentlige radioene vi 3 jaktkompiser har brukt.

Har hatt slike "leke-walkies" tidligere, så dette var jo en ny verden!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Ja vel...da har jeg offisielt fått problemer med radioen :trist:

Tok den frem i høst og ladet den og dro ut, men kunne ikke høre de andre radioene men de hører meg, dette gjelder uansett om jeg har i øreproppen eller ikke.

Men når jeg holder inne den lille knappen under sendeknappen så radioen begynner å suse så kan jeg høre di andre radioene.

Må vel ta kontakt med helge@sikringsradio.no og høre om han har en ide om hva det kan være som plager min lille venn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...