Jump to content

BEVERJAKTA 2009/2010


Perpålsa

Recommended Posts

Tipper det er flere enn meg som gleder seg fælt til beverjakta allerede, og noen har kanskje alt gått igang med spaningen? Selv prøver jeg å skaffe meg best mulig oversikt over beverkoloniene i området, og noen kvelder er ganske oppløftende:

normal_DSC_0015_%5B800x600%5D.JPG

normal_DSC_0030_%5B800x600%5D.JPG:D

 

Tok disse bildene (og mange fler) på en av godplassene i går kveld, og tenkte at de kunne være en god start på neste sesongs beverjakttråd :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Replies 280
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Ettersom beverjakten for min del er knapp med tid grunnet mil.tjeneste fra januar og ganske så opptatte helger fremover, så ble det satset en del på beveren fort som mulig før det ble alt for mørkt.

Så dro ut 05.45 i dag tidlig og la meg på post med .243'en. Hadde perfekt vind retr mot meg, men yr i luften med påfølgende skyer, gjorde at skytelyset kom sent.

Tok ikke mange minuttene før jeg hørte to bevere jobbe på en demning rett i nærheten desverre skult bak noen trær, så ble en spennende time før de plutselig kom svømmende opp mot hytta.

Første beveren svømte rett forbi uten noe stopp og forsvant inn i hytta, og et par minutter senere kommer neste. Surrer mye mer i vannet, men vrenger plutselig opp på land. Pulsen vil jeg tippe oversteg 200 da jeg lå der og siktet på noe jeg visste ville bli min aller første bever. Holdet var rundt 20 meter, og med bal.tip sovnet den på sekundet :D

Desverre ble det et ganske så greit utgangshull, så var ikke noe problem å vomme ut fra det :shock: Men uansett skallen jeg er ute etter.

 

En hann på 9,6kg. Herlig å gi boddåpen av rifla på beveren.

Første og helt klart ikke siste bever jeg feller! :D

 

2qtwhw6.jpg

 

vscj5z.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er jo flere Bevere på Lyseren. Men tror de fleste liker å ha det små krabatene der. Litt kos å sitte på terrassen på hytta og se de svømme forbi. lager ikke så mye ugagn der, men blir det for trangt å passere forbi med båten der "villaen" er bygget så ryddes det bare litt :)

Link to comment
Share on other sites

I dag morres felte jeg årets første for min del. Ankom vannet litt før halv sju, og lå meg godt til rette på det som må være Ski kommunes mest velkjente beverpost. Jeg hadde ikke sittet mange minuttene før jeg hørte lyden av hardt arbeidende bever ca 40 meter ifra meg. Siden det nesten var helt mørkt klarte jeg ikke å se dyret uansett hvor grundig jeg brukte håndkikkerten. Det eneste jeg kunne skimte var noen diffuse ringer i vannet utenfor der den satt å koste seg. Det var ikke annet å gjøre enn å vente på skytelys. Jeg lå der og ventet en stund, men plutselig la dyret ut på en liten svømmetur. Dessverre med stø kurs rett imot hytta. Den dukket under og ble borte.

 

Etter ytterligere en stund med venting begynte det å bli relativt lyst, så jeg bestemte meg for å smyge en liten tur nedover elva hvor jeg vet det har vært voldsom aktivitet av beverne i det siste. For en gangs skyld spillte jeg og vinden på lag, så jeg behøvde bare å konsentrere meg om å gå stille nedover noen meter ifra elva. Etter å ha tusla ca femti meter fikk jeg øye på en bever som lå på svøm over elva. Den kom fra samme side av elva som jeg sto på, og var ikke mer enn ti-femten meter ifra meg da jeg så den. trådkorset fant bakhodet til dyret, og jeg skulle akkurat trekke av da beveren stille og rolig dykket. Litt ergelig tenkte jeg, men gikk ned til elva og ventet litt i tilfelle den ville dukke opp igjen, og det gjorde den etter et par minuttet under vann. Jeg hadde nå dyret på rundt 20 meter. Dyret virket litt utrolig, så jeg hadde en mistanke om at jeg var avslørt og beveren ikke ville opp på land. Min eneste mulighet var å skyte den der den lå, så jeg siktet så godt jeg kunne, og følte jeg hadde full kontroll da jeg slapp kula. Beveren ble liggende å flyte, tilsynelatende stein dau, men plutselig begynte den å plaske noe veldig imens den sto nesten loddrett i vannet og beveget seg rundt i små sirkler. :o Siden jeg ikke visste om det var kramper eller at den ikke var så godt truffet som jeg trodde så løp jeg noen meter nærmere og skjøt igjen. Denne gangen ble det helt stille. :mrgreen: Begge skuddene satt forøvrig fint plassert midt i skallen, så det var nok bare heftige kramper.

 

normal_DSC_0012_%5B640x480%5D.JPG

Det var en voksen hunnbever, og hun veide 21kg.

 

normal_DSC_0020_%5B640x480%5D.JPG

Dagens kanskje største overraskelse for min del var at den ene kula falt ut av hodet da jeg hang opp dyret i garasjen. Hadde igrunn trodd at den 10,1 gram tunge oryx'en skulle gå tvers igjennom...

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg tenkte tanken i går. Stooore tenner på kameraten :) Men vi var jo i båten, og vi var mye "større" enn Beveren sånn sett. og selvv om denne fyren er vant til båter og folk så er den jo fremdeles et vilt dyr.

 

Lurte søstra mi til å "klappe" en mus for sikkert 30 år siden. Så søt mus og greier. men den lille jævelen var ikke enig i at det var kos, så den tygde til :)

 

Men Beveren satt helt rolig som man ser. Men vi også var helt rolige og unngikk brå bevegelser. Når den dro så skled den rolig ned i vannet. Ikke noe panikk eller full fart.

 

Men ta på´n, eh nei, ikke i mine tanker :) Avstand er greit.

 

Men hvis de blir paralysert av lys. Kan man da lovlig jakte når det er mørkt, og "lystre" Bever ? Altså lyse på de slik at de blir hyppa og stopper opp, og knært, godnatt. Er det lov ?

Link to comment
Share on other sites

Det var da enda godt. Man ser jo ikke særlig annet enn hva man lyser på. Så det er nok lurt.

 

Jeg og en annen hyttenabo skal på Beversafari i kveld.(i båt selvfølgelig) Væpnet til tennene med kraftige lommelykter, og kun det. Og en termos med kaffe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Setter du fellene ifm inn- ut-ganger på hytta eller finner du kanaler med spor av trafikk? Om kanalen er større enn fella: Bygger du da rundt den med stokk og greiner så beveren må igjennom fella? Hvor nøye er det med bruk av hansker for ikke å sette lukt på feller som skal under vann? Etter oppspenning regner jeg med att rekkefølga for å ta av sikringer er først sikringene på fjærene og så sikringskroken på slagbøylene?

Fint om du har noen bilder av typiske oppsett?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre ingen bilder av settene ennå.

 

Setter ofte fellene ved inngangen til foringsplasser for beveren. Er det snakk om småbekker kan du sperre av hele bekken med ett stigesett og døde greiner av f-eks furu/gran. Ferskt virke av løvtrær gnager beveren av i vannet, så det må du ikke bruke. Hansker er ikke viktig til beverfangst siden beveren ikke lukter særlig under vann. Det kan være klokt for din egen del å bruke hansker, får det blir kaldt å jobbe i vannet på denne årstiden. Kan varmt annbefale disse som jeg også bruker til minkfellene:

 

hansker.jpg

 

Jeg bruker strikker på sikringene til fjærene fordi da slipper jeg å tenke på at en eller begge sikringene slår seg på igjen når fella utløser. Bruker også sikringskrok, som alltid skal fjærnes til sist !

 

Hvis du vil ha en grundig innføring av beverfangst kan jeg varmt anbefale denne dvd. Den beste av sitt slag i Norge og den kan kjøpes av Fangstutstyr i Drammen:

 

dvd.jpg

 

Jeg har selv brukt mange av hans sett med gode resultater, skitt fangst :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, da har jeg ute ett par feller. Ikke fått noe i di enda, men ser det er dagelig aktivitet i området. Venter bare på at beveren skal benytte seg av di to rennene jeg har satt fellene i. For tiden er det hvitrimet og enormt godt månelys her nå, så i kveld kjørte jeg til ett annet område jeg får jakte i for å sjekke om det var aktivitet der. Tok fram rifla og kikkerten og sneik meg igjennom skauen, mot ett jorde med kanaler hvor jeg har sett att beveren holder til. Da jeg kom fram i skaukanten, satte jeg fra meg rifla og tok opp kikkerten. Jordet var så opplyst av månen at jeg kunne se flere hundre meter. Begynte å sveipe med kikkerten langs jordekanten fra høyre mot venstre. Når jeg hadde snudd meg helt mot venstre fikk jeg øye på beveren ca. 100 m unna. Akkurat for seint. Han hadde trasket over jordet og forsvant inn i bjørkekrattet før jeg fikk sjangsen på den. 10 min etterpå hørte jeg lyder som tilsa at han var i full gang med hogsten. Etter en time på post og 5 minus, holdt han fortsatt på borti skauen og jeg var blåfrossen. Skal prøve meg igjen i grålysninga i morgen.

Link to comment
Share on other sites

HAr også satt ut 3 feller nå. det er en som har stemt opp bekken ved skyte banen. han har 4 stemmer oppvoer en liten bekk. Men tror den aner ugler i mosen for den har rett og slett presset seg mellom stengsels pinnene nå ved 2 anledninger. Så i dag ble den flyttet igjen. Rett ved siden av fella. Dette er gamle feller som har stått ute lenge. HAr fanget mye i dem. Så de skal ikke lukte noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
Noen som har erfaring med hvordan man søker om utvidet jakt på bever. Er ett problem med for mye bever i terrenget vi disponerer, men ser at det blir for sen vår til at vi klarer å ta ut nok.

 

Hvem skal søknaden rettes til?

Viltkonsulenten i komunen! Hvis dere ikke har det vet helt sikkert sentralbordet hvem som er ansvarlig! Søkte selv i fjor med samme begrunnelse. Det var ingen problem å få det godkjent!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...