Jump to content

Kan man låne bort uregistrert hagle?


KennethA

Recommended Posts

Ja det er jo klart. Men hva hvis jeg får låne en hagle som er ervervet i 1985. Hva skriver vi på utlånserklæringen, og hva kan den brukes til? Finnes det noen begrensninger innenfor landegrensene på bruk når eieren ikke har våpenkort?

 

(Vet man ikke kan ta den med til f.eks Sverige)

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg låne denne tråden litt?

Jeg er litt forvirret i dette med registrerte og uregistrerte hagler... er det slik at alle hagler kjøpt før 1991 ikke trenger og være registrerte? eller er uregistrerte hagle helt forbudt?

Link to comment
Share on other sites

Nei kva som skal stå på utlånserklæringa er opp til bruket, men jakt dersom det er jakt, baneskyting dersom det er det den skal brukes til. Viktigaste er å få med eier, låner og våpen og serienummer, og underskrifter frå begge. :)

 

Og til V-maxpower, så er ikkje alle hagler før 1991 ein eller annen dato, registrerings pliktige, inntil den skal skifte eier. Då må du søke, uansett om hagla er uregistrert frå før av.

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg lurte på mauser, takktakk. var litt usikker på det så greit å få ordna opp så det ikke blir noen missforståelser i senere tid

Link to comment
Share on other sites

Da jeg spurte Onkel om det, fikk jeg bare beskjed om å få utlånserklæring på den. men burde få med på den at det var snakk om ei lovlig, uregistert hagle.

Mener det stod noe ala "Jeg, x x har lånt ut min lovlige, uregistrerte hagle (våpenmerke, modell, nr) til y y i forbindelse med..."

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg låne denne tråden litt?

Jeg er litt forvirret i dette med registrerte og uregistrerte hagler... er det slik at alle hagler kjøpt før 1991 ikke trenger og være registrerte? eller er uregistrerte hagle helt forbudt?

Hagler kjøpt før 1. oktober 1990 treng ikkje være registrerte.

 

MEN, og det er viktig - dersom hagla selges eller på noken måte overførs til ny eiger, så SKAL den registreres. Det er altså ulovlig å kjøpe ei hagle som p.t. ikkje er registrert, utan ervervstillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Ka farsken? Har jeg sovet i timen? Er ikke alle hagler registreringspliktige uavhengig av kjøpedato så lenge de bruker gangbar ammo og er produsert etter 1867 (eller rundt omkring)?

Trodde registrering ble påkrevd på samme tid som forrige amnesti gikk ut... :shock:

Jaja - ingen fare. Værre om det hadde vært andre veien 8)

Link to comment
Share on other sites

Uansett og uansett, magasinhagler ble registreringspliktig i 1978. Ikke sikker på eksakt dato, jeg var ikke så gammel da...

 

Det ble satt en dato for etterregistrering av alle halvauto og pumpehagler en gang på slutten av 80-tallet eller starten av 90-tallet (litt usikker på eksakt tidspunkt). Det betyr at hvis man innehar en uregistrert halvauto eller pumpehagle i dag, uansett kjøpsdato, så er den ulovlig.

 

Ka farsken? Har jeg sovet i timen? Er ikke alle hagler registreringspliktige uavhengig av kjøpedato så lenge de bruker gangbar ammo og er produsert etter 1867 (eller rundt omkring)?

Trodde registrering ble påkrevd på samme tid som forrige amnesti gikk ut... :shock:

Jaja - ingen fare. Værre om det hadde vært andre veien 8)

 

Ja du har nok sovet i timen :D

Hvis du har en enkeltløpet eller dobbeltløpet hagle ervervet før 1. oktober 1990 så kan du fremdeles inneha denne uregistrert. Men, som mange har påpekt, ved eierskifte må den nye eieren søke politiet på vanlig måte og hagla skal registreres på ny eier.

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
[...] :shock: Sikker???? Jeg kjøpte hagle når jeg var 16 :?

Da søkte du sikkert om "dispensasjon fra 18-årskravet" (dvs, du krysser av i riktig rute og får underskrift fra far/mor på en ellers helt normal våpensøknad)

Søkte ikke på noe som helst. Når jeg var 16 var det bare å kjøpe hagle. Dette var FØR registreringsplikten :wink:

Link to comment
Share on other sites

For å oppklare litt og sammenfatte de korrekte opplysningene som har kommet fra blant andre bharsvik og Lee303:

 

Normal aldersgrense for alle skytevåpen (inkludert luftvåpen) ble hevet fra 16 til 18 år den 1. april 1980¹. Da -- som nå -- var det mulig for registrerte jegere eller aktive skyttere å få disp. fra 18-årskravet, normalt ned til 16 års alder. Hvor byråkratisk dette ble gjennomført varierte sikkert fra politikammer til politikammer.

 

Registreringsplikt ved erverv av alle typer haglegevær ble innført 1. oktober 1990. Hagler ervervet på lovlig måte før denne datoen kan forbli uregistrerte, men de må registreres ved eierskifte.

 

 

¹ Jeg tror at det var samtidig med dette at det ble innført registreringsplikt på alle magasinhagler (pumpe og halvautomat)

Link to comment
Share on other sites

Skal si folk reagerer raskt her. :)

 

Grunnen til spørsmålet er at en kamerat av meg har to hagler han arvet etter sin far på slutten av 80-tallet. Høsten 1990 var han bare 17 år. Jeg skal låne disse våpnene til jakt i høst. Skal vi skrive utlånsavtale på ham eller hans mor? Er ikke noe stort problem, men hadde vært kjekt å vite om han må registrere dem på seg selv eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Og likevel er du sjokkert over at noen sier at kravet har vært 18 år "i noen år nå" :lol:

 

Det kan jo ha kommet til en og annen endring i lov og forskrift i løpet av siste 20-30 år :wink:

 

Nei, er ikke sjokkert over det. Kan du være så vennlig å lese hva det ble spurt om og hva det ble svart?

Er også ganske overbevist om at jeg kjenner DAGENS lover angående jakt og våpen bedre enn de fleste her inne, dog ikke alt :wink:

 

@ mS : Videre spydigheter kan du ta på pm

Jeg låner denne litt.

 

 

 

Er det noen som kan fortelle meg om det var 16 eller 18 års aldersgrense for anskaffelse av hagle før registreringsplikten?[/quote]

18 år for å kjøpe hagle, det alderskravet hadde vært i den del år.

 

Mitt spørsmål var da......om Glenn var sikker på om kravet var 18år, FØR registreringsplikten kom (1990).

Link to comment
Share on other sites

Det sentrale spørsmålet er jo om den arven var etter reglene da det skjedde, om overtakelsen var offisiell og lovlig eller uoffisiell.

 

Hvis kameraten din har noe slags papir som viser at han overtok haglene på lovlig vis før 1.10.1990, bør saken være nokså klar. Da kan han bevise at våpnene var lovlig ervervet før 1.10.1990, og han faller helt klart inn under regelen om lovlige uregistrerte hagler

Hvis han ikke har dokumentasjon, kan han komme i ei knipe hvis en polititjenesteperson bestemmer seg for at kompisen din ikke hadde lov til å overta haglene da han bare var 17 år. Da er Misimas spørsmål helt sentralt, men jeg kan dessverre ikke svare på det.

Å "skrive våpenet på moren" er -- ihvertfall prinsipielt sett -- dokumentforfalskning. Uansett har han da dokumentert at våpnene ikke tilhører ham, og han "risikerer" å måtte registrere dem når han "overtar" dem fra moren.

Link to comment
Share on other sites

Rent juridisk (er det ikke det det kalles?), så eier han nå disse to haglene ulovlig. Men jeg kan ikke se for meg at dette vil skape noen problemer i praksis. Hvis han står som eier av disse haglene, på en utlånserklæring til deg, så tror jeg ingen ville laget en sak ut av dette. Men han burde absolutt prøve å få disse haglene registrert i sitt navn. Hvis han har god plass i "jaktgarderoben" sin så ordner sikkert dette seg på politikontoret. Hvis han derimot allerede har en 5-6 våpen registrert for jakt, da sitter han med skjegget i postkassa, som mange andre jegere i dette landet.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan var det før registreringsplikten kom for de på 16-17 og skulle kjøpe hagle med disp? Måtte de da registrere den selv om det da normalt sett ikke var reg.plikt på hagle?

 

Jeg mener å huske at jeg måtte levere inn en søknad til det lokale politikammeret, med kopi av jegerprøvebeviset for å få disp til å kjøpe meg ny hagle i 1988/9, da jeg var 16-17 år. Denne søknaden fungerte også som disp for å få kjøpe ammo til hagla. Fikk aldri noe våpenkort på den, så jeg antar at det ikke var noen form for registrering, bare en form for kontroll av at jegerprøven var avlagt og at grunnlag for disp da var til stede.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan var det før registreringsplikten kom for de på 16-17 og skulle kjøpe hagle med disp? Måtte de da registrere den selv om det da normalt sett ikke var reg.plikt på hagle?

Før jegerprøven ble innført i 1986, var dette bortimot en formalitet. Aktive medlemmer i skytterlag og til og med bestått storviltprøve kvalifiserte. Både for hagle og riflekjøp. Aldersgrensen på håndvåpen har vel alltid vært 21 år mener jeg. Det var aldri snakk om registrering av hagler før det ble diskutert før innføringen i 1990.

Link to comment
Share on other sites

I 88 viste jeg bare sertifikatet, og vips var haglene mine. Og vi solgte og byttet hagler som om de skulle vere glansbilder i de dager. Og jegerprøve var det ingen som tenkte på. Den tok jeg ikke før i 2006 (hvor mange hundre fugl etc som jeg hadde skutt til da, aner jeg ikke). Tror det er mange fra min generasjon, som aldri har tenkt to ganger over å ha noen hagler liggende og slenge i ett skap. De var jo til for å knerte bråkete skjærer, og for å avlive katter med. Eller kansje en tur etter rype ut på høsten. Jegerprøve, og avgifter til staten var fremmed ord dengang. Akk så uskyldige og lykklige tider det var.

Link to comment
Share on other sites

"Those where the day's my friend..." :D

 

En veldig vanlig konfirmasjonsgave i de dage var en gammel hagle etter bestefedre, onkler o.l.

Husker jeg var på vei over fjellet til vestlandet ei natt da jeg kjørte på et rådyr og måtte avlive det med jekken(Pre-mobiltelefontid og milevis til folk..) Dagen etter svingte jeg innom ei sportssjappe og shoppa ei baikal samt en tipakning patroner som ble liggende sammen med reservehjulet i bilen..

 

Vil tro at det ligger ikke rent få slike hagler rundtom som er blitt liggende fra den tia og som nåværende eiere ikke nødvendigvis har et forhold til. Dette vet mange praktisk anlagte våpenkontor og ordner opp i slikt med et smil...enn så lenge :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...