Jump to content

Kikkertsikte, montere selv?


ZTerje

Recommended Posts

Heppsann! :)

 

Det og montere kikkertsikte selv er ingen stor jobb. Noen få skruer og det er gjort.

Sørg for å fest skruene skikkelig, gjerne ha på en dråpe lock tite o.l på gjengene før du strammer til. Om det er er montasjer med 2 skruer på hver side, kan du gjerne krysstramme :wink:

Link to comment
Share on other sites

Normalt er ikke dette noe problem, men da tar heller ikke en fagmann 1500 for å montere. Du må først oppgi hva du skal montere på. Finnes det feste på våpenet? Er dette en mauser som ikke er boret opp? For at du skal kunne få informative svar må du skrive utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du aldri har gjort det før, er det greit å få litt hjelp første gang. Du må bl.a passe på at ringene er helt på linje. Ellers vill kikkerten komme i spenn når du strammer til skruene. Videre kan det på enkelte billige montasjer være høydeforskjell på ringene. Dette er også greit å få sjekket ut før du drar til, og klemmer i stykker et dyrt sikte.

 

Når du først har lært det, er kikkertmontering en enkel jobb som ikke tar mange minuttene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper originalmontasje til Tikkaen, er det en veldig grei montasje å montere selv. Denne har plastforinger i ringene, som kan roteres litt inni ringene. Dermed unngår du spenn i kikkerten, om ringene ikke skulle være 100% på linje.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...

Klarer du å knytte skoene selv har du evnene som trengs for å montere kikkertsikter selv. :)

 

Da....er det mange i vårt land som ikke evner å knytte skoene sine!!! :lol:

Men er enig i at 1500 er horribelt om det er snakk om å montere kikkert i kikkertmontasje på ferdige hull... :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller aldri betalt for montering og "borescoping" av kikkert, men det betinger jo selvsagt at man handler hos den som gjør dette. Ellers har jeg vel egentlig aldri sett på jobben med å montere kikkertsikte som vanskelig. Det er faktisk ganske trivelig. Og jeg syns egentlig det er både enklere og morsommere enn å knyte skolisser, for det suger jeg på ;). Alt annet enn jaktstøvlene knytes en gang for alle, og hoppes inn i og ut av :mrgreen:.

 

Bare pass på at ting er rett, og sitter skikkelig fast, det er det hele.

Link to comment
Share on other sites

tek sjølve sendinga long tid?

 

 

Fra theopticzone: Tar ca 5 dager til de leverer det på døra - jeg har vel en gang i tiden inngått en avtale med Posten at de legger ut for mva. Du betalwer mva når du får ut pakken.

 

Delivered Abroad, January 18, 2010, 5:35 pm, NORWAY

Bullet Attempted Delivery Abroad, January 18, 2010, 2:57 pm, NORWAY

Bullet Attempted Delivery Abroad, January 18, 2010, 1:59 pm, NORWAY

Bullet Out of Foreign Customs, January 16, 2010, 12:11 pm, NORWAY

Bullet Into Foreign Customs, January 16, 2010, 10:57 am, NORWAY

Bullet Arrived Abroad, January 16, 2010, 10:56 am, NORWAY

Bullet International Dispatch, January 14, 2010, 8:59 am, ISC CHICAGO IL (USPS)

Bullet Arrival

Bullet Processed through Sort Facility, January 13, 2010, 6:37 pm, TRAVERSE CITY, MI 49686

Bullet Acceptance, January 13, 2010, 8:45 am, HARRIETTA, MI 49638

Bullet Shipment Accepted; January 13, 2010, 8:38 am, HARRIETTA, MI 49638

Bullet Electronic Shipping Info Received, January 12, 2010

 

 

Fossdal, siden du er børsemaker, kunne du skrevet litt om hva som er viktig å passe på når man monterer kikkertsikte,- tenker på prinsipper o.l.?

 

Jeg monterer siktene mine selv, og har funnet ut av dette selv,- men kunne vært interessant om en (eller flere) fagmenn kom med noen gode råd/retningslinjer i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

velger du optilock,vær obs på skruer i mykt materiale. tenker da på de 4 små oppå ringene. vær nøye med at umbrakoen ikke står ørlite skjevt i sporet,dritten tåler ingenting før de bli runde og fort ødelagte. mtp pris i forhold til godskvalitet,synes jeg optilock er dårlige greier. foretrekker leupold Qr selv,der får du solide skruer med torx!! prisen er nokså lik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har utrolig god erfaring med opticsplanet.

 

Masete som jeg er og litt knølete på engelsk fagspråk, så ble det mye mailing frem og tilbake.

Kan ikke utsette noe på servicen der.

 

Jeg fikk sporingsnummer, og pakken var på døren etter 8 dager.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Det er lett, har gjort det sjøl på alle børsene mine, eneste som kan vøre køddete er og få retiklet til bli sentrert. altså at det ikke står skakt i forhold til geværet når man strammer skruene :D

 

Hvordan gjør du det i praksis med å vere 100% sikker på at låskasse å trådkors er på linje, jeg monterer selv, men da blir det å holde børsa til skuldra og se når trådkors ser bra ut.. blir liksom ikke helt sikker på at det er 100% :forvirra: har prøvd med å vatre opp men det er små flater å legge vater på

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å spenne fast rifla, sette på ringene, og bruke dem til å vatre på. Så setter jeg i kikkerten, fester toppen av ringene på nogen lunde og vatrer på toppen av høydejusteringen om det er mulig. Eventuelt kan du kanskje tegne en rett loddrett vatret strek på veggen, eller bruke noe annet som er rett, og skru på kikkerten til trådkorset er like rett som det du sikter på. Bare husk at rifla må være vatret, så kan være greit å finne noe som er rett og sikte mot dette før rifla spennes fast.

Link to comment
Share on other sites

Sidan ingen andre har kommentert det så synes eg det er på plass å nemne: Ikkje skru ringane for hardt til! Det finnes eksempel på at folk har øydelagd kikkertsikter på denne måten. Dette gjeld både dyre og billege sikter. Er ein heldig så blir sikta berre "satt ut av funksjon" midlertidig og får ikkje varig skade. Dette kan gå utover variasjon av forstørrelse eller justering av siktet.

 

Korleis veit ein så når det er passelig? Kanskje nokon har eit par bra tips? Ellers kan ein få tak i ein skrutrekkar med moment for å vere heilt sikker. Ein skal vere forsiktig med å komme med tips om ein ikkje hugsar korrekt,men eg meiner å ha sett at ein ved å holde handa loddrett ned på skrutrekkaren og berre skru med fingrane så minskar ein risikoen for å bruke for mykje kraft.Altså ikkje dra til med skrutrekkaren i sjølve hånda. Kan nokon bekrefte om dette er ein ok metode, eller blir det for lite kraft?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...