Jump to content

BEVERJAKTA 2009/2010


Perpålsa

Recommended Posts

  • Replies 280
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Siste turen i dag tidlig, før jeg dro på jobben.

 

Nydelig morgen, og jammen kikket det ikke fram en liten bever også. Fulgte den i kikkertsiktet mens den svømte langs bredden, og jeg hadde god tro på at den kom til å krabbe seg på land. Men den gang ei. Den svømte langsetter bredden, og ble borte for meg da elva gjorde en sving. Siden så jeg ikke mer til den, og så var årets beverjakt slutt.

 

Det har vært en bra sesong. Vært ute noen to turer, og skutt to stykker. Dessuten har jeg ikke mistet noen, og det er like viktig. Gleder meg allerede til neste vår og beverjakt. Først er det heldigvis bukkejakt i Skottland, så er det bukkejakt hjemme, reinsjakt, hjortejakt, elgjakt... og så.. Livet er herlig :D

Link to comment
Share on other sites

25kg!!! :shock:

Det begynner å bli stort ja! Tok en på 22 her om dagen, og de er noen beist når de kommer opp i den vektklassen der og opp.

Ble visst tatt en på 31kg i Hersjøen som ligger rett oppi her i fjor.

 

Gratulerer!, ble vel et stort og fint skinn av den?

 

Ja, var stor den :)

Kjenner godt han som skøyt den på 31 kg i fjor, var en voksen bever! ;)

 

Skinnet ser ut til å bli bra, men begrenset hvor mange skinn man trenger selv :P

Link to comment
Share on other sites

....jeg ser det aller meste er trukket frem her....men vil bare legge til ytterligere en sak. Beverhannen har et penisben...som egner seg bra som lue/hattepynt. Det eneste er at det kan være litt plundrete og finne....og kan medføre kontakt med beverens herlige dufter... :lol: men man får en hattepryd som ikke så mange har....evt som jakkepynt også.

 

Grattis forresten til alle som være ute siste kveldene og felt bever...

Link to comment
Share on other sites

Årets beverjakt var en kortvarig og effektiv seanse. Fant et sted der børre hadde begynt å bygge hytte, postet ut om kvelden ved 19 tia, og børre kom på land en drøy time senere. Død i smellen, men falt på elva så det ble en springmarsj og litt bading for å redde byttet. En liten hunnbever på meg i år. henry hill skjøt sin bever kvelden etter.

111o5yc.jpg

 

Her har henry hill kvalitetstid med avdøde, det er viktig å snakke ut om ting! :mrgreen:

352irle.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her har vi forlengelse av jakta til og med 15/5. Godt for min del, da det ikke har vært stang inn, akkurat. I kveld skulle det imdlertid lykkes etter at fjellbekkene har steget kraftig siste døgnet. Faktisk har de steget så mye at Muckboots'ene ble korte enkelte steder. :oops:

Så to stk bevere etter litt smyging i vann og snø. Den siste måtte bli med hjem og skal bli rug etter hvert. Brukte 95 grs V-max i min HVA 1900 i 6,5. Omtalen her på kammeret har jo vært svært positiv i forhold til den kula. Min erfaring er dårlig, men det statistiske grunnlaget er også dårlig. Har bare denne ene med den kula, men det ble skikkelig stort utgangshull. Avstand ca 40m og skudd midt i bogen skrått forfra. Godt taxidermisten egner seg som "sykjærring" :mrgreen:

bever-2010-05-01-51.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal visstnok hjelpe å lade den skikkelig vasst for å få mer ekspansjon.

Kan jo skjønne at man får gjennomskudd da, skjøt beveren min i år med 52grs Nosler HP som eksploderte i beveren midtveis. er ikke overraskende at 95 grs litt vassere kule flyr i gjennom egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Sto opp kl06.00 i dag tidlig å kjørte meg en runde der jeg så bever 2 ganger i gårkveld.( men fikk ikke skutt den). Kjørte så videre til neste område jeg viste d var bever å satte meg til der å etter 10 -15 min syntes jeg det blei for seint på mårgenen så da gikk jeg bare sakt nedover elven.

Da jeg rundet en sving i elven så jeg noe som ikke har vert der før, tenkte først det var et tre som var der, men etter litt så jeg att det beveget på seg.

 

Tofotn blei slått ut og jeg var klar, ventet bare på at beveren skulle svømmen dit jeg hadde mulighet for å skyte den, å det jorde den. 6,5 blyspiss å hode jore susen det gitt.

 

Første bevernen jeg har skutt :D

Kommer med bilder å vekt senere i dag.

Link to comment
Share on other sites

Her har vi forlengelse av jakta til og med 15/5. Godt for min del, da det ikke har vært stang inn, akkurat. I kveld skulle det imdlertid lykkes etter at fjellbekkene har steget kraftig siste døgnet. Faktisk har de steget så mye at Muckboots'ene ble korte enkelte steder. :oops:

Så to stk bevere etter litt smyging i vann og snø. Den siste måtte bli med hjem og skal bli rug etter hvert. Brukte 95 grs V-max i min HVA 1900 i 6,5. Omtalen her på kammeret har jo vært svært positiv i forhold til den kula. Min erfaring er dårlig, men det statistiske grunnlaget er også dårlig. Har bare denne ene med den kula, men det ble skikkelig stort utgangshull. Avstand ca 40m og skudd midt i bogen skrått forfra. Godt taxidermisten egner seg som "sykjærring" :mrgreen:

bever-2010-05-01-51.jpg

 

 

Hvilke riflestokk er de? Var utrule fin(L):P

Link to comment
Share on other sites

Det ble en liten tur på beverjakt i år også.

Har blitt en tradisjon dette nå, da det er sjette året vi har vært på samme plassen.

Frode fikk skutt sin første bever i år, en hunn på 19,5 kg.

Han har vært nære på noen ganger tidligere, så han var godt fornøyd med denne(beveren nederst):

14052010175615rMvPxiwDV7s7.jpg

Her er flåingen i full gang.

14052010175615WlLs9yhmIWwS.jpg

Tidligere har vi leid hytte, men i år satset vi på lavvo. En litt kald fornøyelse, da det var -7 på morgenen,

men med jervensekk utenpå soveposen gikk det bra.

140520101756153NKSU1H4fj6G.jpg

Så var det min tur til å ha flaks. Fant en som hadde hoppet opp og bitt seg fast i ei grein.

140520101756152697NOE96vqj.jpg

Etter at den var skutt, ble den hengende slik:

14052010175615wbnxW4f9Y5jI.jpg

Her er den, etter at den er tatt ned, en hann på 15 kg.

14052010175615b43Hb3RToM2U.jpg

Skal prøve å få til en"poor man's grizzly" montasje av denne.

 

Frode skjøt også broren til labbetus, denne skal han ha skuldermontasje av:

140520101756153q847fj48wR7.jpg

 

Fin tur, men lite bever å se i grunnen, muligens lite aktivitet pga. at det var såpass kaldt.

Vi så bare de to vi skjøt.

 

Jeg bruker 22-250 med 40 grs V-max. Har ikke fått gjennomskudd på bever med denne kula, men inngangshullet kan bli litt heftig. Skyter bogskudd, og de jeg har skutt har hatt noen rykninger, såpass at de har karret seg uti vannet før de har blitt stille. Har ikke mistet noen enda, men har liksom forventet at de skulle bli liggende mer permanent.

Kanskje jeg lader litt heftig(1200m/s). Er ihvertfall dårlig med dybdevirkning.

 

Fjorårets "suksess" med bevergjeldram ble ikke repetert i år :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Spennende snikjakt førte til min første. I det siste skytelyset fant siktet den lille grå klumpen, og en 95grs v-max i 940m/s sørget for at burrette ikke kom seg tilbake til hytta. fint inngangshull, og ingen gjennomskyting. Pga skuddplasseringen så ble det ikke noe hodetrofe, men pent skinn. Vekta på hudyret var 20.2. Neste år blir det nok en kikkert med 56mm lysåpning.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Beveren flytter ofte opp eller ned vassdrag. Det kan være liten bekk eller elv. Ja bever kan flytte mye lengre enn 200 meter. Er jo derfor det finnes bever langt til fjells til og med.

 

Mange ganger når bever skytes så flytter resten til et annet sted.

 

Litt mer sjelden at den går lange avstander på land, uten bekk eller elveforbindelse til det aktuelle vannet. Men jeg har noen eksempler på at det har skjedd...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...