Jump to content

CZ Salongrifle, erfaringer?


Tikka T3 6,5 x55

Recommended Posts

Jeg har 2 stk CZ rifler og er kjempefornøyd.. Men jeg ville anbefalt deg å kjøpe American eller Varmint versjonen hvis du skal skyte med kikkertsikte. Pga på Standard og Lux er det "svinerygg", dermed mindre kinnkontakt når du skyter med kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Trur knapt du finne eit våpen i verden som scora so bra når det gjelder gode erfaringar som CZ salongrifler :D

Sjølv har eg ein økonomi-modell, CZ 513 Farmer, som eg er godt fornøgd med!

Men einig med David som seier at du bør gå for ein American eller Varmint. Sjølv er eg svak for Varmint'en, og meinar det er den tøffaste fabrikk-salongen som fins :) Syns vekt og balanse på denne er veldig likt ei vanleg jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

Her har du fått det samme svaret fra alle sammen.

Har selv en 452lux men skal nå selge for kjøpe meg en AmericanVarmint, er lei av å ikke få skikkelig kontakt med kolben når jeg skyter med kikkertsikte, og med den rette/beine American stokken får du det annlegget som er krevet for kikkert.

Om du velger den tyngre Varmint eller lettere America standard for du tenke ut selv :wink::wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

CZ 452 har ofte bra presisjon, men avtrekket kan være både langt og urent. Prøvte avtrekket på CZ 453 en gang og den var også uren men ikke like lang som på min 452. Sluttstykkegangen kan også være litt hakkete på noen rifler. Noen av stokkene kan være litt skeive. Hvis jeg hadde kjøpt en CZ hadde jeg sjekket den i butikken og tatt den beste hvis det er flere å velge mellom. Noen CZ er bedre enn andre. Men jeg anbefaler CZ og de jeg har prøvd har skutt veldig bra. En CZ Varmint eller American med rak stokk, jevn sluttstykkegang og rent avtrekk er en veldig, veldig bra rifle :) Et dårlig avtrekk er lett fikset for en kyndig våpensmed og det koster ikke mer enn ca. 500 kr. Det finnes også avtrekk-kit som man kan bestille fra USA.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som ikke har erfaring med en cz salongrifle? :shock:

 

Har selv skutt noen pakker med en 452 lux. god, og pressis salong til en bra penge. Hvis jeg skal kjøpe meg salongrifle blir det mest sansynlig en cz 452 varmint, liker stokken på varminten bedre en på lux'n. :wink:

Link to comment
Share on other sites

452en er et veldig bra våpen. er jo "folkesalongen" i Norge :)

 

Aberet som jeg ser er nevnt er at du ikke får skikkelig kinnkontakt med kolben ved bruk av kikkert. Dette ser jeg noen sier at ikke er et problem, men spør du meg så er det det. Skal man få maks ut av sitt våpen, så må man ha kinnkontakt er min mening. Imidlertid så er det jo selvsagt mange måter å forhøye stokken på som er billig og greit. Sett bort fra det, og det faktummet at CZen ikke har noe særlig godt avtrekk så er våpenet kjempebra. Sluttstykkegangen er ikke et like stort problem som at avtrekket er dårlig. Må bare sørge for å ta et skikkelig ladegrep alla M98 :lol:

 

Ser at du har sett på lux-utgaven. Den er selvsagt mye penere å se på, men standardutgaven er akkurat så lite fin at du kan forhøye kolben med god samvittighet. Dessuten får du jo den helt nede i ca 4000 med kikkert og demper, og da kan du jo bruke resten av pengene til å få en børsemaker til å fikse høyden på stokken.

Link to comment
Share on other sites

http://www.wingevapen.no/index.php?id=5833

 

Noen som har noe erfaringer med denne, som kan si meg pluss å minus ved den.

Vist det viser seg at den er bra skal jeg kjøpe til sommeren :D

 

+ Gode åpne sikter, lett, behaglig stokk med åpne sikter, godt egnet som jaktrifle.

 

- Stokken er beregnet for åpne sikter, men fungerer greit med 20-32mm objektiv på ett kikkertsikte. Fremstokken er tynn og tåler egentlig ikke bruk av tofot (gjør at fremstokken presser mot løpet).

 

+ for hele 452 serien:

Gode og stabile våpen, rimigt god presisjon, mye for pengene, holdbare, enkle å få til om noe skulle være mindre enn optimalt, der finnes endel ettermarkeds stokker og annet utstyr til disse.

+ Spesielt for American i 22lr og Varmint i 17hmr er 2 festepunkt for stokken i låsekassa (altså er der ikke det ene i løpet), en dordel de deler med 453 serien.

 

- for hele 452 serien:

Avtrekk kan variere i kvalitet, men er lett å få endret til ett skikkligt godt avtrekk hos kompetent børsis (kostnad 300-550kr). Sluttstykket kan være litt rått i gangen, men bedrer seg mye ved bruk. Alle kan med fordel søyelebedddes/beddes, da de fleste er følsomme for momentet på stokkskruene.

 

Anbefaling:

452 std/lux, anbefaler jeg kun til de som ønsker seg åpne sikter, og som skal bruke disse.

I ditt tilfelle kan jeg nevne at American utgaven er det nærmeste i vekt og balanse som jaktvåpen.

 

Min anbefaling er derimot Varmintutgaven, dette basert på antakelsen av at du kommer til å bruke mer tid med blinkskyting/baneskyting. Varmint er tyngst, og lengst i stokken. Passer bedre om man er litt lang.

 

Til ren jakt ville jeg ha gått for American utgaven, da denne er lettere og smekrere.

 

Verdt å merke seg:

 

Presisjonen i 452 serien, er så langt bevist å være så godt som identisk, uavhengigt av modellen en måtte velge.

 

Lykke til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har hatt CZ 452 American noen år og er godt fornøyd med den. Har også skutt en del runder med lånt Cz 452 Varmint.

 

Smak og behag; Etter mitt syn ville jeg fortsatt valgt American utgaven fremfor Varmint. Synes American er et mer hendig og smekrere våpen, med en finere kolbe. Skyter like godt med begge to.

 

Er avtrekket dårlig - kjøp et nytt Timney og få satt inn, så blir også det topp. (Jeg har bare fått fastlegen til å polere opp mitt + bedde+ frilagt løp, og det er meget bra etter den behandlingen, så har ikke giddet/sett usen i å kjøpe Timney).

 

Sako Quad er et dyrere våpen, som samtidig gir mulighet for kaliberbytte. Presisjonen er den samme, d.v.s. normalt meget bra.

 

EDIT: Glemte å nevne at våpenet laget ett hull med 5 stk Eley Subsonic på 50m. Liker ellers best ammo i normal hastighet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

CZ er bra saker. Kan ikke gå feil hvis du velger et slikt våpen.

 

Ville nok vurdert å sett på American eller Varmint fra CZ.

Dette fordi svinerygg og åpne sikter kommer til å irritere deg hvis du allikevel skal bruke kikkertsikte.

Kikkertsiktet som følger med pakke tviler jeg på er det råeste i billigsegmentet.

 

Ser pakka koster 5500 med diverse og komplett.

 

Ville heller lagt 3990 på bordet å fått en Varmint, og sett deg om etter en Bushnell eller tilsvarende.

Det er mine tanker rundt dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg ei slik med varmintløp, du kommer garantert ikke til å angre.

CZ har generelt sett trange løp og du kan velge og vrake i kuler, det meste går godt.

Har aldri syns særlig om f.eks Stinger, men igår samla den overraskende bra på 100 meter,

ca 3cm samling med ei patron som i de fleste andre børser jeg har prøvd sliter med med 5 skudds samlinger på under 10 cm @100m.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har lagt av en CZ 452 i buttiken. Men det heter ikke mer en det. Er det da en slags standar type?

Det er vel en 22lb. ?

Koster 4000 kr. Med en gamo lyddemper, futterael, våpenreim, montering, pussesett og en gamo kikkertsikte. Er dette et bra kjøp?

Skal brukes mest til kråke jakt og linkskyting. Er 16 år med jegerprøve , har akkurat levert inn våpentillatelse på en salong, er det stor sjans for at jeg ikke får godkjent?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...