Jump to content

Ammo priser i Norge!


caveman

Recommended Posts

I en tidligere jobb fikk jeg anledning til å se andre deler av verden, og en del av disse stedene fikk meg til å konkludere med at Norge er svært godt land å bo i.

 

At ammo koster skjorta er et irritasjonsmoment til tider, men jeg slipper i hvertfall å velge mellom ammo, mat, drivstoff, reiser og annet. Jeg har stort sett anledning til å anskaffe meg alle de forannevnte goder. Og det til tross for at jeg ligger noen hundre millioner under inntektstoppen :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Tilbud og etterspørsel regulerer ikke alle priser.

Når det er merkevarer ute og kjøpergruppene har tilstrekkelig kjøpekraft til å velge kan man se på betalingsviljen for produktet.

All ammo er merkevare og vi er villige til å betale ekstra for de egenskapene som de forskjellige produsentene markedsfører.

Jeg har vanskelig for å tro at bare produksjonskostnader er grunnen til den store prisforskjellen mellom billig og dyr ,22 ammo.

Jeg tror at vi ofte betaler ekstra for å få ro i hodet på standplass. :idea:

Link to comment
Share on other sites

jeg slipper i hvertfall å velge mellom ammo, mat,

Ja det er forferdelig hvor ille det er for oss som har flyttet ut. Selv synes jeg det er råflott å spise på restaurant mer enn 4-5 ganger uka (utenom lunch) og samtidig ha råd til å mate et tresifret antall våpen med ammo :roll:

 

drivstoff, .

Don't even need to go there ... :wink:

 

reiser og annet. Jeg har stort sett anledning til å anskaffe meg alle de forannevnte goder. Og det til tross for at jeg ligger noen hundre millioner under inntektstoppen :wink: .

 

Det har kanskje noe med hvor høyt man legger lista? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

[...] Selv synes jeg det er råflott å spise på restaurant mer enn 4-5 ganger uka (utenom lunch) og samtidig ha råd til å mate et tresifret antall våpen med ammo[...]

 

Og poenget er at du har bedre råd om du har en godt betalt jobb (regner med du ikke flyttet til Texas for å jobbe som ufaglært snekker...) i ett (relativt) lavkostland, enn om du har en helt normal jobb i ett høykostland?

 

litt sånn: "heller frisk og rik, enn syk og fattig"

Link to comment
Share on other sites

Det er vel liten tvil om at lavere skattetrykk er gunstig for de som tjener mer enn gjennomsnittet. Spørsmålet er hvor store forskjeller man ønsker mellom "fattig" og "rik" i det samfunnet man bor i, og om man prioriterer sosial trygghet for de som er økonomisk dårligere stilt, eller om man prioriterer at de ressurssterke skal kunne beholde mer av rikdommen selv. Det er en ideologisk diskusjon som nok ligger noe utenfor tema for denne tråden.

 

Men for å prøve å komme tilbake til topic: Jeg har fremdeles ikke hørt ett eneste argument som i mine øyne styrker påstanden om at en vanlig, gjennomsnittlig (eller under-gjennomsnittlig) norsk lønnsmottaker vil måtte bruke mer (altså en høyere andel) av sin disponible innekt (etter at kostnader/sparing til en anstendig pensjon, syketrygd/-forsikring, ungenes utdannelse etc. er dekket) på ikke-livsnødvendige ting som f.eks. børser og ammo, enn hva tilfellet er for en tilsvarende person i Sverige, Danmark, Polen, Bulgaria eller for den saks skyld i USA. Og jeg er nokså overbevist om at den økonomiske forskjellen mellom en høyt utdannet, hvit utlending med lovlig arbeids- og oppholdstillatelse i USA og en gjennomsnittlig "innfødt" WalMart- eller McDonalds-ansatt er større enn forskjellen mellom en Rimi-kassadame og en norsk ingeniør. Og det er en konsekvens av hvilken økonomisk/sosial ideologi som er dominerende i de to landene. Og dermed var jeg igjen på full fart vekk fra topic...

Link to comment
Share on other sites

[..]Spørsmålet er hvor store forskjeller man ønsker mellom "fattig" og "rik" i det samfunnet man bor i[...]

 

Jeg vil heller si spørsmålet er hvor fattige de "fattige" er, eller hvor fattige de "trenger" å være. I Norge kan man faktisk jobbe på Rimo 100 eller MicD som ufaglært og bo helt greit, eie en seilbåt og ta fri i 4 uker hver sommer pluss jul og påske og kanskje også en langhelg på skogsfugljakt. Da er det egenltlig ikke så nøye for meg hvor mye mer rike de "rike" er. Det pleier å være godt gehør for "du er ikke friere enn den mest undertrykte i ditt samfunn", det bør vel og gjelde for rikdom...

 

Og der var vi godt parkert helt inne i hovedstaden i OT-land.

Link to comment
Share on other sites

[...] Selv synes jeg det er råflott å spise på restaurant mer enn 4-5 ganger uka (utenom lunch) og samtidig ha råd til å mate et tresifret antall våpen med ammo[...]

 

Og poenget er at du har bedre råd om du har en godt betalt jobb (regner med du ikke flyttet til Texas for å jobbe som ufaglært snekker...) i ett (relativt) lavkostland, enn om du har en helt normal jobb i ett høykostland?

 

litt sånn: "heller frisk og rik, enn syk og fattig"

 

Det er flott at du fikk med deg dette poenget. Det er nemlig det alle gjør her. Man definerer kjøpekraft etter sin egen situasjon og ekstrapolerer til "alle andre" ved å synse fra dette ståstedet.

 

Ufaglærte snekkere har ikke peiling på, men det ser jo ikke ut til at det er noe problem for ufaglærte fiskere å klare seg i statene. Det var en av dem som hadde pressekonferanse denne uken og rævkjørte Sylvia Brustad offentlig så jeg i avisene.

Link to comment
Share on other sites

[...]Ufaglærte snekkere har ikke peiling på, men det ser jo ikke ut til at det er noe problem for ufaglærte fiskere å klare seg i statene. Det var en av dem som hadde pressekonferanse denne uken og rævkjørte Sylvia Brustad offentlig så jeg i avisene.

 

Nå er det vel ikke noe fagbrev som utstedes for "fiskebåteier". For selv ikke folk fra Møre greier å tjene milliarder på å trekke krabbeteiner. Derimot å eie båtene noen andre trekker teiner på kan vel fort kaste av seg.

Link to comment
Share on other sites

[...] slikt blir man selvsagt når man søker om det hos "han staten" .... ikke sant?

 

Vet ikke helt hvor du vil hen, men har vel en mistanke.... Kan vel si det slik at det må du nok jobbe for, men det skal betydelig mer enn "hardt arbeid" til for å havne i den kategorien. Men prøv å finn ett eneste eksempel på noen som har blitt "rik" av å jobbe som ufaglært snekker/fisker/frisør/platearbeider... Og ikke minst, se hva som skjer med de som av ulike grunner faller på utsiden i de forskjellige samfunn. Jeg blir ikke så voldsomt imponert over hvor rik den rikeste klarer å bli, om det betyr att alle som prøvde, men feilet, lever i en pappeske under en bro...

Link to comment
Share on other sites

Kjære deg. Man kan ikke bli rik når man allerede har feilet og er tilfreds med å leve slik.

 

Hvis du synes det er flott at andre yter en ekstra innsats for å kompensere for de overnevntes utilstrekkelighet så er det flott. Jeg skal huske på det når jeg nyter en Cognac som sikkert hadde kostet meg et par timeslønner etter skatt som i en tilsvarende jobb i sosialistparadiset Noreg. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men prøv å finn ett eneste eksempel på noen som har blitt "rik" av å jobbe som ufaglært snekker/fisker/frisør/platearbeider...

Jeg kjenner ikke til inntekten til snekkere, fiskere og platearbeidere, men dyktige amerikanske frisører lever ihvertfall svært behagelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...