Jump to content

BEVERJAKTA 2009/2010


Perpålsa

Recommended Posts

@Villdyret

 

Etter alt og dømme er det Partizan-kuler. Var 100 kuler som fulgte med et stort parti helmantelammunisjon som skytterlaget bestilte. Er meget ekspansjonsvillige. Har skutt rådyr, dåhjort og villsvin med dem, anbefales absolutt ikke til slike formål! Arti kule til bever og rev, og ikke altfor gal presisjon i dem heller.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 280
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ok, takk for svar :)

Ser at noen mister påskutt bever, velkommen i klubben..... :oops:

Følelsen av å lete etter en bever i is-sørpe til langt over navlen, mens mørket senker seg, er ikke særlig god. Følte meg som verdens mest fortapte mann der og da. Vil helst ikke oppleve slikt igjen, da holder jeg heller igjen skuddet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Åssen tips er de du trenger da? bruk mye tid i terenget å lær dæ å lese de. Kikk langs vann kanten etter plasser der beveren går opp for å markere seg. . å kikk etter plasser der du kan se at den nylig har vært å spist. nå så tidlig spiser den somregel bare pinner å sånt men når de lir litt på begynner den å spise mer gress å planter. vist denhar en demning innærheten kan du ta å rive litt av demningen , da vil den somregen kommer ettervært får å reparere den. nå vet ikke jeg ti dere bruker å sitte å vente på den men jeg har vært ute for å sotte i mange kvelder uten å se noen ting men da bruker jeg å prøve å gå ut om morgenen i stede.

Link to comment
Share on other sites

Årets første bever datt i kveld. Vekt 23 kg, den største jeg noensinne har felt. Avstand 125 meter, satt på en gren ved endel trær som ligger langs elvebredden. Datt i vannet etter skuddet. Måtte lete lenge, det er pokker ikke lett å finne beveren inne blant alt buskas og trær. Men den som leter lenge nok finner... :)

 

CIMG0376.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur igjen i kveld.Hadde valgt en post som pleier å være grom,vindretningen var perfekt.Men jeg var litt seint ute i kveld og sneik meg mot posten når klokka var ca 1945.Stor var skuffelsen da jeg oppdager 2 personer som tramper rundt området hvor beverhytta er.

 

Ble egentlig en grei løsning på det når det viste seg å være naboen til han jeg jakter hos.Han sliter også med bever på eiendomen sin,og håpet jeg kunne jakte litt for han også..Kan ikke si nei til ett slikt godt tilbud.

 

Men bevern så jeg ikke noe til ila kvelden.Hadde 4 rådyr som beitet på jorde bak meg..

Jaggu flott å sitte ute på sånne kvelder.

 

Her er ett par bilder av kveldens post.To kanaler som går sammen til en,samt at det antakelig er hytte inni den venstre kanalen på det ene bildet.Tror hytta bare er inni sandbanken da vi ikke finner noe over vann.

 

 

2d0ic5d.jpg

 

j5ijoz.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi har også fått litt bever, og fått 4 av de på film. Noen er skutt i 09, mens andre er skyti i våres.

Sida er fortsatt rimlig fersk, og vi holder på å forbedre litt av hvert, spesielt filmene våre.

 

Uansett her er linken te sida hvis dere vil se filmen; http://www.jaktgutta.com/apps/videos/videos/show/8122527-beverjakt

 

Som sagt, mer filmer følger, og oppdateringene på sida blir bare flere ettersom jaktsesongen begynner igjen!

 

Legg gjerne inn synspunktet ditt i gjesteboka vår!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fangst til de som har fått. :)

 

Har gitt opp selv. Skituheldig med terrenget. Er fanken ikke bever å se noe sted. Sendte mail til almenningen og fikk tips om to kolonier ved et vann. Andre steder er det visst ikke. Gikk dit i efta. Først en km langs et skisport. Vasset deretter noen hundre meter i 70 cm snø... Et helvete på jord å komme seg dit. Det eneste jeg så var ei diger hytte som så helt død ut. Ingen aktivitet å spore noe sted. Kanskje ikke så rart når isen ligger tjukk over det hele. Gikk litt nedover vannet, men så ikke mer. Deretter ble det et helvete på jord tilbake igjen, med tråkking i tung skaresnø bratt oppover i tett kratt. Føler meg nesten lurt... Og der kan jeg ta to bevere! :evil:

 

Bullshit fra ende til annen... Om det finnes bever der, er de neppe aktive før i mai, og når det er slutt 30. april...

 

Blir en frustrert epost på mandag igjen, for detta er bare tull!

 

Enda et år med bortkastet jakt. I fjor kjøpte jeg beverrett hos Borregaard. Der var heller ingen dyr... Flaks med jakt jeg? NEI! :?

 

Blir å koseskyte og lade litt med Fox'en i stedet. Kanskje, men bare kanskje, tar jeg en tur 30. april eller noe, men da må det bli varmt i lufta i to uker til. Gidder ellers ikke kaste bort mer tid på dette. Koster jo skjorta med bompenger hver gang og.

Link to comment
Share on other sites

må ha vært artig

skøt mine første bevere rett før julefredninga i 2009.

var med en god venn av meg og min far og gikk en tur og så etter rev egentlig men da vi fikk se en bever fikk jeg prøve 243'n som jeg hadde lånt så jeg skulle få prøve å skyte med senere.

brukte lapua mega og da kula gikk ut av løpet og da den traff beveren jeg ljyger ikke om beveren ble slått 30-40 cm fra der den stod opprinnelig.

den andre beveren skøt jeg med hagle og slugs. ble hodeskudd på 15 meter. vi skjønte ingenting da vi ikke fant noe inn og utgangshull. men da vi flådde den da ble det vist artig med hode.

all jakt har skjedd med en som har stått siden av meg og fulgt med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg dro til en kammerat for å jakte bever for første gang i helga, 4 timer å kjøre :| Men det gjorde ikke no :lol: Jeg skøyt en stor bever føste dagen, og rett etterpå skøyt kammeraten min ei litt lengre nede i en elv. og når vi kom hjem hadde storebroren hans fått også sin første bever. Det ble 4 totalt, alle på forkjellige plasser. Det var utrolig morro med å felle sin allerførste bever. Jeg slapp å bade, men ikke kammeraten min :mrgreen:

 

Legger med litt bilder fra jakta.

102659_s.jpg

 

102662_s.jpg

 

102663_s.jpg

 

102664_s.jpg

 

102665_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tok ut en skadebever i forbindelse med et kraftverk nå i helga. Var en diger hunnbever på 22kg, men det var også den eneste beveren i hytta faktisk.

Det er en stor vik med liten framkommelighet på siden med hytta på, og derfor ble det å skyte tvers over bukta. Ble vel rundt 110m skuddhold når den satt og tygde osp i solskinnet i 6 tiden søndag morgen, men en velrettet Nosler 52gr HPBT fra .222en gjorde jobben sin supert :wink: Var ikke en muskel som bevegde seg etter at kula slo inn, og skinnet ble utrolig fint pga varmintkule og null utgangshull!

Det var rett og slett en herlig smygjakt, selv om det var veldig tungt å komme seg opp kl 5 på morgenen ja :o

 

Bilder kommer litt senere

Link to comment
Share on other sites

Vi har også fått litt bever, og fått 4 av de på film. Noen er skutt i 09, mens andre er skyti i våres.

Sida er fortsatt rimlig fersk, og vi holder på å forbedre litt av hvert, spesielt filmene våre.

 

Uansett her er linken te sida hvis dere vil se filmen; http://www.jaktgutta.com/apps/videos/videos/show/8122527-beverjakt

 

Som sagt, mer filmer følger, og oppdateringene på sida blir bare flere ettersom jaktsesongen begynner igjen!

 

Legg gjerne inn synspunktet ditt i gjesteboka vår!

 

Utrolig flott film! Godt jobba.. :)

Og grattis til alle som har fått bever. Jeg og en kamerat har vært ute seks kveldsøkter, men foreløpig bare sett snurten av den. Kolonien er aktiv. Ingen tvil om det og normalt skulle vi skutt ihvertfall en etter så mye innsats. Men dette er en luring. Virker som den hovedsaklig er aktiv mens det fortsatt er mørkt. :) Men vi gir oss ikke..

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Anders!

Vi har noen andre filmprosjekter gående også. Blir vel neppe noe i stor skala, men no alla beverfilmen har vi i tankene.

Prøver å ha med oss en kameramann hver gang det skjer noe, så har blitt litt materiale som vi forsøker å redigere sammen...

 

Får tru det blir noen beverfall til i løpet av våren - sjekk http://www.jaktgutta.com med jamne mellomrom, alt vil bli lagt ut der!

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i kveld å fikk to stykk. den siste er vel ca 20 kg men den var helt strøken i pelsen så den er vert å ta vare på. er de noen her som har sett åssen de blir seendes ut vist du får preparert på samme måte som bjørneskinn ( med hode å hale å klør) ???? trur de kunne blitt stilig så vurderer om jeg skal få årdnet den sånn.

Link to comment
Share on other sites

Jøss, her kommer de ikke ut før kl. 21!

 

Noen som vet om hvilke preparanter som er snille med skinnet i beredninga? De jeg har hatt inne hos Roar pels har blitt kutta opptil 5cm rundt hele, åpnet opp benhulla så skinnet ikke er ovalt lenger, og fått mye hårløse flekker, så er ikke fornøyd. De sa de måtte kutte såpass mye pga de brukte noen rammer til å spenne opp med i prosessen, og der ble ikke skinnet garvet.

Ble nemlig et sinnsykt fint skinn fra den på 22kg jeg tok i helga, og vil ha det så fint som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om hvilke preparanter som er snille med skinnet i beredninga? De jeg har hatt inne hos Roar pels har blitt kutta opptil 5cm rundt hele, åpnet opp benhulla så skinnet ikke er ovalt lenger, og fått mye hårløse flekker, så er ikke fornøyd.

 

http://www.granberggarveri.no/?mod=4&m1=1

 

Her er det nok litt bedre standard på arbeidet som blir gjort. Roars pels har meget varierende kvalitet på det han leverer, og historiene om dårlige resultater begynner å bli mange... Prøvd sjøl, aldri igjen. Synd for oss som holder til på Østlandet...

Link to comment
Share on other sites

Dette er sakset fra hjemmesiden til Roars pels.Jeg kommer til å bruke de hvis jeg skulle være uheldig å få skutt en bever.Blir jakting stort sett hver kveld de siste dagene nå,hjelper ikke det blir det noen morraøkter også.

 

Beverjegere

Bever er for mange problematisk å flå. Her må dere ta dere god tid. Det er viktig å gjøre en god jobb her. Prøv å få av skinnet med minst mulig fett og kjøttrester. Sitter det fortsatt en del igjen, prøv å skrape eller skjære det av uten å lage snitt eller huller i skinnet. Deretter legges skinnet flatt utover og saltes som forklart under: salteråd.

 

 

 

 

Et annet problem vi har under beredning av bever, er bittskader. Dette er skader som er påført fra utsiden og er ikke alltid lett å oppdage når man skal tynnskjære dem fra innsiden. Hvis disse arrene ikke er grodd helt sammen, vil de åpne seg under tynnskjæringsprosessen eller under utstrekking. Det er ikke alltid lett å forstå når man ikke har sett hullene ved innlevering og når skinnet er ferdig beredt er det huller. Ser man på baksiden av et ferdig beredt beverskinn, vil det på en del skinn være hvite halvmåner i læret. Dette er arr som har grodd sammen. På noen skinn vil man finne mange.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har skutt seg bever :D

Har i år ikke tilgang på beverjakt selv, så å lese om andres jaktturer demper abstinensen en smule. Har et lite tjuvtips som noen kanskje ikke har prøvd: Hvis du jakter på et sted hvor tett kantvegetasjon vanskeliggjør smygjakt, pleier åtejakt å funke ganske bra. Jeg pleier å se etter en spiseplass beveren benytter, for deretter å hogge ned ei osp av passe størrelse og legge den i vannkanten. Skaver av litt bark for å spre ospelukta som synes å virke som en magnet på bever, spesielt i områder som er nedbeita. Som oss andre liker beveren å få maten servert, og etter en liten innforingsperiode kan du ha laget deg en skikkelig hotspot.

Lykke til videre alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Som et vårlig høydepunkt er jeg alltid på beverjakt når det er fint vær. Har som regel med en kompis, og slik sett er det en sosial aktivitet, og derigjennom heller ikke så farlig hvis det ikke observeres eller skytes bever.

 

Har på en måte lært meg selv til å tro at beveren er mer aktiv i fint vær, og mindre aktiv når det regner eller blåser. Har ingen dokumentasjon rundt dette. Er det noen som har andre erfaringer rundt dette, og mener at bever like gjerne kan jaktes i alle værtyper?

Link to comment
Share on other sites

Da var min første bever felt :D skutt med hagle på 3 meter i vannet, vart litt bading men det er det vert :lol: med det samme jeg fikk den på land kom det jaggu i meg en til, men jeg valgte og spare den til en annen gang :twisted: hadde jo vert artig og skøti double første gangen men :D

16,7 kg :)

2dw896t.jpg

2dgm4nr.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I kveld ble det bever på meg også. En dumdristig liten kar på omtrent 12-14kg.

 

Beverjakt er veldig trivelig, men jeg må innrømme at det er et stressmoment at beveren har så lett for å trille i vannet og bli borte etter skuddet. Jeg jakter i en liten elv med litt strøm, og har mistet et par bevere. Det er rett og slett jævlig irritende!! Å skyte på bever som svømmer har jeg sluttet helt med, for der har jeg veldig dårlig erfaring,- ingen av de jeg har skutt på i vannet har jeg funnet! Så det har jeg sluttet helt med.

 

Dagens bever satt et par meter inn på land, da den fikk en 150grn Nosler Balistic Tip fra 308`en skrått bakfra i bogen. Likevel klarte den lille rakkeren å jumpe ned i vannet, men dukket heldigvis opp igjen med en gang. Fulgte den gjennom siktet mens den karret seg inn til en liten vik, og der fikk den skudd nummer to i nakken. Heldigvis ble den liggende der, slik at jeg kunne plukke den opp.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer aanerud92, tenker det smakte med ditt første beverfall!

 

Hadde ikveld med noen yngre karer som akkurat ikke er gamle nok til å bære børse.

Etter mye venting så felte jeg og kompisen 3 stykk. Alle fikk sett bevere og felling. Artig! Skjøt en på rundt 20 kg.

Link to comment
Share on other sites

I dag klaffet det for meg også :mrgreen:

 

Ble en hannbever skutt på under 10 meter.Den satt og beitet i vannet ca 1 meter fra land.Hørte den gnagde når jeg sneik meg rundt elvebredden.Fant 3 steder i dag med masse ferske gnag,så jeg sneik mellom disse 3 plassene i kveld.

 

Vekt 17,5 kg.

 

k4ck7d.jpg

 

a31h0w.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Heisann! Ser du bor i Nes, jakter du bever i tilknytning til Glomma eller?

Jakter på grensa til Aurskog-Høland jeg. Bra med bever i områdene nå!

Nei, denne er skutt i Nittelva. Men det ser ut som det er mange steder i området rundt her som det begyner og bli bra med bever ja :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle beverjegere med vellykket jakt. Morro og se det er liv i tråden med bilder....

 

I formiddag reiser jeg og en kompis til Telemark på den årlige beverjaktturen....været meldes strålende, bra med bever og nydelig natur. Og mulig det blir med nor godt i sekken av både flytende og fast :mrgreen:

 

Fortsatt sjitt jakt til alle beverjegere.....gjelder utnytte og stå på siste ukene nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...