Jump to content

Skytedag i skauen med ungene.


Mauser68

Recommended Posts

Blir som regel alt for lite skyting, så i dag bestemte eg meg for å reise å skyte litt med ungene. Eg hadde i tillegg fått nye ringer til kikkertsikte som eg arva hjå Raudnakke, og ville i tillegg prøve å skyte denne inn, iallefall sånn passelig.

 

Ungene fekk prøve seg med luftgeværet, og det var ein suksess. Det er litt rekyl og smell av det, så det er reelt nok å skyte med, og dei kosa seg, og omtrent krangla om plassen hjå far. SKiven var standard 15 meters skiver og avstande var ca 15 meter også.

 

Her er minste jenta i aksjon :

Skyting1%7E0.jpg

 

Her er mellomste jenta i aksjon :

Skyting2%7E0.jpg

 

Og her også er mellomst jenta i aksjon :

Skyting3%7E0.jpg

 

Og her er eldste jenta i aksjon :

Skyting4.jpg

 

Nok eit bilde av eldste jenta, den mellomste som var fotograf, knipsa bilder i drøssevis :

Skyting5.jpg

 

Og om dei traff ? Ja dei var faktisk veldig flinke. Eg holdt rifla framme og bak, og dei sikta seg inn og trakk av. Med unntak av minste jenta, så traff alle enten blinken eller plata som blinken var festa på. Så det var kun 1 bom på plata av 15 skudd. I denne blinken ligger 6 skudd. Et par i svarten er vanskelig å sjå :

Skyting6.jpg

 

Og her er det 3 skudd, så totalt 9 av 15 skudd traff skivene, det er bra jobba, dei sikta jo sjølv !! :) :

Skyting7.jpg

 

Mellom kvar skyting, når far var fremme med skivene, så dreiv ungene og kikka på rumpetroll. Og når eg lokka på standplass at det var klart for skyting, så sprang dei til av full iver... :

Skyting8.jpg

 

Og her er Team Mauser68 Jr. :

Skyting9.jpg

 

Så var det fars sin tur. Hadde juster inn kikkertsikte litt i overkant av blinken på ca 65 meter, men det viste seg å bli litt skruing, før det var i mål :

Skyting10.jpg

 

Så store er 15 meters blinkene i kikkertsiktet på 9 x forstørring på ca 65 meter :

Skyting11.jpg

 

Og her er den vesle gromrifla med ein Bushnell Banner 3-9x56 på. Kikkerten virker ok, og grei nok på denne rifla. Montasjene er med doble skruer over alt, så den er dønn stabil ser det ut til :

Skyting12.jpg

 

Skaut inn rifla med 2 fot og med fjellduken under kolben bak, det funka bra. Etter innskytinga, så skaut eg et par serier med kun fjellduken under foran, som støtte. Ikkje akkurat den beste skytinga kanskje, men den er grei nok for fugler på grei avstand :

Skyting13.jpg

 

Her er samme serien til venstre avbilda med 50 øring under :

Skyting14.jpg

 

Og her er serien til høgre med 50 øringen under :

Skyting15.jpg

 

Så dette var ein fin dag i skauen, og neste gong er det .22 LR og kanskje .223`en som skal til skogs og luftes.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig trivelige bilder :D ! Det er godt å se at noen har det kjekt mens man selv er på jobb :D .

 

Jeg gleder meg til neste helg når jentungen kommer da skal vi ut å skyte. I mellomtiden får nevøen prøve seg noen runder med salongen. Jeg fant noen "printbare" skiver på nettet som det ser ut til at ungene synes er mer stimulerende enn runde skiver:

 

http://www.reloadbench.com/pdf.html

 

http://gunloads.com/modules.php?name=ga ... itemId=365

 

 

http://www.targetz.com/game01.htm

 

 

http://www.huntingclub.com/uploadedFile ... argets.pdf

 

 

http://www.6mmbr.com/targets.html

 

Jeg har skrevet dem ut og limt dem på papp. Da holder de noen skudd. Artig med en litt jaktfelt for kidsa.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He, he, takk for det kammerater... Ja det er vel kanskje litt baktanke som Buster meiner her, at det kan bli moro ein dag og få beskjed om at hjortesteika er klar til servering.... :mrgreen:

 

Men sannheita er vel også at dei siste helgene har kjerringa vært med ungene, og eg har vært på Kammersmell og spillejobber, og i tillegg ein del øvinger og rigging av ustyr i forkant og etterkant av spillinga. Så det var vel i grunn min tur til å dra dei med meg å finne på et eller anna. Og dette må jo væra litt fornuftig synst eg. :)

 

Og Kjell Olav, heilt einig, ballonger og leirduer er planlagt til neste skyte event, det blir morro. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra Mause68! Har omtrent de samme bildene i et album her i huset også...

Men..... Ser du virkelig kosekvensene av dette??? Dette har lett for å balle på seg.

Noen eksempler:

Sauer 200str, junior - ca 16000kr

Skytejakke - ca 1000kr

Hørselvern/lue/hanske- ca 500kr

Ammo-veske - ca 300kr

Bag - ca 450kr

4000 stk 6,5x55/pr. år- ca 12000kr

 

Dette er det jeg har lagt ut siste året som en direkte følge av slike koseskyteturer med ungene. :shock:

 

Og ikke nok med det! Jentungen kom med "øskeliste"!

Skytebrille m/spesialglass ca 5000kr

Rosa hevarmskule ca 100kr :roll:

Skytesko ca 1000kr

Jegerprøvekurs 2600kr

Andel av jakt-terreng hun kan bli med på 1200-1500kr

Jaktvåpen ??????kr

 

Dette er et 14 år gammelt pikebarn vi snakker om!!!

 

Tenk deg godt om, Mauser68! Tenk deg godt om.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra Mause68! Har omtrent de samme bildene i et album her i huset også...

Men..... Ser du virkelig kosekvensene av dette??? Dette har lett for å balle på seg.

Noen eksempler:

 

Rosa hevarmskule ca 100kr :roll:

Jegerprøvekurs 1500kr

Andel av jakt-terreng hun kan bli med på 1200-1500kr

Jaktvåpen Mauser 3.000kr

 

Dette er et 14 år gammelt pikebarn vi snakker om!!!

 

Tenk deg godt om, Mauser68! Tenk deg godt om.... :wink:

 

Da har eg tatt meg den frihet å regne litt om på prisene for deg Mauser. Bare å sørge for at DFS ikke får kloa i dem. :shock::mrgreen:

Nei gammel Mauser og HV-jakke får duge. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skikkeli god Far du Mauser. Hadde med begge jentene mine på skytterbana både med lange og korte våpen når de var mindere. Ble jakt prøver og våpen på de også men nå for tiden er det bare den yngste som jakter. Var skikkeli gromt når hun ringte å ba på middag, fatter tar du med en god vin til ei tiur steik da hadde jeg fått betalt for alle timene på baner og i skauen. Stå på men la de gjøre litt andre ting også så de ikke mister lysten.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Kjempe bra Mauser.

 

Jeg har ikke barn selv (ennå), men den dagen jeg evt har, skal de bli oppfostret med våpen i hus.

Bytter ut evt barbie og lego, med Magasiner, løp, billig kikkertsikter o.l

Tomhylser blir excellente rangler. Sunt med messing (tror jeg) (bare huske å bruke berdan hylser)

 

Vent nå litt, dette kan vel bidra til å skape en virkelig Burt Gummer (Marksommer)?

Link to comment
Share on other sites

Flotte greier dette Mauser!

Hadde "knerten" med på rifle bana på Fredag, 12 år og ikke ett eneste rifleskudd bak seg.. :oops:

Der fikk han prøve .223 for første gang..

Den første serien hans var 8 , 9 og 10.. :shock:

Og det gikk f... meg bedre etterhvert.. he-he.

Beste var 1 9`er og 2 10`erer på 50 meter.

Hadde med kamera og skulle ta bilder av han men hadde min fulle hyre med og mate han med kuler.. ha-ha.

Øving med luftgevær må lønne seg, kan ikke si noe annet. :D

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde Familie dag i dag i Nordhordland JFL.

Hadde en utrolig pågang av unge skyttere.

Var faktisk så mange at det gikk i ett kjør fra 1400 til 1630.

Her har vi en som var 6 år. :D

normal_Picture_089.jpg

normal_Picture_090.jpg

Og vere med og hjelpe så unge skyttere er en opplevelse alle burde prøvd!

Kjempe morro!

 

 

 

 

 

John

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg håper det går greit at jeg lot meg inspirere av tråden din hr. Mauser68 :D !

 

I tillegg til jentungen og børse tok jeg med kameraet i dag. Fint og varmt vær og ubeskrivelig moro. Jeg har aldri likt meg som tilskuer når andre skyter, men i dag skjøt jeg ikke et eneste skudd sjøl. Likevel en av de morsomste dagene med børse noen gang. Jentungen hadde fått snusen i at jeg hadde fått ny børse og denne måtte prøves. Hun fikk sitt første luftgevær i fjor og det har vært populært og mye brukt. I dag fikk hun opplæring og erfaring med CZ'en. Det hele gikk som en drøm med klare tilbakemeldinger fra skytteren om at "skudd kommer!" og "utskutt!".

 

10giwx2.jpg

 

Repetering er ingen sak:

xaxbok.jpg

 

Hjelp? Nei takk.

2qb6ic8.jpg

 

Ikke helt fornøyd med det skuddet...:

64dtac.jpg

 

De ser litt små ut på denne avstanden...:

ru8biu.jpg

 

...likevel blir det "kråkemiddag"!

1076qf5.jpg

 

Ingenting å si på iveren:

34fnq77.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjempe bra Mauser.

 

Jeg har ikke barn selv (ennå), men den dagen jeg evt har, skal de bli oppfostret med våpen i hus.

Bytter ut evt barbie og lego, med Magasiner, løp, billig kikkertsikter o.l

Tomhylser blir excellente rangler. Sunt med messing (tror jeg) (bare huske å bruke berdan hylser)

 

Vent nå litt, dette kan vel bidra til å skape en virkelig Burt Gummer (Marksommer)?

 

STOR PLUSS 1!

Link to comment
Share on other sites

Har ei lita ei på 3 1/2 år som har fått opp øynene for skyting!

 

Her jeg å henne med salongen. Litt for lita til å sikte selv enda, men det var gøy å trekke av!

4679_197741955337_731260337_6910235_872291_n.jpg

 

Hun hadde veldig lyst å prøve "storegeværet" som hun kaller 308'en, men det får vi vente med til hun blir litt større!

n731260337_6910233_6514970.jpg

 

Men hun skulle hjelpe meg å holde rifla når jeg skjøt hehe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...