Jump to content

BEVERJAKTA 2009/2010


Perpålsa

Recommended Posts

Ble det mye søl? Er litt interessert i å bruke hagla på veldig trange poster ved skogsbekker og tjern, men hvis det ødelegger pelsen er det jo ikke aktuelt.

 

det var egentelig overaskende lite søl, skøyt den jo med full choke på 3 meter så var jo ikke store hullet i den, men jeg vart litt overaska for jeg gjennom skøyt den med hagla :o

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 280
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hehe, jøss det er ikke ofte nei!

Har måttet avlive en med hagleløpet på en drilling en gang, på "point blank"

Det var med 16 cal da, men det ble et hull inn i brystet og ikke noe hull ut i ryggen faktisk. Mulig du brukte litt kvassere ammo?

Den sank forøvrig som en stein da lungene punkterte i skuddet. Måtte til med laang klepp og lommelykt på enden får å få den opp :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Årets første bever ble skutt på mandagskvelden. Liten bever på ca 10 kg. Kom sammen med en annen bever. Ble tatt med hagla på under 10m i vannet.

Har ennå ikke hatt problemer med å skyte bever i vannet :) Men er viktig og ikke overstige maks 15m med hagla... Etter min mening :)

 

Så èn til når vi gikk oppover, men fikk dessverre ikke skutt den. Var en større bever :) Blir en tur ut i morgen tidlig før skolen ;) Gleder meg!

Link to comment
Share on other sites

Ble en liten bevertass i dag.Ca 8 kg.

Begge beverene jeg har skutt i år ble skutt på mellom 5 og 10 meter med rifle.Har kun brukt rifla i år pga den har jeg skikkelig optikk som duger i skumringen.Men nå tror jeg at drillingen får bli med fra nå,blir stort sett korte hold så jeg skal nok finne de i det sugerøret av en kikkert jeg har på drillingen også..

 

Så 3 andre bevere i dag også,men de satt på andre siden av elven,og der har såklart ikke jeg terreng..

 

2csdr1f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle med bever!

 

Var ute igår kveld....hadde en fantastisk kveld. Ble riktignok ingen bever med i sekken hjem, men det var selvvalgt... :wink:

 

Så 4-5 forskjellige bever....smøg innpå et par av de men jeg ønsker spare skallen på de så de ble ikke skutt selvom muligheten var der. Veldig artig og smyge innpå de og sitte se på gnageren holder på :D

 

Og været og fuglelivet gjorde at en beverjeger hadde en helt super kveld.....skal ut og se etter flere plasser senere idag. Se om man finner noen flere hotspots for morgen og kveldsjakt 8)

Link to comment
Share on other sites

Nosler balistic tipp 55 gr. Lada til moderat hastihet ( 34gr N 140) Den var nok raskt dau, men sprella litt og var i ferd med og forsvinne i vannstrømmen så da ville jeg heller være på den sikre siden

 

Litt sånn Lotteri hvordan den oppfører seg etter skuddet virker det som. Har skutt 4 stk med 22-250`n og 1 av de hadde samme skuddreaksjon :wink:

 

Og igjen, Grattis til de som har felt 8)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt tre stykker denne uken 7 kg-21 kg og 13 kg. Hadde med en førstegangsjeger også men han var desverre litt uheldig med skytingen så ble ikke noe på han, men mersmak fikk han og det er det viktigste :)

 

Første beveren.

dvg50n.jpg

 

Andre beveren.

v6jb0k.jpg

 

Måtte ha en heller kjølig svømmetur etter sistemann (3 grader) :mrgreen:

ilhrt3.jpg

15fgig7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ute i går sammen med Stuttfeiten, og endelig var beverjakt som i reklamen :)

 

Vi smøg langs hvert vårt parti av en elv, og etter omtrent et halvtimes listing ble jeg oppmerksom på gnagelyder på litt foran meg. Gnagingen kom fra et krattbevokst felt, og jeg klarte ikke å avgjøre om det kom fra motsatt side av elva eller om den var på min side. Jeg listet meg litt nærmere, mens jeg speidet gjennom greinene som godt jeg kunne. Rakk akkurat å se beveren, før den slapp seg rolig ut i vannet fra motsatt elvebredd. Om det var blitt var meg eller ikke er ikke godt å si, men den svømte ihvertfall noen meter oppstrøms før den ble borte bak litt kjerr. Det var ikke annet gjøre enn å vente, og snart så jeg beveren krysse elva og forsvinne bak en liten haug på samme bredde som meg. Det var lite annet å gjøre enn å vente, for jeg ville neppe klare å nærme meg beveren der uten å bli oppdaget. Romstering og bevegelse i greier avslørte at den satt på samme plassen ganske lenge, før den slapp seg uti elva og svømte med strømmen. Den passerte meg på 5-6 meters avstand, før ned forsvant nedover elva og ble borte.

 

Etter å ha ventet en stund ruslet jeg omtrent 100 meter ned i elva selv, og satt meg til på en lagelig plasse der det var mye beitespor på motsatt bredd. Da det var gått et kvarters tid ble jeg oppmerksom på et beverhode som kom svømmende. Den dukket, men kom opp etter litt. Så var den langs bredden, og det så ut som den lette etter et lagelig sted å krabbe på land. Tilslutt fant krabbet den opp på bredden, men framparten var skjult bak noen trær. Jag hadde lagt meg ned på magen, og kikket på den i siktet på omtrent 50 meters hold. Så snart den kom fram bak trestammene fikk den et skudd i bogen. Den rykket til, og falt ned i vannet. Faen i......, tenkte jeg. Erfaringen med bevere som faller i vannet etter skuddet er dårlig. Heldigvis var det ingen grunn til bekymring denne gangen, for beveren fløt så fint, og lot seg fiske inn til bredden.

 

En ganske liten bever på 10-12 kg, skutt i bogen med 308w og 150grn Ballistic Tip. Knall &fall. Gjennomskudd, men utgangshullet er omtrent som min lillefinger. Kanskje det bare er en liten splint av kula som har kommet gjennom?

Link to comment
Share on other sites

Nr. 3 datt i går. Skaut den på ca. 70-80 meter i vannet, død tvert med 150 grs kule i 940 ms. Hannbever på 16 kilo.

 

Husket tilogmed fiskestanga, men jaggu tok det sin tid før strømningene fikk den på akseptablelt "kastehold".

 

Ut igjen i kveld, så en liten kar i går som jeg ikke fikk has på.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg og en kompis av meg vert ute og prøvd bævern, endte med 2 bævere i dag :D han fikk skutt sin første bæver på 70 meter med rifla først, da vi fikk gått ned til vannet og plukka den opp og kasta den på land og sto og snakka litt så kom det jaggu en til på 20-25 meter som han var kær om til og skyte au, så double første gangen han jakter bæver :D

den første veide 10 kilo, og den andre bævern veide 26 kilo :shock: så det var en diiiiger bæver må jeg si :lol:

2nv4gi0.jpg

1z5jej4.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

er de noen her som har sett åssen de blir seendes ut vist du får preparert på samme måte som bjørneskinn ( med hode å hale å klør)

 

 

En Poor man's grizzly montasje du tenker på?

 

2104201008070dac1827113449179f.jpg

 

 

Takk for bilde, ja de var sånn jeg tenkte på. nå starter jakten på en skikkelig stor bever sånn at jeg kan få meg ett sånt skinn.

Link to comment
Share on other sites

Ja da er vårens vakreste eventyr som jeg velger å kalle beverjakta i gang dere.

Har vært ute et par ganger for å rekondosere og velge riktig postplassering.

Det viste seg også denne gangen å være en klok avgjørelse.

 

Hadde fått klarsignal til å ta ut alle bevere i ei hytte i nærheten av et stort jorde det produseres korn på. Burre bever stelte i stand rabalder for grunneieren i form a felte trær på kryss og tværs og oppdemming av en bekk som renner gjennom området

Grunneieren var orntli grinete og var ikke venner med burre. Det ble truet med både dynamitt og gravemaskin litt flåsete sagt, om det ikke skjedde noe snart.

Slike signaler må man som jeger ta alvorlig og gjøre noe med :mrgreen:

 

Var tidlig ute og ut fra rekondosering i forkant, som nevnt, var jeg nå på plass på gromposten.

 

På post med god utsikt over elva og beverhytta

24042010174211hwAryi8sV268.jpg?73

 

Tok ikke veldig lange tiden før burre kom tøffende langs land på den andre siden av elva ca 100 meter unna, på leting etter en saftig frokost.

Tok noen bilder av den gjennom spotteren. Trædde bare kameraet over okularet på spotteren og knipset i vei.

24042010174211VsGLFX3t84ov.jpg?24

 

Rett etterpå kom søsteren, eller var det broren på besøk, slik at det plutselig var to bevere som spiste frokost.

24042010174211Y7d9e9mnPJ4w.jpg?30

En ting er sikkert... det er ikke bra for jegermoralen å titte på bever for lenge før en bestemmer seg for å skyte. Blir reint bløthjertet av å se på disse snodige skapningene.

Noen eksempler......har dere sett en bever som steller pelsen. Det er bare helt utrolig hvor nøye den er, inkl kjemming med forlabben.

 

Eller når to bevere hilsen på hverandre. Veldig omsorgsfullt og intimt, for å si det slik. Hadde en annen stakkar fått like kjærlig omsorg hver gang det skulle hilses, ville hverfall jeg vært bever i neste liv.

 

For ikke å snakke om når den stter seg til på sin brede bak for å spise. Har dere sett hvor hendig den snurrer kvist og pinner med forlabbene. Akkurat som å se en skogsmaskin som kapper og kvister gran.

 

Nuvel kvelden og mørket seg umerkelig på og jeg måtte bestemme meg for om om det skulle jaktes eller knipses, for å si det slik.

 

Fulgte med, for nå var det hele tre bevere som romsterte og hærjet på andre siden av elva.

Plutselig var en av de godt opp på land, på vei mot ei uimotstålig passelig Bjørk. Da den satte seg til for å gumle på en saftig bjørkepinne, lot jeg skuddet gå. Dette var en 110% tjangs og det var ikke mulig å bomme på beveren, med anlegg for rifla, på spottestativet.

240420101742114KP2HxtXwR8g.jpg?24

 

Følelsen i etterkant var mere vemod enn opprømthet.

Som nevnt... ikke bra å titte på bever for lenge..... det er destruktivt for jegermoralen.

Blir nok den siste felte beveren i dette området i år for min del. Dere må ikke nevne det for grunneier da.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt hva Castor mener. Bevere er facinerende små skapninger.

 

Stuttfeiten og jeg var ute i går kveld også. Så ikkeno, og det er første gang i den elva. Undres på som var årsaken til den labre aktiviteten. Kanskje de hadde avspasert alle sammen? Det var jo lørdags kveld.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt mye bever virksomhet i elva fra kl.19 og fram til mørket i det siste, men har ikke sett`n siste tre kvelda. Har blitt mye kaldere i det siste. Og vannstanden har blitt mye lavere. Har det noe å si eller er det bare litt uflaks?

Link to comment
Share on other sites

Ble det mye søl? Er litt interessert i å bruke hagla på veldig trange poster ved skogsbekker og tjern, men hvis det ødelegger pelsen er det jo ikke aktuelt.

 

Du kan trygt bruke hagle på beveren. Jeg har gjort det under flere jaktsituasjoner og mener bestemt beveren "ligger mer stille" etter en haglesverm. Skyter ikke på bever over 20 m unna med hagle, de som beveger seg for nærme skyter jeg med fotoapparatet ! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ble det mye søl? Er litt interessert i å bruke hagla på veldig trange poster ved skogsbekker og tjern, men hvis det ødelegger pelsen er det jo ikke aktuelt.

 

Du kan trygt bruke hagle på beveren. Jeg har gjort det under flere jaktsituasjoner og mener bestemt beveren "ligger mer stille" etter en haglesverm. Skyter ikke på bever over 20 m unna med hagle, de som beveger seg for nærme skyter jeg med fotoapparatet ! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg avslutter beverjakta for i år, en uke før tida. Tok en liten tur i går efta, men fikk bare bekreftet at det er bortkastet tid. Fikk to tillatelser i et stort område. Etter to turer uten å se noe som helst som lignet beverspor sendte jeg mail til almenningen. Fikk da høre at det skal være to aktive kolonier ved en sjø. Hva var da vitsen med å åpne jakt for et digert område når de kun holder til i èn sjø, tenkte jeg. Vel, nå har jeg vært to turer der, gått opp og ned, på langs og på tvers. Har funnet èn hytte, men der har det ikke vært aktivitet i år i hvert fall. Masse snø i skyggesider, og isen ligger tjukk, så om det er bever der, er det i hvert fall altfor tidlig. Føler meg nesten lurt, men får vel ta det på kontoen for meningsløst bortkastede kroner på jakt. Den er velfylt, så en tur fra eller til må en vel tåle.

 

Fikk da i det minste en fin naturopplevelse denne gangen. Ble sittende og se på orreleik på isen. Tolv orrhaner løp rundt, hveste, buldret og kranglet friskt! Ingen høner å se, men. Artig opplevelse. Har ikke sett dette før.

 

I tillegg støkket jeg en haug andre fugler i skogen, så der er det i hvert fall håp for jakta til høsten for de som jakter i det området! :) Dro i det minste hjem i relativt godt humør til tross for null bever!

 

Gratulerer til de som har fått fangst! :)

 

Edit: Castor, du er ikke den eneste som sitter igjen med dårlig samvittighet etter å ha skutt bever! Har bare skutt èn bever noensinne, men den døde til gjengjeld mens den ga meg et bebreidende blikk! Trodde den var død da jeg fisket den opp, men så livnet den litt til, snudde hodet mot meg og tittet på meg før den krøket seg sammen og sluknet. Herregud så dårlig samvittighet jeg fikk! Så at jeg ikke får bever når jeg er på jakt, ja det er vel egentlig ikke så veldig farlig! Er jo moro bare å se dem og.

Link to comment
Share on other sites

Da var man tilbake igjen fra årtes tradisjonelle beverjakt helg i Telemark's flotte natur.....og for første gang uten bever.. :o

 

Det skyldes ikke mangel på bever akkurat....så bra med bever og beverplasser som var aktive. Men med kombinasjon av litt uflaks, skuddvinkler, kun kveldsjakt...og annet så ble det ikke skutt noen.

 

Hadde spennende ansmygninger inn på bever og det er veldig artig og se på disse dyra i aksjon. Lærer stadig noe nytt og interessant. Fikk tilogmed filmet de i vannet under helgen.

 

I kombinasjon med flott vær og den nydelige naturen som viste frem mange av dyrene og fuglene den huser....så ble helgen veldig bra til tross for ingen bever med i sekken hjem.

 

Men en uke igjen av jakta....så kan hende man får en siste sjans :D

 

Og grattis til alle med vellykket jakt siste uker :D

Link to comment
Share on other sites

I går kveld fikk jeg en bever så nærme at jeg ikke greide å komme i posisjon til å få skutt :shock:

 

Satt i en oppstemt bekk hvor det har vært mye aktivitet i vinter/vår. Har blitt skutt 1 der tidligere i vår. Den har gravd ut noen svære ganger utover jordet slik det er nesten farlig å kjøre der med traktor.

 

Det begynte å skumre og jeg tenkte at nå var toget gått og mistet litt fokus på bekken og siktet litt på et rådyr som gikk og beitet, dermed vred jeg meg litt for å få sett bedre på rådyret. Ble sittende med børsa 90 grader på bekken. Plutselig får jeg se noe i øyekroken. Der lå den plutselig 10 meter foran meg i bekken. Kommet ut av en av jord gangene. Hadde nå børsa 90 grader feil vei. Så jeg begynte forsiktig å vri meg riktig vei. Kom halv veis, så kom den rett mot meg og stranda 4-5 meter da turte jeg ikke å lee meg mer. Så kom den på land og begynte å spise litt og så rett på meg. Satt som fryst. Så kjente jeg hårene reiste seg i nakken og det kom en kaste vind feil vei. Og dermed var det ett hopp ut og en plask :lol:. Så ikke mer til den da.

 

Det var en Fjord års unge

Link to comment
Share on other sites

Da har skjørtejeger og jeg vært på beverjakt. De første øktene så vi mye tegn til beveraktivitet men ikke

bever. Hadde kjempevær men kaldt. -7 om natta og på morran.

260420100459dfbe6d3571554ac891.jpg

 

Lørdags morran hadde jeg akurat kommet på post når jeg oppdaget en bever i en oppdemma kanal 40-50 m ovenfor der jeg satt. Den kom svømmende nedover mot meg og stoppa opp ca 15 m unna meg. Da slo den med halen og jeg var sikker på at den oppdaga meg, men rett etterpå kom den sidelengs nedover kanalen med ansiktet vendt mot motsatt bredd. Jeg satt en drøy halvannen meterover vannet og når beveren kom

sigende forbi meg fikk den ett skudd mitt i nakken/bakhodet på knappe 2 meters hold. Halen rykket en del og

den fikk ett skudd til for å være sikker. Da begynte den å synke så jeg måtte vasse uti til over knea for å få tak i den. En kald opplevelse med -7 i lufta og ishinne på vannet.

 

Resultatet ble en fin hannbever på litt over 20 kg. Skutt med .22-250 og 55 grains V-max. Ingen utgangshull.

260420100400514b2fec8f9346fb91.jpg

 

Skal bli en slik.

2104201008070dac1827113449179f.jpg

Link to comment
Share on other sites

da er sekken pakket :D

villdyret og jeg drar onsdag ettermiddag til de dype skoger,3dager med beverjakt,,ett av årets høydepunkt.

satser på at villdyret får sin børre i år,vært stang ut for han.

vi jakter på samme område som i fjor.begynner å kjenne området så dette er vonleg.

uansett er det herlig å sitte på post og se at naturen våkner til liv etter en tøff vinter,gleder meg utrolig mye til dette

Link to comment
Share on other sites

Var ute i kveld igjen å skaut en på ca 15 kg. i de ommråde er de to til å den ene er 25kg++ . ellers så har mi ett par områder til som mi har sett bever på langt over 20 kg men di store beverene i di områdene har mi bestemt åss for å ikke skyte. men jeg kikket over i boka mi i går å nå har jeg sett bever 19 ganger så langt i april, men de er jo sikkert noen av di som er sett fler ganger da. men har i snitt sett over en bever per jakt kveld. så de lover jo bra til neste år også :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i ettermiddag. Den første falt for en 30-06 ca klokka 19.00. Flyttet litt på meg og ca klokka 21.10 falt skudd nr 2, og nok en bever endte sine dager. Så enda en del til, så ser lovende ut både for resten av jakta og neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

ble 2 til ikveld. Kompisen felte den ene, mens vi guidet en tysk jeger som fikk felle sin første bever. Ikke rent lite kry da!

 

I tillegg kunne vi skutt 2 til, men lot være siden vinden gjorde sitt til at de hadde blåst ut av vår rekkevidde etter en evt felling.

Link to comment
Share on other sites

Prøv morgenen i stedet!

De kom ut veldig sent her jeg jakter også i helga, og da var det morgenjakt som var tingen. Bør være ute i 05:30-tiden.

 

Etter et par morgenøkter fikk vi endelig tak på den i morges! :) Totalt sett har vi vært ute rundt 10 økter! Jeg har kun vært kameramann på denne kolonien.

Alt ble festet på film. Skal redigere enn liten film i kveld.

 

Årets beverjakt har vært mer enn utfordrende faktisk. Normalt sett anser jeg beverjakta for ganske grei skuring, men i år har det vært mye "stang ut".

I helga var en kompis og jeg i Drangedal. Fire dager jakt på to kolonier uten å se bever. Koloniene var aktive i vinter, ingen tvil om det. Antakelig har de flyttet nå tidlig på vårparten. Kan forsåvidt skjønne det da det så ut til å være lite tilgjengelig mat igjen. Uansett en fin tur. Hadde med oss NRK, så dere får lytte på Friluftsmagasinet på lørdag. :)

 

Gratulerer igjen til alle som har skutt! Moro å lese.. :)

Link to comment
Share on other sites

Årets beverjakt har vært mer enn utfordrende faktisk. Normalt sett anser jeg beverjakta for ganske grei skuring, men i år har det vært mye "stang ut".

 

Sandelig godet dette ikke bare gjelder for meg..

 

Jeg skal ut en tur i dag, som siste sjanse for meg. på denne siden av sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute 3 kveldsøkter denne uka.Sett flere bever hver kveld,men ikke fått skuddsjanse.stort sett fralandsvind ved det elvestrekket jeg har jaktet på.Har også valgt å ikke skyte på svømmende bever.

 

Uansett bever eller ikke er det helt knall å være ute nå.Flott vær og masse dyreliv.

Her er noen bilder fra det terrenget jeg har jaktet på denne uka.Mobilbilder så kvaliteten er lav.

 

23h1t09.jpg

 

kai8th.jpg

 

igbx5i.jpg

 

e9vjbk.jpg

 

16j58xk.jpg

 

Bildet av hytta er fra ett vann jeg jakter,ligger ca 5 min gange fra elva

 

1j2snp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sinnsykt tøft at du klarte å filme beveren under vannet! :shock: Ikke ofte man ser det.

Beverjakta har vært vanskelig her også i år. Hadde flere "bankersplasser" med demning, hytte og maasse gnag, men beverene kom ut etter at det ble mørkt, og var heller ikke å se kl 6 på morgenene :roll: Sånn var det på omtrent alle plassene. Det endte opp med at det ble bever på den minst lovende plassen, og det ble et "langskudd" til beverjakt å være. Satt på motsatt side av en vik ved hytta, så ble vel en 100+ m. Slapp som en potetsekk idet .222en traff.

Har sikkert vært ute 8-9 ganger totalt i år, tidligere år ble det som regel bever på første turen hver gang.

Så det store spørsmålet; Har børre blitt smartere, eller har vi blitt dummere :mrgreen: ?

Link to comment
Share on other sites

He he, godt spørsmål! :)

 

Jeg har alltid tenkt at dette med aktivitet må henge sammen med behov for mat. Tidlig vår, akkurat i isløsningen, ser det ut til at beverene er mer aktive i lyse timer enn seinere på sommeren/høsten. De er sultne og må beite mer rett og slett. Behovet for mat overgår farehensyn. Tror de fleste dyr "avveier" matbehov kontra farer til enhver tid.

Skal lese litt i beverbibelen til Rosell/Pedersen i kveld jeg. :)

Sikkert endel variasjon mellom kolonier også..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det har sammenheng med tidlig vår og mildt vær. Det som ofte skjer: man har en mild og flott uke med hektisk beveraktivitet. Deretter kommer en sur periode med nattefrost og generelt kjølig. Mitt inntrykk er at da roer beveren seg betraktelig ned. Og da lurer man fælt på hvorfor ikke beveren er aktiv lengre. Har du vindstøkt beveren et par ganger blir den fryktelig vrang i lange tider etterpå.

 

En annen ting: i småbekksystemer og/eller hytter som ligger nærme vei, har beveren en tendens til å være nattaktiv bare.

 

Siste kveld så det blir nok å ut å kikke en tur.

 

Meg og et par kompiser har skutt 15 til nå og vi er godt fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...