Jump to content

Sako Vixen-klubben


gordon setter

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vurderer å bytte /selge den gamle dama her til fordel for en ny shultz & Larsen i 222/223, + - argumenter mottas med takk. Et tapsprosjekt blir det uansett ser jeg;-)

Min 222 Vixen er tilført ny stokk fra rafdal, nytt lothar walter løp, demperen er en A-tec 87 Hertz, ny magasin innsats fra fabrikk(det går 6 skudd i mag + 1 i kammer), kassa er rettet ( ja, dette er nødvendig på noen sako låsekasser),  så det er ingenting å klage på bortsett fra at den kunne veid litt mindre.

 

20190801_150007.jpg

Link to comment
Share on other sites

Argumenter for eller i mot?

Det er vel mulig å få denne til å veie atskillig mindre med en carbonstokk og ei litt kortere og muligens tynnere pipe, eller flytte. Jeg aner ikke hvor mye lettere S&L låskassa er, men det er vel begrenset hvor mye man kan spare i vekt der. Du sier ikke noe om presisjonen til børsa, men antar at den er upåklagelig med de «justeringene» som er gjort. 
Men har du ført lyst på ny børse så er det vel bortkastet ungdom å argumentere i mot. Bytter du børse så er det i alle fal en som er fornøyd med ny Vixen:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kikket kjapt på vekta:

S&L Legacy: 2.8 kg with a barrel length of 53.5cm (ganske sikker på at dette er på det tynne løpet som er vel Ø14mm)

Vixen: 2.6 kg med treskjefte , 1.7 kg uten skjefte

(ifølge en fyr på dette forumet http://www.saubier.com/forum/showthread.php?t=28205)

 

Ser for meg at Rafdal skjeftet er lett, men har aldri vært borti et, så du kan jo måle selv og se. 

S&Ben hvis det er en zenith ill. veier jo 0.7 kg, så man kunne kanskje hente noe på å bytte den ut med et lettere sikte. 

Og som det ble sagt korte litt på løpet, er jo noe å hente der også mtp vekt, men usikker på hvor mye.  

 

En rifle som det der hadde noen måtte vri ut av mine dødskrampede hender , men hvis du har plass i garderoben og lommeboken så er det jo bare å anskeffe legacyen også og se hvilken du liker best. Eller beholde begge hvis man er så heldig:)

 

 

Edited by Vida
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

På 5.1.2020 den 13.06, AimPoint skrev:

+ - argumenter mottas med takk.

Er kanskje litt sent ute? Men med en S&L så får du som pluss fat bolt med push feed og låsing i pipa, kortere hevearmsløft, mulighet for lengere patron (fordel om du skal lade tyngere kuler i 223 rem) og et magasin. Du får mulighet til å bytte løp selv og ikke minst så slipper du Sako sin proprietære kikkerfeste løsning. Minus har du egentlig funnet selv; det blir et tapsprosjekt, og siden du "leter etter fordeler og ulemper" så er det ikke sikkert at det jeg har ramset opp betyr noe for din bruk? 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Drev med litt utprøving av ladninger for L46`n for noen dager siden og det ble en slitsom seanse. Gamlefrøkna har blitt litt slapp i fjøra,

normalhetter går såder, men med magnumhetter blir det kun klikk. Bing fant disse folka for meg L46, bare lurte på om noen har handla ,

kvalitet evt. om det finnes andre kilder?

Link to comment
Share on other sites

@adhoc

Ja jeg har handlet fjærer av dette firmaet, og de har gode fjærer til en Ruger jeg hadde før. Om de varer like lenge som Sako sine kan jeg ikke uttale meg om. Det er vel 90 graders hevarmsløft også på Sakoen, så da går det vel bra her også, tror jeg. De satte i alle fall av mine Berdanhetter med fynd og klem, noe som ikke alltid var tilfelle med orginalfjæra etter 4 år. Det kan jo være på grunn av noe høyere fjærtrykk på tendstiftfjæra fra Wolf fjærene, men de pungterte ikke hettene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hoy,

L461 ha komplett del med stift etc. som vist på bildet under fra Sako,

Jeg har den siste som ble sendt fra Sako før de sluttet og sende deler.

(tror de solgte alt til Midway av det de hadde på lager)

Jeg har ikke Vixen lenger så den kan selges da den aldri er brukt ;)

 

Mvh

 

Jonas Lunde

L46 har komplettIMG_2800.jpg.dd2c105d45ace47f2c5f09f615eaee85.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei Jonas L., tusen takk for tilbudet, men jeg har tatt en liten titt på diverse mål og jeg tror ikke jeg klarer å komprimere

fjøra nok til å få på selve endestykke på tennstempelet. Lengden på F er for stor tror jeg.

 

1261722567_IMG_20200302_1050012.jpg.8612c600a35215a153e8229c986fbf52.jpg

 

Det er vel tvilsomt om resten av målene stemmer, det ble vel redesignet når de gikk fra L46 til L461 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

7x33 Sako hylser

Skulle vel kanskje putta dette i en egen post, men dette angår vel i 99.99% Vixen eiere🙂

Kjøpte en pakke med ny fabrikk ammo for å ha en basis på trykket i Pressure Trace, veide noen tomhylser og

ble litt overrasket. Her har det vært en oppgradering i forhold til mine gamle arvede hylser, nye hylser er dead on

på 73 grain, mine gamle varierer fra 77 til 82 grain. Har nå bestemt meg for bytte ut hele stallen med hylser  og da

har jeg et lite lager med hylser som bare kommer til å bli liggende, og de gir jeg bort mot frakt hvis noen vil ha de.

Disse er ikke engangskutte og trenger nok både gløding , helpressing og litt sortering.

De er sortert som følger.

 

Ca 60 stk 81/82 grain

Ca 100 stk 79/80 grain

Ca 30 stk 77/78 grain

 

Alt jeg  syntes så litt tvilsomt/rart ut er tatt vekk, men du er selv ansvarlig for sjekk.

 

Send pm hvis int.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei til dere som er Vixen eiere :)

Trenger hjelp til å vurdere en sak. Jeg er i prosessen med og skal kjøpe meg en Vixen. I denne forbindelse så har jeg har noen få rifler til vurdering. Målet er å finne en rifle som er i best mulig stand.

 

Nubben har en rifle med helstokk til salgs, der stokken har utskjæringer på. Jeg er overhodet ikke interessert i stokken, og ved evt kjøp vil denne bli solgt med en gang. Dette forutsatt at det er et marked for å få solgt denne. Så hva tror klubbens medlemmer, er det et marked der ute for å få solgt en slik stokk. Jeg prøver å gjøre meg opp en formening om hva det totale regnestykket blir ved at man får solgt stokken og siktet som er på.

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=170940677

 

Om noen av klubbens medlemmer har en Vixen de ønsker å selge, så må de gjerne ta kontakt😀

 

Jeg er enda ikke medlem i klubben, men siden jeg jobber knallhardt med saken så tok jeg meg den frihet til å poste innlegget.

 

Link to comment
Share on other sites

Styr unna! Den rifla er ikke verd 20 000,- i mine øyne. Det burde være fratrekk i pris for vandalisme på stokken 😓. Jeg tror ikke en slik stokk er lett å omsette for penger. Kikkerten som står på har også et veldig snevert bruksområde med tanke på kaliberet. Personlig hadde jeg heller kjøpt en S&L Legacy for de pengene om målet er ei lita låsekasse 😉.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kan kjøpa gullet for dyrt og er det Noko som heiter, trur ikkje det er så mange som bryr seg om utskjæringer på stokken og etter min mening er rifla grovt overprisa. For 20 tusen har ein litt og velga i, ville kanskje hørt på forige talar her.

Edited by Sitka
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Bly skrev:

Styr unna! Den rifla er ikke verd 20 000,- i mine øyne. Det burde være fratrekk i pris for vandalisme på stokken 😓. Jeg tror ikke en slik stokk er lett å omsette for penger. Kikkerten som står på har også et veldig snevert bruksområde med tanke på kaliberet. Personlig hadde jeg heller kjøpt en S&L Legacy for de pengene om målet er ei lita låsekasse 😉.

Målet er en liten låsekasse. Den ser skikkelig fin ut den S&L rifla :) 

Link to comment
Share on other sites

@GelendewagenJeg er ikke motstander av Vixen. Det er en fin nett liten låsekasse sammen med Sako 85 XS, men de har begge sine begrensninger og jeg synes S&L gjør dette bedre enn Sako. S&L er definitivt en mere «moderne» design som tar høyde for dagens krav med tanke på utvalget av kuler som finnes i disse små kalibrene 222 og ikke minst 223.

 

Jeg ville bare kjøpt Sako Vixen eller 85 XS om jeg kunn skulle skyte fabrikkammo og om det var et «røverkjøp» man ikke kunne si nei til.

Men dette er bare mine betraktninger, og andre har sikkert andre meninger om saken 😉.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bly skrev:

@GelendewagenJeg er ikke motstander av Vixen. Det er en fin nett liten låsekasse sammen med Sako 85 XS, men de har begge sine begrensninger og jeg synes S&L gjør dette bedre enn Sako. S&L er definitivt en mere «moderne» design som tar høyde for dagens krav med tanke på utvalget av kuler som finnes i disse små kalibrene 222 og ikke minst 223.

 

Jeg ville bare kjøpt Sako Vixen eller 85 XS om jeg kunn skulle skyte fabrikkammo og om det var et «røverkjøp» man ikke kunne si nei til.

Men dette er bare mine betraktninger, og andre har sikkert andre meninger om saken 😉.

Jeg har vurdert XS 85, men jeg har i utgangspunktet holdt meg mot Vixen grunnet vekt og pris. i tillegg så synes jeg også at det er en meget nett liten rifle. Jeg har tenkt å bruke rifla på rypejakt, så jeg har lyst på en lett rifle.

De XS 85 går ganske fort når de havner på Finn. Jeg har ikke vært rask nok når de har vært til salgs. Men dukker det opp en slik til en hyggelig pris så er den superaktuell :)

Edited by Gelendewagen
Link to comment
Share on other sites

En skulle tro Vixen var perfekt for å lage ei lett børse, men hiv delene på vekta så blir du overrasket.
Jeg har ikke notatene mine foran meg, men er ganske sikker på at kasse m/sluttstykke, avtrekk og underbeslag veier ca det samme eller litt mer enn en Tikka T3.
Hvis man skal ha smekker kasse og ikke er redd for å bruke noen kroner så hadde det blitt Legacy hver gang for min del. Kanskje mest pga hevarmsløft og sluttstykkegange. At en kan surre seg borti andre kalibre i samme kassa er jo også greit for den som liker sånt, men skrudd pipe og 5000kr billigere hadde vært enda bedre.
Jeg har hatt en håndfull Vixen og det er veldig fine børser, men det ble uaktuelt å bygge på den kassa etter at Legacy kom.
Prismessig så koster en Vixen med ny pipe ca det samme som en pent brukt S&L.

Link to comment
Share on other sites

På 26.3.2020 den 21.50, Eivind_76 skrev:

Har en sako vixen 223 rem

Våpen nr  172998 kan noen si noe om denne. 

Helt ny her inne 

Grattis!

 

Bilder?

Kan vara en L461, en A1, Target, Varmint, Hunter... Svårt att veta utan att få se den. :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 8 months later...

Tenker å gå til innkjøp av ny stokk til min Vixen. I den forbindelse så lurer jeg på om noen har en brukt Wildcat Composites eller en LAW stokk (den Rafdal har) til salgs.

 

Eventuelt er det noen som vet om noen som selger laminat stokker til denne rifla? Kunne gjerne tenkte meg en stokk med litt bredere forskjefte, type varmint.

 

Har googlet litt, men har ikke funnet så mange produsenter av stokker til denne rifla.

 

Alle svar mottas med takk :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Når børser er billige og sære nok så klarer jeg ikke å la være. 

 

Aner ikke hva jeg skal finne på med denne, men den ser tilnærmet ubrukt ut så jeg trenger trolig 10 minutters betenkningstid før jeg besudler den. 

 

IMG_20210803_202433_edit_299991866550578.jpg.9ca1dfd5835da99b6faf47aa2086f74a.jpg

 

IMG_20210803_202457_edit_299738774615721.jpg.d0ebf067c0c45b6230c46a4cc63ad6b5.jpg

 

IMG_20210803_202443_edit_299916363729235.jpg.f0e9d7334ac8287299e20797a5722215.jpg

 

IMG_20210803_112544_edit_287787983533690.jpg.01c3fc91d02b256f6bf669d4b8e2fe99.jpg

 

IMG_20210803_211251_edit_302341321573136.jpg.4810f38bf9ec9cb4b617c5e689b71e49.jpg

 

Denne utgaven kan det ikke være mange av i fedrelandet? 

Rustfri pipe med M18x1 fabrikkgjenger og tilpasset gjengebeskytter. 

Har funnet en finsk artikkel der tilsvarende børse var avbildet, men den sa ikke noe spesielt om den avbildede børsa annet enn at spesifikasjoner stemmer med den jeg har. 

Kan det være finsk restefest? 

 

Tror kanskje jeg skal få tilpasset et sett med Talley montasjer og finne en lett Leupold som f.eks. 4,5-14x40. 

Ettersom jeg har flere piper i 6mm så kan jeg finne på å legge originalpipa på hylla for å ha muligheten til å herpe litt med fluting eller andre triks som får ned vekta litt. 

Wildcat har stokk til denne også har jeg en PSE stående, så det kan også være en mulighet på sikt, men først skal jeg gi originalen en overhaling. 

 

Det kan se ut som jeg må spise ordene mine fra tidligere i denne tråden, men unnskyldningen får være at Legacy ikke leveres med PPC støtbunn. 😉

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, jmosbakk said:

Når børser er billige og sære nok så klarer jeg ikke å la være. 

 

Aner ikke hva jeg skal finne på med denne, men den ser tilnærmet ubrukt ut så jeg trenger trolig 10 minutters betenkningstid før jeg besudler den. 

 

IMG_20210803_202433_edit_299991866550578.jpg.9ca1dfd5835da99b6faf47aa2086f74a.jpg

 

IMG_20210803_202457_edit_299738774615721.jpg.d0ebf067c0c45b6230c46a4cc63ad6b5.jpg

 

IMG_20210803_202443_edit_299916363729235.jpg.f0e9d7334ac8287299e20797a5722215.jpg

 

IMG_20210803_112544_edit_287787983533690.jpg.01c3fc91d02b256f6bf669d4b8e2fe99.jpg

 

IMG_20210803_211251_edit_302341321573136.jpg.4810f38bf9ec9cb4b617c5e689b71e49.jpg

 

Denne utgaven kan det ikke være mange av i fedrelandet? 

Rustfri pipe med M18x1 fabrikkgjenger og tilpasset gjengebeskytter. 

Har funnet en finsk artikkel der tilsvarende børse var avbildet, men den sa ikke noe spesielt om den avbildede børsa annet enn at spesifikasjoner stemmer med den jeg har. 

Kan det være finsk restefest? 

 

Tror kanskje jeg skal få tilpasset et sett med Talley montasjer og finne en lett Leupold som f.eks. 4,5-14x40. 

Ettersom jeg har flere piper i 6mm så kan jeg finne på å legge originalpipa på hylla for å ha muligheten til å herpe litt med fluting eller andre triks som får ned vekta litt. 

Wildcat har stokk til denne også har jeg en PSE stående, så det kan også være en mulighet på sikt, men først skal jeg gi originalen en overhaling. 

 

Det kan se ut som jeg må spise ordene mine fra tidligere i denne tråden, men unnskyldningen får være at Legacy ikke leveres med PPC støtbunn. 😉

Jeg vet av en til, produsert mellom 89-91, mener jeg, hvis det ikke er den du har kjøpt da. Si fra hvis du skal selge 😄😄😄

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

så i en 10 år gammel innlegg her at "Sako A1  var den siste modellene som ble produsert med kort låsekasse beregnet for 222 og 223". 

S491 er vel en transition modell og kom etter A1, har ikke den en tilpasset låsekasse for 222/223?

(dvs tilpassa både i lengden og tykkelse av stålet).

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har fått tak i en strøken S491 stokk, og hadde tenkt å få tak i  den første og beste  L461, A1 eller S491 låsekasse/ rifle på Finn, og bytte til min nye stokk og et 223 løp. 

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

noen som bruker weaver baser 48065 og 48067 på Sako dovetail?

Ønsker weaver eller picatinny(innsnevra så lett å lade) så lett å bytte mellom kikkert og rødpunkt. Tenker å sette et lite rødpunkt på framre base. Blir noe ala dette, bildet viser en weaver base for ei anna rifle og festet på et Holosun rødpunkt, basen blir litt kort men skal vel holde.

image.png.b1696606a8fb483b07e8e8c4022f54dd.png

I følge weaver så skal baser baser 48065 og  48067 passe for Sako. Amazon selger den første og opticsplanet selger den andre.

image.png.1213cd89d210a2bfd04c85cecf7d226c.png

 

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...