Jump to content

BLOG 110-113


Roe

Recommended Posts

  • Replies 937
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Blog entry 1:

 

Lite skyting på meg i det siste, men fikk en tur innom banen like utenfor Bodø. Er jeg heldig klarer vi å få bugd opp en langholdsbane/miljø her komplett med sikkerthetsstyring og utdanning.

Blog_A_%282%29%7E0.JPG

 

Filmingen er nå godt igang, har produsert rundt 100 filmklipp siden langholdsteaseren ble lagt ut på Youtube. Dette skjedde i løpet av 1 filmseanse, og det er planlagt ca 8 til med dertil redigering etterpå. Har skjønt at jeg må konvertere litt filmformater og må sette meg inn i faenskapet snarest. Video filmes i både MPEG og AVI ser det ut som og... urk... det er en verden jeg ikke kjenner.

 

For å redusere kostnader og kunne levere en ferdig film billig nok har jeg fått endel tjeneste-sponsorer. Litt usikker på hva Kammerstyrets holdning er, så navngir dem ikke for øyeblikket. Men kort fortalt har jeg vært heldig og fått positiv respons hos de jeg vet har gode produkter. Et banklån type stort har blitt tatt opp for å finansiere prosjektet, men alle utlegg jeg slipper er helt topp. Dere kan jo selv dra matta når jeg sier at jeg vil ha filmen under kr 100 og ser på markedet... Jeg er mao avhengig av slike sponsorer som bidrar direkte til filmen for å ikke ende med et stort underskudd.

 

I helga har mye arbeid blitt gjort på den ene prosjektrifla i filmen, børsa er nesten ferdigstilt.

Blog_A.JPG

 

Utgangspunktet er en Sako Forester. Valgte denne rifla fordi den var billig og har et topp avtrekk. Ved å velge komponenter med omhu ser det ut til at vi klarer å bygge en fullstendig stashet langholdsrifle på 3,5 kg inkludert alle duppeditter billigere enn du kjøper ei vanlig hyllevare Sako. Blir artig å se om vi kommer i mål. Ønsker å ødelegge litt fordommer med denne rifla og vise at lett/kort osc også funker på langhold...

 

Her er noen bilder...

Enkleste løsning på finish ble duracoat

Blog_A_%285%29.JPG

 

Oransje letter magasinsjekk

Blog_A_%286%29.JPG

 

Siden det er flere kikkerter somskal brukes er plassering for korrekt øyeavstand markert. Skinna er forøvrig Weaver med bare et par spor skjært opp til Picatinny format og den er tiltet 10 MOA for å fungere bra med både langholds og jaktkikkerter.

Blog_A_%284%29.JPG

 

Lett å se når børsa er spent...

Blog_A_%283%29.JPG

 

VIDEOBLOG LIGGER HER

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Lager nå egen kanal på Youtube og legger inn all blogging i en mal.

 

Filmingen er nå godt igang. Lager noen oppdateringer av rpmaterialet underveis. Dette er ikke "filmen" da den lages med annen software, og underholdning er vektlagt fremfor undervisning.

 

Prosjektet har nå stort sett fått sine sponsorer. Disse bidrar direkte med tjenester eller utstyr og hjelper meg i så måte med å holde kostnadene nede. Blir å legge ut oppdateringer i første tråd heretterog bumpe tråden her.

 

Fremgangen i filmen kan følges her:

Youtube kanalen

Blog entry 0

Blog entry 2

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her er den nye langholdsriggen min:

 

Sako.jpg

 

Sako_2.jpg

 

normal_Blog_A_%286%29.JPG

 

En Sako Forester i 243 med kort pipe, Hitech stokk og plastikk gjengebeskytter. Kort pipe og "feil" kule bare for å vise at det lar seg gjøre må skyte på lange hold med det også.

Rifla har så langt kostet meg under 8000 kroner og samler ned mot 15 cm ved 600 meter.

 

Pusset stålet blankt og lakket med Duracoat. Woodlandt tan som grunnfarge, WWII OD green til skygger og Cavarms Orange til å flagge spent våpen og tomt magasin. Stokken får nok en relakkering og det blir litt detaljlakkering på sikring/ kikkertsikte etterhvert for å gjøre klikkingen mer idiotsikker.

 

Videoblog kommer etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å spikke fliser her, og mulig det kun brukes til illustrasjon, men har forstått at du bruker en Sako Forester i kal .243 win. Ser i Videoblog 3 (lading) at du også bruker favorittkulen din A-Max, men på esken står det da vitterlig 140 grs 6,5 mm (.264). Skulle tro den kula ble fryktelig trang å få nedi .243 hylsa.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å spikke fliser her, og mulig det kun brukes til illustrasjon, men har forstått at du bruker en Sako Forester i kal .243 win. Ser i Videoblog 3 (lading) at du også bruker favorittkulen din A-Max, men på esken står det da vitterlig 140 grs 6,5 mm (.264). Skulle tro den kula ble fryktelig trang å få nedi .243 hylsa.. :mrgreen:

 

...og hvis man leser blogteksten ser man at jeg har vært på besøk hos en benkeskytter for å se på hans laderutiner... :wink:

Han skyter 6,5x284 med 6,5mm 140gr Amax, favorittkula mi som jeg skyter i 6,5x55.

 

Jeg bruker Hornady 87gr Vmax i min 243.

Link to comment
Share on other sites

Beste er å lakke tårnet med Duracoat. Det er det jeg skal gjøre etterhvert, da blir det permanent.

 

Tape, som du selv bemerker, vil etterhvert slites av. Men kjøp en elektrikertape og en skikkelig merkepenn (Binders har "marker" pens) så sitter det ganske bra med litt touch-up en gang iblant.

Link to comment
Share on other sites

Si meg, hvor mange MIL er det mellom de tykke stolpene i f.eks retikkel 4 på en vanlig Zeiss? Ser i videobloggen at det er 100MIL mellom stolpene i kikkerten i eksemplene. Er avstanden mellom de tykke stolpene den samme som ved vanlige retikkel, og i så fall; er 100MIL det samme som 75cm(eller var det 70?) på 100 meter?

Link to comment
Share on other sites

En løsning jeg har sett (Huskemaw Optics) når det gjelder korreksjoner for vind, det hele krever litt høyde på tårnet:

 

Over hvert oppslag (1-2-3-400m...) markeres respektive korreksjoner for avdrift i mil for 5ms. - man kan da under "normale" forhold avgi ett sikkert førsteskudd uten å måtte støtte seg til oppslagskortet.

 

@Palinder

 

Tysk 4:

Avstand mellom tykke horisontale stolper = 7 mil

Fra toppen av tykk vertikal stolpe til senter = 3,5 mil

Tykkelse på tykke stolper 1,5 mil

Tykkelse på tråkors = 0,15 mil

Link to comment
Share on other sites

En løsning jeg har sett (Huskemaw Optics) når det gjelder korreksjoner for vind, det hele krever litt høyde på tårnet:

 

Over hvert oppslag (1-2-3-400m...) markeres respektive korreksjoner for avdrift i mil for 5ms. - man kan da under "normale" forhold avgi ett sikkert førsteskudd uten å måtte støtte seg til oppslagskortet.

 

En liknende løsningen var militær lenge før Huskemaw eksisterte, men da plassert direkte på siderattet. Mer fornuftig å merke for 2 msek. Da er det bare å doble for 2-4-6 msek osv. Berre vent til tårnet mitt blir Duracoata, da kjem det... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Si meg, hvor mange MIL er det mellom de tykke stolpene i f.eks retikkel 4 på en vanlig Zeiss? Ser i videobloggen at det er 100MIL mellom stolpene i kikkerten i eksemplene. Er avstanden mellom de tykke stolpene den samme som ved vanlige retikkel, og i så fall; er 100MIL det samme som 75cm(eller var det 70?) på 100 meter?

 

Tysk 4 er i en vanlig Zeiss 7 MIL eller 70 cm.

PMII kikkerten i blog'en har 10 MIL mellom stolpene.

1cm klikk er 0,1 MIL så det blir 10 klikk på 1 MIL uansett avstand.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, slik går det når man ikke besitter de grunnleggende geometriske evnene og heller ikke følger med i timen. :oops:

 

Skjønner det bedre nå. Det vil altså si at det er 70 klikk mellom de tykke stolpene. Greit å vite. Går da rimelig greit å beregne antall klikk uten dotter eller streker også med denne kunnskapen innabords. Takk for en utmerket blogg. Endelig skjønte jeg det. Og uten å anstrenge meg for mye heller. Brikkene faller på plass. Flott :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...