Jump to content

BEVERJAKTA 2009/2010


Perpålsa

Recommended Posts

  • Replies 280
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så friskt bevergnag langs veien mellom Kongsvinger og Magnor på en harrytur nå like før påske :wink:

 

 

Akkurat disse sporene så jeg og! Ble noe vinglete kjøring da blikket ikke akkurat var på veien... Får ut og titte litt i morgen der jeg skal jakte. Har ikke peiling på hvor jeg skal egentlig. Har aldri vært i strøket der. Blir vel å vabbe i råtten snø uten å se noe, men en får da tittet litt.

Link to comment
Share on other sites

Dro ut grytidlig i dag morges og 0600 skjøt jeg en stor hunnbever. Skal få lagt ut bilder litt senere.

Edit: Vekt 19.5 kilo.

 

Klarte det store kunststykket å skyte i et tre istendenfor bever nummer to i dag. Treet på ca 5 cm stod 1.5 meter foran burre. One lucky beaver :oops:

 

Bilde052.jpg

 

Det siste bildet taler for seg :oops:

Bilde051.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vært ute en tur i efta for å se etter bever, men nå lurer jeg på om jeg er "lurt" av kommunen! Riktignok vanskelig å komme til rundt omkring pga 70 cm råtten snø, men så ikke spor av bever noe sted. De stedene vi så var perfekte for bever. Åpne, ganske rolige strømmer og rolige inn-/utoser. Ikke gamle spor en gang. Spurte en kar vi møtte langs veien, med hytte i nærheten. Han har gått mange turer i området og har aldri sett spor av bever...

 

Får ringe kontaktmannen i kommunen i morgen og høre om det faktisk ER bever der! For jaggu lurer jeg på hvor de er nå... :? Ser ut som om jaktlykken fra i fjor gjentar seg i år... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Årets første på oss ikveld, da kompisen fikk en flott en. Såg 2 andre bevere i tillegg. Tror dette blir en riktig bra beversesong i år, pga vi får isgang mye tidligere enn vanlig. Vi pleier kun bare å jakte siste uken av jakta, da isen som regel ikke går før i midten av april.

 

Har et 20 talls bevere som venter på oss...Ligger forresten bilde på bloggen.

Link to comment
Share on other sites

nå må jeg spørre siden jeg aldri har jaktet bever.

er de en vanskelig jakt? siden flere vårer/sommere har jeg og noen kompisser sittet ved en gapahuk nede ved elven, tralla og fiske, tatt oss en pils og diverse, men beveren svømmer rundt oss. nermeste jeg har vært er 2m, da jeg sto med vadere og den plutselig kom opp av vannet, den skvatt selvfølgelig like hardt som jeg.

men sånn di beverne er ved oss så blir "håvfangst" de mest naturlige:P

 

de er et par som har vært der i mange år, har sett de har hatt noen unger og.

de ser ut som de nesten overser oss og bare gjør "normale" ting.

 

Bare undrer..

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
hansen deluxe: Hvordan har det gått med ettersøkene?

 

Du har jo ikke mistet bever ennå, :wink:

vi har bare sette bilder av 1 men hørt om 3 skutt, hmmmm dette ligner storfiskeren som ikke kan vie fem fangsten!

 

DU VEIT IKKE HVA DU PRATER OM :shock:

Link to comment
Share on other sites

De beverene jeg har hatt i gryta har jeg brukt oppskriften til Britt Bakken som står i boken 'Vilt og velsmakende'.

Dette er bevere som er skutt på høsten og har ikke smakt noe som helst bark, osp, bever eller noe. Kjøttet ble skåret opp i terninger og brunet i pannen. Så lagt i vann og kokt fra 1-2 timer til det er mørt. Og kjøttet blir virkelig mørt! vannet blir til kraft og lager dette om til saus. Dette er altså en helt enkel bevergryte. Enkelt og godt :) Bruker all kjøttet jeg kan få fra beveren.

Har du ikke denne boken, så anbefaler jeg deg å kjøpe den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler som skogsmann også sier, å bruke bever til gryte. Dog vil jeg anbefale å legge kjøttet i melk i noen timer, alternativt over natten. Det gjør ihvertfall jeg. Den verste ospesmaken blir borte.

Ellers, tilberedes gryten på vanlig vis.

 

Har også forsøkt grillet beverlår (ikke vellykket), helstekt sadel (nydelig, men veldig lite mat...), varmrøkt beverlår (nydelig sammen med spekemat).

 

Halen kaster jeg.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Da er kontoen åpnet iår.....ble en fin hannbever på ca.18kg ikveld.

 

Var en nydelig kveld....med flott vær, fuglesang, gås i vannet og rugda trekte....

 

Jeg var litt seinere ute enn vanlig, så når jeg snek meg mot posten så var jaggu bever ute allerede. Så etter sett litt på den sendte jeg avgårde en 85grs varminter som gjorde jobben sin og beveren lå på stedet.

 

Bilde fra posten....beverhytte omtrent midt i bildet, litt til høyre. Tok den på iskanten på trestokken nedenfor hytta. Ca.70meter:

normal_DSC00106_%283%29.jpg

 

Her ligger'n, den holdt seg flytende lenge. Satt en 45min etter skuddet ifall det kom en til....den holdt seg flytende. Men er ikke dypt der den ligger heller, så hadde fått tak i den:

normal_DSC00111.jpg

 

En fin hannbever på 18kg:

normal_DSC00112.jpg

 

Vårens vakreste er definitivt igang.... 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle som har fått seg bever!

Var ute selv i går,men det nærmeste jeg kom bever var en mink som kom ruslende.

 

Den sto fint til på ei snødekt tue ned mot vannet jeg sitter ved på ca 50 meter.Skuddet gikk og minken forsvant fra tua.Ruslet bort for å hente minken(Var sikker på treff ja,driver jo ikke å bommer og sånn)Når jeg kom bort til tua hvor minken hadde stått var det ei klype med pels der på snøen,men ikke ei eneste bloddråpe å spore..ikke noe mink heller

 

Så den minken hadde hellet på sin side :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da ble det jaggu bever på stefar min i kveld.

Flott hannbever på rundt 17-20 kg,hadde ikke noe vekt så vi bare anslår vekta.Kamera var det jo ingen som husket,så da ble det bilde hjemme i garasjen.

 

Jeg holder meg til å skremme beveren foreløpig...Men i morra er det nye muligheter :mrgreen:

 

eu1uzp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har vel skutt ca 40 stykk tenker jeg. di siste to tre åra har jeg nesten ikke skutt selv da jeg har hatt med meg dansker som betaler for å skyte di. Men har jaktet en ca 7 8 kvelder i år å sett bever nesten vær gang men jeg har slutta å skyte di i vannet så jeg har fått tre av di, men bare ett å to åringer. De greieste tipset egentlig jeg kan gi er å ikke skyte store bevere rett med beverhytta, de er somregel ho beveren å den går drektig nå. Åsså må dere huske på at den beste tiden for beverjakt er nå å ut månden :) lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle som har skutt bever :) Hva slags kule brukte du Påsan? Bruker samme kaliber, derfor litt nysgjerrig :wink:

Hvordan kan mann lett kjønnsbestemme beveren

Hvis man klemmer til bakerst på buken, så kan man kjenne penisbeinet på hannbever. Dessuten skal det visstnok være fargeforskjell på sekretet på hunn og hannbever, det vet jeg lite om, holder lenge med lukta for min del.... :o

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...