Jump to content

Kjedelig nyhet om rypejakt i Lesja


beech5

Recommended Posts

"NB. Småviltjakt 2009.

På grunnlag av fellingsstatistikken, tall for forholdet mellom voksne ryper og ungfugl og jegernes inntrykk av rypebestanden i 2008, blir jakta på ryper i den åpne perioden fra 10.10. til 23.12.09 stoppet."

 

http://www.fjellstyrene.no/lesja/index.htm

Ingen rypejakt på hytta i år heller....

Noen som vet om evt. reve jakt i bjorli, lesja området.. Se om å få skutt et par rever kan hjelpe på rypebestanden.

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at dette blir tatt på alvor.

 

I mitt område var det i fjor dagskvote på 1 lirype/1 fjellrype.

På meg virker dette ut som en ordning hvor det viktigste er å få inn penger i kassen med tanke på salg av jaktkort.

Hvis det er så lite rype i fjellet at de må redusere til kun 1 rype må det være like greit og gi totalfredning.

 

Jeg synes det er godt å se at de tar ansvar og totalfreder omåder.

Tror rypebestanden kan ha godt av slike fredninger.

Link to comment
Share on other sites

"NB. Småviltjakt 2009.

På grunnlag av fellingsstatistikken, tall for forholdet mellom voksne ryper og ungfugl og jegernes inntrykk av rypebestanden i 2008, blir jakta på ryper i den åpne perioden fra 10.10. til 23.12.09 stoppet."

 

http://www.fjellstyrene.no/lesja/index.htm

Ingen rypejakt på hytta i år heller....

Noen som vet om evt. reve jakt i bjorli, lesja området.. Se om å få skutt et par rever kan hjelpe på rypebestanden.

 

det er jakt på rype som er stoppet, ikke annet småvilt?

 

Forøvrig så er det som tidligerm, allerede solgte kort+innenbygds kan jakte før 10.10 også på rype.

Link to comment
Share on other sites

da er det noe annet. om man kan jakte fram til 10.10 så er det mye mindre vits å stenge jakta etter 10.10.

skulle dette virka logisk og hatt full effekt burde man stengt hele jakta

 

for skutte fugl legger ikke egg nesteår. uansett om de er skutt før 10.10

Link to comment
Share on other sites

I mitt område var det i fjor dagskvote på 1 lirype/1 fjellrype.

På meg virker dette ut som en ordning hvor det viktigste er å få inn penger i kassen med tanke på salg av jaktkort.

Hvis det er så lite rype i fjellet at de må redusere til kun 1 rype må det være like greit og gi totalfredning.

Her må jeg bare si +1 :!:

Regner med du snakker om samme region som meg, Helgeland. Statskog gir kvote på ei lirype og ei fjellrype bare for å få inntekt av kortsalget... og kortene koster selvfølgelig like mye som ellers?? Jeg likte og respekterte tanken og idéen bak Statskog lenge, men aktelsen falt i grus da de begynte å praktisere slike ordninger for noen år siden.

 

De burde hatt baller til å frede og ta det økonomiske tapet.

Link to comment
Share on other sites

Du tror vel ikke at Statskog er avhening av kortsalg på småvilt?

tror det handler mer om og gi et tilbud dem som faktisk vil jakte i dårlige tider. Alt handler selvfølgelig ikke om utbytte. Et par ryper hjem vær dag holder også. Kan være greit at felling ikke er fokus, ved inntrening av unghund feks...

 

også er det jo ikke slik at man MÅ kjøpe kort fordi det mulig, hehe :D

 

For NJFF/Statskog, m.fler ønsker dem jo at alle skal jakte "litt"

Link to comment
Share on other sites

I mitt område var det i fjor dagskvote på 1 lirype/1 fjellrype.

På meg virker dette ut som en ordning hvor det viktigste er å få inn penger i kassen med tanke på salg av jaktkort.

Hvis det er så lite rype i fjellet at de må redusere til kun 1 rype må det være like greit og gi totalfredning.

Her må jeg bare si +1 :!:

Regner med du snakker om samme region som meg, Helgeland.

 

De burde hatt baller til å frede og ta det økonomiske tapet.

 

Ja det stemmer at dette gjaldt Helgeland. Vet ikke om dette ble praktisert andre plasser også.

Godt å se andre har samme mening.

 

 

 

Du tror vel ikke at Statskog er avhening av kortsalg på småvilt?

tror det handler mer om og gi et tilbud dem som faktisk vil jakte i dårlige tider. Alt handler selvfølgelig ikke om utbytte. Et par ryper hjem vær dag holder også. Kan være greit at felling ikke er fokus, ved inntrening av unghund feks...

 

også er det jo ikke slik at man MÅ kjøpe kort fordi det mulig, hehe :D

 

For NJFF/Statskog, m.fler ønsker dem jo at alle skal jakte "litt"

 

Jeg har ikke problemer med de som jakter litt.

Jeg har bare en følelse av at denne baglimiten rammer kun de som er lovlydige.

Jeg vet flere som ble bøtelagt for å ha skutt over baglimit. Skjønner selv at det kan være vanskeligt å gi seg etter å ha felt 1 rype når man har planlagt en hel dag i fjellet. Kanskje ser man hvor resten av kullet setter seg igjen og da skal det selvdisiplin til for å avslutte dagen. Jeg sier ikke at dette skjer ofte men... Jo det skjer ofte. :roll: Da vil baglimiten kun ramme de som følger loven og retter seg etter de regelene som er satt. For å unngå dette mener jeg at det skulle vært totalfredet. Og med den rypebestanden som har vært de siste årene mener jeg at det er eneste utvei.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare en følelse av at denne baglimiten rammer kun de som er lovlydige.

Jeg vet flere som ble bøtelagt for å ha skutt over baglimit. Skjønner selv at det kan være vanskeligt å gi seg etter å ha felt 1 rype når man har planlagt en hel dag i fjellet. Kanskje ser man hvor resten av kullet setter seg igjen og da skal det selvdisiplin til for å avslutte dagen. Jeg sier ikke at dette skjer ofte men det skjer. Da vil baglimiten kun ramme de som følger loven og retter seg etter de regelene som er satt. For å unngå dette mener jeg at det skulle vært totalfredet. Og med den rypebestanden som har vært de siste årene mener jeg at det er eneste utvei.

regler rammer bare de som følger reglene. sånn er det på alt......

 

men jeg er enig med deg i at det burde totalfredes flere steder.

Link to comment
Share on other sites

I mitt område var det i fjor dagskvote på 1 lirype/1 fjellrype.

På meg virker dette ut som en ordning hvor det viktigste er å få inn penger i kassen med tanke på salg av jaktkort.

Hvis det er så lite rype i fjellet at de må redusere til kun 1 rype må det være like greit og gi totalfredning.

Her må jeg bare si +1 :!:

Regner med du snakker om samme region som meg, Helgeland.

 

De burde hatt baller til å frede og ta det økonomiske tapet.

 

Ja det stemmer at dette gjaldt Helgeland. Vet ikke om dette ble praktisert andre plasser også.

Godt å se andre har samme mening.

 

 

 

Du tror vel ikke at Statskog er avhening av kortsalg på småvilt?

tror det handler mer om og gi et tilbud dem som faktisk vil jakte i dårlige tider. Alt handler selvfølgelig ikke om utbytte. Et par ryper hjem vær dag holder også. Kan være greit at felling ikke er fokus, ved inntrening av unghund feks...

 

også er det jo ikke slik at man MÅ kjøpe kort fordi det mulig, hehe :D

 

For NJFF/Statskog, m.fler ønsker dem jo at alle skal jakte "litt"

 

Jeg har ikke problemer med de som jakter litt.

Jeg har bare en følelse av at denne baglimiten rammer kun de som er lovlydige.

Jeg vet flere som ble bøtelagt for å ha skutt over baglimit. Skjønner selv at det kan være vanskeligt å gi seg etter å ha felt 1 rype når man har planlagt en hel dag i fjellet. Kanskje ser man hvor resten av kullet setter seg igjen og da skal det selvdisiplin til for å avslutte dagen. Jeg sier ikke at dette skjer ofte men... Jo det skjer ofte. :roll: Da vil baglimiten kun ramme de som følger loven og retter seg etter de regelene som er satt. For å unngå dette mener jeg at det skulle vært totalfredet. Og med den rypebestanden som har vært de siste årene mener jeg at det er eneste utvei.

 

 

man kan jo ikke ta utgangspunkt i at folk bryter med det reglement som ligger til grunn...

skal vi innføre total forbud mot bilkjøring fordi noen få bryter fartsgrensa?

 

siden du vet at folk bryter baglimit ofte snakker du vel av erfaring?

jeg kjenner faktiskt ikke noen..

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg skriver om hvordan det egentlig fungerer.

Jeg skyter ikke over baglimit da jeg stort sett jakter bare på privat land. Terrenget vårt har vært "fredet" i 3 år nå på grunn av liten rypebestand. Ellers jaktet jeg en uke i sverige i fjor. Også der var et bunnår..

 

Jeg forsvarer ikke det å skyte over baglimit, tvert i mot. Det er det som gjør at jeg ønsker totalfredning.

Jeg sier ikke at dette er løsningen overalt men på helgeland har det vært så stor nedgang noe som bekreftes da statsskog har gått ned til kun 1 rype på dagskvota. Og så lenge dette ikke overholdes mener jeg at det bør totalfredes. Jeg ønsker ikke at folk ikke skal få jakte men man må få opp øynene for realiteten.

 

Det som skjer hos oss er at rypa flokker seg og samler seg på mindre områder under vinterjakta.

Disse områdene er kjent av jegere og jaktpresset her er ekstra høyt da det er bra med ryper om vinteren.

Ettersom jegeren finner mye rype i dette området har de vanskelig å forstå baglimiten. Det som skjer er at rypebestanden er ekstra utsatt andre plasser rundt dette området. Da jeg i tillegg ser at folk ikke respekterer baglimit mener jeg at ytterligere tiltak må iverksettes.

Jeg skjønner at man må gå ut fra at baglimiten overholdes men når man ser fakta skjønner jeg ikke hvorfor ikke statsskog tar mer ansvar enn de gjør.

 

Jeg mener at totalfredning av enkelte plasser er viktig for at vi skal få en opptur og dermed få igjen den gode rypebestanden. Jeg ofrer gjerne et par år i rypejakta mot å gå flere år og bare skyte 1 rype pr dag og attpåtil ha dårlig samvittighet for å ha skutt den ene rypa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det skal være åpent generelt overalt for all type jakt.

Dette regulerer seg litt automatisk.

er det så ille at det knappest fins rype. Er det neimen meg ikke mange som løper opp og ned fjell uten og se ei fjær.

Men jeg støtter at muligheten er der. Man kan velge og reise et annet sted. eller og ta det som en tur.

man trenger jo ikke og skyte den ene rypa engang :P

Lirypebestanden reguleres av mye mer enn jegere. Og skyte ut en liten bestand i dårlige produksjonsår, skjønner de fleste at bare er dumt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper du har rett og satser på at folk heller velger speilreflekskameraet framfor Berettaen.. :D

 

Ikke mange dagene siden jeg hørte uttalelsen: "Bedre at vi skyter rypa enn at ravna får den."

 

:? Huff det er kanskje bare jeg som vanker i feil jegermiljø.. :D

Link to comment
Share on other sites

Småviltjegeren:

Her tar du veldig feil! Jegere som har kjørt langt og betalt jaktkort skyter den ene rypa selv om det er den eneste de har sett på slutten av dagen i et dårlig år. Ganske enkelt fordi de ikke er grunneiger og kommer ikke til å reise tilbake dit før man hører det er blitt bra igjen. Men det blir aldri skikkelig bra igjen om ikke grunneiger regulerer uttaket etter bestanden!

 

Vi snakker her om lesja, og man skal bare kjøre en liten time derifra til Brude for å se resultatet av null regulering. Det var et veldig bra område hvor man kunne jakte fra parkeringsplassen og mange fikk jo vite det. Første jaktdag for 5-6 år siden var det minst 30 jegere der, og det er ikke så stort område! Det var det siste året det har vært noe særlig rype der! Alle år etter det har vært elendig. Grunneigers reaksjon året etter ble å tredoble prisen på jaktkort.....

 

Alle ære til Lesja fjellstyre for at de følger med, bruker hodet og freder. Og for de som vil jakte; hva med å ta litt av rovviltet??

Link to comment
Share on other sites

Skjerpings folkens!

Personlig synes jeg det er helt for.j...lig at de stenger jakten etter en viss periode.

Hvem har vel ikke vært ute på jakt etter rype/skogsfugl for å komme over en måke/kråke/rev eller røyskatt?

Bare det at du har 100 jegere ute i et terreng med lite ryper, og skyter flere predatorer enn ryper. så vil det mer sannsynlig bli flere ryper til neste år. (forutsetter at det er færre og ikke tilnærmet NULL ryper i terrenget, da og bare da synes jeg det burde bli full stop)

 

Selv om det er "umulig" å gjennomføre ville det vært spennende å se en ordning slik som:

1 rev= 10 ryper

1 røyskatt = 5 ryper

1 kråke = 3 ryper

(tall er ikke vitenskapelig basert) så kan de som skyter disse predatorene "selge/gibort" rype kvoter.

eller god gammaldags skudd premie.

 

Hvem har vel ikke vært ute på vanlig tur og ikke sett ett eneste småvilt, men sett tonnevis av kråker o.l?

 

Før de bør "stenge" jakten, så ville det jo være enda bedre om de faktiskt GJORDE noe for å forbedre situasjonen. England er jo ramme på det der, med avbrenning av lyng o.l. for å forbedre visse biotoper. eller så kunne de kanskje ventet før takserings resultatene kom?

Link to comment
Share on other sites

Småviltjegeren:

Her tar du veldig feil! Jegere som har kjørt langt og betalt jaktkort skyter den ene rypa selv om det er den eneste de har sett på slutten av dagen i et dårlig år. Ganske enkelt fordi de ikke er grunneiger og kommer ikke til å reise tilbake dit før man hører det er blitt bra igjen. Men det blir aldri skikkelig bra igjen om ikke grunneiger regulerer uttaket etter bestanden!

 

Vi snakker her om lesja, og man skal bare kjøre en liten time derifra til Brude for å se resultatet av null regulering. Det var et veldig bra område hvor man kunne jakte fra parkeringsplassen og mange fikk jo vite det. Første jaktdag for 5-6 år siden var det minst 30 jegere der, og det er ikke så stort område! Det var det siste året det har vært noe særlig rype der! Alle år etter det har vært elendig. Grunneigers reaksjon året etter ble å tredoble prisen på jaktkort.....

 

Alle ære til Lesja fjellstyre for at de følger med, bruker hodet og freder. Og for de som vil jakte; hva med å ta litt av rovviltet??

 

tar jeg feil?

det var en drøss med folk som reise hjem fra Finnmark og Nordsverige i høst. Litt lengre til Finnmark enn til Lesja kanskje?

 

Et annet scenario. Dersom det er balimit på en fulgl... Kjører ikke jeg 40-230 mil for og jakte:) da finner jeg et annet sted, hehe..

 

Det som virker skremmende i tråden her er at baglimit ikke følges. Hva da når man innførerer kvoter på ryper??, Som vil komme...

Link to comment
Share on other sites

jeg er positiv til å redusere uttaket i år det er lite fugl. dette kan gjøres på flere måter. enten ved å begrense antall jegere, antall kort, ved å innføre "kvoter", feks bag limit eller i ytterste konsekvens ved å stenge jakta.

 

forresten ble jeg enda mer positiv til slik regulering da jeg fikk tilgang på takseringsresultater og fangstrapporter for enkelte områder som ble fulltaksert og over 90% av jegerne fangstrapporterte . det var lite fugl under taksering og ca 50% av taksert bestand ble skutt under jakta. så jegere er effektive.

 

å skutt fugl legger ikke egg nesteår.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle ønske at realiteten er slik som du tror småviltjegeren.

Men det er den ikke :!:

 

De fleste(Jeg sier ikke alle) som f.eks: kjører et stykke for å jakte på statsvald vil skyte selv om det er lite fugl.

Det er akkurat som Steggen skrev: Man får ikke samme tilhørighet på et statsvald og mange skyter uansett om det er marginalt med fugl i område. De skal gjerne aldri tilbake til samme område heller.

 

Tar et eks: I fjor var vi i sverige i fem dager.

Vi leide helikopter og bodde fem dager i lavvoen.

Det var elendigt med fugl men må innrømme at noen fugler ble felt.

Når vi da kom tilbake til helikopterbasen pratet vi med 4 hundejegere som alle hadde hver sin hund.

De hadde knapt sett fugl men de hadde allikevel skutt de fuglene de hadde kommet over.

Disse jegerene var erfarne småviltjegere og visste like godt som meg at det aldri skulle blitt felt rype i området ettersom det var så dårligt med fugl.

Men jeg klandrer de ikke. De hadde lov og felle fugl og det gjorde de.

 

Ja jeg må bare innrømme at dette med kvoter og baglimit er jeg skeptisk til.

Jeg har mer tru på å frede enkelte områder slik at rypa har enkelte plasser hvor den får være i fred.

Tror dette ble gjort på børgefjell hvor det selges kort for større områder. Da er det opptil jegeren å finne ut av hvilken "soner" som er fredet til en hver tid. Tror dette er lettere og etterleve enn baglimit og kvote.

Link to comment
Share on other sites

... Jeg skyter ikke over baglimit da jeg stort sett jakter bare på privat land.

 

... Man får ikke samme tilhørighet på et statsvald og mange skyter uansett om det er marginalt med fugl i område.

 

Hvis du skyter over baglimit på statlige områder, er du et levende bevis på din siste påstand :wink:

 

 

At jegere ikke kan påvirke skogsfuglbestandene er en myte som desverre fortsatt sitter igjen hos mange jegere.

 

Jeg selv foretrekker lave kvoter og tilgjenelig jakt, enn høye kvoter og skyhøye priser. Dette er jo litt av ideen til fjellstyrene og statskog. Jakt og fiske skal være tilgjengelig for de fleste, siden det tross alt er vi alle som eier grunnen. Jeg vil bli forbannet dersom denne politikken endres. Noe som er en overhengende fare, da Høyre (i en regjering med FRP) trolig vil privatisere Statskog så fort muligheten byr seg. Da er det ingen vei tilbake, og Statskog (les vår felles grunn) er tapt for alltid!

 

Det er ikke alltid like lett å vurdere bestandene selv. Jeg opplevde god jakt i fjor, og skøyt ca 10% av de rypene jeg til sammen så. Jeg ble derfor overrasket når jeg fikk beskjed om at jakta ble stoppet grunnet lite fugl. Det er ikke like lett for en jeger å holde oversikt over lokale variasjoner innen et jaktområde.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva du mener med første setningen din stingsilda??

 

Kanskje du hinter til at jeg skyter over baglimit, i såfall har du ikke forstått hva jeg skriver..

 

Men tror jeg gir meg nå.

Det eneste jeg i bunn og grunn ønsker er en totalfredning i områder der det er så lite rype at de gir ut dagskvoter på 1 rype.

Det er i mine øyne bare tull!

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva du mener med første setningen din stingsilda??

 

Kanskje du hinter til at jeg skyter over baglimit, i såfall har du ikke forstått hva jeg skriver..

 

Men tror jeg gir meg nå.

Det eneste jeg i bunn og grunn ønsker er en totalfredning i områder der det er så lite rype at de gir ut dagskvoter på 1 rype.

Det er i mine øyne bare tull!

 

og frede noen "områder" innen statsallmeningen er sikkert lurt. Gjerne gode områder...

 

men jeg er i mot og sende alle jegere til de stedene det er bra. La det spres utover de store områdene. Og jakt etter forholdene..

Link to comment
Share on other sites

Spøken din Stingsila var sikkert god den. Bare jeg som ikke forstod den.. 8)

 

Det blir iallefall spennende å se til høsten. :wink:

Håper inderlig at den dårlige trenden hjemme snart snur og at rype-steggen knatrer rundt hytteveggene slik som det var før.

 

Da er det skøy!

 

Bare å krysse fingrene :!::D

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg i bunn og grunn ønsker er en totalfredning i områder der det er så lite rype at de gir ut dagskvoter på 1 rype.

Meinar eg har lest eller hørt at om bestanden vart dårleg nok (5 fugl eller mindre per km2) so hadde ikkje jakt lenger nokon særleg negativ effekt. Og at freding i dei dårlegaste områda ikkje vil ha noko føre seg.

 

Det er viktigare å verne om dei gode produksjonsområda (source). Slik at desse områda kan produsere eit overskot og fugl kan migrere ut til dei dårlegare områda (sink). So kan vi heller jakte på dei i sink-områda kor sjansen for god produksjon uansett er liten. Her vil jakta ha mindre effekt på bestanden totalt sett.

Sjølv om det er fristande å sjå på det gode produksjonsområdet og tenke; "her er det masse fugl, her tåler det eit hardt jaktpress"

 

For å illustrere:

Du har ein million i banken. Kva er best? La millionen vere i fred og bruke rentene? Eller spare på rentene og bruke av millionen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde spart alt og brukt av brukskontoen.. :D (Det hadde vel blitt vanskeligt)

 

Dette hørtes interresant ut.

Men slik det er mange plasser trekker rypa ganske langt til faste områder om vinteren. Det er hvertfall det mange påstår. Dette vil jo da være stamfugl fra andre plasser som blir beskattet da jegere mener at det er nok ryper her om vinteren. Trodde dette kunne få konsekvenser fra områdene rundt som allerede har lite fugl.

 

Trodde det var motsatt at jo mindre fugl det er i terrenget jo mer konsekvenser får jakta da det mest er enkeltfugl og stamfugl igjen i terrenget.

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Skjerpings folkens!

Personlig synes jeg det er helt for.j...lig at de stenger jakten etter en viss periode.

Hvem har vel ikke vært ute på jakt etter rype/skogsfugl for å komme over en måke/kråke/rev eller røyskatt?

Bare det at du har 100 jegere ute i et terreng med lite ryper, og skyter flere predatorer enn ryper. så vil det mer sannsynlig bli flere ryper til neste år. (forutsetter at det er færre og ikke tilnærmet NULL ryper i terrenget, da og bare da synes jeg det burde bli full stop)

(...)

Hvem har vel ikke vært ute på vanlig tur og ikke sett ett eneste småvilt, men sett tonnevis av kråker o.l?(...)

 

Skjerpings?? Jo, takk det samme! Kan nesten lure seg på hvor mye rypejakt du har vært på, eller hvor det er du jakter siden det flyr så mange måker, kråker, rev og røyskatt rundt deg at du ender opp med flere av de enn rype i sekken!

 

(...)Før de bør "stenge" jakten, så ville det jo være enda bedre om de faktiskt GJORDE noe for å forbedre situasjonen. (...)

Ehhh, hva kaller du det når de sier at ingen flere ryper skal skytes??? Derimot kan du fortsette å skyte rovvilt...

Det er begrenset hva noen få personer for fjellstyret kan gjøre uten at det skal gå penger ut. Neste tiltak ville i mine øre være fri jakt på rovviltet med skuddpremie.

Link to comment
Share on other sites

tar jeg feil?

det var en drøss med folk som reise hjem fra Finnmark og Nordsverige i høst. Litt lengre til Finnmark enn til Lesja kanskje?

Jeg antar at de reiste hjem før de egentlig skulle da de etter noen dager ble lei av å tråkke rundt uten å se fugl? I tilfelle er det det samme som jeg har sagt. En rypejeger vil ikke vende tilbake til et terreng der han vet det er dårlig. Men det er nok ikke som du tror at jegere lar vær å skyte etter de har betalt for jakten da de ser at det ikke bør tas ut flere ryper. Dette er det jo grunneiger som må styre, han som solgte jaktkortet.

Jeg er nok også av de som vil føle seg snytt og føle irritasjon over at grunneiger har solgt meg jakt på et område hvor det ikke bør skytes ryper. Men han kan være sikker på at han skal få det som han vil, den ene rypa jeg ser skyter jeg da han har tatt godt betalt for å gi meg den retten. Men jeg kjøper ikke jakt flere dager der, da ville jeg virkelig hatt dårlig samvittighet over å skyte noe.

 

Når jeg skriver du tar feil mener jeg også i det du sier; "Dette regulerer seg litt automatisk."

Vi mennesker har generelt størst innvirkning på bestanden og det regulerer seg derved ikke av seg selv. Men bestanden blir et resultat av påvirkninger/predasjon. Det hele er jo et regnestykke hvor de fleste jegere kun er et minus i regninga for rypene. Meg selv innkludert da jeg mange år antageligvis har jaktet for lite rovvilt til å balansere mitt uttak, men har tenkt å endre på dette.

 

Og jeg er nok også uenig når du sier; "Jeg syns det skal være åpent generelt overalt for all type jakt." Men jeg regner med du antageligvis ikke mente det helt slik som det kan oppfattes.

Link to comment
Share on other sites

Meinar eg har lest eller hørt at om bestanden vart dårleg nok (5 fugl eller mindre per km2) so hadde ikkje jakt lenger nokon særleg negativ effekt. Og at freding i dei dårlegaste områda ikkje vil ha noko føre seg.

Trodde det var motsatt at jo mindre fugl det er i terrenget jo mer konsekvenser får jakta da det mest er enkeltfugl og stamfugl igjen i terrenget.

 

Tror nok det samme som nemesis. Om den jakta ikke skulle ha innvirkning så vil det si at jegerne ikke fikk skutt de få rypene som var igjen. For som det tidligere er sagt her "skutt fugl legger ikke egg neste år!".

 

Beit meg også merke i høggern's observasjoner der 50% av taksert bestand ble skutt under jakta. Ingen tvil om at vi jegere har stor innvirkning!

Link to comment
Share on other sites

Som sagt. Vanskeleg å komme med eit fasitsvar her.

 

Jakt vil nok uansett ha ei viss innverknad. Men større innverknad om jakta skyter ut overskotet i eit source-område, slik at det ikkje blir noko igjen til utvandring. Enn om ein skyter det ein klarar av den bestanden i sink-områda som uansett er ganske dødsdømt grunna anna dødligheit (i første rekke predasjon).

Fredar ein source'en (overskotsområdet) vil ein alltid ha ein viss påfyll til dei andre områda å jakte på om hausten.

 

Skotne fuglar legg ikkje egg. Det gjer ikkje dei predaterte heller. Og predasjonen trur eg har større betydning enn jakta totalt sett.

Link to comment
Share on other sites

jeg oppfatter at norsk "rypeforvaltning" tidligere har hatt synet om at "jakt har ingen innvirkning på bestanden".

nå er dette kansje i ferd md å endre seg litt.

 

jeg tror at om bestanden er så sårlig som den var i fjor å kansje bli i år enkelte steder, burde man tatt litt ansvar å enten begrense uttaket (bag limit feks) eller totallfrede. hvorfor? jo fordi om vi yter litt, feks lar vær å jakte et år eller to, så kan kansje bestanden komme seg litt fortere på beina.

 

bare hva jeg tror.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til tråstarters innlegg. Jakta stoppes i praksis for utenbygdsjegere, men alle innenbygds får jakte så mye de vil i en måneds tid i den perioden som det felles mest fugl. Etter mitt skjønn er dette bare en måte å unngå reglene på fordelinga av jakt på statsgrunn. Vi kan diskutere alle muligheter for fredning osv, men dette har ingen ting med regulering av bestanden å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Har i fleire år stramma kraftig inn antall jegrar i vårt område. Vårt terreng er delt i to. område 1 er adskilt frå andre terreng av nærøyfjorden og dalføre med bebyggelse. Den andre ligg inntil nabovald som ikkje har tatt grep før no i år. Her er me no einige om totalfreding med det eine området.Tilbakemeldingane me får frå jegrar som var i område 1 for 7-8 år sidan er at bestanden virkar å vera stabil. Nabovald som har vore meir ukritisk til antal jegrar er så å sei tomme for fugl. Tolkar dette som at resultatet av at me tok grep tidsnok er at me idag fortsatt kan henta nokre kroner ut av dette, og jegrane virkar og fornøyde. Meg bekjent har ingen reist heim utan fugl. Har og fått tilbake ein bestand av orrfugl ved hjelp av freding, så det er ei form for tiltak som ser ut til å fungera. På lang sikt vil dette og gi jevnare inntekt for oss grunneigarar.

 

I samtale med vetrinær kom me innpå eit prosjekt som vistnok har sitt opphav i Skottland. toksoplasmose som me kjenner til frå sauehald skal vistnok og ta livet av ein heil del rypekylling og . Dette har vore forsøkt motvirka med å legga ut grus som rypene plukkar for å ha i kråsen. Grusen er tilsett preparat for å ta knekken på toksoplasmosen. Problemet så langt eg kan sjå er utlegging av medikament i terrenget. Dersom nokon veit meir om dette hadde det vore veldig fint med tilbakemeldingar

Link to comment
Share on other sites

for å presisere situasjonen på lesja:

I utgangspunktet så er det jakt frem til 10.10 for innenbygds, samt trekning for utenbygds, med en begrensning på antall kort. Det er også baglimit (3 fugler tror jeg)

 

Jaktstatistikken for 2008 (som også ble sluttet 10.10) for lesja er derimot ganske kjedelig, under 1 rype pr jaktdøgn (hvorav de _uten_ hund har fått marginalt mer pr jaktdøgn, så kan jo det være en annen ting å diskutere :D )

I tillegg var andelen av gammel fugl i forhold til ung fugl omtrent 1 til 1,- ikke akkurat et godt tegn.

 

Selve meldingen om at det ikke ble jakt etter 10.10 kom etter at jaktkort for utenbygds var sendt ut.

 

Jeg har forsåvidt også sett fugl der i år, men kan ikke vurdere om det er lite eller mye. Den store forskjellen var at i 2008 så jeg faktisk mye lemen, i år ikke snurten av smågnagere..

 

Uansett,- jeg synes fjellstyret på lesja forvalter på en god måte,- de forholder seg til fellingsstatistikk samt tilbakemeldinger, og stenger ihvertfall delvis. Innenbygds bryr seg jo også mest om reinsjakta :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske enig med deg rango :!:

 

Det er bedre å gjøre noe før det er for sent som det i mine øyne kanskje kan se ut for å være når det kommer til kysttorsken. Her har tiltak og reguleringer trådd i kraft, men oppsvingen i bestandene har så og si uteblitt.

 

Det at det i denne tråden påstås at rype bestanden vil regulere seg selv ved at jegere uteblir når bestanden er dårlig og deretter ta seg opp som følge av mindre jakttrykk er jeg redd ikke fungerer i praksis. Det er viktig at det er en viss mengde fugl igjen i et område hvis bestanden skal ta seg opp.

 

Så en ny runde med skuddpremie for forskjellige typer rovvilt, og delvis eller totalfredning av rype er jeg for selv om høsten ikke vil bli det samme uten en 3-4 helger på rypefjellet.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur ikkje landsdekkande totalfreding i nokre år vil ha noko særleg føre seg. Vi vil kanskje få litt meir ryper det påfølgande året, og ikkje minst enorme mengder rovpattedyr og -fuglar.

Rypene blir utsatt for so mykje predasjon at det meste av gevinsten vil gå til det.

 

Eg for min del har då meir trua på varig områdefreding. Og då er det ikkje hjelp i å frede dårlege områder for å håpe at det skal ta seg opp att...

Ein må kartlegge kva som er dei beste produksjonsområda, og frede desse. Dette er truleg områder kor predasjonstrykket er lettare, og kor det derfor er mogelegheit for å produsere eit jaktbart overskot. Frå slike overskotsområder vil fuglen trekke ut til dei omkringliggande områda. Og her kan vi jakte. Her vil vi stort sett heile tida ha litt fugl å jakte på.

 

Det som då er viktig er at dei freda produksjonsområda må vere fullstendig hellige. Ein må holde desse freda sjølv om det kjem gode år inn i mellom og sjølv om desse områda vil vere eit eldorado for einkvar rypejeger.

Link to comment
Share on other sites

forresten ble jeg enda mer positiv til slik regulering da jeg fikk tilgang på takseringsresultater og fangstrapporter for enkelte områder som ble fulltaksert og over 90% av jegerne fangstrapporterte . det var lite fugl under taksering og ca 50% av taksert bestand ble skutt under jakta. så jegere er effektive.

 

Jeg vil ikke angripe høggern for utsagnet, men bruker det som ett eksempel. Håper det er iorden. Utsagnet isolert sett er sikkert riktig. Jeg er og så klar over at jakt har til dels stor betydning for rypebestanden.

 

Men, jeg er usikker på om en kan sammenligne takseringsresultat og felt fugl direkte. Jeg har fulgt med på takseringsresultater både i mine og andre områder noen år. Jeg har vært "observatør" under takseringer ved et par anledninger. I tillegg merker jeg meg den generelle holdning til utøverne av taksering, der den høyeste motivasjonen er hunde-trening. Det er ikke krav om premiering på hundene, og de utføres i en tid da det kan være svært vanskelig å lokalisere fugl. Værforhold som tørke eller store vannmengder kan føre til at fugl flytter i tillegg. Når jakta begynner, kan fugl være på andre steder enn under taksering. Om de i det hele tatt blir funnet under taksering. Ett stort antall taksører jakter selv i området de takserer, og har liten interesse av at jegere skal storme til "sine" områder dersom de rapporterer mye fugl. Mitt inntrykk er at når jakta begynner kan bildet være ett helt annet. Områder der man i takseringen fant mye fugl kan være tomme, og vice versa. Det beste inntrykket av bestanden får en først når jakta starter.

 

Dataprogrammet som bearbeider dataene kjenner jeg ikke til i detalj, og det kan sikkert ha beregninger for å kompensere de ulike momentene av usikkerhet. Kyndige kan gjerne få opplyse meg om dette. Allikevel tror jeg det er så store muligheter for avvik at det blir ett sjansespill.

 

Taksering er allikevel verdifull. Ved å sammenligne takseringsresultat over år, får man en statistikk som er til god hjelp i forvaltningen. Men å sammeligne antall fugl fra taksering med antall felt fugl og konkludere med at en viss prosent av terrenget`s fugl ble skutt, tror jeg blir feil.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Men, jeg er usikker på om en kan sammenligne takseringsresultat og felt fugl direkte.

 

 

.....

 

 

 

Taksering er allikevel verdifull. Ved å sammenligne takseringsresultat over år, får man en statistikk som er til god hjelp i forvaltningen. Men å sammeligne antall fugl fra taksering med antall felt fugl og konkludere med at en viss prosent av terrenget`s fugl ble skutt, tror jeg blir feil.

 

mvh Dagl

 

kan man ikke sammenligne "ansklått bestand" som jo takseringsresultatet er med antall felt fugl i området?

 

forresten, jeg konkluderte ikke med at en viss prosent av terrengets fugl ble skutt. jeg konkluderte med at en viss prosent av taksert bestand ble rapportert skutt.

 

selvfølgelig har du usikkerhetsmomenter som at rypa kan flytte på seg, at det er feil ved traksering, at det er feil ved fangstrapporter osv. men alikevel tror jeg at taksering gir en god pekepinn på hvor stor bestanden er.

Link to comment
Share on other sites

Takseringsresultat over tid gjev ein bra indeks for utvikling. Og når ein har ein lang og god tidsserie so er denne indeksen ein brukbar peikepinn på årets bestand.

 

Uheldigvis er det mange (då tenker eg ikkje på brukerane i denne tråden) som misforstår takseringstal. Dei tolkar takseringstal som total bestand i eit område.

 

Eit eksempel:

Ein eldre kar som eg jaktar hjort i lag med som har null trua på Fylkesmannen si miljøvernavdeling. Dei meldte at dei hadde sett 32 havelle på den årvisse sjøfugl-takseringa. Det tolka han dithen at Fylkesmannen påsto at det kun fantes 32 havelle i heile Sogn og Fjordane... Noko som han sjølvsagt mente var berre vrøvl, då han hadde sett over 32 stk berre på veg ut av havna. :shock::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tror løsningen ligger hos rovdyra.

Helt enkelt prøv og få bukt med mink og røyskattbestandene rundt omkring.

det samme trodde de for 50-100 år siden å utrydda omtrent alt av predatorer, men rypebestanden svingte fordet...

 

så jeg tror det er sammensatt. å det at jegere tar ut sin del av bestanden tror jeg også har innvirkning....

Link to comment
Share on other sites

tror svineinfluensaen kan virke bra på rypebestanden:) hørte den skulle ver på topp i midten av september så viss alle jegere ligger heime syke så får rypene leve:p

 

Den enes død , den andres brød - heter det visst.

Jeg har studert fjell-måkenes jakt på fugleunger i slutten av juni og ut i juli. De jobber i team på 3-4, lander der de ser noe, sitter og speider fra steiner osv, og går mangard i terrenget. Virker veldig intelligent. Alt fra småfugl, trost, vadere og rype går med for å produsere måkekull. Måkene er dratt når rypejakta starter..

Det sies måkene er sterkt redusert i antall ved kysten pga fiskemangel. De trekker til fjells på næringssøk. Noen som vet noe om dette, og om hvor galt det er å skyte måker tidlig i hekkinga deres?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...