Jump to content

Ammo priser i Norge!


caveman

Recommended Posts

Sitter nå på hotellrommet i Bulgaria, var innom Varna på shoppingtur

 

Dro innom ei våpen sjappe for å se om det var noe å kjøpe med seg, enkelte ting kan en spare mye penger på, tenker da på klær og utstyr. Mest sjokkert ble jeg over di lave ammo prisene, hjemmelading var ei farlig greie di aldri har hørt noen leve ut.

Det skjønner jeg godt, ei pakke med 20 partizan blyspiss(sierrakule) i 223 kosta 1leva dvs 4.60nkr. Jeg tenkte da at det må den vestlige ammoen være vesentlig dyrere, fikk se en pakke lapua mega, den skulle di ha 3.10leva for. Hmmm tenkte jeg, det måtte da være for 1patron, men det var for hele pakka.

 

Jeg tror det er påtide at importørene i Norge setter ned prisene. :evil:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, synes selv det er på tide at importørene setter ned prisene drastisk, ikke bare på ammo, men generelt. Var å tittet på ei Tikka Tactical her om dagen, 18500,- ut av esken!!! For noen få mnd siden, tett over 12 høvdinger......

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye er 18500NOK i forhold til median disponibel inntekt for en normal lønnsmottaker i Norge?

Hvor mye er 1500 USD i forhold til median disponibel inntekt for en normal lønnsmottaker i USA?

 

Hvor mye er 100NOK i forhold til median disponibel inntekt for en normal lønnsmottaker i Norge?

Hvor mye er 1 leva i forhold til median disponibel inntekt for en normal lønnsmottaker i Bulgaria?

 

De tallene bør vi ha på bordet før vi begynner å diskutere hvor ting er dyrest...

Link to comment
Share on other sites

[...]Jeg tror det er påtide at importrene i Norge setter ned prisene.

 

Nå aner jeg ikke hva som gjør ting dyrt i Norge, men om du tror du kan levre til betydelig bedre pris enn "de etablerte" er det svært lite som hindrer deg (hvertfall fram til nye forskriften eventuelt trer i kraft) i å bli en importør selv. Er prisene hos de eksisterende importører styrt av en fastgrodd og grådig losje, burde det være alle muligheter til å konkurere de ut av markedet.

 

Samme diskusjonen dukker opp i de fleste miljøer, f.eks helium til dykking er samme greia, tilnærmet gratis i USA og t.o.m Sverige og ufattelig dyrt i Norge. Basert på egen synsing virker det som dette kommer av at i Norge konkreres det på å faktisk levere det ønskede produkt, så får du bare ta den prisen du får. Sånn er det vel med ammunisjon også, hvis du ikke lader selv får du bare være taknemlig for at det i det hele tatt er mulig å levere noe annet enn .30-06 og 6,5x55 utenfor de store byene.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke? mener du det er andre som har skylda?

No er dette uhyre komplisert og samansett, men kort fortalt so opererar ammoimportørar og -forhandlerar i eit marked.

Dei tar den prisen folk er villig til å betale, og når prisen er som den er i Noreg, so betyr det at folk er villig til å betale akkurat den prisen.

Dei som importerar og forhandlar ammo skal i likhet med oss andre ha til salt i maten, og eg har ikkje inntrykk av at desse er på inntektstoppen i Noreg. Prisnivået i Noreg er skyhøgt i forhold til resten av verden, som ei følge av høgt lønnsnivå og vannvittig høg levestandard og betalingsevne. Sånn er det berre.

 

Det er to ting vi kan gjere for å endre på dette.

1. La vere å kjøpe ammo.

2. Flytte til eit lavkostland og leve livet.

 

Begge deler er fullt gjennomførbare.

 

Sorry, berre måtte... :shock::D

Link to comment
Share on other sites

Må føye til en tredje vestlandsjeger; lade selv, får noe billigere ammo for de som skyter en del. Ammoen bilr vel ikke sån kjempe billig, men man sparer jo en del på det da. Men man presser vel ikke ammo prisen ned av denn grunn

Link to comment
Share on other sites

For all del. Mykje å spare der i forhold til norske prisar på ferdigrulla ammo. Men pga ein del allereie nevnte årsaker so er prisane på ladekomponenter so høge i Noreg at du klara aldri å presse ammokostnad ned på "austeuropeisk" nivå.

Berre alternativkostnaden på den tida du bruka på ladinga gjer til at reknestykket går dårlig sjølv om du so skulle få kuler og krutt gratis :D

Link to comment
Share on other sites

Den tia man bruker på lading synes jeg er verdt det. Hadde sikkert ikke brukt den tia på noe fornuftig lell (kunne ha skutt da)

men det er jo fint og sitte for seg sjøl ei stund å da

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye er 18500NOK i forhold til median disponibel inntekt for en normal lønnsmottaker i Norge?

Hvor mye er 1500 USD i forhold til median disponibel inntekt for en normal lønnsmottaker i USA?

 

Hvor mye er 100NOK i forhold til median disponibel inntekt for en normal lønnsmottaker i Norge?

Hvor mye er 1 leva i forhold til median disponibel inntekt for en normal lønnsmottaker i Bulgaria?

 

De tallene bør vi ha på bordet før vi begynner å diskutere hvor ting er dyrest...

Men det har absolutt ingen innvirkning på fortjenesten til produsenten.

Om pris fra produsent er lik uansett hvem det selges til, er det importør/forhandlerledd som tar seg godt betalt.

Klart at en importør/forhandler her på berget rett og slett må ta seg bedre betalt for å kunne livnære seg, men jeg sitter med det inntrykket av at de tar seg bedre betalt enn de er nødt til.

For å dra en parallell til våpen; hvorfor tar norsk importør/forhandler 40% mer for samme våpenet i forhold til den danske importør/forhandler ?

Danmark er absolutt ikke å regne som et lavkostland.

Link to comment
Share on other sites

Masse produkjson av ammo er ikke særlig morro, nei.

Men skulle man brukt den tiden til noe man tjener PENGER på, er man vel nødt til og jobbe, de fleste hadde vel sikkert blitt lei av og jobbe opp den tiden :roll:.

 

Beklager at det ble litt kverulering :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

vis flere begynner å lade selv, da får ikke selgeren solgt varen sin (ferdigrulla ammo ) og dermed må dem til slutt sette ned prisene.

då er det jo ikkje lenger noke marked for ferdigrulla, og ferdigrulla ammo blir berre ei sånn sær, dyr greie med dårleg utvalg. Forhandlarane retter fokuset der markedet er, nemlig ladekomponentar :D

Men er vel sikkert ikkje so enkelt heller? 8)

Link to comment
Share on other sites

vis flere begynner å lade selv, da får ikke selgeren solgt varen sin (ferdigrulla ammo ) og dermed må dem til slutt sette ned prisene.

 

eller er det ikke så enkelt? :lol:

 

Eller slutte å ta inn ferdigrulla ammo fordi de må selge den med tap... :(

Så økes prisene på tennhetter, kuler og krutt slik at importører og forhandlere må tjene penger til salt i såret... :(

Så blir dette så dyrt at vi skyter mye mindre... :(

Forhandleren finner ut at å ligge inne med slike varer som ikke selger ikke lønner seg... :(

Bestemmer seg derfor for heller å selge sykler, ski og klær for da tjener han mere... :P

Hvem har skutt seg i foten da??? :shock:

Sannsynligvis ingen for patroner og ladekomponenter er det ingen som importerer eller selger lenger... :oops:

Link to comment
Share on other sites

En liten notis som er litt OT eller kanskje ikke.

Hadde akkurat en samtale med en som driver flere sportsbutikker som har hatt

et ganske så godt utvalg av optikk. Men opplevelser de senere år med kunder

som bare bruker butikken som et sted å undersøke varene før de kjøper

i utenlandske nettbutikker har gjort at fra høsten av er ordrene satt på ca 1/3 del

av det utvalget de vanligvis har hatt.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

And here we go again :roll: Er det ikke maten (nordmenn bruker omtrent den laveste andelen av inntekten på mat blant land som det er naturlig å sammenligne seg med), så er det bensinen (sett i forhold til gjennomsnittlig inntekt, er norsk bensin omtrent middels dyrt i Europa), spriten eller ammunisjonen som er så alt for uanstendig dyr her i pottitlandet vårt. For å være mer tydelig på hva jeg prøvde å antyde litt tidligere: Når jeg ser meg rundt -- og det er ikke bare høytlønte byjapper i min omgangskrets -- blir jeg bare mer og mer overbevist om at Ola Gjennomsnittsnordmann har råd til minst like mange patroner, minst like mange børser, minst like mange biler, minst like mange hytter og minst like mange koteletter og BigMacs for lønna si i Norge som for eksempel Svante, Bubba eller Boris har.

 

Norge er et høykostland med høye lønninger, derfor er prisene høye. Det koster å ha folk ansatt, og kundene er i stand til å betale de prisene som forlanges. Jeg ville selvsagt også likt å hatt polske eller bulgarske priser kombinert med norsk lønn og norsk trygde- og velferdssystem, men jeg tror ikke jeg kommer til å holde pusten mens jeg venter på det. I mellomtida er jeg rimelig fornøyd med å bo i et av verdens rikeste land med et noenlunde fungerende velferdssystem som tar vare på de fleste som trenger det og med en av de minste forskjellene mellom fattig og rik i samfunnet.

 

Og ja, jeg synes dette er en nokså tåpelig diskusjon...

Link to comment
Share on other sites

En liten notis som er litt OT eller kanskje ikke.

Men opplevelser de senere år med kunder

som bare bruker butikken som et sted å undersøke varene før de kjøper

i utenlandske nettbutikker....

 

Absolutt ikke OT i en tråd om priser, synes jeg.

Dette er et problem som rammer flere bransjer. Folk skal ha alt billigst mulig, noe som forsåvidt er forståelig.

Men man børe tenke seg litt om. Vil vi ha bransjebutikker hvor vi kan se på varene, bør vi også handle der. Ellers er de historie innen kort tid. Som du sier, reduserer en butikk utvalget sitt allerede.

Skulle de solgt til nettpriser, ville de snart gått dukken da det ikke er gratis med bl.a. butikklokaler og ansatte.

 

Våpen og ammunisjon må man oftest kjøpe her hjemme, om man ikke gidder mye papirer og styr. Men selv har jeg handlet en del dyrt fotoutstyr. Bortsett fra ett objektiv, er alt kjøpt over disk i norske butikker. Men også denne bransjen merker konkurransen fra nettbutikkene.

 

Men selvsagt er det lov å se etter tilbud. Har en følelse av at noen priser varene sine relativt høyt.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke dette er en tåpelig diskusjon. Om man ser på ammoprisene i skytterlag og NJFF baner, så er ikke det noe særlig billig heller. De opererer med svært små marginer (5%-10% påslag) Hvorfor klarer ikke de å selge en 6,5x55 til under 5nok heller?? Hvem stikker av med fortjenesten?

Link to comment
Share on other sites

Se litt på volumet på de du sammenligner med. Det er forskjell på hva en forhandler betaler

for 2 våpen og 20 våpen av samme modell.

Kanskje forhandleren hadde fått solgt 20 våpen istedenfor 2 dersom prisen hadde vært en annen ?

Nå er faktisk Børselars eneimportør av Pardini her i landet, mens i Danmark er det (minst) 2.

Begge de to lever helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Rart at danskene klarer å overleve da...

 

Test deg selv.

Har du kjøp dine varer i Danmark eller Norge.

Hvis svaret er Danmark, noe jeg tipper stemmer bra, sier det seg selv at noen her hjemme taper et salg.

Alt henger sammen med alt.

Jeg pleier ikke teste meg selv, da jeg handler gjennomtenkt.

Noen stor fremtid som spåmann har du ihvertfall ikke.

Jeg har handlet fra både Danmark og Norge, faktisk mest her hjemme og også hos den forhandleren jeg nevnte, men når prisforskjellen på det samme produktet grenser til latterlig er det ingen tvil om hvor jeg gjør mine innkjøp.

At noen her hjemme taper et salg, får bare være.

De har selv priset varen 40% høyere enn et naboland med tilsvarende lønnsnivå/kjøpekraft.

Priser de seg ut i denne globaliserte internettverden, behøver de ikke lete etter sympati hos meg.

Så lenge ingen til nå har klart å overbevise meg om at det være på det viset, fortsetter jeg å handle med bevisstheten i behold og vurderer hvert tilfelle for seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til de høye prisene i Norge er vel pga at det er så få importører her i landet.Konkurransen er for dårlig.

Norma, schouvåpen, Magne Landrø og Jakt og Friluft er vel de som er størst og dekker kanskje 80 % av markedet.

Jeg tror det er veldig bra for konkuranse situasjonen at mange av oss handler mest mulig på nett fra utlandet, tror det kan være med på å holde prisene nede, og at norske forhandlere skjerper seg på service og yrkeskunnskap.Skremmende dårlig kompetanse og service nivå på mange Norske våpenforhandlere.De prisøkningene vi har sett de siste månedene i våpenbransjen virker mye høyere enn den prisøkningen vi har sett på produkter i andre bransjer, mange ting har der gått ned i pris.

Forandringene i valutakursene står heller ikke i forhold til til prisøkningene.

Det er tydeligvis mange som har mye penger og som handler uten å se så mye på prisen eller å orientere seg på nettet.

Endel produkter kan kjøpes billig på nettet fra USA, når man sammenligner disse prisene med de Norske, så synes jeg det er på grensen til svindel og bedrag de prisene Norske forhandlere opperer med på endel produkter.

Hvor mye hadde feks Garmin Astro kostet i Norge uten konkurranse med netthandelen fra USA?

sansynligvis hadde den kostet rundt 10000,-kr.

Andre eksempler er Østenproduserte kikkertsikter, disse koster ofte det halve hvis man kjøper de fra USA. Norma ammo og ladekomponenter ligger 30-40% høyere i pris i Norge enn i Sverige, hvorfor det?

Dere som handler her i Norge for å støtte Norske forhandlere skal være takknemlige for at det er mange som handler billigst mulig på nett fra utlandet, uten det hadde prisene vært enda høyere enn de er nå i Norge. Alle vil selge så dyrt som mulig og kjøpe så billig som mulig, slik fugerer markedsøkonomi. Verden med internett er blitt ett marked, og det er det bare å ta konsekvensene av-på godt og vondt.Konkurranse er sunt og bra, både for selger og kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Kjære El Gringo.

Humor har du og det kan ingen ta fra deg.

Spåmann, vel mitt ord var tipping og som du sikkert har fått med deg er dette en form for risikosport og må ikke under noen omstendigheter forveksles med spåmenn eller spåkoner :wink: .

 

Tilbake til saken, I praksis, hva er du villig til å betale i moderlandet i forhold til danskens pris.

Link to comment
Share on other sites

Joda, må vedgå at jeg har litt sans for humor.

For å svare direkte på spørsmålet; om prisdifferansen ikke er for stor, handler jeg i Norge.

Dette har ikke bare med sympati overfor forhandlerne å gjøre, men er en faktor jeg tar med i beregningen om det er et eller annet krøll med våpenet.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det skal være dyrere her på berget, og danskene yter god service de også om noe skulle skje, men det blir litt papirstyr med å sende våpen frem og tilbake over grensa.

Handler jeg her i landet til merpris,gjør jeg det m.a.o. for det meste av praktiske årsaker.

Blir forskjellen derimot latterlig stor, handler jeg fra utlandet og kalkulerer med at jeg heller får bekoste en reparasjon selv, i de svært få tilfellene det skulle bli aktuelt.

Jeg er f.eks. ikke villig til å gi 18000 for et våpen jeg får 5000 billigere ved å sende en epost og en konvolutt med kjøpetillatelsen.

Link to comment
Share on other sites

schou våpen omsatte 2007 for 120 mill satt igjen med et res på 800 000

http://www.proff.no/proff/search/keyFiguresDetailed.c?bc=&c=&org=915758460&freeText=schou+v%E5pen

magne landrø as omsatte 2007 for 55 627000 satt igjen med et res på 2.8 mill

http://www.proff.no/proff/search/keyFiguresDetailed.c?bc=&c=&org=965446966&freeText=magne+landr%F8+as

 

jakt og friluft omsatte2007 for ca 59 mill satt igjen med res på 1 367000

http://www.proff.no/proff/search/keyFiguresDetailed.c?bc=0&c=Z0HKK7B3&org=982736323&freeText=jakt+og+friluft+as

 

Såpass må det da være.

Link to comment
Share on other sites

Jovisst må det være såpass, men det besvarer fortsatt ikke spørsmålet om hvorfor f.eks. dansker og svensker kan selge så mye billigere selv om de har et tilsvarende lønns- og kostnadsnivå.

Hvorfor har ikke de norske butikkene et større overskudd når de tar seg så godt betalt ?

Noe stemmer ikke helt her.

Link to comment
Share on other sites

At våpenhandlere i Norge ikkje sitt igjen med meir penger, når dei tar så "skrekkelig" betalt er mange ting, er det mange faktorer til :

 

- Norge har stor arbeidgiver avgift, som staten skal ha.

- Det er arbeidgivers plikt å betale første 14 dager av sjukemelding. Mange arbeidstakere har gjerne oppfylt kvoter av 3 dagere og sjølvsagt dei med unger har jo 12 dager ( trur eg ) dei kan være heime med sjuke unger. Som fører til at mange firma som driver med salg, har store utgifter kontra inntekter.. Blir lite penger av å ha sjuke arbeidere heime, som skal ha lønn og ikkje selger i tillegg..

- Nesten alle våpenrelaterte varer er imorterte varer, som av ein eller merkelig grunn staten skal ha avgift inn til landet på, og så i tillegg sine 25% ved salg igjen....

- Norske ansatte jobber "relativt" lite for pengene, men skal selfølgelig ha masse lønn...

- Takka være ein annen statlig ting, så har Arbeidstilsynet ei relativt lang liste til ting som er påkrevd å ha, på ein Norsk arbeidplass.

- Sikkert mange grunner i tillegg til dette, og hovesaken er, det er DYRT å selge varer i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Priser de seg ut i denne globaliserte internettverden, behøver de ikke lete etter sympati hos meg.

.

 

Da prøver jeg meg med en forsiktig +1 :wink:

Verden er ikke som for 10 år siden. Norske forhandlere må følge med, vi kan sitte hjemme i stua å sjekke priser i hele verden, og heldigvis bestille derfra også :wink: (bortsett fra ammo)

Link to comment
Share on other sites

Pris er alltid er funksjon av tilbud og etterspørsel!

Så lenge folk kjøper til dagens priser så er det ingen grunn til at forhandlerne skal sette prisen ned. Selvfølgelig selger du til en så høy pris du kan. Det er tross alt butikk de driver med.

 

Vil du ha lavere ammokostnader så begynn å lad selv! Støper du også kuler selv kan du skyte grovkaliber(pistol) til snaue 40 øre stykket.

Link to comment
Share on other sites

At våpenhandlere i Norge ikkje sitt igjen med meir penger, når dei tar så "skrekkelig" betalt er mange ting, er det mange faktorer til :

 

- Norge har stor arbeidgiver avgift, som staten skal ha.

- Det er arbeidgivers plikt å betale første 14 dager av sjukemelding. Mange arbeidstakere har gjerne oppfylt kvoter av 3 dagere og sjølvsagt dei med unger har jo 12 dager ( trur eg ) dei kan være heime med sjuke unger. Som fører til at mange firma som driver med salg, har store utgifter kontra inntekter.. Blir lite penger av å ha sjuke arbeidere heime, som skal ha lønn og ikkje selger i tillegg..

- Nesten alle våpenrelaterte varer er imorterte varer, som av ein eller merkelig grunn staten skal ha avgift inn til landet på, og så i tillegg sine 25% ved salg igjen....

- Norske ansatte jobber "relativt" lite for pengene, men skal selfølgelig ha masse lønn...

- Takka være ein annen statlig ting, så har Arbeidstilsynet ei relativt lang liste til ting som er påkrevd å ha, på ein Norsk arbeidplass.

- Sikkert mange grunner i tillegg til dette, og hovesaken er, det er DYRT å selge varer i Norge.

Veel....

Danskene har høyere skattetrykk sett i forhold til landets BNP enn f.eks. nordmenn.

Svenskene har enda høyere.

Danmark har også 14-dagersregelen ved sykmelding: http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/do ... ?id=361652

Man kan her også se at sykefraværet har økt.

Danmark lager ikke spesielt mange våpen.

Mesteparten er import fra akkurat de samme fabrikkene de norske importerer fra.

Det danske arbeidstilsynet stiller neppe færre krav til bedriftene enn det norske.

Vi må ikke glemme at det har EU-regler de må forholde seg til.

Jeg er m.a.o. fortsatt særdeles lite overbevist om at vi ha høyere priser på våpen og ammo her på berget.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg kan desverre ikkje uttale meg om kva som skjer i Danmark, men eg er rimelig sikker på at den Danske stat ikkje melker sine medborgere på samme måte som her. Har ein kompis som bur i Danmark, og etter kun 4-5 år der nede, så er han rimelig skremt over forskjells nivået på kva ein tjener kontra kva ting koster...

Og det er nok der det butter til slutt, ikkje at Norske firma er spesielt grådige...

Link to comment
Share on other sites

Her kan du lese litt om skatter og avgifter i eget og andres land:

http://www.nho.no/oekonomisk-politikk-o ... 14-86.html

Her ser du at det samlede skatte- og avgiftstrykket er en god del høyere i både Danmark og Sverige sett i forhold til Norge.

Dette er regnet ut fra det aktuelle landets BNP (brutto nasjonalprodukt).

BNP gir et bilde av verdiskapningen i samfunnet og en god verdiskapning vil gi seg utslag i god kjøpekraft i et velfungerende samfunn.

Danskene og svenskene betaler altså minst like mye i skatter og avgifter sett i forhold til kjøpekraften enn hva vi nordmenn gjør.

Jeg er fortsatt lite overbevist om at våpen og ammo koste mer her til lands.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...