Jump to content

BLOG 110-113


Roe

Recommended Posts

  • Replies 937
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Galati deluxe shooters mat, kjøpte hos PracTac i Skien.

 

Det finnes dog andre varianter på nettet til 1/3 av prisen.

De ser nær identiske ut. Det er tross alt en bit syntetmateriale man ligger på, så jeg ville vurdert dem. Kjenner overhodet ikke kvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Roe

 

Sliter med å finne noen til 1/3 av prisen.

Untatt en fra erlebestock som jeg ikke vil ha og en til halve som og er uinteressang.

Oscarmike har og en som ikke er aktuell.

 

Nærmeste jeg finner av interesse er Blackhawk Stalker Drag Mat til litt over halve prisen. men den er mindre og uten en del kvaliteter som virker greit å ha.

Finner en som heter Voodoo Tactical Shooting Mat and Rifle Drag Bag samme pris som galati delux, virker som denne har litt ekstra rom som kan være et +.

 

Har du interesse av å legge ut en evaluering av din/ skytematter generelt på kammeret eller til meg på PM/mail?

 

KnuteriK har du noe mer info/link til/om GRS ? Får ikke opp noe relatert til skytematter i søk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg blir stadig spurt om hvor god PMII kikkerten min er eller hvilken som er best. Egentlig umulig for meg å svare på siden jeg ikke har måleinstrumenter. Det er vitterligen kikkerter som er bedre optisk enn Schmidt & Bender, men jeg har aldri (nesten) måttet avstå fra en skuddsjanse fordi optikken ikke har vært god nok. På denne jaktturen fikk jeg den uheldige kombinasjonen mørke, tåke og nedbør i lufta men ved hjelp av hunden og håndkikkerten kom vi til skudd lell.

 

 

Har dessverre ingen formening om skytematter. Som M67 bemerker, det er tross alt bare en dings du ligger på. Kanskje denne matten gjør samme nytten.

Link to comment
Share on other sites

Glimrende Roe! Alltid julaften light når videoene dine kommer ut! :)

 

Forresten gøy å se at du er fornøyd med a-max til rådyr-kule. Har lenge lest om denne i amerikanske forum mtp storvilt. Er veldig mange som er overbevist om at dette er en kjempekule til det formålet. Og når prisen er 3-4 kroner pr kule så... :D

Link to comment
Share on other sites

Likar filmane dine veldig godt Roe :)

Kva er grunnen til at du ikkje oppgir skuddavstand på jakt filmane?

Er det pga. av at det kan bli stillt spørsmål om det er forsvarlege avstandar eller ikkje?

Ser amerikanske youtube bloggerar er glad i å skryte om kor langt hold dei har på dei forskjellige skota sine på vilt, skjønar at det fort kan bli ein uting om det blir konkurranse om slikt.

Link to comment
Share on other sites

Har så vidt begynnt å skyte litt langholds, mest for å plunke i metall,men hvem vet kanne en dag skal jeg bruke børsa på rådyr eller rev! Første serien har jeg ladet med scenar 123 grs. Forsåvidt førnøyd med den, men er det noe grunn til å ikke lade amax hvis den er ekspanderende og kan jaktes med? Pris messing koster den jo det samme? Finnes det evt. Andre kuler som egner seg til jakt, langhold og tynne lommebøker? Skyter forøvrig 6.5x55

Link to comment
Share on other sites

er det noe grunn til å ikke lade amax hvis den er ekspanderende og kan jaktes med? Finnes det evt. Andre kuler som egner seg til jakt, langhold og tynne lommebøker? Skyter forøvrig 6.5x55

 

Kort versjon = Nei!

Er dog usikker på om trådstarter ønsker en slik diskusjon i denne tråden?

Anbefaler å ta et søk omkring jakt & amax

 

Du vil da f.eks få denne tråden

Eller denne tråden

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En kar her på forumet sendte meg en PM og spurte om hvilke erfaringer jeg har gjort meg med Hornady Amax. I stedet for å lage et langt skriftlig svar lagde jeg heller denne blog'en.

 

Kortversjonen av mine erfaringer på rådyr (ihvertfall 100+ dyr med denne kula).

Effekten er upåklagelig. Jeg blir faktisk overrasket de gangene dyret går fra skuddplassen.

Kula gir som oftest et rikelig blodspor hvilket gjør det meget enkelt å finne dyret.

Kjøttskader. På rådyr? Det er vel ingenting å spise mellom ribbeina der?

Bildene under er typisk.

 

normal_Amax_blodspor_%282%29_dz.JPG

 

normal_Amax_utgangshull_dz.JPG

 

Hodetelefoner anbefales

Link to comment
Share on other sites

[...]

Kva er grunnen til at du ikkje oppgir skuddavstand på jakt filmane?

Er det pga. av at det kan bli stillt spørsmål om det er forsvarlege avstandar eller ikkje?

Ser amerikanske youtube bloggerar er glad i å skryte om kor langt hold dei har på dei forskjellige skota sine på vilt, skjønar at det fort kan bli ein uting om det blir konkurranse om slikt.

 

Beklager, så ikke spørsmålet ditt før nå og har egentlig ikke tenkt så veldig over dette.

 

Jeg tror du kretser rundt kjernen av saken; det er litt vanskelig å ordlegge seg presist klokken 04:30 på en nattevakt men jeg skal prøve. Har utrolig lite sansen for amerikanere som hauser lange skudd på vilt, om du ser på enkelte av filmene til selv "de store" (Best of the West, Gunwerks etc) så er det en del kuler som treffer både mage og rompe til tross for midlere skyteavstand og et gigantisk mål som en elk tross alt er.

 

Spørsmål om forsvarlige skyteavstander er jeg ikke bekymret for; dyrene havner på kjøla med kula plassert der den skal være og det er vel egentlig en fasit som er vanskelig å overprøve. Kulturelt er vel Norge begrenset til 150m skyteavstand, men om man ser på andre nasjoner som har dyktige og etiske jegere finner man andre avstander. F.eks står det i en lærebok fra New Zealand at alpejegeren skal være kapabel til å felle sitt vilt på 300 meter. Men jeg er ikke interessert i å promotere lange skudd på vilt og for meg hører ikke en skyteavstand naturlig inn når jeg forsøker å formidle en stemning eller jaktopplevelse. Skuddet blir tatt på den avstanden som er nødvendig for å få en felling, kan jeg skyte på et kortere hold så gjør jeg det men om skuddsjansen er NÅ og viltet står DER så skytes kula dit. Prøver å felle 2-3 dyr om dagen for at det skal være noe poeng for dem å la meg hjelpe dem med forvaltningen; om jeg ikke leverer resultater så blir jeg jo bare en freeloader.

 

I blog'ene som omhandler det skytetekniske er avstand helt på sin plass og hadde jeg startet blog'en på nytt så hadde filmene havnet under en litt annen struktur/ paraply, men dette har vært et hobbyprosjekt gjort med svært begrensede datakunnskaper og hardware.

 

Håper dette var noe oppklarende.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Mange takk karer!

 

Skytereimen i blogg 35, hva heter den og hvor får jeg tak i en slik?

 

Det husker jeg rett og slett ikke, har hatt reimen min i en mannsalder nå. Super reim, det er en sterkt nedslanket skytereim ala DFS. Det gir ikke på langt nær samme komfort som en fullblods matchreim, men den gir mange av de samme egenskapene om jeg må ta et skudd over reim.

 

- Det var en norsk produsent.

- Jeg kjøpte den hos Holstad Våpen i Sarpsborg tlf 69 13 90 35. Mener å ha sett reima hos Winge Våpen også. Ole som jobber der er en oppgående kar og kan sikkert peke vei til rett produkt.

 

M67:

Såpebobletrikset er i fullt alvor, tok bare litt tid før jeg turte å komme ut av skapet med den. Bruker de akkurat slik som du vise. Om jeg leser bildene dine korrekt så viser boblene at vinden ikke er optimalt for posten, men den er fortsatt brukbar 2/3 av utsikten...

 

Men du stiller deg lovlig godt til for hugg med en "Hello Kitty" variant, jeg gikk iallefall for "Cars" og "Spiderman"... Jeg pleier også å knuse topplokket (ikke korken) så de raslende kulene forsvinner.

Link to comment
Share on other sites

Såpebobletrikset er i fullt alvor, tok bare litt tid før jeg turte å komme ut av skapet med den. Bruker de akkurat slik som du vise. Om jeg leser bildene dine korrekt så viser boblene at vinden ikke er optimalt for posten, men den er fortsatt brukbar 2/3 av utsikten...

Posten er ved Pot Loch i Hyndhope, og du har absolutt rett i det du sier. Men det er to "reids" /branngater til andre siden av posten, og en liten gressflekk rett fram på andre siden av vannet - så likevel ingen dyr den økta der. Men jeg skjøt en fin bukk omlag 300m ned langs Pot Lock Syke et par dager etterpå.

 

Men du stiller deg lovlig godt til for hugg med en "Hello Kitty" variant, jeg gikk iallefall for "Cars" og "Spiderman"... Jeg pleier også å knuse topplokket (ikke korken) så de raslende kulene forsvinner.

Såpeboblene stjal jeg av mini-ØKH, no way om jeg tør å knuse lokket... forresten passet den fint i "tactical" GPS lommen på sekken min :roll:

 

 

 

Og mens jeg tenker på det. Hva er din erfaring med rådyr og vær? Jeg har en teori om at de ikke bryr seg mye om regn, men at de i sterk vind holder seg på skjermede steder og generelt er vanskeligere å finne? synes de beveger seg mindre også?

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hillman fra Jaktdepotet. De har visstnok gått ut av produksjon og de har kun varianten for hagle igjen. Eneste forskjellen er at elastikkløkkene er sydd for hagle og ikke riflepatroner. Jeg grabbet med meg en haglevariant sist jeg var innom, min nåværende blir på et eller annet tidspunkt utslitt.

Link to comment
Share on other sites

 

Og mens jeg tenker på det. Hva er din erfaring med rådyr og vær? Jeg har en teori om at de ikke bryr seg mye om regn, men at de i sterk vind holder seg på skjermede steder og generelt er vanskeligere å finne? synes de beveger seg mindre også?

 

 

K

 

Her har jeg jo ingen fasit, men teoriene mine er ganske like dine med en liten nyanse på regn. Jeg får jo fellinger, så helt på jorde kan teoriene ikke være. Min ide om saken er:

 

- Rådyr liker ikke dårlig vær

- Rådyr søker skjermede steder i vind, jeg må inn på de trangeste plassene for å finne dem.

- Rådyr kan ikke leve i Eskdalemuir om de ikke tåler litt regn.

- Rådyr liker dog ikke pøsregn og går da inn i tetta. Yrkesjegerne gidder heller ikke jakte i dårlig vær fordi de ser fint lite vilt da.

- Umiddelbart etter kraftige regnskyll eller uvær eksploderer beiteaktiviteten til rådyra. Det er fint lite mat inne i tetta i Eskdalemuir.

Link to comment
Share on other sites

Jeg over noen år stresset at du MÅ logge utgangshastigheten din gjennom alle temperaturer om du vil skyte effektivt på lange hold. Enkleste måte å gjøre dette på er alltid å ha med kronografen og gjøre det til en rutine å alltid logge V0.

Selv om det er en temperatur du har logget tidligere, så vil du få et bedre datagrunnlag med flere tall.

 

Dette tar ganske mye tid, så jeg lurte på om det lot seg gjøre å manipulere ammunisjonen og få frem de samme resultatene (1 års logging) i løpet av en enkelt skyteøkt. Filmen viser eksperimentet jeg gjorde og resultatene ble sammenholdt med min allerede loggede utgangshastighet. Grunnet forsinkelse i patronens masse var ikke experimentet spesielt vellykket. Kalde patroner var enkelt nok, men varme patroner gav ikke annet enn en indikasjon på hastigheten. Jeg fikk ikke linket målt hastighet godt nok til en temperatur. Resultatet kan mao ikke brukes effektivt. Jeg tror jeg skal klare å gjøre dette bedre ved å bygge en miniovn av murstein og varme denne massen så patronene kan få ligge over tid. Et wire termometer stappet ned i en sandfylt tomhylse burde gi en grei indikasjon på kruttemperaturen

 

Link to comment
Share on other sites

Dette tar ganske mye tid,

Det gjør, og dessuten introduserer man flere variable, og man får heller ikke det spennet i temperatur som en ønsker - ikke alltid det er praktisk med kronograf.

Det eneste våpenet og ammoen jeg har klart å følge opp over flere år er 6.5x55en, og 770m/s ladninga. 338en, som trenger eksakt hastighet mer - har jeg kun fått skutt mellom -5 og +5 omtrent, og med mye kronograftrøbbel.

 

så jeg lurte på om det lot seg gjøre å manipulere ammunisjonen og få frem de samme resultatene (1 års logging) i løpet av en enkelt skyteøkt.

Det lurte jeg også på. Og med 20års erfaring med design og tolking av eksperimenter mente jeg at det burde være piece of cake.

 

Framgangsmåten min:

 

Forberedelse:

Venta til en varm fin sommerdag med 24°C i skyggen, kjørte hjem i lunsjen.

 

Ladet 30 skudd 3380LM. 300grs Berger OTM, Federal 215 Match, 88grs N570 Lapua hylser, 97.5mm

 

La halvparten i fryseren, med ørten kjøleelementer, og isbit-poser. Good shit, for is og vann ved likevekt, (som er det jeg kan håpe å oppnå i en kjølebag på banen) regnes som en temperatur-referanse: 0°C/273.15K

 

Etter middag, vel 4 timer senere regnet jeg de kalde patronene som kalde igjennom, la kjøleelementene i kjøleboksen, og patroner og isbiter og en skvett vann i en gammel 2l isboks oppi kjølebagen.

Resten av ammoen som vanlig.

Dro innom jobb og henta en del temperaturmåleutstyr, digitale termometere, Type K TC, og et IR-termometer.

 

På banen:

 

Alt klart, oppsatt med kronograf og alt. Skjøt 6 skudd for å skitne løpet til. Skudd en gav som vanlig litt lavere hastighet. 816m/s mot gjennomsnitt 828m/s fra gammelt av, de 5 fra 2. til 6. var mellom 824 og 830.

 

Så plukket jeg annethvert skudd fra kjøleboksen og fra den vanlige ammoboksen, mens jeg logget temperaturen i begge. Skjøt 6 skudd av hver før miragen ble kritisk.. Jeg gjorde selvsagt et poeng av å skyte de kalde skuddene fort, og regner temperaturøkningen i kruttet som neglisjerbar, tennhetta kan muligens ha blitt varmere, men ikke fått full temperatur.

 

- gjennomsnittet for de kalde patronene, som holdt 0.6±0.5°C, var 828.1m/s ES 7.1 - 6skudd

- gjennomsnittet for de varme patronene, som holdt 23.4±1°C, var 826.7m/s ES 3.9 - 6skudd

 

- forrige økt hvor jeg kronograferte rimelig sikre tall med denne ladninga. gav 826.9m/s i 6°C ES 2.9 - 20skudd

 

Oppsummering:

Av dette, lagt sammen med tidligere mer kvalitative observasjoner av begge fenomenene, temperatur og CCB-skudd, konkluderer jeg foreløpig med:

- ladd med N570 og Fed. 215 så varierer ikke hastigheten målbart mellom 0 og 25°C

- CCB skudd har lavere hastighet

 

Dette støttes av en god del målte CCB-skudd, og det støttes av at jeg har treft lavt ved flere anledninger i varmt vær når jeg har brukt 0.9m/s°C som temperaturkorreksjon.

Likevel er jeg forbauset over resultatet og selv om jeg mener eksperimentet er korrekt utført, så regner jeg ikke saken som avsluttet. Dette må bekreftes, og da helst med flere andre metoder.

 

Synes ikke eksperiementet ditt er feilslått. Det gir et resultat, muligens unøyaktig - men et brukbart resultat. Hadde du oppdaget etterpå at du ikke visste hvile patroner som var varme og kalde, eller at det var to forskjellige ladninger, så hadde det kanskje vært feilslått...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da har du fått eksepsjonelt gode resultater. Utviklingsavdelinga ti Lapua oppga 0.5 msek pr 1C som best. Mer senere. På mobil. Pr nå har jeg druknet unøyaktigheter i mengde observasjoner for å få et pålitelig gjennomsnitt. Utrolig arbeidskrevende og grunnen til at jeg ikke forlater N15 og Amax.

 

Edit:

Jeg er veldig usikker på hvordan jeg kan simulere en patron godt nok. Målingene jeg fikk her sammenliknet jeg med loggboken og de var i samme området, men ikke så presise.

 

Lurte på muligheten å lage en miniovn av noe teglstein og forsinke oppvarmingen slik. Legge en sandfylt hylse med wiretermometer inni? Bruke et IR termometer til å sammenlikne kjerne og overflatetemperatur ?

 

Dette har jeg ikke så veldig peil på. Skulle gjerne hatt en effektiv metode å få frem hastighetsvariasjonen på kruttet. Så for meg at et slikt eksperiment ville være best på vinteren fordi det var lettere å varme enn å kjøle patronene i felt ???

Link to comment
Share on other sites

Siden sommervære glimrer med sitt fravær her oppe er det lite annet å gjøre enn å skyte.

 

Egentlig ikke så mye nytting i denne blogen, jeg har fått mer og mer sansen for "tactical boltknobs" og prøver en enda større en på Blaseren. Fikk reelt mye bedre kontroll på bolten med denne, en opplevelse av større fart på sluttstykket og mindre fomling.

 

Tester også Shooter app'en og er vel ikke så veeeldig imponert over den.

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for dagens 7 minutters totale avkobling....

Jeg tror dama prøvde å si noe til meg, underveis,men gav opp.

Anyway.......jeg har to spørsmål.

1. Hvor får jeg tak i skytematten du bruker. (Galati shootres mat)

2. Hvilken av de vektor knottene anbefaler du?

 

Jeg går ut i fra du har vært igjennom de fleste ettersom de sponser deg.

Link to comment
Share on other sites

Ingen årsak.

 

1) Galati shooters mat hos Capsicum eller internet. Har etterhvert dukket opp endel alternativer, matta mi var dyr i forhold til mye annet som er tilgjengelig. Det er tross alt et stykke syntetstoff man ligger på.

2) Hvilken av Vektor knottene? Ingen aning, tror de originalt var ment for Sauer 200. "Den store" er den jeg bruker. Har ingen anbefaling på størrelse, men er en stor fan av plastikk. Liker ikke å håndtere kaldt metall vinterstid.

 

Sponsing? Nja, støtte er vel er riktigere ord. Nei har ikke vært igjennom det porteføljen deres siden jeg har tilnærmet null interesse av å teste produkter. Bruker kun det jeg selv har trua på, fritida mi er altfor verdifull for meg til å kaste bort på fjas og nips.

Link to comment
Share on other sites

Okay.......googla matta nå, og 180$- 280$ + frakt og mva, er vel i meste laget for et stykke syntstoff.

Finnes det billigere alternativ, eller kvalitetsforskjeller på disse mattene (anbefalinger ?)

 

Jeg har en stesøster som er en av disse "rosa-bloggerene" og hun er sponset (sminke,klær, og mye annet).

Så derfor dro jeg den konklusjonen. Synest det er fint du har personlig integritet, og ikke lar deg "kjøpe".

Link to comment
Share on other sites

Ingen aning, har aldri prøvd noen andre matter enn min egen. Har vel hatt matta mi i 6-7 år (???) men er usikker på om jeg hadde brukt 2000 kroner på dette. KnutErik på forumet kjøpte vel en sak i Norge til rundt tusenlappen, hør med ham.

 

Klart jeg lar meg kjøpe, det er bare å bla opp en mill i året og gi meg fleksibel arbeidstid det :lol:

 

Spøk til side, det er litt korttenkt å bruke integritet på tull. Hva skal jeg med ting som ikke duger? Hvorfor skal jeg bruke tida mi på å teste ting? Får jo ikke mer fritid eller bedre jaktopplevelser av det.

Link to comment
Share on other sites

Vi har alle vår pris.

Hadde nok ikke takket nei om Swarovski/Zeiss og Blaser/Sauer, hadde tilbydd meg X antall mill, for å reise verden rundt å jakte.

Alt jeg måtte gjøre var å skrive en artikkel i mnd.

 

takker for hjelpen så langt, så får vi håpe du får tid til å produsere flere filmer fremover.

Link to comment
Share on other sites

Et av de vanligste spørsmålene jeg får er om Blaseren er presis nok til skyting på lange hold. Ja det er den, det er absolutt det mest stabile våpensystemet jeg har hatt. Det er bare å klipse fra hverandre og klipse sammen igjen og kula går dit den skal.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...