Jump to content

BEVERJAKTA 2009/2010


Perpålsa

Recommended Posts

Ja våren er i anmarsj....og det begynner krible etter få hilse litt på han Castor Fiber igjen, eller Burre som han også kalles.

 

Vært en kald og snøfull vinter så var litt skeptisk da jeg kjørte ned til bevervannet mitt lørdags formiddag for å se om også Burre var våryr og hadde kommet ut. Han har tidligere gravd seg ut, enten via gamle bekkefar eller igjennom isen tidligere, så lite håp var det. Iogmed denne tydlige endringen mot vår...

 

Da jeg nærmet meg så ble jeg igjen skeptisk...mye snø og helt hvitt på de andre vannene jeg kjører forbi.....så det er nok helt hvitt i vannet mitt også tenkte jeg....og det var det også når jeg kom frem.....helt vannet var bare hvitt som et teppe...kun avbrutt av noen få harespor at og frem...

 

Hadde med kaffe og litt småkaker (er blitt så gammel ja :wink: )....og tok en kopp før jeg tok på meg litt klær og støvler.

 

Kledde på meg og tok med kikkerten og gikk ut for å se bortover mot hytta.....og jaggu.....over og langs med hytta lå det avverk etter Burre...hadde felt et par bjørk ved hytta som han hadde sittet og kost seg med.

 

Jeg gikk da over vannet på isen bort.....og joda....her var Burre i full gang, drevet av lyset og lysten på fersk mat igjen....

 

Han hadde lagd seg et hulll opp, rett ved siden av hytta.....og hadde brukt det flittig:

normal_DSC00098_%282%29.jpg

 

Var tydelig spor og stier opp fra hullet og opp for hente mat:

normal_DSC00097_%282%29.jpg

 

Burre hadde nok tatt med maten ned i hytta...for det lite igjen fra det han hadde felt ned:

normal_DSC00099.jpg

 

normal_DSC00100_%282%29.jpg

 

Ikke umulig jeg kommer til poste litt her til uken eller helga :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 280
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kjenner det begynner å krible i kroppen etter bever nå ja!

Skal ut å kikke etter bever aktivitet i slutten av måneden når jeg kommer hjem fra ferie.

 

Har 3 gode lokasjoner å jakte på i Buskerud.Det er veldig enkelt å få tak i Beverjakt,det kreves bare litt innsats og ståpåvilje.

 

Jeg kjører endel rundt i fylket via jobben,og observerte derfor masse fine plasser med mye beveraktivitet.Så ringte jeg til Viltkonsulenten i den aktuelle kommunen og fant ut hvem som var grunneier der.

 

Pling til opplysningen,så pling til grunneieren.De kunne opplyse om at de ikke var spesielt glad i bevern som gjorde altfor mye ugang på eiendomen deres.Vær så god kom og jakt så mye du gidder var svaret fra alle sammen.Viltkonsulenten er klar over at bestanden av bever i de aktuelle områdene er veldig stor,så det var fri avskyting og bare meld inn til storvaldet på slutten av sesongen hva som er skutt.

 

Jakten er seff gratis

 

Jeg vil jo mele min egen kake oppi alt dette,så jeg vil spare endel produksjonsdyr og skyte mest unge bevere slik at jeg kan jakte i disse områdene i maaange år,samt at bestanden holder seg på ett akseptabelt nivå 8)

Link to comment
Share on other sites

Var nedom vannet idag også.....må holde det med oppsikt nå med dette vårværet som er om dagen. Nå går det veldig fort!

 

Og det var skjedde endel med snø og føre siden sist. men isen lå tjukk forsatt, jeg kunne hoppe på isen uten at det gjorde noe med isen....

 

MEN...Burre er stadig mer og mer aktiv....

 

Den bevger seg stadig lenger fra hytta:

normal_dsc00093.jpg

 

Felt nytt tre ved siden av hytta også...som sikker smakte godt :D :

normal_dsc0095.jpg

 

Det var også flere steder opp i skråningen bak hytta hvor den hadde vært og hentet og spist fersk mat...

 

Så til uka skal jeg nok forsøke postere på den tenker jeg....beverfeberen herjer i kroppen :D

Link to comment
Share on other sites

Da har man vært ute igjen og sett etter Burre...denne gangen var børsa med også :D

 

Reiste ut ganske tidlig...var på plass ca.16:45. Hadde smurt med mat og kaffe og nøt det i sola akkompangnert av litt fugleliv...samt den deilige stillheten i skogen. Var for nyte dette med litt mat at jeg reiste ut tidlig.

 

Har en fin post med god overhøyde og oversikt. Det som er minuset med denne posten så tidlig er at beveren kommer ut og går inn i skråningen bak hytta som såvidt skimtes. Og jeg ser akkurat ikke hullet han har laget for komme seg ut....men men....feberen herjer i kroppen så da må man ut og prøve for å stilne de værste febertoppene :)

 

Utkikk fra posten....ser litt mer en dette, men tok bilde fra der jeg satt og spiste. Beverhytta rett inn for bjørka som ligger på isen:

normal_DSC00102_%283%29.jpg

 

Mens man sitter der og kikker så funderer jeg på hvordan han Burre har greid og få tak i dette treet:

normal_DSC00104_%283%29.jpg

 

Her er det 3m rett ned i vannet....og foran treet klarer såvidt jeg og stå!! :shock: Var eldre verk dette men....

 

Men timene gikk uten mye aktivitet fra Burre...som forventet egentlig.....men rett før kl.20 og da det begynte bli mørkt så hørte jeg han....

Forsiktig gnaging....og hørte han holdt på en større grein eller lite tre....fikk såvidt skimten av den i kikkerten, men ikke så mye at jeg lot skuddet gå. Dette holdt på i ca. 20-25 min....så ble det stilt.....og ikke hørte elle så jeg noe mer til han.

 

De er nok veldig forsiktige nå, lite fluktmuligheter osv...han kom nok opp igjen utover, men jeg pakket samme for denne gang. Og kommer nok tilbake igjen raskt...EN herlig kveld :D

 

På vei til post så registrert jeg masse rådyr også....så vinteren og gaupe/ulv har ikke tatt alle sammen. Så bl.a. denne staselige bukken:

normal_DSC00101_%282%29.jpg

(omtrent midt i bildet står den....ca. 50-60 meter...med mobilkamera).

Link to comment
Share on other sites

Da er forberedelsene til årets beverjakt klare, jeg har en fellingstillatelse i nærområdet hjemme, og har vært innom området ved beverhytta flere ganger i løpet av vinteren.

Den 9. mars var jeg innom, det var over en meter snø på siden av bekken som jeg jakter ved, og jeg gikk gjennom snøen støtt og stadig, så jeg var svett når jeg kom fram. Jeg var usikker på om det var bever der i år også, eller om hytta var forlatt, men Burre hadde vært på ferde ikke så langt fra hytta:

 

normal_009_%5B800x600%5D.jpg

 

I og med at området rundt består av ett vann, flat myr og skau har jeg hatt begrenset med sikre skuddsjanser før om åra, så jeg kontaktet grunneiern og spurte om jeg kunne sette opp en enkel stige inntil ett tre. Etter saumfaring av nettet og lommeboka fant jeg ut at jeg det enkelt måtte la seg gjøre og bygge den i impregnert for en billig penge. Etter en rask tur på Byggmax og ett par timer i garasjen klarte jeg og skru sammen en stige som ble ca 290 høy ved sitteplata, og hele herligheten kom på 220 kr. Spraya over med litt restelakk og lot den tørke i 14 dager, og fikk satt den opp i går den 25. mars. Den ble relativt tung, ca 25 + kg, men gikk greit å bære ut og sette opp:

 

normal_066_%5B800x600%5D.jpg

 

Utsikten ble atskillig bedre, og nå har jeg sikker bakgrunn også:

 

normal_060_%5B800x600%5D.jpg

 

Burre har vært og gnagd litt til høyre i bildet på andre siden av bekken, så nå er det bare og komme seg ut fremover.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Se der ja....der har du fin plass og utsikt. Begynner lukte av vår og bever nå :D

 

Og det er snart på tiden av en vårbever i tråden her også..... :wink:

 

Er godt kjenne våren og beverfeber herjer i kroppen igjen.....som sagt maaange ganger før:

 

Dette er definitivt vårens vakreste eventyr..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Omsider fått den nedre, bakre regionen i gir og ordnet meg jakt på bever sjøl nå, så snart er vårens vakreste eventyr i gang. Hadde "hevd" på en bever noen hundre meter unna der jeg leier hytte, men ombestemte meg på den. Er jo litt artig å følge med på hva den driver med og. Dessuten blir det stas når jeg tar dem med for å se på sporene. Håper ingen andre tar den! Har fått tillatelse på to bever et annet område i stedet, så får en se om en finner dem! :) Medisinen blir .222 Rem med 40 grs Vmax.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en sjanse i dag. Beveren dukket opp med en gang jeg kom meg på post. Rett før klokken syv i kveld gikk skuddet. Beveren lå ute i bekken. Skjøt den i overgangen nakke/hode. Holdet var ca 30 meter. Desverre var det dypere der enn anntatt og beveren forvant. Ut å lete i morgen... 75 grs v-max i 1100 m/s overlever den ikke.

Link to comment
Share on other sites

hvordan er det å postere etter bever hvis det regner eller snør?

hvor aktiv er beveren i slik vær?

 

lurer fortsatt på disse to spørsmålene, og har dukket opp et par til....

 

i et område er det tydelig at beveren har vært aktiv. med både flere tre som er felt, og noen som den har begynt å gnage på for å felle. spørsmål tre blir da....Bør jeg postere på det som er felt eller de som han holder på å felle?

 

takker

 

mvh

VeNaToR

Link to comment
Share on other sites

Grattis hansen!

 

Venator:

 

Beveren er gjerne aktiv i regn og snø, men jeg foretrekker oppholdsvær når jeg jakter bever. Mye lettere å se. Det virker som at den er mer aktiv også i oppholdsvær.

 

Man vet aldri hvor beveren kommer til å dukke opp. Men jeg hadde kanskje satt en knapp på det treet han holder på å felle. I et område er det som regel mange bevere (bør iallefall være det, ellers er jo ikke jakt forsvarlig), og de kan dukke opp på stadig nye steder. Bruk tid i forkant og se etter små tynne barkede pinner som beveren har spist. Jo lysere i farge, jo ferskere er de. Det er gjerne dette jeg ser etter på nye områder jeg ikke har jaktet før. Disse finner du enten rett innpå land eller i vannkanten.

 

I enkelte områder, er beveren ennå nattaktiv og lite ute om morgen/kveld. Så til dere som ser mye bevergnag , men ingen bever så bare vent et par uker, den kommer til å vise seg da.

Link to comment
Share on other sites

Var ute å lette etter beveren som ble borte for meg. Fant den ikke. Men erfaringen tilsier at det tar sin tid i det kalde vannet.

Dro ut for å jakte i kveld. Beveren kom ut når det nesten var mørkt. Hadde et par muligheter, men fare for kvist i veien gjorde at jeg holdt igjen. Får nye sjanser :D

 

Har vært ute på samme steder tre ganger nå. Nå i kveld fikk jeg sjansen. Beveren satt på iskanten. Skuddet går og den blir liggende. Pga strømmen i vannet blir den dratt ut på dypet og borte med den. Pokker så surt.

 

Anbefaler tålmodtighet og ved skyting av bever! Dette ser ut som ivrig skytter spør du meg! mistet to av to :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Var ute å lette etter beveren som ble borte for meg. Fant den ikke. Men erfaringen tilsier at det tar sin tid i det kalde vannet.

Dro ut for å jakte i kveld. Beveren kom ut når det nesten var mørkt. Hadde et par muligheter, men fare for kvist i veien gjorde at jeg holdt igjen. Får nye sjanser :D

 

Har vært ute på samme steder tre ganger nå. Nå i kveld fikk jeg sjansen. Beveren satt på iskanten. Skuddet går og den blir liggende. Pga strømmen i vannet blir den dratt ut på dypet og borte med den. Pokker så surt.

 

Anbefaler tålmodtighet og ved skyting av bever! Dette ser ut som ivrig skytter spør du meg! mistet to av to :roll::roll:

 

Må vel være ivrig skal man få noen i det hele tatt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Pejo skrev:

Anbefaler tålmodtighet og ved skyting av bever! Dette ser ut som ivrig skytter spør du meg! mistet to av to :roll::roll:

Skal man vente til beveren er 5 meter fra vannkanten tror jeg ikke man får skutt bever. :mrgreen:

Har selv skutt 6 bever og bare en av disse var 5 meter fra vannkanten. Ikke så veldig stort grunnlag for statistikken, men i tillegg er det veldig sjelden jeg har sett bever mer enn 5 meter fra vannkanten i jaktperioden og i rimelig godt skytelys. Jeg tror Hansen delux gjør det som de fleste beverjegere gjør. Skyter når man får en god sjanse. Men han har vært uheldig 2 ganger på rad, begge to er helst sikkert døde. Min lille erfaring tilsier at en bever er "lettskutt" (dør fortere) i forhold til andre dyr med samme treff.

Link to comment
Share on other sites

:D første tur

første post

første timen

første skudd

første bever! ble skutt i dag rundt 0700. beveren er et rimelig fint dyr gitt. så nå er det bare å vente på at kjøttet skal modnes så får man smakt bever for første gang å. og hodeskallen skal opp på plate etterhvert.

 

 

God påske! :D

 

VeNaToR

Link to comment
Share on other sites

Pejo skrev:
Anbefaler tålmodtighet og ved skyting av bever! Dette ser ut som ivrig skytter spør du meg! mistet to av to :roll: :roll:

Skal man vente til beveren er 5 meter fra vannkanten tror jeg ikke man får skutt bever. :mrgreen:

Har selv skutt 6 bever og bare en av disse var 5 meter fra vannkanten. Ikke så veldig stort grunnlag for statistikken, men i tillegg er det veldig sjelden jeg har sett bever mer enn 5 meter fra vannkanten i jaktperioden og i rimelig godt skytelys. Jeg tror Hansen delux gjør det som de fleste beverjegere gjør. Skyter når man får en god sjanse. Men han har vært uheldig 2 ganger på rad, begge to er helst sikkert døde. Min lille erfaring tilsier at en bever er "lettskutt" (dør fortere) i forhold til andre dyr med samme treff.

 

Har vel aldri nevnt noen avstand fra vann, og er helt enig med at 5m fra vannkant får du knappest skutt noen bever.

Om hvorvidt de er mere lettskutt enn andre - tja, etter min erfaring dør det meste med ødelagte lunger/ryggrad. :wink:

 

hansen deluxe: Det liker vi.. :P:P

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips til de som "mister" bever.....

 

Når jeg startet min første beverjakt (for sikkert mer enn 20 år siden) fulgte jeg også de drevnes råd om å la beveren komme seg godt opp på land før det ble skutt. Realiteten er at slike sjanser oppstår svært sjelden - i hvert fall hvis målet er å få beveren 5 meter opp på bredden + at den skal sitte vendt bort fra vannet.

For min del ble det haugevis av situasjoner der beveren neten innfridde med å posere som ønsket. Med andre ord ble det ikke skutt.

Noen år senere la jeg om teknikken: Først og fremt måtte det etterstrebes noe overhøyde i forhold til vannet, pluss postering med ønske om korte skuddhold ( Det sikreste i tillegg er å postere i relativt små vann.. ) + å utstyre seg med en relativt kort og stiv fiskestang med noe tykt snøre ( 0,50 mm) og en noe tung sluk/ pilk ( Bananpilk eller tynget wobler )

Jeg har ikke helt kontrollen på hvor mange bever jeg har skutt, men det er garantert snakk om mer enn 50. I tillegg har jeg guidet - og filmet - en mengde andre situasjoner. De aller fleste beverene er skutt i vann, noen andre når de sitter på bredden/på flytetorver eller på iskanten. Resultat: Kun en eneste bever som har jeg ikke har fått tak i. Det er verd å nevne at skuddet MÅ sitte i hodet, høyt i nakken. Faller skuddet noe lengre bak - og lungene punkteres - så kan beveren synke. Selvfølgelig må en avstå fra skudd utenfor kastehold og kontroll med fiskestanga ( sånn sirka 30-40 meter ) - og selvfølgelig skyter man ikke på bever i strømmende vann eller i vesentlig fart.

En god skytestokk er til uvurderlig hjelp.

De siste årene har jeg i tillegg brukt hunden min til å apportere beveren. Det går glimrende! Selvsagt må dette trenes inn progressivt. Det er slett ikke å forvente at en hund som henter en and med største glede, vil sette tenna i en "illeluktende" bever. Her må det trening og tilvenning til - og det er ikke rom for noen short cuts.

Jeg har filmet en god del beverfellinger - og muligens blir det film av det etter hvert.

Et kort klipp kan ses her: http://www.brunst.no/ting-skjer.html

 

Og helt til slutt: Tren på å bruke fiskestanga før du skyter bever i vann. Og vær relativt rask etter skuddet. Mens noe bevere kan flyte i timesvis kan andre begynne å synke relativt raskt. Og ha hele tiden klart for deg at det er en relativt liten blink du skyter på. Ta det med ro, vær sikker! vanligvis har du masser av tid. Og skulle beveren begynne å slå med halen - så er det ingen grunn til "panikk". Du har fremdeles gode sjanser.

Skitt jakt!

 

Pierre Aker

ww.brunst.no

Link to comment
Share on other sites

I mens vi venter på bilder av årets første bevere,så setter jeg inn noen bilder fra mine jaktmarker.Her har de tatt ned noen skikkelige trær :shock:

 

15wkkcw.jpg

 

ws8qye.jpg

 

ftk6ja.jpg

 

Disse bildene er ifra fjor sommer/høst.Men i kveld skal jeg ut for første gang i år,se om det er noe aktivitet.Tar med rifla for sikkerhetsskyld.

Link to comment
Share on other sites

Hahhaha :mrgreen::mrgreen:

Har akkurat hatt en syk opplevelse på bever. Jeg og fattern dro opp til et lite tjern med en gedigen beverhytte ved, jeg visste det ville bli å skyte i råker, så jeg tok med hagla i dag (halvauto). Vel framme på post i 19:30 tiden kunne jeg konstatere en sinnsykt lovende råk på 1x1m med MASSE ferskt gnag rundt, Yes tenker jeg 8) Setter meg nå ned og tenker over saker og ting og fanger snøflak med kjeften :lol: Deilig å sitte ute nå i plussgrader!

Etter ca 30min hører jeg "PLOOMP", og en bever stiger opp av råka 5m unna :D Vinden var forræderisk og skiftet konstant. Børsa opp, sikring smyges av, "skviis" på avtrekkeren som går inn, UTEN det sedvanlige smellet som vanligvis følger... HVA FAEN?? Det klikka ikke en gang :shock: Noe liknende har aldri skjedd med den børsa før. Vel, jeg begynner å fikle litt med børsa og prøver et skudd til på beveren, uten noe videre respons fra hagla.. Beveren får vind av meg og plasker ned i hullet sitt :(

Sitter en halvtime til før jeg gir meg. På fatterns side var det ikke hull i isen en gang, så han begynte å bli utålmodig.

 

Etter nærmere inspeksjon med tomhylser, klarte jeg å gjenskape det tomme avtrekket ved å holde igjen bolten på vei fram, noe som var akkurat det jeg gjorde for å lade stille :roll: Grunnen var at bolten ikke gikk helt fram, kanskje 2mm igjen før den var helt framme. Fra nå av skal jeg bare smelle igjen bolten...

Artig opplevelse uansett, tror dere den tør å komme til samme tid i morgen?

 

Gratulerer så mye med en nydelig bever "sauer 6,5" :D:D

Link to comment
Share on other sites

Grattis med bever Sauer 6,5....... :D Tråden trengte virkelig bilde av bever nå!

 

Det var synd men spennende opplevelse for deg da Sigurd2verud......den dukker nok opp igjen.

 

Jeg var ute igjen ikveld, men idag var det helt stille. Er is over hele enda så den er fortsatt forsiktig med kun det lille hullet ved hytta som fluktmulighet....men det er bra med aktivitet. Men er nok ute i mørket og ikke langt fra hullet.

 

Regner med det blir bedre og bedre nå fremover, bare denne h.....isen blir borte....

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med de første beverne! Håper inderlig det blir mye mindre snø i løpet av påsken, så går det kanskje an å titte etter bevere sjøl! Regn og pluss er kanskje ikke det beste påskeværet, men det er perfekt for jaktsjuke beverjegere! Å tråkke rundt i en halvmeter råtten snø er ikke moro for å si det sånn...

 

Har vært og tittet litt etter en bever som har tilhold omtrent en km fra hytta jeg leier i Braskereidfoss, og der var det nesten håpløst å komme til. Så ikke ferske spor heller. Skal for øvrig ikke jakte på denne.

Link to comment
Share on other sites

hehe, det er bra hansen :wink:

Angående ammo til hagle, så må man se an litt etter som hvor langt holdet blir. Ved det lille hullet i isen jeg har jaktet nå, er det så tett at skuddhold blir 5-10m, så jeg lada bare med kvart choke og Rio 32g nr 4. Hodeskudd på 10m er nok ikke noe å lure på da..

 

Var der oppe i kveld igjen, og nå var det mere fart i bekken som hullet var i. Var et par nye hull i isen, og jeg klarte å dette gjennom denne på vei til post :lol:

Uansett, så kom den ikke opp på gnageplassen sin i kveld, men den svømte rett forbi og kom opp etter pust i et bittelite hull rett ved siden av meg og fortsatte opp bekken under isen tror jeg. Antakelig for å undersøke åpne råker lengre oppstrøms. Satt helt til det var MØRKT, og mot slutten hørte jeg den i det lille hullet igjen, men den viste seg ikke..

 

Nå venter jeg til isen går og isen smelter, er mye morsommere jakt da syns jeg egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Så friskt bevergnag langs veien mellom Kongsvinger og Magnor på en harrytur nå like før påske :wink: Årets beverjakt er for lengst booket og betalt. Samme sted som i fjor, enkelt å bare gå rett ut på post, men ting må klaffe. Gleder meg uansett helt sykt til vårens vakreste.... :P

Nytt av året er at henry hill har stemt banjo`n, og jeg har renvasket kjeledress 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...