Jump to content

BLOG 110-113


Roe

Recommended Posts

  • Replies 937
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tika og Husby

 

Det er to effekter som ikke har med trykk ?j? Som tika sier utgangshastigheten.

 

- Det er f? og fremst tenningen av kruttet som g?langsommere, som oftest avtar utgangshastigheten ca. 0.5-1 m/s per °C i omr?ne 800-1000m/s og -30°C til +30°C.

 

- Det andre er lufttettheten. Luftmotstanden: http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_equation, er proporsjonal med frontareal, hastighet i kvadrat, Cd(drag koeffissient) og lufttettheten. Ved samme trykk har kald luft lavere tetthet enn kald luft.

Trykket i atmosf?n kan ses p?om vekten av lufts?n over, og m?otvirke dette. N?lufta er kald er gjennomsnittshastigheten til molekylene lavere, og de befinner seg n?ere hverandre, siden de har lavere fart m?et jo v? flere for ?age samme impuls (trykk). Kula skal alts??gjennom et tyngre og tettere medium, og et som har st? viskositet. Resultatet er st? luftmotstand.

 

I forrige uke merket jeg tydelig forskjell p?19°C og -6°C, da @ 480 og 545m. Det skilte vel 5-10cm, jeg skj??da jeg brukte forrige dags klikkverdier... Det ble skutt p?amme sted, og trykket endret seg ikke nevneverdig Det er forresten j..li kaldt ?kyte i -19°C. Trykkendring p?amme sted gir generelt maksimalt ca 1/10 treffpunktendring, av de maksimale endringene temperaturendring gir.

 

- h?e trykk gir seff lavere treffpunkt, men som sagt mindre effekt enn temp. Dette selv om en reiser opp i fjellet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lufttrykk og temperatur virker uavhengig av hverandre.

 

Lufttrykk varierer normalt ca 80 hPa i l? av ?t p?tt geografisk punkt.

Lufttrykk endrer seg ca 1 hPa pr 8 h?meter du flytter deg fra opp eller ned fra dette geografiske punktet, lufta blir tynnere/trykket lavere n?du g?h?e.

Om du har lufftrykk 998 hPa nede ved havet (som skytingen i blog 15) kan du forvente ca 918 hPa om du forflytter deg opp ett fjell til 640 m.o.h. (640 : 8 = 80 hPa differanse)

Lavere trykk gj?t kula sl?h?e, h?e trykk gj?t kula sl?lavere.

 

Lav temperatur gj?t kula slar lavere, h?emperatur gj?t kula sl?h?e.

 

Begge effektene kan dra i samme retning, eller de kan virke mot hverandre og evt nulle hverandre ut. Ekspempler p?orhold jeg har skutt under:

 

-5C/998 hPa

+15C/978 hPa

+23C/910 hPa

-10C/924 hPa

-3C/949 hPa

+18C/957 hPa

+16C/1007 hPa

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Bilde blir BEST når du klikker på det :wink:

 

Hehe, ja særlig siden det ligger på chestdump.com :lol: , etter eller annet veldig sært med 70 år gamle damers pupper og et slikt skjema side om side....

 

Men ved siden av det så likte jeg skjemaet godt jeg :D , forøvrig en veldig spennende tråd og!

Link to comment
Share on other sites

 

Vi begynner nå å pusle sammen bitene fra de foregående blog'ene. I denne blog'en høster jeg fruktene av nitidig loggføring. Jeg viser også presisjonen du kan oppnå med ballistiske programmer som PCB, Lapua, Berger og JBM (jeg har brukt alle for å lage feltkortet).

Link to comment
Share on other sites

Som Poacher sier: En standard Blaser R93 med piper i 6,5x55 og 6,5x284. Den går rett og slett godt med alle piper og jeg har ingen treffpunktendring til tross for at jeg skifter piper flere ganger hver eneste skyteøkt.

 

Har satt på en Limbsaver rekylkappe som gjorde at blåskulder forsvant. En billig og god investering.

Har satt på et utsøkt avtrekk fra Bix'n Andy. Justerbart 100-500 gram, nydelig kvalitet og stiv pris euro 300.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

For å sette skytingen i system bruker jeg:

Blyant, gjerne 7mm trykkblyant med HB eller 2B.

Notisblokk, type liten og billig.

Kestrel 2500 værstasjon gir notatene presisjon.

Skytterlagsammunisjon fra Lapua evt Norma; kjøper i kasser for å sikre samme LOT nummer over tid.

Laser fra Leica eller Zeiss gir notatene presisjon.

Gratis ballistisk software fra PCB, Berger, Lapua eller JBM for etterarbeidet med notatene.

Et fotokamera til logging av skytingen.

 

Av presisjonsfremmende hjelpemidler bruker jeg:

Tofot av Parker Hale/ Versapod typen med feste fra Vektor Maskin.

Backrest fra TRIAD, til prisen er gidder jeg ikke lage selv.

 

Til jakten har jeg spesielt nytte av:

En god håndkikkert.

Tykk sitteplate fra Jaktdepotet (eneste jeg kjenner til som er så tykk)

Atec CTM4 lyddemper (lett og slank, min favoritt til jakt)

Ullundertøy og skalldress.

 

Mer spennende enn dette er det ikke... rifle, kaliber og kikkertsikte spiller mindre rolle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Genialt. Synd shooter ikke har europeiske mål også.

 

Hvordan en kikkerten din merket på klikka? Ser du ikke teller i det heletatt når du vrir.

 

Edit, så det selv nå. Tenkte at du måtte legge på klikk selv fra 300 til 495. Men den tar selvfølgelig utgangspunkt i Zero

Link to comment
Share on other sites

Hvordan en kikkerten din merket på klikka? Ser du ikke teller i det heletatt når du vrir.

 

 

Helt korrekt, jeg teller ikke klikk på høyderattet.

Ja tar utgangspunkt i zero som for meg er 118 meter.

For denne filmingen dro jeg av BDC tapen min og konfigurerte Lapua Ballistics for enheten/merkingen på rattene mine (MOA).

 

Vind tar jeg i hodet og ikke via programmet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter å ha brukt korte piper med dempere er det uaktuelt for meg å gå tilbake til lange piper.

 

Merker ingen forskjell i viltet mtp skuddeffekt.

Viltet er langt roligere etter første skudd, får ofte 2 og 3 skuddsjanser i samme situasjon.

Merker ingen forskjell i presisjon.

Rifla er langt hendigere.

 

Selv med knappe 740 msek er eneste forskjell på banen antall knepp jeg bruker. Vindavdrift som før.

Link to comment
Share on other sites

Har testet et av få praktiske ballistikkprogram for feltbruk. Fungerer fantastisk godt, kan lastes ned her: http://www.lapua.com/en/customer-center ... tware.html" target="_blank

 

 

Ett spørsmål til Lapua sitt program. Ser den ikke viser antall klikk når kula går under lydens hastighet.

Er det noe på instillingene man kan gjøre for å endre dette tro?

Link to comment
Share on other sites

Ikke som jeg vet om.

Resultatet er uansett av begrenset verdi siden du brått får 10-20 klikk variasjon mellom skuddene, trolig avhengig av hvor ustabilt prosjektilet har blitt.

 

Enkleste løsning er å testskyte.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er jo ikke mye tess lenger når kula går under lydens hastighet. Syntes bare det skjedde så raskt he he. Sjekka for moro skyld 308 med 100 grain kule. Rakk ikke langt for å si det sånn :D hjalp utrolig å øke til 155 scenar. Trodde ikke forskjellen skulle være så stor. Over 500 meter forskjell med utgangshastighet 800m/s på begge.

 

BC gjør utslag på lengere hold, ingen tvil om det

Link to comment
Share on other sites

Nå blog 22. Har fått mange spørsmål om å bruke Lapua programmet med andre kuler enn Lapua sine. Nå testet jeg, fungerte utmerket. Hadde ei ferge å rekke og andre skyttere på banen så ingen filming av treff denne gang. Men programmet funket...

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...