Jump to content

Skyter bedre med kombi og kikkert enn med hagle!


ko-stens

Recommended Posts

Pussige greier. Var på leirduebanen i dag for å ta årets første skudd med hagla. Dro med kombien og, for den har jeg aldri pekt på leirdue med. Der sitter det en Leupold 1,25-4x20 oppå.

 

Elendig skyting med begge børser, men det er jo derfor man skal trene! :wink:

 

Fikk knust hele 8 av 25 duer med hagla. Fikk 12 med kombien.

 

Ble særlig skuffet over skytinga med hagla, for den har jeg tross alt skutt noe med, men tror rett og slett børsa ikke passer meg. Yildiz Spzm med 66 cm løp. Null balanse for meg tror jeg. Noe må det være, for jeg har aldri skutt bra med den. Får ta turen til en som har greie på det for å se.

 

Zolikombien ble jeg mer fornøyd med. Virker som om den passer meg mye bedre. Bommet faktisk på de åtte første skuddene da jeg ikke visste helt hvordan hagleløpet er i forhold til trådkorset, men plutselig fant jeg det. Da gikk alt meget bedre, så dette kan se bra ut utover høsten. Ingen problemer med å finne dua i kikkerten heller, men nå visste jeg jo forsåvidt hvor og når de kom da.

 

Resultatet (skal et par turer til på banen før jakta og da, om jeg rekker det) kan fort bli at jeg vraker hagla i skogen i år.

 

Synd man har så himla lite tid til å dra på leirduebanen, for jeg føler jeg trenger det! :roll:

Link to comment
Share on other sites

jeg kjenner meg igjen i det du skriver her... jeg hadde en baikal kombi som jeg og traff skremmende mye med på leirdue banen, og det med en 3-9x40 kikkert på, samme da jeg hadde drillig med 1,25-4,5x26 sikte på, føler jeg sliter mer med hagla for å treffe selv om det og kom seg etter at jeg satte på slit rød plast ting femme (easy hit heter den kanskje), men synes likevel jeg traff bedre med den korte drillingen og kikkert da.. kanskje på tide å sette på kikkert på pumpehagla og?

Link to comment
Share on other sites

Svaret på dett er, ifølge en veldig dyktig hagelskytende kompis, at du SIKTER når du skyter med hagla. Sannsynligvis er du mer fortrolig med rifle enn hagle. Og så overfører du samme skyteteknikk når du en sjelden gang :wink: plukker frem hagla.

 

Eller jeg kan ta fullstendig feil 8)

Link to comment
Share on other sites

Sikkert noe i de tingene som blir nevt her.

Jeg har bestadig lurt på hvorfor det ikke er skursikte bak på hagla, er sikket fordi det bare er sån.

Vurder å skaffe meg en pumphagle som det går an å sette ordentlige siktmidler på, men skall prøve denne sesongen med den vanlige O/U.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg igjen i ko-stens beskrivelse. Var også på leirduebana sist uke, og plukka 20 av 25 duer med kombien (Sabatti/Leupold V-II 1-4x20). Det var faktisk bedre enn jeg klarte med sportinghagla. Nå er det rett nok noen år siden jeg skjøt aktivt leirduer, men likevel...

 

Tror nøkkelen (for min del iallefall) ligger i at jeg har montert variabelt skjefte på børsa, slik at den ligger som "klistra". Da blir skyteteknikken med kikkertsikte temmelig lik en ordinær hagle. Ingen problem å skyte med begge øynene åpne heller.

 

Det eneste minuset jeg opplever er å få fart nok i svingene med kikkertsikte/kombien. Bruker litt tid på å finne dua og "mister" litt tempo i svingen. Men dette er bare en treningssak.

Link to comment
Share on other sites

Jada,, men så har du sånne som meg som synes at hagle ikke er noe ordentlig mandig våpen, og som ikke er så veldig interesert å bruke masse tid på leriduebanen.

Jeg vil bare ha noe å sikte med på hagla, så jeg vet hva slags vei jeg skyter.

Rifle er mandig og våpen lagd for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man treffer bra med et sikte, slik at det er brukbart til jakt er jo det en løsning, men jeg er enig i at det nok er lurt å forsøke å lære å montere hagla før man går i gang å sette sikte på hagla. Jeg mener det er bortkasta å ta med hagla på en trapbane uten å ha en viss følelse av at hagla sitter der den skal.

Ta heller grunntreninga hjemme foran et speil. Lukk begge øyne, monter hagla sakte. Når man så ser i speilet vil du kunne bedømme om hagla ligger feil. Gjentas sakte til man ser øyet i riktig posisjon. Jeg har i alle fall slutta å kaste bort penger på å bli deppa på trap'n. Bedre å trene hjemme i stua.

Hvis det er andre grunner til at man treffer best med sikte, feks syn/ledeøye, vil også dette vises greit i speilet. Ellers er min erfaring at rødpunkt er mye raskere og bedre en kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Han er nok bare en av de som ikke tåler en dråpe "hostesaft" uten å bli stor i kjeften :lol:

 

Har selv aldri skutt så bra med hagla som etter at jeg satte rødpunktsikte på den. Så lenge jeg treffer gir jeg beng i at noen mener det er "feil" å skyte på denne måten. Skal likevel etter hvert prøve meg uten "støttehjul" på hagla. Har jo ikke lyst til å bære på mer enn nødvendig.

 

Det er en grunn til at ingen konkurranseskyttere bruker rødpunkt, for en person som i prinsippet ikke kan å skyte med hagle kan nok rødpunkt være et bra hjelpemiddel, men når du kommer på et visst nivå så vil det være et handicap. Så er det jo forskjell på lerduegrenene også, i jegertrap har man forholdsvis god tid fra dua går til den er borte. den tiden kan man bruke på å sikte seg inn med rødpunkten. I f.eks skeet vil man ikke ha tid til å sikte, og da har det ikke noen hensikt å ha siktemidler heller.

Link to comment
Share on other sites

Dere klarer sikkert å skyte noenlunde med disse siktemidlene, men jeg vil anbefale å lære å skyte med hagle i stedet dette her. Ved hagleskyting skal blikket være på målet. Nå føler jeg dere gjør dere selv en aldri så liten bjørnetjeneste.

 

Jeg er enig med hostesaft her. Fluktskyting med kombi og kikkert vil aldri kunne matche en godt tillpasset hagle. Grunnen er etter mitt syn at når man monterer hagla med god kinnkontakt så blir våpenet nærmest en forlengelse av kroppen. Våpenet sitter som i en skruestikke og man kan fullt ut konsentrere seg om målet.

 

De kombiene jeg har prøvd gir dårlig kinnkontakt når man skal se gjennom kikkerten. Jeg vil tro at man kan trene seg opp til å knuse noen duer på trapbanen med en slik løsning, men det er bare å lure seg selv. For De som skal jakte fugl er skeet en bedre trening, og der vil de aller fleste være sjanseløse med kikkertsikte.

 

91e6.jpg

 

Dersom man skyter bedre med kombi/kikkert enn hagle så tror jeg det lureste man gjør er å pakke vekk kombien og kjøpe inn 5000 treningskudd til hagla, evt. bytte hagle.

 

Når jeg sammenligner min hagle og kombi er det nesten som om hagla er en forlengelse av kroppen, mens kombien blir et fremmedlegme.

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at ingen konkurranseskyttere bruker rødpunkt, for en person som i prinsippet ikke kan å skyte med hagle kan nok rødpunkt være et bra hjelpemiddel, men når du kommer på et visst nivå så vil det være et handicap.

 

Tja - er det tillatt med rødpunkt i haglegrenene ??

 

Jeg sitter å teller litt på knappene selv i forbindelse med hagle og rødpunkt etter å ha innsett at jeg ikke har tid til å prioritere nok skyting med hagle til å oppnå noe i nærheten av fornuftige treffantall.

 

Og før den Moralske horde kommer stampende :mrgreen: , jeg jakter ikke med hagle og det kan godt gå ett år eller to imellom hver gang jeg setter beina på lerduenbanen. Derimot skyter jeg relativt mye rifle og pistol og hvis jeg med rødpunktet kan oppnå nogenlunde treff og overføringsverdi fra noen tusenstalls skudd med "kulevåpen" i året, passer det meg utmerket som "quickfix" i tillegg til at jeg da kanskje kunne følt meg komfortabel med å ta hagla med i skogen....

Link to comment
Share on other sites

[...]Jeg sitter å teller litt på knappene selv i forbindelse med hagle og rødpunkt etter å ha innsett at jeg ikke har tid til å prioritere nok skyting med hagle til å oppnå noe i nærheten av fornuftige treffantall.[...]

 

Men så lenge samtlige instruktører på landets lerduebaner, og selvfølgelig "den Moralske Horde", kun har ett råd å gi: "bruk en månedslønn på tilpassing av hagla, en månedslønn på ammo og sett av 1000 timer i året på trening, så skal du nok se at du blir en bedre hagleskytter" er det nok best å holde slike planer for seg selv.

 

mS, som har skur og korn på sin hagle.

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at ingen konkurranseskyttere bruker rødpunkt, for en person som i prinsippet ikke kan å skyte med hagle kan nok rødpunkt være et bra hjelpemiddel, men når du kommer på et visst nivå så vil det være et handicap.

 

Tja - er det tillatt med rødpunkt i haglegrenene ??

 

Såvidt jeg vet så er det det ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker alltid rødpunkt på figurjakt, men det er fordi man har god tid til å legge an hagla, også beveger målene seg så sakte at i alle fall jeg er bedre tjent med å sikte enn å tenke hagleskyting. Har også sett det i bruk på lerduesti en gang.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra syden. Godt med litt sol og...

 

Liten teori sjøl om at det går bedre med kombi og kikkert enn hagle er nok det at jeg sikter for mye med hagla. Er mer vant med rifleskyting. Har nok en tendens til å finne dua, stoppe, sikte og skyte! Da går nok skuddet bak. Merket på slutten av skytinga med kombien at jeg traff hver gang når jeg fortsatte bevegelsen gjennom skuddet, og det er jo slik det skal gjøres. Det er nok mye en treningssak med hagla det her. Får prøve mer til torsdag.

 

En annen ting er nok at hagla passer meg dårligere enn kombien. Når jeg prøver å kaste opp hagla raskt mot et punkt i andre enden av rommet, for så å sikte hvor kornet ligger, så er det bom. Gjør jeg det samme med kombien sitter trådkorset stort sett der det skal nesten hver gang når jeg vipper opp linselokket på kikkerten (rett og slett "blindsikter"). Har for øvrig aldri truffet bra med hagla. Bom på sideskudd med god tid på tiur på ti meters hold feks... :twisted: Altfor kjapp i bevegelsen med hagla tenker jeg. Det er en lettvektshagle, Yildiz spzm 12/70, med 66 cm løp. Vekta er 2,7 - 2,8 kilo. Dette blir det ikke god balanse av for meg. Kombien er jo en blykladd i forhold. Sikkert rundt 4 kilo med kikkerten. Blir ganske lang i arma etter en dag i skogen med den. Hagla er jo en drøm sånn sett. Men...

 

På den annen side. Jeg har jo fått montert base til holografisk sikte da. Og siktet ligger i en skuff. Kanskje... Men det ser komplett idiotisk ut egentlig! Dessuten bør jeg bygge opp kolba for å få det optimalt, for basen er skrudd oppå skinna, så det kommer høyt. Vet ikke om jeg tør vise meg på skytebanen med det der! :lol: Er for øvrig et billigprosjekt for å se om det har noe for seg. Kjøpte det på Ebay for 150,-. Jobben hos børsemaker kom på 500,-. Får dra meg på skytebanen med egen leirduekaster og sjekke når ingen andre er der!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...